Garrett kysymyksiä,ym.

GT37

Tulipa ostettua tuollainen isohko Garretti jossa on kiinteä hukkaportti, mutta hukkaportin kellolle ei ole sitä painenippaa kompura kotelossa. Eikö se kuuluisi olla siinä kompurakotelossa? Poraanko reiän kompurakotelooon ja teen kierteet siihen vai miten homma hoidetaan?

Entä ahtopaineen säätely. Tapahtuuko se siten, että laitan kellolle menevään letkuun turboruuvin?

Missä kohtaa downpipessä on lambdan paikka?

8

4082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joissakin

      joissakin on siinä turbosta lähtevässä letkussa se vasta mikä menee siihen kelloon se paine ja kello siten päästää läppää auki mikä on sitten sen kellon arvo..
      ja pensa vehkeessä itellä oli muutaman kymmenen senttii turbon jälkee siinä pakoputkessa se lampra anturin paikka eli ei tuohon sovi mennä porailemaan lisäreikii tuohon turboon..
      ja jos haluat paineita lisää niin toteuttaa erillisellä venttiilillä että unohtaa tuon kellon vallan.

      • GT37

        Eikö se ole sama porata kompurakotelon kaulaan se reikä ja sitten ruuvata nippa siihen, niin ainakin muissa näkemissäni turboissa on ollut. Tai yks vaihtoehto on ottaa imusarjasta paine, mutta toimiikohan oikein?

        Jos ja kun laitan kellolle menevään letkuun turbo ruuvin, niin sillähän voin säätää paineen tarkasti joten aina ei tarvi olla maksimi paineet käytössä riippuen kellon arvosta.

        Näin minä suunnittelin.


      • kello.
        GT37 kirjoitti:

        Eikö se ole sama porata kompurakotelon kaulaan se reikä ja sitten ruuvata nippa siihen, niin ainakin muissa näkemissäni turboissa on ollut. Tai yks vaihtoehto on ottaa imusarjasta paine, mutta toimiikohan oikein?

        Jos ja kun laitan kellolle menevään letkuun turbo ruuvin, niin sillähän voin säätää paineen tarkasti joten aina ei tarvi olla maksimi paineet käytössä riippuen kellon arvosta.

        Näin minä suunnittelin.

        jos kellolle menevään letkuun laitat venttiilin niin et tarvi periaatteessa koko kelloa kuin paine katoaa siitä sun venttiilistä noin periaatteessa ja siten saat enempi painetta kuin tuon kellon arvo on . itellä on tulpattu tuo kello pois käytöstä ja hyvin pelittää kun on pieni turbo niin ei oo paljoo painettakaa.
        jos siihen turpiinikoteloon teet sen reijän sisäkehälle niin sielä pienempi paine ja ulkokehällä isompi vaik ei uskoisi ja suosittelen et siihen paineistettuun letkuun tai imusarjaan se paine lähtö venttiilille..ja ite oon meinannu laittaa isomman turpon ja painekello hyttiin ja siihen säädettävä ohivirtaus venttiili eli saa paineita puotettuu hytistä käsin vääntäen venttiiliä , niitä taitaa olla kyllä sellasiikin et saa letkut olla konehuoneessa ja säätö suoriutuu silti ohjaamostakäsin.
        mutta kunhan ei ahnehdi liikaa paineita et ei kone pamaha..


      • GT37
        kello. kirjoitti:

        jos kellolle menevään letkuun laitat venttiilin niin et tarvi periaatteessa koko kelloa kuin paine katoaa siitä sun venttiilistä noin periaatteessa ja siten saat enempi painetta kuin tuon kellon arvo on . itellä on tulpattu tuo kello pois käytöstä ja hyvin pelittää kun on pieni turbo niin ei oo paljoo painettakaa.
        jos siihen turpiinikoteloon teet sen reijän sisäkehälle niin sielä pienempi paine ja ulkokehällä isompi vaik ei uskoisi ja suosittelen et siihen paineistettuun letkuun tai imusarjaan se paine lähtö venttiilille..ja ite oon meinannu laittaa isomman turpon ja painekello hyttiin ja siihen säädettävä ohivirtaus venttiili eli saa paineita puotettuu hytistä käsin vääntäen venttiiliä , niitä taitaa olla kyllä sellasiikin et saa letkut olla konehuoneessa ja säätö suoriutuu silti ohjaamostakäsin.
        mutta kunhan ei ahnehdi liikaa paineita et ei kone pamaha..

