KUOPION PSYKIATRIAN KESKUS

neito-87

nyt haluaisin kuulla muilta, et mitä kokemuksia teillä on tästä paikasta. ootteko ollu tyytyväisiä palveluun, ja ootteko saanu apua. ite tunnen ne käynnit aika turhiks, ku terapeutti on vaan sairaanhoitaja ja jotenki teennäinen. joka kerta kysyy samat asiat uudestaan, ihan ku ei olis mitää jääny mieleen edellisestä käynnistä. aika vittumaista suorastaan ku tuntuu et se ei ota ees omana yksilönään ketää vaan toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. kyllä kai kahen kuukauden aikana pitäs oppia tuntemaan potilaansa sen verran hyvin et ei tartte kotipaikkakuntaa joka kerta kysyä. kumminki käyn siellä kerran viikossa.plaah.

52

9718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosien kokemus

      yhtä tyhjän kanssa käydä keskustelemassa vaihtuvien
      hoitajien kanssa.Täytyisi saada elämässä ne asiat muutettua jotka aiheuttavat masennusta,ellei
      masennus jatkuu vaikka mitä lääkkeitä söisi.

      • Anonyymi

        Ihan niin, se syy kun olisi saatava selville, sekään ei aina ole helppoa koska masennus saattaa tulla toisille ilman mitään syytä . Potilas itse voisi hoitaa itseään sen verran että yrittäisi selvittää itselleen mikä on syy miksi tuli sairaaksi .äei sitä kukaan muu voi tietää kun se jolle on muodostunut masennus josta kärsii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin, se syy kun olisi saatava selville, sekään ei aina ole helppoa koska masennus saattaa tulla toisille ilman mitään syytä . Potilas itse voisi hoitaa itseään sen verran että yrittäisi selvittää itselleen mikä on syy miksi tuli sairaaksi .äei sitä kukaan muu voi tietää kun se jolle on muodostunut masennus josta kärsii.

        Ahaa joo. Nyt ymmärrän. Aikaleima ja onnettoman huono kirjoitusasu + pseudopsykologia kertoo, että oot trolli joka kävi vähän spämmimässä tätä lankaa. Huutista.


    • "11.11."

      Etkö jo ole huomannut, että "on itse opittava auttamaan "itseään, sanahelinästä "tekoihin".
      Siis tuntuu että sinulla ei VAKAVAMPAA AHDISTUSTA, jota hoidettaisiin.
      On turha odottaa että joku terapeutti hoitaisi sinun koko elämäsi tulevaisuudessa (mitähän se olisi). Ei kyllä sinun on myös itse autettava asiaa.
      Vertaistuki ryhmä, jossa samassa tilanteessa olevia, olisi parasta terapiaa, jossa kuulee muilta samoja asioita. Voi keskustella samalla tasolla.

      Sori vaan > ja onnea yritykselle

      • neito-87

        sä mun ongelmista tiiät? et mitää. kysyin vaan mielipiteitä KPK:sta, omat ongelmani pyrin hoitamaa itte. ja paniikkihäiriö varmaan on sellanen asia minkä vuoks on hyvä käydä terapiassa. vai mitä? joten jos ei ollu muuta ni hyvää päivänjatkoo.


      • hyvinii
        neito-87 kirjoitti:

        sä mun ongelmista tiiät? et mitää. kysyin vaan mielipiteitä KPK:sta, omat ongelmani pyrin hoitamaa itte. ja paniikkihäiriö varmaan on sellanen asia minkä vuoks on hyvä käydä terapiassa. vai mitä? joten jos ei ollu muuta ni hyvää päivänjatkoo.

        Asian paniikkihäiriö.

        Mutta kenenkään syyllstäminen ei auta tätä asiaa yhtään. Myös terapeuttikin on vain ihminen ihmisten jaoukossa loppujen lopuksi.
        Akuuttia sairauksia ne hoitaa lääkkeillä. Mutta harvemmin niistä sydänystävää saa(siitä ei saa palkkaa).
        Kokeile luontaistuotteita?

        > > > > >VERTAISTUKI RYHMÄ < < < < < <
        "SAA KESKUSTELLA VAPAASTI, AVOIMESTI"


      • Anonyymi
        neito-87 kirjoitti:

        sä mun ongelmista tiiät? et mitää. kysyin vaan mielipiteitä KPK:sta, omat ongelmani pyrin hoitamaa itte. ja paniikkihäiriö varmaan on sellanen asia minkä vuoks on hyvä käydä terapiassa. vai mitä? joten jos ei ollu muuta ni hyvää päivänjatkoo.

        Paniikki häiriöönkin on sellainen hoito että haastaa paniikkinsa ja tekee juuri sen asian mitä luulee ettei pysty tekemään , ensin hankala mutta kun tekee muutaman kerran niin huomaa että kerta kerralta tuntuu paremmalta , ja kun muistaa ettei paniikkiin kuole vaan se on ainoastaan hyvin voimia vievä kohtaus ihmisen elämässä .
        Siis kannattaa kokeilla paniikkinsa kanssa tehdä sitä juuri mitä pelkää eniten ja hokea itselleen että en kuole tähän on vaan iljettävä olo.ä


      • Anonyymi
        hyvinii kirjoitti:

        Asian paniikkihäiriö.

        Mutta kenenkään syyllstäminen ei auta tätä asiaa yhtään. Myös terapeuttikin on vain ihminen ihmisten jaoukossa loppujen lopuksi.
        Akuuttia sairauksia ne hoitaa lääkkeillä. Mutta harvemmin niistä sydänystävää saa(siitä ei saa palkkaa).
        Kokeile luontaistuotteita?

        > > > > >VERTAISTUKI RYHMÄ < < < < < <
        "SAA KESKUSTELLA VAPAASTI, AVOIMESTI"

        Sehän siinä onkin juuri, että moni luulee saavansa henkilökohtainen ystävän näistä terapeuttista .
        Se on mahdoton asia sillä heillä on näitä potilaita paljon , siis tekevät vaan työtään ei mitään muuta, vaikka potilas joskus itse kuvittelee että juuri hänen tilanteensa olisi jotenkin erikoinen, niin ei ole kaikki potilaat kertovat olostaa yleensä samoilla sanoilla kukaan ei ole mitenkään erikois asemassa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paniikki häiriöönkin on sellainen hoito että haastaa paniikkinsa ja tekee juuri sen asian mitä luulee ettei pysty tekemään , ensin hankala mutta kun tekee muutaman kerran niin huomaa että kerta kerralta tuntuu paremmalta , ja kun muistaa ettei paniikkiin kuole vaan se on ainoastaan hyvin voimia vievä kohtaus ihmisen elämässä .
        Siis kannattaa kokeilla paniikkinsa kanssa tehdä sitä juuri mitä pelkää eniten ja hokea itselleen että en kuole tähän on vaan iljettävä olo.ä

        Niinettämitäh? Siedätyshoitoa paniikkihäiriöön? Toi on jostain kuuskytluvulta jolloin vielä pakkosterkattiin ihmisiä.
        Oot tainnu olla kpk:oolla kesätöissä. Tai sit haluat vain harhaanjohtaa tätä lankaa.
        Paniikkihäiriöllä ei ole juuri mitään tekemistä tunnistettavien pelkotilojen kanssa. Se on enimmäkseen ylivirittynyttä tunnekakofoniaa joka saa sitä kärsivän pahimmillaan vahingoittamaan muita lähellään. Yleisesti ottaen paniikkihäiriö on oire, eikä itse ongelma. Aatteleppa, että sait vaikka pataan vanhemmiltasi lapsena. Sitten olet aikuisena niin epävakaa, että menet paniikkiin, kun tajuat tehneesi tyhmästi itsellesi tai toiselle (häpeä) ja alat käyttäytymään väkivaltaisesti (paniikki) vaikka olet arjessa lutuinen ja herttainen lastentarhan opettaja.
        Paniikkihäiriöllä on erilaisia muotoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän siinä onkin juuri, että moni luulee saavansa henkilökohtainen ystävän näistä terapeuttista .
        Se on mahdoton asia sillä heillä on näitä potilaita paljon , siis tekevät vaan työtään ei mitään muuta, vaikka potilas joskus itse kuvittelee että juuri hänen tilanteensa olisi jotenkin erikoinen, niin ei ole kaikki potilaat kertovat olostaa yleensä samoilla sanoilla kukaan ei ole mitenkään erikois asemassa .

        Voi höpönlööpö kuule. Kyllä ammattilaisia koulutetaan tunnistamaan tunteiden transferenssia ja välttämään sen haitallisia muotoja hoitosuhteelle. Se, että miten hyvin tämän kukakin ammattilainen osaa, onkin sitten toinen juttu.

        Mitä sitten taas potilaisiin tulee, niin he haluavat apua. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kukaan ei näihin prosesseihin tai huoneisiin halua ilman todellista tarvetta hoitokontaktille (pois lukien simuloijat, jotka ovat *päihde*hoidon tarpeessa hekin). Kyllä hoitosuhde voi olla hyvinkin ystävällinen, mutta se jää sit sinne huoneeseen. Jos kohdataan arkielämässä, niin siihen on kaikilla ammattilaisilla ja potilailla vapaus suhtautua omalla tavallaan. Ammattilaisia toki rajoittaa hyvän käytännön rajat. Monesti heille on helpointa vain kieltäytyä arkikontakteista.


