Mikä oli/on Mokonäkki?

Hughes

Muistan, että vielä 1970- ja 1980-luvun taitteessa Turussa oli kahvila nimeltä Mokonäkki. Mitä tuo sana tarkoittaa?

16

4053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli sellainen

nimi sillä kahvilalla, ei liene merkitystä muuta.

• CafeMoko

Moko vaan taitaa nykyään olla enempi asiakkana kahviloissa kuin yrittäjänä. Mutta varmasti menestyis hyvin hänen kahvilansa, sanavalmis ja fiksu kaveri kun on..

• anna-kaisa-liisa

Mokonäkki -baareja oli 60-luvulla. Silloin tainnut olla Moko syntynytkään tai oli vielä vaipoissa.

Mun sisko oli Kauppiaskatu 11 Mokonäkissä töissä. Sitten oli baari Kauppiaskadun valopihassa ja ja Eerikinkadulla melkein Brahenkadun kulmassa. Se olikin vielä myöhemmin siinä.

Hassu nimi kylläkin. Mistä lienee?

• Kauko P
        anna-kaisa-liisa kirjoitti:

Mokonäkki -baareja oli 60-luvulla. Silloin tainnut olla Moko syntynytkään tai oli vielä vaipoissa.

Mun sisko oli Kauppiaskatu 11 Mokonäkissä töissä. Sitten oli baari Kauppiaskadun valopihassa ja ja Eerikinkadulla melkein Brahenkadun kulmassa. Se olikin vielä myöhemmin siinä.

Selailin vanhoja viestejä ja huomasin tämän Mokonäkin ketjun. Vuodesta 1959 lähtien pyörin keskustassa.

Eerikinkadulla Julinia vastapäätä oli yksi Mokonäkki-baari. Siinä toimii nykyään Sonera. Muistelen myös että Brahenkadulla ylempänä olisi ollut Mokonäkki-baari, vastapäätä nykyistä Puutorin parkin sisäänkäyntiä. Sisäpihalla.

Kauppaiskadulla oli tosiaan pari baaria, mutta olivatko ne Mokonäkkejä, en muista. Puolalankoulun alapuolella yli yksi ja Wiklundin valopihalla.

Nimeen minulla ei ole selitystä. Näkkileipäpaketti siitä tulee ensimmäiseksi mieleen.

• Anonyymi
        Kauko P kirjoitti:

Selailin vanhoja viestejä ja huomasin tämän Mokonäkin ketjun. Vuodesta 1959 lähtien pyörin keskustassa.

Eerikinkadulla Julinia vastapäätä oli yksi Mokonäkki-baari. Siinä toimii nykyään Sonera. Muistelen myös että Brahenkadulla ylempänä olisi ollut Mokonäkki-baari, vastapäätä nykyistä Puutorin parkin sisäänkäyntiä. Sisäpihalla.

Kauppaiskadulla oli tosiaan pari baaria, mutta olivatko ne Mokonäkkejä, en muista. Puolalankoulun alapuolella yli yksi ja Wiklundin valopihalla.

Nimeen minulla ei ole selitystä. Näkkileipäpaketti siitä tulee ensimmäiseksi mieleen.

Puolalan koulun alapuolella oleva oli Mokonäkki, Toria vastapäätä olevassa valopihassa oli ensin Valion 5. baari ja sittemmin Pata-akka.

• Anonyymi
        anna-kaisa-liisa kirjoitti:

Hassu nimi tulee muuten sillipäällysteisestä leivästä, jota Mokonäkki myi.

• Innocent bystander

Edelleenkin kiinnostaisi tietää, mistä nimi juontaa.

• entinen asiakas

Luultavasti nimi viitta heidan voileipäänsä joka oli aika suosittu.
        Voileipää kutsuttiin mokonäkiksi. voileivän päällyste oli valmistettu joko sillista tai anjoviksesta. Piniä peruna kuutioita, "hakattua" silliä, kovaksi keitetty, hakattua kananmunaa, tilliä, sipulia tai ruohosipulia, hiukan majonesia ja smetanaa.
        Ainakin sinnepäin. Kansankielessä on käytetty sanaa mokotoosa taikka sen sanan muunnelmia kuvailemaan eri asiota jotka ovat vähan "sekavia". En osaa oikein kuvailla koska olen kuullut sita käytettävän monella eritavalla. Kainuussa kuulin sanan mokosa ja pöperö samasta asiasta. Esim marjoista ja ruisjauhoista
        tehtiin iltapalaksi pöperöä jota toisset kutsuivat mokosaksi.
        Mokonäkillä oli myös leipomo Kauppiaskadun valopihan ravintolan yhteydessä. Ellen väärin muista ! He leipoivat maailman parhaan rahkapiirakan.

• Anonyymi
        entinen asiakas kirjoitti:

Luultavasti nimi viitta heidan voileipäänsä joka oli aika suosittu.
        Voileipää kutsuttiin mokonäkiksi. voileivän päällyste oli valmistettu joko sillista tai anjoviksesta. Piniä peruna kuutioita, "hakattua" silliä, kovaksi keitetty, hakattua kananmunaa, tilliä, sipulia tai ruohosipulia, hiukan majonesia ja smetanaa.
        Ainakin sinnepäin. Kansankielessä on käytetty sanaa mokotoosa taikka sen sanan muunnelmia kuvailemaan eri asiota jotka ovat vähan "sekavia". En osaa oikein kuvailla koska olen kuullut sita käytettävän monella eritavalla. Kainuussa kuulin sanan mokosa ja pöperö samasta asiasta. Esim marjoista ja ruisjauhoista
        tehtiin iltapalaksi pöperöä jota toisset kutsuivat mokosaksi.
        Mokonäkillä oli myös leipomo Kauppiaskadun valopihan ravintolan yhteydessä. Ellen väärin muista ! He leipoivat maailman parhaan rahkapiirakan.

Äitini sanoo, että Mokonäkin leipomo sijaitsi Vuorikadulla.. Leipäauton kuljetta oli Jorma Reunanen...

• Ex tuureporilainen

Kauko on oikeassa. Maariankadun ja Brahenkadun valopihassa sijaitsi Mokonäkki. Tila on nykyisin tyhjä. Ovessa lukee Indian Express, joka toimi vain hetken ennen konkurssia.

Mokonäkissä sai jäätelöä alumiinisissa jalallisissa kupeissa hillon tms kansaa.

• Kuvataan yleensä

"Näkki on taruolento, jonka sanotaan olevan joen, lähteen, sillan, lammikon tai kaivon ilkeä henki tai vartija."

Kuvataan yleensä vesiolentona, elää siis vedessä.

Enää on selvittämättä -Moko, mitä tarkoittaa Moko tässä yhteydessä. Muistan ja Mokonäkin. Oli hauska nimi, ihan käsite. Nykyään on Helsingin suunnassa Moko-liikkeitä, tavaratalo ja kahvila. Mutta Näkkiä ei ole.

• Ahaa! Moko

Ahaa! Moko on jonkinlaista safkaa.:), Mokonäkki oli siis safkapaikka, joka sieppasi ohikulkijoita sisäänsä.

• Anonyymi

Mokonäkkejä on ollut aikoinaan Eerikinkadulla, Maariankadulla Valo pihassa ja Kauppiaskadulla sekä leipomo Vuorikadulla, viimeinen Mokonäkki loppui vuonna 1983, toiminta jatkui toisella nimellä.

• Moko näkki oli ainakin Maaria kadulla v.1982!nätti nainen oli ainakin sillon siel töis!vaalea n.23v!

• Anonyymi

Joo,oli v.82 Mokonäkki viel Maarian kadulla,!oli se yks ainaki nätti ,nuori vaalea nainen!ja mukava..

• Anonyymi

Ja Humalistonkadulla oli kans Mokonäkki!ennen rautatie_asemaa!viel 80 luvulla

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10592
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      7143
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5244
    4. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      62
      4750
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      73
      4454
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4013
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2928
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2795
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2360
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      36
      1974
    Aihe