        Niinno jos laitan pelkän suoran letkun kellolle niin silloinhan kone posahtaa ennemmin tai myöhemmin jos vaikka kello sallii maksimi paineeksi 1.7bar eli kyllä mun mielestä siihen tarvii väliin sen säätimen. Jos otan kellon kokonaan pois niin loppuu ahtomittarista asteikot eli POKS. Jos ei vaan laita ulkopuolista hukkista.

        Nämä mun ajatukset tulee tuosta mun nykytekniikasta jossa on pikkuturbo. Siinä on kellolle menevässä letkussa säätöruuvi. Jos ruuvaa kokonaan kiinni, silloin ahtopaine 0.5bar. Jos taas kokonaan auki, silloin ahtopaine 1.7bar.


        No onneksi on aikaa suunnitella kaikki toimivaksi.


      • yks pelle
        GT37 kirjoitti:

        Eikö se ole sama porata kompurakotelon kaulaan se reikä ja sitten ruuvata nippa siihen, niin ainakin muissa näkemissäni turboissa on ollut. Tai yks vaihtoehto on ottaa imusarjasta paine, mutta toimiikohan oikein?

        Jos ja kun laitan kellolle menevään letkuun turbo ruuvin, niin sillähän voin säätää paineen tarkasti joten aina ei tarvi olla maksimi paineet käytössä riippuen kellon arvosta.

        Näin minä suunnittelin.

        minun mielestäni ei ole sama mitataanko paine imusarjalta juuri ennen kun se menee sisälle koneeseen vaiko ennen kaikkia putki härveleitä ja välijähdyttimiä jotka aiheuttavat virtausvastuksia.


      • se paine
        GT37 kirjoitti:

        Eikö se ole sama porata kompurakotelon kaulaan se reikä ja sitten ruuvata nippa siihen, niin ainakin muissa näkemissäni turboissa on ollut. Tai yks vaihtoehto on ottaa imusarjasta paine, mutta toimiikohan oikein?

        Jos ja kun laitan kellolle menevään letkuun turbo ruuvin, niin sillähän voin säätää paineen tarkasti joten aina ei tarvi olla maksimi paineet käytössä riippuen kellon arvosta.

        Näin minä suunnittelin.

        kellolle imusarjasta. sillä venttiilillä saat paineet säädettyä isommaksi kuin mitä kellon "oletus" paine on.


    • yks vaan

      Jos siinä on kerta intekroitu portti ni mikäs siinä kellon ja portin välissä on?????? eiköhä sinä ole tanko??? ja siinä on yleensä kierteet ja lukitus mutteri... kun muuttaa sen tangon pituutta kiertämällä sitä pidemmäksi tai lyhyemmäksi ni joha paineet muuttuu... Imusarjasta voi huoletta ottaa sen ohjaus paineen... Jos haluaa välttämättä laittaa ruuvin siihen et saa paineita säädettyy sisältä ni laittaa vain sen hanan imusarjalta portin kellolle menevään letkuun.... Kannattaa käyttää TARKKUUS PAINEEN SÄÄDINTÄ. on meinaa tarkka.. ite käytän kyseistä säädintä.. Lambdan paikka on 10-30 cm Ahtimesta. Riippuu miten paljon on tilaa laittaa, mut toi on niinku nyrkki sääntö sille.

      • GT37

        Noniin, siinä tuliki asiat julki. Eli imusarjasta voin ottaa paineen. Juu pitäähän se ruuvi olla, ettei tarvitse aina pellin alle lähteä listalenkkiä heiluttamaan...Kiitoksia vaan kommentista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      131
      3960
    2. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3485
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      17
      3407
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3347
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      61
      3244
    6. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      49
      3021
    7. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2915
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      79
      2717
    9. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2657
    10. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2377
    Aihe