    • Ex-savolainen

      Kävin Kuopiossa terapiassa 4 vuotta. Aiemminhan avohoito oli Julkulan sairaalan yhteydessä, muutto KPK: hon taisi tulla vajaa 2 vuotta sitten. Siirryin terapiaan sairaalahoidosta, ja minulla oli alkuun kaksi terapeuttia (psykoosityöryhmä). Myöhemmin jatkoimme toisen kanssa kahdestaan.

      Kokemukseni olivat hyviä. Erityisesti lääkäri Hella oli loistotyyppi, hänen kanssaan voi keskustella kuin sivistyneet ihmiset. Molemmat terapeutit olivat myös mukavia.

      Kuulin kaverilta, jolla oli eri terapeutti, että he eivät tule ollenkaan toimeen. Sanoin, että vaihda ihmeessä tyyppiä! Itselläni on jo niin pitkä kokemus mielenterveysongelmista, että jos en tule toimeen hoitajan/lääkärin kanssa, vaadin saada tavata jonkun muun!

      • Anonyymi

        Noin ei todellakaan enää ole, lääkärit vaihtuu puolivuosittain, samoin sairaanhoitajat. Ihminen joka on masentunut , ei jaksa sinne itseään KPKlle raahata.Hyvä kun sängystä ylös pääsee.
        Kiitos asiallisista vastauksista. Ei tätä yhteiskunnan epäkohtaa SAA hyväksyä, sairas ihminen on hoidettava sairaalassa, eikä se esim lääkehoidon seuranta kuulu omaisille. Perustelut kun ei oteta osastohoitoon ovat liian tiukat, eli tulisi olla ranteet auki ennenkuin hoitoon pääsee.


      • Anonyymi

        Perasta oli silloin juttua, paljonkin yleisönosastolla. Toisenkinlaista kokemusta sen toimista.


      • Anonyymi

        Tietystä ayistä ei yleisellä,palstalla laiteta kenenkään nimiä tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietystä ayistä ei yleisellä,palstalla laiteta kenenkään nimiä tänne.

        Mmm... Varmaankin minulle meinasit vastata?
        T. Oikeuteen vakuutuslääkäri kanssa menevä.

        Tietyistä syistä nimiä ei kannata levitellä minnekkään mikälisikäli haluaa oikeuskäsittelyn toimivan edes jotenkin järkevästi. Toisin on sitten noiden instanssien vastuu hahmojen (ylin johtoporras) kanssa, sekä jo valmiiksi julkisuudessa sekoilleet pseudoammattilaiset.


    • kaljaalisää

      masentaako

    • Anonyymi

      Huumeseulat laittoivat labralähetteisiin tietämättäni (rikos) ja SCID kyselyn aikana sairaanhoitaja retorisesti lotkautta että ''olisihan se varmaan kiva saada tenttiväsymykseen jotain piristävää''. Lääkäri valehteli omakantaan kun lopetin hoitosuhteen ja tämä selvisi mulle valitettavasti vasta pari vuotta jälkeenpäin. Kieltäytyivät ottamasta vastuuta ja nyt lähden selvittelemään asiaa potilasasiamiehen kautta. Puheterapia sairaanhoitajan kanssa oli kyllä hyvää ja auttoi paljon. Olkaahan tarkkoja mitä lääkäri kirjoittelee omakantaan ja vaihtakaa lääkäriä heti jos ilmenee outouksia. KPKoolla on historiaa vallankäytöstä. Valitettavasti. Yksityisellä sain lääkityksen kuntoon ja se pelasti henkeni. Melkein pari vuotta tässä nyt ilman masennusta ja viimeinkin tarpeeksi tietämystä sekä itsetuntoa/luottamusta että pystyn pitämään oikeuksistani kiinni.

      • Anonyymi

        kpk ei tosiaankaan ota vastuuta tilinteon hetkellä. Perusteettoman vallankäytön jälkeen aiheuttaja katosi kuin pieru saharaan eikä perään soittelu tuottanut tulosta asian selvittämiseksi. Mitään ei enää kuulunut. Kaikenlaisesta kiusaamisesta palkkaa saakin jotkut!
        Toivottavasti aiempi kirjoittaja olet saanut korjattua valheellisen lausunnon mikä laitettu ilmeisesti näpäytykseksi kun lopetit turhaksi kokemasi jutun. Hyvä kun osaat pitää puolesi.


      • Anonyymi

        Missä yksityisellä kävit? Hienoa että sulla menee hyvin!


      • Anonyymi

        Palaan tähän yli vuoden jälkeen ja valitettavasti asia edelleenkin prokkiksessa kpk:n linjajohtajan (Jarmo Pajula) kompetenssin puutteet vuoksi. Hän johdatti minua harhaan väittämällä, että heille pääsee vain lähetteellä, mutta minä olin jo siinä vaiheessa parantunut masennuksesta yksityisen klinikan avulla. Hän siis käytännössä sanoi minulle, että mun olisi pitänyt valehdella terveyskeskuslääkärille masennuksesta/ahdistuksesta tai jostain muusta saadakseni lähete kpk:oolle. Noh... Nyt sitten vuosi on kulunut ja olen matkan varrella konsultoinut useampaa psykiatrian erikoislääkäriä sekä yhtä asianajajaa. Tarkoitushan oli siis päästä korjaamaan kyseenalaisesti syntynyt bipolaarin diagnoosi ja muut lääkärin valheet omakantateksteissä koska nämö tekstit olivat heidän laitoksessaan syntyneet ja suomen lain mukaan ensisijaisesti heidän tontillaan myös asia pitäisi korjata. Nyt sitten väännetään ylilääkärin kättä vähän sellaisella "mitä helvetin lafkaa sinä oikein pyörität" asenteella ja sellaisella tietoauktoriteetilla joka laittaisi psykopaatillekkin luun kurkkuun. Sellaisia tuossa puljussa vaikuttaisi nimittäin olleen töissa yksi jos toinenkin.
        Ainiin... Ei muutes tähänkään menness ole tullut yhtäkään maanista tai hypomaanista jaksoa niin kuin ei ennenkään ole ollut. Ei itseä kyllä yllätä, mutta oudon moni lääkäri on ollut hämillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palaan tähän yli vuoden jälkeen ja valitettavasti asia edelleenkin prokkiksessa kpk:n linjajohtajan (Jarmo Pajula) kompetenssin puutteet vuoksi. Hän johdatti minua harhaan väittämällä, että heille pääsee vain lähetteellä, mutta minä olin jo siinä vaiheessa parantunut masennuksesta yksityisen klinikan avulla. Hän siis käytännössä sanoi minulle, että mun olisi pitänyt valehdella terveyskeskuslääkärille masennuksesta/ahdistuksesta tai jostain muusta saadakseni lähete kpk:oolle. Noh... Nyt sitten vuosi on kulunut ja olen matkan varrella konsultoinut useampaa psykiatrian erikoislääkäriä sekä yhtä asianajajaa. Tarkoitushan oli siis päästä korjaamaan kyseenalaisesti syntynyt bipolaarin diagnoosi ja muut lääkärin valheet omakantateksteissä koska nämö tekstit olivat heidän laitoksessaan syntyneet ja suomen lain mukaan ensisijaisesti heidän tontillaan myös asia pitäisi korjata. Nyt sitten väännetään ylilääkärin kättä vähän sellaisella "mitä helvetin lafkaa sinä oikein pyörität" asenteella ja sellaisella tietoauktoriteetilla joka laittaisi psykopaatillekkin luun kurkkuun. Sellaisia tuossa puljussa vaikuttaisi nimittäin olleen töissa yksi jos toinenkin.
        Ainiin... Ei muutes tähänkään menness ole tullut yhtäkään maanista tai hypomaanista jaksoa niin kuin ei ennenkään ole ollut. Ei itseä kyllä yllätä, mutta oudon moni lääkäri on ollut hämillään.

        Ei hitto! Siis ehdin olla asioiden kanssa jotenkin mukavuusalueella noin vuoden ajan, kun vihdoinkin pääsin nepsylle ja asianmukaiset tutkimukset ja omakantamerkinnät kuntoutuspapereihin. Noh... Sitten kun olin hakemassa kelalta elinkeinotukea yritystoimintaa varten, niin kelan vakuutuslääkäri päättikin repiä omakantamerkintojen historiasta narratiivin jonka mukaan sairastan bipolaaria, masennusta, sekä adhd:ta. ;D Ei jeesuksenkarvaiset pallot mitä toimintaa! Adhd ei ole sairaus, minulla ei ole koskaan ollut bipolaaria ja masennuksesta parannuin vuosia sitten. Sai sitten manipuloitua näin kelan käsittelijän kirjoittamaan hylkypäätökseen, että minulla on "mielensairauksia". ;D;D
        Yritin heittää keissin kelan sisäiseen valvontaan, mutta siellä ei ilmeisesti huomioitu asiaa millään tavalla. Heille vissiin ihan sama jos itse tehtailevat rikoksia. Noh... Jos siellä kpk:oolla luette tätä ketjua niin tiedätte keneltä taas odottaa kädenvääntöä. Se bipolaarimerkintä nimittäin poistetaan tällä kertaa täysin arkistoista ja tehän tulette auttamaan minua tulevassa oikeuskäsittelyssä. En tule antaman vaihtoehtoja. En vielä kehtaa heittää tähän sen vakuutuslääkärin tai kela-käsittelijan nimeä, koska olen viemässä hommaa oikeuteen. Vakuutuslääkäristä piti tehdä jo syksyllä rikosilmoitus, mutta kiireiden takia sen on hieman venynyt.

        Siis huhhuh... Minun piti vieläpä asian kiireellisyyden takia hankkia omakustanteisesti tuore B-lausunto yksityiseltä (120€), koska sen pitää olla korkeintaan 3kk vanha. Sitten heidän lääkärinsä ja "ratkaisuasiantuntija" käyttävät yli vuoden, sekä yli kolmen vuoden takaisia lausuntoja.... Ihan kuin ei olisi tarpeeksi tiukkaa. Suoranaista pahoinpitelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä yksityisellä kävit? Hienoa että sulla menee hyvin!

        Kiitos. En viitsi tähän kirjata yksityisen klinikan nimeä. Saattaisi se heikentää uskottavuutta, tai aiheuttaa heille jonkinlaista känää ammattikunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kpk ei tosiaankaan ota vastuuta tilinteon hetkellä. Perusteettoman vallankäytön jälkeen aiheuttaja katosi kuin pieru saharaan eikä perään soittelu tuottanut tulosta asian selvittämiseksi. Mitään ei enää kuulunut. Kaikenlaisesta kiusaamisesta palkkaa saakin jotkut!
        Toivottavasti aiempi kirjoittaja olet saanut korjattua valheellisen lausunnon mikä laitettu ilmeisesti näpäytykseksi kun lopetit turhaksi kokemasi jutun. Hyvä kun osaat pitää puolesi.

        Adhd hyperfocus auttaa näissä taistoissa, vaikka se onkin rankkaa touhua ja henkisesti kuluttavaa. Paljon sitä kyllä oppii erilaisia asioita näissä väännöissä. Tulen ikuisesti olemaan kiitollinen sille psykiatrian sairaanhoitajalle jonka kanssa alkutaipaleen peruskäynnit oli. Vaikka olin todella hajalla silloin, niin jotenkin hän osasi vahvistaa itseluottamustani, ja uskoa siitä, että itserakkaus ja hyväksyntä on tärkeää.

        Ne opit kantavat vielä tänäkin päivänä.
        Kiitos T. T.


    • Anonyymi

      Hoito pahentaa. Kun lopetin hoidon niin kesti noin 6 kuukautta kun pillereistä tulleet haitat jotka pilasi mun elämän katosi ja nyt olen normaali ja voin hyvin

      • Anonyymi

        Hyvä että kokeilit pillereitä, ilman niitä et varmaan tietäisi olevasi normaali.


      • Anonyymi

        Olet onnekas kun selvisit 6 kk:ssa. Minulla ne ovat kestäneet kohta 2 vuotta, eikä loppua ole näköpiirissä.


    • Anonyymi

      "joka kerta kysyy samat asiat uudestaan, ihan ku ei olis mitää jääny mieleen edellisestä käynnistä."

      Voi olla ettei kaikilla jääkään asiat mieleen ja hoitaja on jo tottunut siihen. Pitkäkestoinen psyykenlääkitys on nimittäin vienyt muistin minultakin. Edellisen psykoterapiani hyödytkin valuivat kankkulan kaivoon, kun ei koskaan ollut harmaintakaan muistikuvaa siitä, mistä edellisellä kerralla keskusteltiin.

      • Anonyymi

        Mitä lääkettä käytit?


    • Anonyymi

      Olen ollut tyytyväinen. Olen tavannut siellä vain kivoja ihmisiä, jotka haluaa oikeesti auttaa. Hoito on ammattimaista ja osaavaa. Mielummin kpk:n hoidossa kuin kunnallisella puolella

      • Anonyymi

        Onneksi ei tarvitse olla kummassakaan.


      • Anonyymi

        Lääkkeet toimii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeet toimii?

        En käytä mitään lääkkeitä enkä hoitosuhteita tarvitse.
        Nuorena kun suivaannuin siihen ettei lääkäri sanonut eikä tehnyt mitään eikä sitä saanut vaihtaa, yritettiin kimppuuni usuttaa kpk. Nyt kyllä jo naurattaa se tapaus.


      • Anonyymi

        Kpk on kunnallinen. :D


      • Anonyymi

        Sulla on käynyt hyvä tuuri. Kannattaa tiedostaa se, että et päädy vahingossa loukkaamaan jotakuta jonka elämän kpk:n toiminta on tuhonnut. Jos heidän henkilöstöpoliittista historiaa katsoo niin eihän se päivänvaloa kestä. Päivi Tuliharju on vain jäävuoren huippu.


    • Anonyymi

      Pitäisihän heidän lukea kirjoittamansa jutut ennenkuin seuraava asiakas tulee juttelemaan, ettei anna kuvaa etten muista sinua. Kuinka helppoa on päästä KPK:n terapiaan ja psykiatrin vastaanotolle hoidatuttamaan psyykkisiä oireita?Täytyykö ensin yrittää saada ajanvaraussihteeriltä aika yleislääkärille puh.vastaanotto tai oikea vastaanottoaika vai pääseekö suoraan, kun vain soittaa KPK:lle? Ei ainakaan neuvolan puolella psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja laittanut lähetettä ja kertoi, että on täytettävä kriteerit päästä sinne.

      • Anonyymi

        Siellä vaihtuu puolivuosittain lääkärit ja sairaanhoitajat , luo siinä sitten luottamussuhde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä vaihtuu puolivuosittain lääkärit ja sairaanhoitajat , luo siinä sitten luottamussuhde.

        Lääkäri on omilla vastaanotoilla ollut joka kerta eri. Aluksi lääkärikäyntejä oli kolmen kuukauden välein. Eli huomattavasti nopeampi tahti vaihtuvuudessa.

        En enää vuoteen ole jaksanut edes selostaa omaa tilannettani uudelle lääkärille, kun on tullut huomattua, ettei siitä mitään hyötyä ole. Jokaisella lääkärillä on täysin erilainen ote työhönsä, eikä heillä ole aikaa lukea potilaskertomuksiani ennen tapaamista. Eli joka käynnillä aloitetaan nollasta.

        Yksi lääkäri sanoi, että aloittaisimme sähköhoidon, mutta seuraavalla kerralla lääkäri oli taas vaihtunut, ja uusi lääkäri kauhisteli sähköhoitoa. Ei siis mentykään. Ja hyvä niin, luin myöhemmin sen vakavista haitoista. Mutta ällistyttää tuo satunnaisten lääkäreiden palkkaaminen. Psykiatreja heillä ei taida olla töissä. Vain näitä psykiatriaan erikoistuvia, jotka ovat vasta harjoittelijoita.


      • Anonyymi

        Kävin terveyskeskuksen kautta sairaanhoitajan (depressiohoitaja) vastaanotolla ensin. Ensimmäisellä kerralla vuonna 2015 depressiohoitaja sattui olemaan niin hyvä että sain siitä jeesiä akuuttiin tilanteeseen. Eipä tuolloin kyllä ollut mitään tietoa siitä, että kunnallisella puolella olisi mitään muuta apua depressioon ollutkaan tarjolla.

        Sittemmin jouduin terveyskeskuksen kautta depressiohoitajalle uudestaan, jolloin hoitaja noin viiden käynnin jälkeen päätti, että nyt on parempi siirtyä KPK:lle.

        Näitä ennen olen käynyt depressiohoitajilla myös muilla paikkakunnilla, mutta silloin minulle ei kerrottu, että on olemassa erillinen mielenterveyspuoli, jonne olisin jo silloin kuulunut.


    • Anonyymi

      Kerran viikossa, niin usein? Miten se on mahdollista? 1 tai 2 kertaa kuussa on meille tarjolla.

      • Anonyymi

        Olen vuosien aikana ihmetellyt tätä itsekin. Välillä psykologi on tarjonnut aikoja viikottain ja sitten yhtäkkiä sanonut, ettei pystytä tarjoamaan kuin joka kolmas viikko. Kai kyse on vaan siitä miten oman asiansa esittää.

        ...itsellä kun masentuneena ollut se mentaliteetti, että koska olen pärjännyt tappamatta itseäni jo yli kymmenen vuotta, ovat ajat todennäköisesti tärkeämpiä joillekin toisille. Niille jotka ovat tappamassa itseään juuri tänään tai huomenna. Itselleni kuolema on ajatus, jonka olen päättänyt toteuttaa tiettynä päivämääränä, jos en silloin ole keksinyt keinoa saada inhimillistä kontaktia johon kuhun - kehen tahansa. Ja sitä kautta sitten olen tyytynyt siihen että juuri minulle apua on tarjolla vain kerran kuussa. "Kerta en ole sen arvoinen," sanoo masennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vuosien aikana ihmetellyt tätä itsekin. Välillä psykologi on tarjonnut aikoja viikottain ja sitten yhtäkkiä sanonut, ettei pystytä tarjoamaan kuin joka kolmas viikko. Kai kyse on vaan siitä miten oman asiansa esittää.

        ...itsellä kun masentuneena ollut se mentaliteetti, että koska olen pärjännyt tappamatta itseäni jo yli kymmenen vuotta, ovat ajat todennäköisesti tärkeämpiä joillekin toisille. Niille jotka ovat tappamassa itseään juuri tänään tai huomenna. Itselleni kuolema on ajatus, jonka olen päättänyt toteuttaa tiettynä päivämääränä, jos en silloin ole keksinyt keinoa saada inhimillistä kontaktia johon kuhun - kehen tahansa. Ja sitä kautta sitten olen tyytynyt siihen että juuri minulle apua on tarjolla vain kerran kuussa. "Kerta en ole sen arvoinen," sanoo masennus.

        En nyt halua provoilla, mutta on siinä monesti ihan hyvä pointti olemassa, ettei käyntejä pidetä kovin tiuhaan tahtiin. MT asioiden jauhaminen on kuitenkin monesti aika rankkaa puuhaa henkisesti ja se kuormitus voi hetkellisesti puskea syvemmälle ennen kuin saa käsiteltyä niitä käynnillä avattuja asioita.

        Elämässä pitää oppia myös elämään niin sanotusti "putkessa". Jos jatkuvasti kääntää päänsä vain sisäänpäin, niin ei sitä jaksa kukaan.
        Sitten taas se resurssien puute...
        Itse kyllä jatkossa jos ikinä enään tarvitsen psykiatrian lääkäriä tavata, niin kysyn onko se kokoomuslainen. Vaihdan välittömästi jos on. Jos ei kehtaa vastata niin se on vain myöntymisen merkki. Torakat prkl.


    • Anonyymi

      Tavallaan voin huonommin nyt kuin apua hakiessani ja siirtyessäni KPK:lle, koska olen huomannut, ettei kaltaiselleni traumataustaiselle psykoosipiirteistä vakavaa masennusta sairastavalle yksinkertaisesti ole tarjota apua...

      Pysyvä hoitosuhde, joka luo luottamusta ja antaa inhimillisen kontaktin potilaalle, olisi avainasemassa. Lääkärit kuitenkin vaihtuvat joka kerta, eikä mitään edistystä tapahdu. Se peräänkuulutettu luottamus on karissut sitä mukaa kuukausi kuukaudelta koko keskusta kohtaan. En tiedä millaiselle potilaalle "palvelu" on suunniteltu.

      Itsellä pitäisi olla tukuittain rahaa, jotta voisi mennä yksityiselle, mutta en ole syntynyt sellaiseen sukuun. Kai ne itsekeskeiset ammattilaiset on siellä yksityisellä sektorilla. Meille köyhemmille kuntalaisille on tarjolla pelkkiä harjoittelijoita.

      (Mietin pääni puhki joka kuukausi yrittäessäni oivaalta, mistä apua saisi. Kirkollista toimintaa kun en itse voi sietää. Itse jaksaa nipistää päivän tai kaksi, mutta sitten suru tai apatia vie taas mennessään. Eikö mikään toinen taho anna apua tähän Kuopiossa?)

    • Anonyymi

      Koko mt-alaa ja tarjolla olevia palveluita taitaa vaivata aika pitkälti ja paljon resurssipula, niin henkilöstömäärien, kuin taloudenkin osalta. Tosin palvelut, tai alalla olevat hoitomenetelmät ovat jo pidemmän aikaa olleet hieman kehnot. Ihmisiä hoidetaan pääasiallisesti vain lääkkeillä. Juurisyihin paneutuvat, vuorovaikutukselliset ja osapuolten väliset tasa-arvoiset keskustelut lienevät vähäisemmässä roolissa, tai sitten niitä ei ole käytännössä ollenkaan. Kuntoutustoimien laatutasoa en tiedä. Psyko ja traumaterapiaa taitaa olla tarjolla vain yksityisellä. Ja ne taas maksavat asiakkaalle aika tavalla.

      Potilaiden, tai vaikeuksista kärsivien kannattaa ennemmin keskittyä parantamaan omia olosuhteitaan ja lisäämään omaa hyvinvointiaan liikkumalla ja huolehtimalla riittävästä, monipuolisesta ravinnosta ja selviämään itse. Ja hankkimaan itselleen riittävän ajoissa mahdollisimman laaja tukiverkosto, joka kuuntelee, tukee ja auttaa. Näin on valitettavasti sioidenlaita ja tilanne näinä aikoina, tässä yhteiskunnassa. Elämme surullisia, synkkiä ja ankeita aikoja.

      • Anonyymi

        Edelliseen tekstiin pieni korjaus, virhe tuli toiseksiviimeiseksi lauseeseen. Anteeksi. Näin on siis valitettavasti asioiden ( ei sioidenlaita) ja tilanne näinä aikoina, tässä yhteiskunnassa.


    • Anonyymi

      Kpk:oolla hoitojaksolla suosittelen ehdottomasti äänittämään hoitoneuvottelut lääkärin kanssa. Jos selvät syyt epäillä rikosta niin ei tarvitse suostumusta vaan salaäänitys laillista. Jos lääkäri ei neuvottelulla suostu äänitykseen niin on aika kyseenalaista että hän ei suostu seisomaan sanojensa takana samalla tasolla kuin potilas. Pitäisi lapsenkin se tajuta, että vastaava tilanne on vaarallinen tai vähintäänkin epäreilu.

      • Anonyymi

        Näinpä! Nytkin mun pitää mennä eduskunnan oikeusasiamiehelle asti, jotta voisin vielä yrittää saada kpk:oon puoskarilääkärin vastuuseen. Jos ei se toimi, niin onneksi suomi on aika pieni paikka ja mulla aikaa riittää...
        Kaikki olisi ollut hyvin suoraviivaista jos olisin tajunnut äänittää hoitoneuvottelutapaamiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä! Nytkin mun pitää mennä eduskunnan oikeusasiamiehelle asti, jotta voisin vielä yrittää saada kpk:oon puoskarilääkärin vastuuseen. Jos ei se toimi, niin onneksi suomi on aika pieni paikka ja mulla aikaa riittää...
        Kaikki olisi ollut hyvin suoraviivaista jos olisin tajunnut äänittää hoitoneuvottelutapaamiset.

        Juu kannattaa äänittää, siitä sitten voi sitten jälkikäteen kuunnella että kuka on psykoosissa ja kuka ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kannattaa äänittää, siitä sitten voi sitten jälkikäteen kuunnella että kuka on psykoosissa ja kuka ei.

        No jep :D Tuli mieleen kuinka kpk:oon koeajalla ollut "erikoistuva" lääkäri rupesi nauramaan päin naamaa, kun sanoin, että mulla on hypermetaboliaa ja siihen liittyviä oireita. Väitti ettei sellaista ole olemassakaan ja et kuulemma vaan syön liian vähän. Eli kuulemma valehtelen siitä mitä syön. Rupes sitten hiljaisesti naputtelee koneella kun sairaanhoitaja otti puheenvuoron hoitoneuvottelussa. Rupes vissiin guuglailee. ;D Hyvä ois kyllä ollu saada se tilanne nauhalle! Ihme puoskareita.


    • Anonyymi

      Itsellä kokekmuksia kolmesta lääkäristä kpklta ja kaikki on ssri ja neurolepti botteja. Eivät saa edes paniikkihäiriötä hoidettua siten, että potilas pärjäisi töissä. Tämä laitos pitäisi lakkauttaa. Kpkn lääkärit jos luette tätä, niin ymmärtäkää se, että jättämällä bentsot määräämättä ja syrjäyttämällä potilaan yhteiskunnasta aiheutatte maalle sekä omille lapsillenne erittäin huonon tulevaisuuden. Otan kaikki minua väärin kohdelleinen lekurien nimet ylös. Jokapaikassa missä kysytään miksi et käy töissä kerron kyseisten syyllisten nimet.

    • Anonyymi

      Millä luulet että kukaan tavallinen ihminen voisi muistaa ulkomuistista jonkun asiat koska näitä potilaita on niin paljon enemmän kun mitä sinä ainoastaankyllä niillä on syyt tehdä kysymyksiä , kun annat samat vastaukset joka kerta niin näkee ettet ainakaan liioittele asioita , tai jos vähättelet

      • Anonyymi

        Mitenkäs sinä kuvittelet sitten luokanopettajien oppivan koko luokkansa oppilaiden nimet ja henkilötarinat? Koska heidät koulutetaan siihen... Duh.

        Resurssien puute toki oma hommansa, mutta jos hoitosuhde kestää edes 3kk niin aika onnettoman huonot taidot on psykiatrian ammattilaisella. Ei sellaista viitsi edes ammattilaiseksi kutsua.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe