Mikä oli/on Mokonäkki?

Hughes

Muistan, että vielä 1970- ja 1980-luvun taitteessa Turussa oli kahvila nimeltä Mokonäkki. Mitä tuo sana tarkoittaa?

16

4988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli sellainen

      nimi sillä kahvilalla, ei liene merkitystä muuta.

    • CafeMoko

      Moko vaan taitaa nykyään olla enempi asiakkana kahviloissa kuin yrittäjänä. Mutta varmasti menestyis hyvin hänen kahvilansa, sanavalmis ja fiksu kaveri kun on..

      • anna-kaisa-liisa

        Mokonäkki -baareja oli 60-luvulla. Silloin tainnut olla Moko syntynytkään tai oli vielä vaipoissa.

        Mun sisko oli Kauppiaskatu 11 Mokonäkissä töissä. Sitten oli baari Kauppiaskadun valopihassa ja ja Eerikinkadulla melkein Brahenkadun kulmassa. Se olikin vielä myöhemmin siinä.

        Hassu nimi kylläkin. Mistä lienee?


      • Kauko P
        anna-kaisa-liisa kirjoitti:

        Mokonäkki -baareja oli 60-luvulla. Silloin tainnut olla Moko syntynytkään tai oli vielä vaipoissa.

        Mun sisko oli Kauppiaskatu 11 Mokonäkissä töissä. Sitten oli baari Kauppiaskadun valopihassa ja ja Eerikinkadulla melkein Brahenkadun kulmassa. Se olikin vielä myöhemmin siinä.

        Hassu nimi kylläkin. Mistä lienee?

        Selailin vanhoja viestejä ja huomasin tämän Mokonäkin ketjun. Vuodesta 1959 lähtien pyörin keskustassa.

        Eerikinkadulla Julinia vastapäätä oli yksi Mokonäkki-baari. Siinä toimii nykyään Sonera. Muistelen myös että Brahenkadulla ylempänä olisi ollut Mokonäkki-baari, vastapäätä nykyistä Puutorin parkin sisäänkäyntiä. Sisäpihalla.

        Kauppaiskadulla oli tosiaan pari baaria, mutta olivatko ne Mokonäkkejä, en muista. Puolalankoulun alapuolella yli yksi ja Wiklundin valopihalla.

        Nimeen minulla ei ole selitystä. Näkkileipäpaketti siitä tulee ensimmäiseksi mieleen.


      • Anonyymi
        Kauko P kirjoitti:

        Selailin vanhoja viestejä ja huomasin tämän Mokonäkin ketjun. Vuodesta 1959 lähtien pyörin keskustassa.

        Eerikinkadulla Julinia vastapäätä oli yksi Mokonäkki-baari. Siinä toimii nykyään Sonera. Muistelen myös että Brahenkadulla ylempänä olisi ollut Mokonäkki-baari, vastapäätä nykyistä Puutorin parkin sisäänkäyntiä. Sisäpihalla.

        Kauppaiskadulla oli tosiaan pari baaria, mutta olivatko ne Mokonäkkejä, en muista. Puolalankoulun alapuolella yli yksi ja Wiklundin valopihalla.

        Nimeen minulla ei ole selitystä. Näkkileipäpaketti siitä tulee ensimmäiseksi mieleen.

        Puolalan koulun alapuolella oleva oli Mokonäkki, Toria vastapäätä olevassa valopihassa oli ensin Valion 5. baari ja sittemmin Pata-akka.


      • Anonyymi
        anna-kaisa-liisa kirjoitti:

        Mokonäkki -baareja oli 60-luvulla. Silloin tainnut olla Moko syntynytkään tai oli vielä vaipoissa.

        Mun sisko oli Kauppiaskatu 11 Mokonäkissä töissä. Sitten oli baari Kauppiaskadun valopihassa ja ja Eerikinkadulla melkein Brahenkadun kulmassa. Se olikin vielä myöhemmin siinä.

        Hassu nimi kylläkin. Mistä lienee?

        Hassu nimi tulee muuten sillipäällysteisestä leivästä, jota Mokonäkki myi.


    • Innocent bystander

      Edelleenkin kiinnostaisi tietää, mistä nimi juontaa.

      • entinen asiakas

        Luultavasti nimi viitta heidan voileipäänsä joka oli aika suosittu.
        Voileipää kutsuttiin mokonäkiksi. voileivän päällyste oli valmistettu joko sillista tai anjoviksesta. Piniä peruna kuutioita, "hakattua" silliä, kovaksi keitetty, hakattua kananmunaa, tilliä, sipulia tai ruohosipulia, hiukan majonesia ja smetanaa.
        Ainakin sinnepäin. Kansankielessä on käytetty sanaa mokotoosa taikka sen sanan muunnelmia kuvailemaan eri asiota jotka ovat vähan "sekavia". En osaa oikein kuvailla koska olen kuullut sita käytettävän monella eritavalla. Kainuussa kuulin sanan mokosa ja pöperö samasta asiasta. Esim marjoista ja ruisjauhoista
        tehtiin iltapalaksi pöperöä jota toisset kutsuivat mokosaksi.
        Mokonäkillä oli myös leipomo Kauppiaskadun valopihan ravintolan yhteydessä. Ellen väärin muista ! He leipoivat maailman parhaan rahkapiirakan.


      • Anonyymi
        entinen asiakas kirjoitti:

        Luultavasti nimi viitta heidan voileipäänsä joka oli aika suosittu.
        Voileipää kutsuttiin mokonäkiksi. voileivän päällyste oli valmistettu joko sillista tai anjoviksesta. Piniä peruna kuutioita, "hakattua" silliä, kovaksi keitetty, hakattua kananmunaa, tilliä, sipulia tai ruohosipulia, hiukan majonesia ja smetanaa.
        Ainakin sinnepäin. Kansankielessä on käytetty sanaa mokotoosa taikka sen sanan muunnelmia kuvailemaan eri asiota jotka ovat vähan "sekavia". En osaa oikein kuvailla koska olen kuullut sita käytettävän monella eritavalla. Kainuussa kuulin sanan mokosa ja pöperö samasta asiasta. Esim marjoista ja ruisjauhoista
        tehtiin iltapalaksi pöperöä jota toisset kutsuivat mokosaksi.
        Mokonäkillä oli myös leipomo Kauppiaskadun valopihan ravintolan yhteydessä. Ellen väärin muista ! He leipoivat maailman parhaan rahkapiirakan.

        Äitini sanoo, että Mokonäkin leipomo sijaitsi Vuorikadulla.. Leipäauton kuljetta oli Jorma Reunanen...


    • Ex tuureporilainen

      Kauko on oikeassa. Maariankadun ja Brahenkadun valopihassa sijaitsi Mokonäkki. Tila on nykyisin tyhjä. Ovessa lukee Indian Express, joka toimi vain hetken ennen konkurssia.

      Mokonäkissä sai jäätelöä alumiinisissa jalallisissa kupeissa hillon tms kansaa.

    • Kuvataan yleensä

      "Näkki on taruolento, jonka sanotaan olevan joen, lähteen, sillan, lammikon tai kaivon ilkeä henki tai vartija."

      Kuvataan yleensä vesiolentona, elää siis vedessä.

      Enää on selvittämättä -Moko, mitä tarkoittaa Moko tässä yhteydessä. Muistan ja Mokonäkin. Oli hauska nimi, ihan käsite. Nykyään on Helsingin suunnassa Moko-liikkeitä, tavaratalo ja kahvila. Mutta Näkkiä ei ole.

    • Ahaa! Moko

      Ahaa! Moko on jonkinlaista safkaa.:), Mokonäkki oli siis safkapaikka, joka sieppasi ohikulkijoita sisäänsä.

    • Anonyymi

      Mokonäkkejä on ollut aikoinaan Eerikinkadulla, Maariankadulla Valo pihassa ja Kauppiaskadulla sekä leipomo Vuorikadulla, viimeinen Mokonäkki loppui vuonna 1983, toiminta jatkui toisella nimellä.

    • Moko näkki oli ainakin Maaria kadulla v.1982!nätti nainen oli ainakin sillon siel töis!vaalea n.23v!

      • Anonyymi

        Joo,oli v.82 Mokonäkki viel Maarian kadulla,!oli se yks ainaki nätti ,nuori vaalea nainen!ja mukava..


    • Anonyymi

      Ja Humalistonkadulla oli kans Mokonäkki!ennen rautatie_asemaa!viel 80 luvulla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe