joku selventää, mikä ero on vanhoillisilla ja esikoisilla? Poimin tähän otteen vl-palstan kirjoituksesta. Anteeksi vain, jos tämä on paha juttu, mutta en todellakaan ymmärrä!
Mistä joku etsivä sielu voisi tietää, milloin hän on harhaopissa ja milloin oikeassa, jos kaikki muut maailman kristityt kuin kyseinen liike ovat väärässä? Jos hän valitseekin "väärän" liikkeen? Entä ne, jotka syntyvät jommankumman liikkeen piiriin? Ovatko he vastuussa siitä, millaiseen perheeseen he ovat syntyneet ja mihin heidät on opetettu?
Vl-HARHAOPPEJA
Kirjoittanut: Pieni ego 8.11.2007 klo 12.05
Tätäkö sinä kaipasit?
Miksi muuten et kirjoittanut omalla nimelläsi vaan piilouduit nimimerkin taakse?
"TÖRKEIMMÄT VL-HARHAOPIT
Kirjoittanut: Melperi1 4.4.2007 klo 14.30
Vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa mm. seuraavia HARHAOPPEJA:
1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
Missään kohden Raamattua ei mainita, että joskus elävä usko rajautuu yksinomaan yhden pienen herätysliikkeen sisälle. Jeesus antoi lähetyskäskyssä kehotuksen julistaa evankeliumia kaikille kansoille. Tätä kehotusta noudatetaan koko ajan ja ihmisiä tulee uskoon kaikkialla maailmassa.
Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.
2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.
Ei mitään perustetta tällaiselle opetukselle. Kytkeytyy kohtaan 1.
Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.
3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.
Jumalan valtakunta maan päällä muodostuu kaikista elävässä uskossa olevista ja Kristuksen verellä pestyistä henkilöistä ympäri maailmaa. Tämän joukon päänä on Jeesus Kristus. Jeesus itse sanoi, että älkää uskoko, jos joku sanoo, että Jumalan valtakunta on vain “täällä“.
Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.
4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.
Tottakai Jumala pystyy pelastamaan ihmissielun. On suurta röyhkeyttä opettaa, että kaikkivaltias ja kaiken luonut Jumala ei pysty tähän. Mihin Jumala ei pysty ilman ihmisen apua?
Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.
5. Jumala ei pysty yksin antamaan syntejä anteeksi. Aina on oltava mukana vanhoillislestadiolainen.
Samaa röyhkeyttä tässä opissa kuin edellisessäkin. Jeesus opettaa Isä meidän -rukouksessa anomaan syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Raamatun mukainen perusoppi on, että USKO JEESUKSEEN sisältää sekä syntien anteeksiannon että sielun pelastuksen.
Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.
Tämä on varmaan toistoa,
34
908
Vastaukset
- olen kyllä
itse syntynyt esikoislestadiolaiseen perheeseen!
- teutatess
Kaikki pitäisi kuulua JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKOON
EI minnekään LAISUUTEEN . On sitten kysymys EL. ,tai VL. porukasta sanon näin siksi että aluksi olimme 1841 -2 samaa poppoota kunnes VL erosi 1902 meistä , tälläkään ei pitäisi olla suurta merkitystä Koska Timpuktun takamailla ei todellakaan ole kuultu kummastakaan ja ei LLL. täkään. Mutta sielläkin jo on KRISTITTY joka tunnustaa JEESUKSEN KIRKKOA . Vielä siitä kuka on oikeassa , ei pitäisi panna suurta painoa koska vain JUMALA JA JEESUS OVAT OIKEASSA , VAIN HE PELASTAA , VAIN HE PÄÄSTÄVÄT TAIVAASEEN , VAIN HE TEKEVÄT VALINNAN LAMPAISIIN JA VUOHIIN .
Toivon että saat tästä , irti tarpeeksi ja haluat pelastua . Vain ja ainoataan JEESUS PELASTAA .JA tietenkin JUMALA .- teu
Ja pidän el.hengellisenä kotonani
- totuuden nimessä
mennyt kuitenkin niin, että esikoiset erosivat vanhoillisuudesta?
Kysymyshän vuosisadan vaihteen lestadiolaisuuden hegemoniakiistassa oli vallasta ja oikeassa olemisesta - kuten aina "ainoiden oikein ymmärtäneiden" keskinäisissä kiistoissa - moottorina joidenkin "paremmin käsittäneiden" ymmärrys "Lapinwanhin"-käsitteen suhteen. Esikoisten mielestähän - jo tuolloin - "kristillisyyden" korkein ymmärrys oli juuri Ruotsin Lapin saarnaajilla. - teu
totuuden nimessä kirjoitti:
mennyt kuitenkin niin, että esikoiset erosivat vanhoillisuudesta?
Kysymyshän vuosisadan vaihteen lestadiolaisuuden hegemoniakiistassa oli vallasta ja oikeassa olemisesta - kuten aina "ainoiden oikein ymmärtäneiden" keskinäisissä kiistoissa - moottorina joidenkin "paremmin käsittäneiden" ymmärrys "Lapinwanhin"-käsitteen suhteen. Esikoisten mielestähän - jo tuolloin - "kristillisyyden" korkein ymmärrys oli juuri Ruotsin Lapin saarnaajilla.On teille syötetty kohta 106 vuotta , ottakaa selvää , lukekaa muutakin kuin vl. tekstiä .
- esikoiset
teu kirjoitti:
On teille syötetty kohta 106 vuotta , ottakaa selvää , lukekaa muutakin kuin vl. tekstiä .
erosivat SRK:sta sen jälkeen kun SRK:n johtajat olivat lähteneet lapista ovet paukkuen. He siis jäivät mukaan alkuperäiseen herätysliikkeeseen SRK:n erotessa siitä.
- teu
esikoiset kirjoitti:
erosivat SRK:sta sen jälkeen kun SRK:n johtajat olivat lähteneet lapista ovet paukkuen. He siis jäivät mukaan alkuperäiseen herätysliikkeeseen SRK:n erotessa siitä.
Usko nyt jo
totuuden nimessä kirjoitti:
mennyt kuitenkin niin, että esikoiset erosivat vanhoillisuudesta?
Kysymyshän vuosisadan vaihteen lestadiolaisuuden hegemoniakiistassa oli vallasta ja oikeassa olemisesta - kuten aina "ainoiden oikein ymmärtäneiden" keskinäisissä kiistoissa - moottorina joidenkin "paremmin käsittäneiden" ymmärrys "Lapinwanhin"-käsitteen suhteen. Esikoisten mielestähän - jo tuolloin - "kristillisyyden" korkein ymmärrys oli juuri Ruotsin Lapin saarnaajilla.Minulle on syntynyt seuraavanlainen kuva:
Alkuperäinen lestadiolaisuus alkoi jakautua mielipiteiden mukaan. Syntyi vanhoillinen identiteetti ja uudestiheränneitten identiteetti.
Sitten oli porukkaa, jotka eivät sopineet oikein kumpaankaan. Voisi melkein puhua aasista, joka nääntyi nälkään kahden heinätupon välissä, kun ei pystynyt ratkaisemaan kummasta pitäisi haukata ensin.
Kun vanhoilliset olivat ottanet omansa ja uusiheräys tehnyt samoin, jäi osa välimaastoon ahdistuneina. Sitten joku muisti, että tämä on lähtenyt Ruotsin tunturilapista liikkeelle,, jospa sieltä löytyisi jotain apua.
Vaiheiden jälkeen sieltä tulikin sitten miehet, jotka kokosivat paimenetta jääneet yhteen ja näin syntyi esikoisuus.
Lopullisen sinetin hajaannukselle teki se, että määrätyt alueet eivät ottaneet lainkaan vastaan lapista tulleita miehiä ja näin hajaannus on osittain myös maantieteellinen.
Ihmisen vallanhimon huomioon ottaen hajaannus taisi olla siunaus, koska tämä olisi mahtava liike yhtenäisenä ja johtajat olisivat entistä mahtavampia, joita Jeesuksen olisi ehkä mahdotonta tai lähes mahdotonta hallita.- Jumalan lapsi
esikoiset kirjoitti:
erosivat SRK:sta sen jälkeen kun SRK:n johtajat olivat lähteneet lapista ovet paukkuen. He siis jäivät mukaan alkuperäiseen herätysliikkeeseen SRK:n erotessa siitä.
SRK on perustettu vasta hajaannusten jälkeen, samoin esikoislestadiolaisuus. Siihen asti he olivat lestadiolaisia.
- Jumalan lapsi
vihne kirjoitti:
Minulle on syntynyt seuraavanlainen kuva:
Alkuperäinen lestadiolaisuus alkoi jakautua mielipiteiden mukaan. Syntyi vanhoillinen identiteetti ja uudestiheränneitten identiteetti.
Sitten oli porukkaa, jotka eivät sopineet oikein kumpaankaan. Voisi melkein puhua aasista, joka nääntyi nälkään kahden heinätupon välissä, kun ei pystynyt ratkaisemaan kummasta pitäisi haukata ensin.
Kun vanhoilliset olivat ottanet omansa ja uusiheräys tehnyt samoin, jäi osa välimaastoon ahdistuneina. Sitten joku muisti, että tämä on lähtenyt Ruotsin tunturilapista liikkeelle,, jospa sieltä löytyisi jotain apua.
Vaiheiden jälkeen sieltä tulikin sitten miehet, jotka kokosivat paimenetta jääneet yhteen ja näin syntyi esikoisuus.
Lopullisen sinetin hajaannukselle teki se, että määrätyt alueet eivät ottaneet lainkaan vastaan lapista tulleita miehiä ja näin hajaannus on osittain myös maantieteellinen.
Ihmisen vallanhimon huomioon ottaen hajaannus taisi olla siunaus, koska tämä olisi mahtava liike yhtenäisenä ja johtajat olisivat entistä mahtavampia, joita Jeesuksen olisi ehkä mahdotonta tai lähes mahdotonta hallita.Olen ymmärtänyt että Johan Raattamaan kuoltua tämä ristiriitainen tilanne kärjistyi. Joonas Purnu eli vielä sen jälkeen muistaakseni noin vuoden verran.
Esikoiset koettiin lakihenkisiksi Purnulaisiksi, ja vanhoilliset kokivat itsensä Raattamaan opin perillisiksi.
No... totuus on tänäkin päivänä se, että vain uskossa Jeesukseen Kristukseen voi lauma pysyä koossa. Se taas tarkoittasi sitä, että kaikki ovat alamaisina Kristuksen sanalle ja toinen toisilleen.
Ihmisiä kun ollaan, niin aina joukosta nousee sellaisia yksilöitä, jotka ovat oikeammassa kun muut. Ja näille löytyy AINA johtaja jota sitten kuunnellaan, enemmän kuin Jumalan sanaa.
Kristityt asuvat hajallaan ympäri maailmaa, siksi heidän pitääkin muodostaa toiminnallisia soluja, soluseurakuntia. Vikaan mennään siinä, että näin muodostuneiden seurakuntien johtajat syrjäyttävät Kristuksen ainoan Herran Jumalan paikalta, ja vaativat seurakunnan itselleen alamaisiksi. Tämän seurauksena rakkaus näiden yhteisöjen ja myös yhteisön sisällä olevien väillä kylmenee ja toisista ihmisestä tulee toinen toistensa tuomareita. Sen sijaan että pelastettuina Jeesuksessa Kristuksessa, he pysyisivät armon pelastavassa sanassa sisällä, joka julistetaan jokaiselle nälkäiselle ja janoiselle ravinnoksi, Jeesuksen nimessä ja veressä. - hyvin
Jumalan lapsi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Johan Raattamaan kuoltua tämä ristiriitainen tilanne kärjistyi. Joonas Purnu eli vielä sen jälkeen muistaakseni noin vuoden verran.
Esikoiset koettiin lakihenkisiksi Purnulaisiksi, ja vanhoilliset kokivat itsensä Raattamaan opin perillisiksi.
No... totuus on tänäkin päivänä se, että vain uskossa Jeesukseen Kristukseen voi lauma pysyä koossa. Se taas tarkoittasi sitä, että kaikki ovat alamaisina Kristuksen sanalle ja toinen toisilleen.
Ihmisiä kun ollaan, niin aina joukosta nousee sellaisia yksilöitä, jotka ovat oikeammassa kun muut. Ja näille löytyy AINA johtaja jota sitten kuunnellaan, enemmän kuin Jumalan sanaa.
Kristityt asuvat hajallaan ympäri maailmaa, siksi heidän pitääkin muodostaa toiminnallisia soluja, soluseurakuntia. Vikaan mennään siinä, että näin muodostuneiden seurakuntien johtajat syrjäyttävät Kristuksen ainoan Herran Jumalan paikalta, ja vaativat seurakunnan itselleen alamaisiksi. Tämän seurauksena rakkaus näiden yhteisöjen ja myös yhteisön sisällä olevien väillä kylmenee ja toisista ihmisestä tulee toinen toistensa tuomareita. Sen sijaan että pelastettuina Jeesuksessa Kristuksessa, he pysyisivät armon pelastavassa sanassa sisällä, joka julistetaan jokaiselle nälkäiselle ja janoiselle ravinnoksi, Jeesuksen nimessä ja veressä.Myös vihneen kommentissa oli paljon viisautta.
Kuitenkin on helpompi elää uskoaan todeksi siinä hengellisessä kodissa, johon on syntynyt Jumalan lapseksi.
Minulle riittää se, etten tuomitsisi toisia uskovia, vaikka he olisivat eri herätysliikkeessäkin. hyvin kirjoitti:
Myös vihneen kommentissa oli paljon viisautta.
Kuitenkin on helpompi elää uskoaan todeksi siinä hengellisessä kodissa, johon on syntynyt Jumalan lapseksi.
Minulle riittää se, etten tuomitsisi toisia uskovia, vaikka he olisivat eri herätysliikkeessäkin.Jokainen saa ratkaista asian omasta mielestään oikein. Paikallaan pysyminen tai jostain poislähteminen eivät ole ratkaisukysymyksiä.
Vain yksi on tarpeellinen: Usko Herraan Jeesukseen. Sitten saamme kiittää, että olemme siinä Jumalan valtakunnassa, jonka pää on Kristus.
Ketä kaikkia muita siinä on, voimme sanoa, emme tiedä. Mutta kiitos Jumalalle, että myös me pelastumme, kun uskomme.- Jumalan lapsi
hyvin kirjoitti:
Myös vihneen kommentissa oli paljon viisautta.
Kuitenkin on helpompi elää uskoaan todeksi siinä hengellisessä kodissa, johon on syntynyt Jumalan lapseksi.
Minulle riittää se, etten tuomitsisi toisia uskovia, vaikka he olisivat eri herätysliikkeessäkin.Mitä kaikkea uskon todeksi eläminen sinulle merkitseekin, niin koet sen toteutuvat siinä hengellisessä kodissa jonka piiriin olet syntynyt.
Tärkeintä kakista on ymmärtää ja uskoa se, että kaikki mitä meillä on, se on Jumalan suuresta ARMOSTA meille syntisille lahjaksi annettu.
Silloin ei pääse temppelin harjalle, muita yksin Jeesukseen pelastuksensa toivon panevia tuomitsemaan. - hyvin ja hyvin
hyvin kirjoitti:
Myös vihneen kommentissa oli paljon viisautta.
Kuitenkin on helpompi elää uskoaan todeksi siinä hengellisessä kodissa, johon on syntynyt Jumalan lapseksi.
Minulle riittää se, etten tuomitsisi toisia uskovia, vaikka he olisivat eri herätysliikkeessäkin.Jumalan sana on se valo, jossa kaikki väärät opit- ja väärät opetukset paljastetaan. Kuitenkin on vain yksi Herran seurakunta jossa tullaan autuaaksi. Ihan sama mitä kukin tuomitsee tai jättää tuomitsematta Jumala on kuitenkin se joka kaiken viimein päättää. Yhden tekevää vaikka päästäisitte kaikista lahkoista taivaaseen, mutta Jumalan sana näyttäisi toisin.
hyvin ja hyvin kirjoitti:
Jumalan sana on se valo, jossa kaikki väärät opit- ja väärät opetukset paljastetaan. Kuitenkin on vain yksi Herran seurakunta jossa tullaan autuaaksi. Ihan sama mitä kukin tuomitsee tai jättää tuomitsematta Jumala on kuitenkin se joka kaiken viimein päättää. Yhden tekevää vaikka päästäisitte kaikista lahkoista taivaaseen, mutta Jumalan sana näyttäisi toisin.
Sinunkin pitäisi ymmärtää, että ihmisten tekemät tuomiot eivät päde tämän ajan jälkeen.
Sen verran pitäisi olla vaikkapa Apostolisesta uskontunnustuksesta mielessä, että tämä asia olisi selvä.
---astui ylös taivaisiin, istuu Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita---
On suuri armo, jos saamme olla siinä elävien joukossa, jotka tuomitaan Isän siunauksella. Ja armolla ei pitäisi elämöidä.
Jeesus sanoi: Synti on siinä etteivät he usko inuun...
Muita rajoituksia ei sanonut.vihne kirjoitti:
Sinunkin pitäisi ymmärtää, että ihmisten tekemät tuomiot eivät päde tämän ajan jälkeen.
Sen verran pitäisi olla vaikkapa Apostolisesta uskontunnustuksesta mielessä, että tämä asia olisi selvä.
---astui ylös taivaisiin, istuu Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita---
On suuri armo, jos saamme olla siinä elävien joukossa, jotka tuomitaan Isän siunauksella. Ja armolla ei pitäisi elämöidä.
Jeesus sanoi: Synti on siinä etteivät he usko inuun...
Muita rajoituksia ei sanonut.Me olemme nyt saman kysymyksen äärellä, joka aiheutti tavattomasti apostoleille huolta alkuseurakunnassa.
APT 15:1. Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua."
5. Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
Tämä merkitsee sitä, että sen ajan juutalaiset vaativat seuraavaa: Uskominen ei yksin auta, on tultava myös juutalaiseksi.
Tänään tämä kysymys kuuluu: Uskominen ei yksin auta, pitää liittyä meidän ainoaan oikeaan seurakuntaamme..- Ohto
vihne kirjoitti:
Me olemme nyt saman kysymyksen äärellä, joka aiheutti tavattomasti apostoleille huolta alkuseurakunnassa.
APT 15:1. Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua."
5. Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
Tämä merkitsee sitä, että sen ajan juutalaiset vaativat seuraavaa: Uskominen ei yksin auta, on tultava myös juutalaiseksi.
Tänään tämä kysymys kuuluu: Uskominen ei yksin auta, pitää liittyä meidän ainoaan oikeaan seurakuntaamme..Tänään tämä kysymys kuuluu: Uskominen ei yksin auta, pitää liittyä meidän ainoaan oikeaan seurakuntaamme.. >>
Väitteesi ei ole tosi. Kysymyksessä on vain yksi seurakunta jonka Jeesus on perustanut.
Luther kyllä kehotti "jos haluat nähdä jumalan etsi oikea seurakunta, missä siellä sitten sen näet".......................................
Nythän on niin että, on monta seurakuntaa jotka hengellisessä ylpeydessään eivät siedä toisiaan.
Jeesus itse sanoo: siitä teidät tunnetaan että te toinen toista rakastatte.
Täyttyykö näissä eri seurakunnissa tuo Jeesuksen antama rakkauden käsky. Yhden käskyn minä teille annan että toisianne rakastatte.
Usko yksin riittää ja vanhurskauttamiseen ei liitetä mitään omia työtä. Ei ole koskaan opetettu että jollakin yhdistyksen nimessä oli pelastus, vaan yksin uskosta yksin armosta Jeesuksen sovitustyön kautta meillä on pelastus.
Kaikki meidän uskominen työ ja toimitus ovat Jumalan antamia sulasta rakkaudesta meitä kohtaan. Ei ole mulla ansiota siihen. Ohto kirjoitti:
Tänään tämä kysymys kuuluu: Uskominen ei yksin auta, pitää liittyä meidän ainoaan oikeaan seurakuntaamme.. >>
Väitteesi ei ole tosi. Kysymyksessä on vain yksi seurakunta jonka Jeesus on perustanut.
Luther kyllä kehotti "jos haluat nähdä jumalan etsi oikea seurakunta, missä siellä sitten sen näet".......................................
Nythän on niin että, on monta seurakuntaa jotka hengellisessä ylpeydessään eivät siedä toisiaan.
Jeesus itse sanoo: siitä teidät tunnetaan että te toinen toista rakastatte.
Täyttyykö näissä eri seurakunnissa tuo Jeesuksen antama rakkauden käsky. Yhden käskyn minä teille annan että toisianne rakastatte.
Usko yksin riittää ja vanhurskauttamiseen ei liitetä mitään omia työtä. Ei ole koskaan opetettu että jollakin yhdistyksen nimessä oli pelastus, vaan yksin uskosta yksin armosta Jeesuksen sovitustyön kautta meillä on pelastus.
Kaikki meidän uskominen työ ja toimitus ovat Jumalan antamia sulasta rakkaudesta meitä kohtaan. Ei ole mulla ansiota siihen.Kyllä esikoistenkin virallinen julistus kertoo yhdestä ainoasta pelastavasta seurakunnasta ja se ei ole missään muualla.
Sen verran tunnen asioita.
Minä ainakin olen saanut rakkaudellista kohtelua osaksenio hyvin erilaisissa paikoissa. En tosin ole heitä ensimmäiseksi tuominnut helvettiin. Olen ollut ymmärtävinäni, ettei lähetyskäskykään sitä sisällä.Ohto kirjoitti:
Tänään tämä kysymys kuuluu: Uskominen ei yksin auta, pitää liittyä meidän ainoaan oikeaan seurakuntaamme.. >>
Väitteesi ei ole tosi. Kysymyksessä on vain yksi seurakunta jonka Jeesus on perustanut.
Luther kyllä kehotti "jos haluat nähdä jumalan etsi oikea seurakunta, missä siellä sitten sen näet".......................................
Nythän on niin että, on monta seurakuntaa jotka hengellisessä ylpeydessään eivät siedä toisiaan.
Jeesus itse sanoo: siitä teidät tunnetaan että te toinen toista rakastatte.
Täyttyykö näissä eri seurakunnissa tuo Jeesuksen antama rakkauden käsky. Yhden käskyn minä teille annan että toisianne rakastatte.
Usko yksin riittää ja vanhurskauttamiseen ei liitetä mitään omia työtä. Ei ole koskaan opetettu että jollakin yhdistyksen nimessä oli pelastus, vaan yksin uskosta yksin armosta Jeesuksen sovitustyön kautta meillä on pelastus.
Kaikki meidän uskominen työ ja toimitus ovat Jumalan antamia sulasta rakkaudesta meitä kohtaan. Ei ole mulla ansiota siihen.Ei kannata väittää asioista, jotka voi lähes milloin ja missä tahansa todeta kävelemällä rukoushuoneen ovesta sisälle.
- Ohto
Jumalan lapsi kirjoitti:
SRK on perustettu vasta hajaannusten jälkeen, samoin esikoislestadiolaisuus. Siihen asti he olivat lestadiolaisia.
Rauhanyhdistyksiä oli jo ennen 1800-luvun vaihdettakin. Muunmuassa Hämeenlinnan rauhanyhdistys oli Tampereen alayhdistys ennen hajaannusta. Esikoiset olivat tuolloin samassa yhdistyksessä. Vasta vuonna 1902 esikoiset jäivät pois ja alkoivat pitää omia seurojaan. Mutta katsotaanko SRK:n alkaneen Rauhanyhdistyksen alkamisesta on vain kosmeettinen seikka. ESikoiset ovat kuitenkin saaneet alkunsa Lestadiuksen julistuksesta, kun taas SRK:n vanhoilliset eivät hänen sanan julistus kovin korkealle noteeraa.
- Ohto
vihne kirjoitti:
Kyllä esikoistenkin virallinen julistus kertoo yhdestä ainoasta pelastavasta seurakunnasta ja se ei ole missään muualla.
Sen verran tunnen asioita.
Minä ainakin olen saanut rakkaudellista kohtelua osaksenio hyvin erilaisissa paikoissa. En tosin ole heitä ensimmäiseksi tuominnut helvettiin. Olen ollut ymmärtävinäni, ettei lähetyskäskykään sitä sisällä.En viitsisi kinata
Ohto kirjoitti:
En viitsisi kinata
Näin on sanottu, jos joku muualla tulee autuaaksi niin tulkoon. Mutta me uskomme sen mitä raamattuun on kirjoitettu.
Lainaus.
Kun minä nyt kopsasin tuon niin voit lukea sen lausahduksen vaikkapa minu tekstinäni.
Eikö ole ristityn rakkauvvella kyllästettyä????
Tuo on kait Raattamaan lause, mutta kannattas vähän ajatella, mitä kannattaa lainailla. Hänestäkään ei ollut messiaaksi. Hän pelastui samansuuruisella armolla, kuin kaikki muutkin.- Ohtoja leipoo?
vihne kirjoitti:
Näin on sanottu, jos joku muualla tulee autuaaksi niin tulkoon. Mutta me uskomme sen mitä raamattuun on kirjoitettu.
Lainaus.
Kun minä nyt kopsasin tuon niin voit lukea sen lausahduksen vaikkapa minu tekstinäni.
Eikö ole ristityn rakkauvvella kyllästettyä????
Tuo on kait Raattamaan lause, mutta kannattas vähän ajatella, mitä kannattaa lainailla. Hänestäkään ei ollut messiaaksi. Hän pelastui samansuuruisella armolla, kuin kaikki muutkin.Täysin tuulesta temmattu tuo seurakuntaoppi!
Kun Laestadius itse näytti toisenlaista esimerkkiä.
Sorselen saarna vetää jo linjaa, samoin hänen käytttäytymisensä ja kirjeenvaihtonsa.
Vasta Amerikan riitojen aikana alkaa "esikoisten seurakunnan" korostaminen.
-----------
Ei esikoisten seurakuntaa Karesuannossa ole perustettu.
Se on ollut olemassa aikojen alusta.
Kuten Luther sanoo, se on siellä, minne Kristus sen sanasta pystyttää.
-----------
Tämä Ohton ja kumppanien seurakuntaoppi on aivan paavin kirkon oppia. Miksi ihmeessä te ette mene Roomaan valitsemaan paavia lapinvanhimmaksi, kun seurakuntaoppinne ja vanhurskauttamisoppinne on täsmälleen sama. - Jumalan lapsi
Ohto kirjoitti:
Rauhanyhdistyksiä oli jo ennen 1800-luvun vaihdettakin. Muunmuassa Hämeenlinnan rauhanyhdistys oli Tampereen alayhdistys ennen hajaannusta. Esikoiset olivat tuolloin samassa yhdistyksessä. Vasta vuonna 1902 esikoiset jäivät pois ja alkoivat pitää omia seurojaan. Mutta katsotaanko SRK:n alkaneen Rauhanyhdistyksen alkamisesta on vain kosmeettinen seikka. ESikoiset ovat kuitenkin saaneet alkunsa Lestadiuksen julistuksesta, kun taas SRK:n vanhoilliset eivät hänen sanan julistus kovin korkealle noteeraa.
Suomalainen yhdistys. Olen siitä hyvin tietoinen. Esikoislestadiolaiset on myös yhdistys. SRK:n kanssa tällä silloisella yhdistysnimellä ei ole mitään tekemistä.
- teu
Ohto kirjoitti:
En viitsisi kinata
Niin on sanottu se myönnetään , mutta sanon ,että muuallakin tulee ihmisiä autuaaksi . Kaikkialla on JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKO . JA ME USKOMME SIIHEN .
Se vanha esimerkki , Timpuktun taka mailla ei ole koskaan kuultu EL:ä ei LLL. ä ja kuitenkin siellä on jo kristitty . JUMALA on armahtava , ja JEESUS on pelastava , jos joku on valittu , olkoon missä olkoon hänet kyllä pelastetaan , Jeesuksen sanaa . - Jumalan lapsi
teu kirjoitti:
Niin on sanottu se myönnetään , mutta sanon ,että muuallakin tulee ihmisiä autuaaksi . Kaikkialla on JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKO . JA ME USKOMME SIIHEN .
Se vanha esimerkki , Timpuktun taka mailla ei ole koskaan kuultu EL:ä ei LLL. ä ja kuitenkin siellä on jo kristitty . JUMALA on armahtava , ja JEESUS on pelastava , jos joku on valittu , olkoon missä olkoon hänet kyllä pelastetaan , Jeesuksen sanaa .Korostan edelleen, että ihminen ei tule autuaaksi missään muualla, kun Jeesuksessa Kristuksessa. Ei missään muualla.
Ei siis myöskään esikoislestadiolainen.
Kuinka Jeesukseen (siis Jumalan vanhurskauteen) voi päästä sisälle?
Vastaus: Uskomalla todeksi ne Jumalan lupaukset, jotka Jumala Jeesuksessa Kristuksessa valmiiksi täytettynä meille armosta lahjaksi tarjoaa.
Usko Kristukseen vanhurskauttaa. (YKSIN) Ja vanhurskas merkitsee Jumalalle kelvollista.
Muuta tietä ei ole taivaaseen, eikä koskaan tule.
Jos joku luulee töillään edistävänsä tai parantavansa vanhurskauttaan, niin hän pilkkaa Jumalaa, ja tekee Jumalasta valehtelijan. - Jumalan lapsi
teu kirjoitti:
Niin on sanottu se myönnetään , mutta sanon ,että muuallakin tulee ihmisiä autuaaksi . Kaikkialla on JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKO . JA ME USKOMME SIIHEN .
Se vanha esimerkki , Timpuktun taka mailla ei ole koskaan kuultu EL:ä ei LLL. ä ja kuitenkin siellä on jo kristitty . JUMALA on armahtava , ja JEESUS on pelastava , jos joku on valittu , olkoon missä olkoon hänet kyllä pelastetaan , Jeesuksen sanaa .Gal. 2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija?
Pois se!
---------
Gal. 2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
Gal. 2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle.
Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
Gal. 2:20
ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua
- ja antanut itsensä minun edestäni.
*) Gal. 2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
----------
Gal. 3:1 Oi te älyttömät galatalaiset!
Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
----------
Gal. 3:3 Niinkö älyttömiä olette?
Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
Gal. 3:4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
Gal. 3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne,
__________
*) saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
__________
Gal. 3:6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa,
- ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
Gal. 3:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. - Anonyymi
Jumalan lapsi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Johan Raattamaan kuoltua tämä ristiriitainen tilanne kärjistyi. Joonas Purnu eli vielä sen jälkeen muistaakseni noin vuoden verran.
Esikoiset koettiin lakihenkisiksi Purnulaisiksi, ja vanhoilliset kokivat itsensä Raattamaan opin perillisiksi.
No... totuus on tänäkin päivänä se, että vain uskossa Jeesukseen Kristukseen voi lauma pysyä koossa. Se taas tarkoittasi sitä, että kaikki ovat alamaisina Kristuksen sanalle ja toinen toisilleen.
Ihmisiä kun ollaan, niin aina joukosta nousee sellaisia yksilöitä, jotka ovat oikeammassa kun muut. Ja näille löytyy AINA johtaja jota sitten kuunnellaan, enemmän kuin Jumalan sanaa.
Kristityt asuvat hajallaan ympäri maailmaa, siksi heidän pitääkin muodostaa toiminnallisia soluja, soluseurakuntia. Vikaan mennään siinä, että näin muodostuneiden seurakuntien johtajat syrjäyttävät Kristuksen ainoan Herran Jumalan paikalta, ja vaativat seurakunnan itselleen alamaisiksi. Tämän seurauksena rakkaus näiden yhteisöjen ja myös yhteisön sisällä olevien väillä kylmenee ja toisista ihmisestä tulee toinen toistensa tuomareita. Sen sijaan että pelastettuina Jeesuksessa Kristuksessa, he pysyisivät armon pelastavassa sanassa sisällä, joka julistetaan jokaiselle nälkäiselle ja janoiselle ravinnoksi, Jeesuksen nimessä ja veressä.Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Jumalan lapsi !
Sinä kirjoitit mitä sylki suuhun tuo ja nyt allekirjoittanut on Suomen vihatuin mies
Nimittäin kirjoitit että vanhoilliset kokivat itsensä Raattamaan opin perillisiksi . Nimittäin Johan Raattamaa oli hajaannuksissa esikoisten puolella . Vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla kun keksittiin valheita kristillisyyden vanhimmista että saatiin kristillisyys maailmaan päin ja sitten uskottiin tuon omanvanhurskauden riettaan saarnaa kun olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi . Esikoiset pysyivät alkuperäisessä kristillisyydessä . Toiseksi vanhoilliset väittävät että Putnu saarnasi laki oppia mutta eivät kristityt näin ole uskoneet vaan Purnu ja kaikki muutkin vanhimmat löivät samaan naulan kantaan ja oikean armonjärjestyksen . Purnu ei myöskään ole kuollut kuten vanhoilliset väittävät vaan kotonaan Lapin maalla kristittyjen ollessa kuolin vuoteella äärellä . Hänestä on siis jäänyt todistus jälkeenjääneille että hän peri taivaan . Nimimerkki Jumalan lapsi , saarnaa sinäkin kuten Johannes on meille saarnannut ettei kristitylle sovi ollenkaan että hän istuu teattereissa tai tanssii kapakassa tai lyö palloa sunnuntaina mutta näytä sitten Jumalan karitsaa joka pois ottaa maailman synnit . Oommahan suuresta Jumalan armosta tulleet elävän Jumalan kaupungin taivaallisen Jerusalemin monen todistajan henkien tykö ja esikoisten seurakunnan tykö joiden nimet taivaassa kirjoitetut ovat . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Jumalan lapsi !
Sinä kirjoitit mitä sylki suuhun tuo ja nyt allekirjoittanut on Suomen vihatuin mies
Nimittäin kirjoitit että vanhoilliset kokivat itsensä Raattamaan opin perillisiksi . Nimittäin Johan Raattamaa oli hajaannuksissa esikoisten puolella . Vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla kun keksittiin valheita kristillisyyden vanhimmista että saatiin kristillisyys maailmaan päin ja sitten uskottiin tuon omanvanhurskauden riettaan saarnaa kun olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi . Esikoiset pysyivät alkuperäisessä kristillisyydessä . Toiseksi vanhoilliset väittävät että Putnu saarnasi laki oppia mutta eivät kristityt näin ole uskoneet vaan Purnu ja kaikki muutkin vanhimmat löivät samaan naulan kantaan ja oikean armonjärjestyksen . Purnu ei myöskään ole kuollut kuten vanhoilliset väittävät vaan kotonaan Lapin maalla kristittyjen ollessa kuolin vuoteella äärellä . Hänestä on siis jäänyt todistus jälkeenjääneille että hän peri taivaan . Nimimerkki Jumalan lapsi , saarnaa sinäkin kuten Johannes on meille saarnannut ettei kristitylle sovi ollenkaan että hän istuu teattereissa tai tanssii kapakassa tai lyö palloa sunnuntaina mutta näytä sitten Jumalan karitsaa joka pois ottaa maailman synnit . Oommahan suuresta Jumalan armosta tulleet elävän Jumalan kaupungin taivaallisen Jerusalemin monen todistajan henkien tykö ja esikoisten seurakunnan tykö joiden nimet taivaassa kirjoitetut ovat ."Nimimerkki Jumalan lapsi , saarnaa sinäkin "
Itse väittelyynne kantaa ottamatta.
En pidä tyylistäsi puhua.
Ja tahdonkin muistuttaa sinulle mikä ero on fariseuksen siemenessä ja Jumalan lapsen siemenessä eli miksi Jumalanlapsen ei tule edes sarkastisesti sanoa eli antaa neuvoa "saarnaa sinäkin"
Kun fariseus saarnaa omalla järjellään mutta Jumalan lapsi kuuliaisena Pyhälle Hengelle. Silloin se ei ole mitään "saarnaa sinäkin" sarkastisena kommenttina sen tosin ymmärrän. Ja järjestähän täällä kaikki saarnaa.
Terveisin.
- Anonyymi
Sama määritelmä sopisi jehovantodistajiin omasta lahkostaan.
- Anonyymi
Purnujen ja raattamaan sijaan teidän keskustelunne aihe tulisi olla siinä että mitä Pyhä Henki kirkastaa teille juuri tällä hetkellä eli ei yhtään mitään, aivan.
Koska ei Jonas Purnun eikä Juhani Raattamaan kirkollis katolilainen usko jos oli pelastavaa auta teitä yhtään.
Sentakia on outoa keskustella järjestä siitä mikä rakenna yhtään mitään.
Oliko Purnu tai puliukko oikeassa vai ei? Oliko kumpikaan oikeassa? Mitä se auttaa meitä? Ei yhtään mitään.
Jaa niin teitä kiinnostaa se että kenellä on perintö tällä hetkellä ja te olette yhtä tyhmiä kuin Aabrahamin lapset jotka luulee perinnön olevan lihassa.
Vaikka Aabrahamin perintö on siinä Hengessä joka tekee vanhan siemenen eläväksi vanhan Saaran kohdussa.
Ei silloin sanota missä on Aabraham tai missä on Saara tuokaa Saara meidän keskellemme että me saisimme tulla osalliseksi Saaran perinnöstä ei! Vaan kysymys on siitä että mistä löytäisimme sen joka tekee kuolleesta siemenestä elävän koska ei elämän salaisuus ole siemenestä itsessään vaan siinä joka antaa sille siemenelle hengen ja elämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purnujen ja raattamaan sijaan teidän keskustelunne aihe tulisi olla siinä että mitä Pyhä Henki kirkastaa teille juuri tällä hetkellä eli ei yhtään mitään, aivan.
Koska ei Jonas Purnun eikä Juhani Raattamaan kirkollis katolilainen usko jos oli pelastavaa auta teitä yhtään.
Sentakia on outoa keskustella järjestä siitä mikä rakenna yhtään mitään.
Oliko Purnu tai puliukko oikeassa vai ei? Oliko kumpikaan oikeassa? Mitä se auttaa meitä? Ei yhtään mitään.
Jaa niin teitä kiinnostaa se että kenellä on perintö tällä hetkellä ja te olette yhtä tyhmiä kuin Aabrahamin lapset jotka luulee perinnön olevan lihassa.
Vaikka Aabrahamin perintö on siinä Hengessä joka tekee vanhan siemenen eläväksi vanhan Saaran kohdussa.
Ei silloin sanota missä on Aabraham tai missä on Saara tuokaa Saara meidän keskellemme että me saisimme tulla osalliseksi Saaran perinnöstä ei! Vaan kysymys on siitä että mistä löytäisimme sen joka tekee kuolleesta siemenestä elävän koska ei elämän salaisuus ole siemenestä itsessään vaan siinä joka antaa sille siemenelle hengen ja elämän.Sen takia ei tule etsiä saaraa eikä aabrahamia vaan elävää Henkeä ja sitä voimaa joka antaa siemenelle kasvun ja syntymän ulos kuoresta. Jos se voima vaikuttaa lihassa niin silloinkin on kysymys omasta henkilökohtaisesta kristillisyydestä eikä siitä että kuka on pitänyt puhtaimpana jonkun entisen mahdollisesti kristityn perinnön.
Se on farisealaisuutta etsiä perintöä viisaudesta ja kirjoituksista kuka on puhtaimpana opin säilyttänyt.
Mutta oikea kristillisyys on siinä että saada synnit anteeksi että se puhuttu Jumalansanan siemen saa puhjeta eläväksi yhden ihmisen sydämessä. Ja silloin ei olekaan niin suurta merkitystä sillä että kuka olikaan se joka säilytti opin puhtaana ja kuka oli oppinein fariseusten kiivaamisessa vaan on ilo syntien anteeksi antamuksesta ja Jumalan rauha Jumalan Hengessä tai Pyhässä Hengessä.
Silloin on kysymys siitä että missä on voima joka tekee siemenestä elävän. Ei että missä on se seurakunta joka on opin säilyttänyt puhtaimpana te olette fariseusten lapsia ja teidän isänne on perkele siksi te etsitte vanhurskautta viisaudesta ja autuutta kiivaamisesta opissa mutta koskaan teille ei herää tarvetta saada elävää ja puhdasta siementä sikiämään teidän rintaanne saadaksenne autuutta Kristuksen kanssa ja sitä ylösnousemusta yhdessä vanhurskaiden kanssa jotka kerran kirkastetaan kunniassa ylimmäisen paimenen kanssa taivaan kuorissa ja pilvissä...
Ette te tahdo elävää siementä sikiämään että seurakunnan kohdusta sikiäisi eläviä Jumalan lapsia vaan te tahdotte kiivailla fariseusten oppineisuudessa ihmisen järjestä ja lihallisessa viisaudessa ja sitä myös te tahdotte niittää kunniallisia fariseuksia ja korkeasti oppineita miehiä te holhoatte seurakunnissanne ja raadollisia lampaita te katsotte ylön niitä jotka Jumalan Hengeltä hallitaan ja ovat raadolliset elävän siemenen kautta jonka kautta tulee ensin synnin tunto eli raadollisuus sitten viimein autuus ja lepo ja rauha Kristuksen armoistuimen tykönä jossa on syntien anteeksi antamus.
Ei raadollisuus ole Jumalasta silleen vaan perkeleestä mutta Jumalan elävä Henki kirkastaa sielun tilan ja silloin kuin Jumalan Henki puhaltaa ihmiseen silloin sille ihmiselle kirkastuu hänen raadollisuuteensa mutta ei Fariseuksille ja kirjanoppineille kirkastu heidän raadollisuutensa koska eivät he ole elävän Jumalan lapsia eli vaikuteta elävältä hengeltä vaan omalta järjeltään siksi he eivät ole raadollisia vaikka palvelevat perkelettä samalla tavalla kuin muutkin ihmiset.
Jos on oikein kunniallinen fariseus niin ehkä hän karkeimpia syntejä pystyy välttää ja opettamaan Jeesuksen opista perustuksen eli kaiken tärkeimmän eli sovinto työn omasta järjestään oikein kauniisti ja siveästi suututtamatta yhtäkään kuuntelijaa. Mutta se oppi ja elämä ei kuitenkaan hyödytä mitään niin kauan kun siitä puuttuu autuaaksi tekevä voima*!
Koska ilman Jumalan voimaa siemen ei elä. Niin tarvitaan ensin kastetta ja sitten myös päivän paistetta että siemen saa kasvaa ulos ja sekään ei auta jos siemen on kuollut.
Niin tarvitaan siis elävä siemen*, sadetta taivaasta* ja päivän paistetta että voi syntyä elämää siemenestä ja varmaan tarvitaan myös oikeaa maata sille siemenelle mutta ei mennä sinne koska nyt oletetaan että maa on oikea eli kuulijan sydän hyvä mutta opetuksessa ainoastaan vika.
Joten jos sinä kuulija et etsi sellaisia opettajia jotka puhuvat elävää siementä ja jos sinä et anna taivaan kasteen langeta päällesi etkä sinä anna koetuksen helteen koskaan olla päälläsi eli nöyrry sen alle niin et sinä taida koskaan tulla autuaaksi koska sinä kiellät sen ainoan jonka kautta autuus valmistettu on Aabrahamin ja Iisakin ja Jakobin vanhurskauden mutta myöskin uuden testamentin välimiehen vanhurskauden joka ei ole ihmisen teoissa vaan Jumalan armossa.
Yhtä lailla kuin syntien anteeksi antamus tulee olla armoa eli taivaan kasteen niin myös tulee siemenen eli puhutun Jumalansanan olla armoa eli taivaasta eli Pyhästä Hengestä eli elävää siementä ja niin tulee myös joskus olla vähän koettelemuksia elämässä jotka koettelee uskoa mutta sitten jos siemen kestää koetuksen niin sitten se puhkeaa lehteen ja antaa hedelmän itsestään.
Fariseukset ja kirjanoppineet taas tahtoisivat siemen käsittää ja opettaa järjestään, niin myös taivaan kasteen he tahtoisivat antaa järjestään ja koetusta he eivät kestä ollenkaan vaan heidän elämänsä tulisi olla ainaista myötä käymistä senkaltaisilla ei taida koskaan vanhurskauden ruusut puhjeta kukkaan.
Ei siis ole ihme jos Jumalan poika ja kaikki vanhurskaat ovat aina saarnanneet kirjanoppineita ja fariseuksia ja saddukeuksia vastaan koska he eivät tahdo alentua isän kurittavan ja armollinen käden alle vaan he tahtovat olla itse isäntiä itsellensä ja oman elämänsä herroja. Mutta kyllä he saavat niin kuin kaikki ihmiset viimein eli kerran tuomiopäivän koittaessa nähdä kuka on Herrojen Herra ja ylimmäinen tuomari! Silloin ei auta enään oma viisaus eikä oma järki. Silloin kysytään ainostaan kenellä on Jumalan ja karitsan lahjoittama hää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen takia ei tule etsiä saaraa eikä aabrahamia vaan elävää Henkeä ja sitä voimaa joka antaa siemenelle kasvun ja syntymän ulos kuoresta. Jos se voima vaikuttaa lihassa niin silloinkin on kysymys omasta henkilökohtaisesta kristillisyydestä eikä siitä että kuka on pitänyt puhtaimpana jonkun entisen mahdollisesti kristityn perinnön.
Se on farisealaisuutta etsiä perintöä viisaudesta ja kirjoituksista kuka on puhtaimpana opin säilyttänyt.
Mutta oikea kristillisyys on siinä että saada synnit anteeksi että se puhuttu Jumalansanan siemen saa puhjeta eläväksi yhden ihmisen sydämessä. Ja silloin ei olekaan niin suurta merkitystä sillä että kuka olikaan se joka säilytti opin puhtaana ja kuka oli oppinein fariseusten kiivaamisessa vaan on ilo syntien anteeksi antamuksesta ja Jumalan rauha Jumalan Hengessä tai Pyhässä Hengessä.
Silloin on kysymys siitä että missä on voima joka tekee siemenestä elävän. Ei että missä on se seurakunta joka on opin säilyttänyt puhtaimpana te olette fariseusten lapsia ja teidän isänne on perkele siksi te etsitte vanhurskautta viisaudesta ja autuutta kiivaamisesta opissa mutta koskaan teille ei herää tarvetta saada elävää ja puhdasta siementä sikiämään teidän rintaanne saadaksenne autuutta Kristuksen kanssa ja sitä ylösnousemusta yhdessä vanhurskaiden kanssa jotka kerran kirkastetaan kunniassa ylimmäisen paimenen kanssa taivaan kuorissa ja pilvissä...
Ette te tahdo elävää siementä sikiämään että seurakunnan kohdusta sikiäisi eläviä Jumalan lapsia vaan te tahdotte kiivailla fariseusten oppineisuudessa ihmisen järjestä ja lihallisessa viisaudessa ja sitä myös te tahdotte niittää kunniallisia fariseuksia ja korkeasti oppineita miehiä te holhoatte seurakunnissanne ja raadollisia lampaita te katsotte ylön niitä jotka Jumalan Hengeltä hallitaan ja ovat raadolliset elävän siemenen kautta jonka kautta tulee ensin synnin tunto eli raadollisuus sitten viimein autuus ja lepo ja rauha Kristuksen armoistuimen tykönä jossa on syntien anteeksi antamus.
Ei raadollisuus ole Jumalasta silleen vaan perkeleestä mutta Jumalan elävä Henki kirkastaa sielun tilan ja silloin kuin Jumalan Henki puhaltaa ihmiseen silloin sille ihmiselle kirkastuu hänen raadollisuuteensa mutta ei Fariseuksille ja kirjanoppineille kirkastu heidän raadollisuutensa koska eivät he ole elävän Jumalan lapsia eli vaikuteta elävältä hengeltä vaan omalta järjeltään siksi he eivät ole raadollisia vaikka palvelevat perkelettä samalla tavalla kuin muutkin ihmiset.
Jos on oikein kunniallinen fariseus niin ehkä hän karkeimpia syntejä pystyy välttää ja opettamaan Jeesuksen opista perustuksen eli kaiken tärkeimmän eli sovinto työn omasta järjestään oikein kauniisti ja siveästi suututtamatta yhtäkään kuuntelijaa. Mutta se oppi ja elämä ei kuitenkaan hyödytä mitään niin kauan kun siitä puuttuu autuaaksi tekevä voima*!
Koska ilman Jumalan voimaa siemen ei elä. Niin tarvitaan ensin kastetta ja sitten myös päivän paistetta että siemen saa kasvaa ulos ja sekään ei auta jos siemen on kuollut.
Niin tarvitaan siis elävä siemen*, sadetta taivaasta* ja päivän paistetta että voi syntyä elämää siemenestä ja varmaan tarvitaan myös oikeaa maata sille siemenelle mutta ei mennä sinne koska nyt oletetaan että maa on oikea eli kuulijan sydän hyvä mutta opetuksessa ainoastaan vika.
Joten jos sinä kuulija et etsi sellaisia opettajia jotka puhuvat elävää siementä ja jos sinä et anna taivaan kasteen langeta päällesi etkä sinä anna koetuksen helteen koskaan olla päälläsi eli nöyrry sen alle niin et sinä taida koskaan tulla autuaaksi koska sinä kiellät sen ainoan jonka kautta autuus valmistettu on Aabrahamin ja Iisakin ja Jakobin vanhurskauden mutta myöskin uuden testamentin välimiehen vanhurskauden joka ei ole ihmisen teoissa vaan Jumalan armossa.
Yhtä lailla kuin syntien anteeksi antamus tulee olla armoa eli taivaan kasteen niin myös tulee siemenen eli puhutun Jumalansanan olla armoa eli taivaasta eli Pyhästä Hengestä eli elävää siementä ja niin tulee myös joskus olla vähän koettelemuksia elämässä jotka koettelee uskoa mutta sitten jos siemen kestää koetuksen niin sitten se puhkeaa lehteen ja antaa hedelmän itsestään.
Fariseukset ja kirjanoppineet taas tahtoisivat siemen käsittää ja opettaa järjestään, niin myös taivaan kasteen he tahtoisivat antaa järjestään ja koetusta he eivät kestä ollenkaan vaan heidän elämänsä tulisi olla ainaista myötä käymistä senkaltaisilla ei taida koskaan vanhurskauden ruusut puhjeta kukkaan.
Ei siis ole ihme jos Jumalan poika ja kaikki vanhurskaat ovat aina saarnanneet kirjanoppineita ja fariseuksia ja saddukeuksia vastaan koska he eivät tahdo alentua isän kurittavan ja armollinen käden alle vaan he tahtovat olla itse isäntiä itsellensä ja oman elämänsä herroja. Mutta kyllä he saavat niin kuin kaikki ihmiset viimein eli kerran tuomiopäivän koittaessa nähdä kuka on Herrojen Herra ja ylimmäinen tuomari! Silloin ei auta enään oma viisaus eikä oma järki. Silloin kysytään ainostaan kenellä on Jumalan ja karitsan lahjoittama hää..hääpuku. ja ne joilla on Karitsan valmistava hääpuku. He käyvät sisälle hääsaliin. Mutta jos hääsaliin eksyy joku ilman hääpukua niin ylimmäinen tuomari surmaa sen ja se hukutetaan ynnä Jumalattomien kanssa jotka eivät hääsalin portteja pidemmälle päässeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen takia ei tule etsiä saaraa eikä aabrahamia vaan elävää Henkeä ja sitä voimaa joka antaa siemenelle kasvun ja syntymän ulos kuoresta. Jos se voima vaikuttaa lihassa niin silloinkin on kysymys omasta henkilökohtaisesta kristillisyydestä eikä siitä että kuka on pitänyt puhtaimpana jonkun entisen mahdollisesti kristityn perinnön.
Se on farisealaisuutta etsiä perintöä viisaudesta ja kirjoituksista kuka on puhtaimpana opin säilyttänyt.
Mutta oikea kristillisyys on siinä että saada synnit anteeksi että se puhuttu Jumalansanan siemen saa puhjeta eläväksi yhden ihmisen sydämessä. Ja silloin ei olekaan niin suurta merkitystä sillä että kuka olikaan se joka säilytti opin puhtaana ja kuka oli oppinein fariseusten kiivaamisessa vaan on ilo syntien anteeksi antamuksesta ja Jumalan rauha Jumalan Hengessä tai Pyhässä Hengessä.
Silloin on kysymys siitä että missä on voima joka tekee siemenestä elävän. Ei että missä on se seurakunta joka on opin säilyttänyt puhtaimpana te olette fariseusten lapsia ja teidän isänne on perkele siksi te etsitte vanhurskautta viisaudesta ja autuutta kiivaamisesta opissa mutta koskaan teille ei herää tarvetta saada elävää ja puhdasta siementä sikiämään teidän rintaanne saadaksenne autuutta Kristuksen kanssa ja sitä ylösnousemusta yhdessä vanhurskaiden kanssa jotka kerran kirkastetaan kunniassa ylimmäisen paimenen kanssa taivaan kuorissa ja pilvissä...
Ette te tahdo elävää siementä sikiämään että seurakunnan kohdusta sikiäisi eläviä Jumalan lapsia vaan te tahdotte kiivailla fariseusten oppineisuudessa ihmisen järjestä ja lihallisessa viisaudessa ja sitä myös te tahdotte niittää kunniallisia fariseuksia ja korkeasti oppineita miehiä te holhoatte seurakunnissanne ja raadollisia lampaita te katsotte ylön niitä jotka Jumalan Hengeltä hallitaan ja ovat raadolliset elävän siemenen kautta jonka kautta tulee ensin synnin tunto eli raadollisuus sitten viimein autuus ja lepo ja rauha Kristuksen armoistuimen tykönä jossa on syntien anteeksi antamus.
Ei raadollisuus ole Jumalasta silleen vaan perkeleestä mutta Jumalan elävä Henki kirkastaa sielun tilan ja silloin kuin Jumalan Henki puhaltaa ihmiseen silloin sille ihmiselle kirkastuu hänen raadollisuuteensa mutta ei Fariseuksille ja kirjanoppineille kirkastu heidän raadollisuutensa koska eivät he ole elävän Jumalan lapsia eli vaikuteta elävältä hengeltä vaan omalta järjeltään siksi he eivät ole raadollisia vaikka palvelevat perkelettä samalla tavalla kuin muutkin ihmiset.
Jos on oikein kunniallinen fariseus niin ehkä hän karkeimpia syntejä pystyy välttää ja opettamaan Jeesuksen opista perustuksen eli kaiken tärkeimmän eli sovinto työn omasta järjestään oikein kauniisti ja siveästi suututtamatta yhtäkään kuuntelijaa. Mutta se oppi ja elämä ei kuitenkaan hyödytä mitään niin kauan kun siitä puuttuu autuaaksi tekevä voima*!
Koska ilman Jumalan voimaa siemen ei elä. Niin tarvitaan ensin kastetta ja sitten myös päivän paistetta että siemen saa kasvaa ulos ja sekään ei auta jos siemen on kuollut.
Niin tarvitaan siis elävä siemen*, sadetta taivaasta* ja päivän paistetta että voi syntyä elämää siemenestä ja varmaan tarvitaan myös oikeaa maata sille siemenelle mutta ei mennä sinne koska nyt oletetaan että maa on oikea eli kuulijan sydän hyvä mutta opetuksessa ainoastaan vika.
Joten jos sinä kuulija et etsi sellaisia opettajia jotka puhuvat elävää siementä ja jos sinä et anna taivaan kasteen langeta päällesi etkä sinä anna koetuksen helteen koskaan olla päälläsi eli nöyrry sen alle niin et sinä taida koskaan tulla autuaaksi koska sinä kiellät sen ainoan jonka kautta autuus valmistettu on Aabrahamin ja Iisakin ja Jakobin vanhurskauden mutta myöskin uuden testamentin välimiehen vanhurskauden joka ei ole ihmisen teoissa vaan Jumalan armossa.
Yhtä lailla kuin syntien anteeksi antamus tulee olla armoa eli taivaan kasteen niin myös tulee siemenen eli puhutun Jumalansanan olla armoa eli taivaasta eli Pyhästä Hengestä eli elävää siementä ja niin tulee myös joskus olla vähän koettelemuksia elämässä jotka koettelee uskoa mutta sitten jos siemen kestää koetuksen niin sitten se puhkeaa lehteen ja antaa hedelmän itsestään.
Fariseukset ja kirjanoppineet taas tahtoisivat siemen käsittää ja opettaa järjestään, niin myös taivaan kasteen he tahtoisivat antaa järjestään ja koetusta he eivät kestä ollenkaan vaan heidän elämänsä tulisi olla ainaista myötä käymistä senkaltaisilla ei taida koskaan vanhurskauden ruusut puhjeta kukkaan.
Ei siis ole ihme jos Jumalan poika ja kaikki vanhurskaat ovat aina saarnanneet kirjanoppineita ja fariseuksia ja saddukeuksia vastaan koska he eivät tahdo alentua isän kurittavan ja armollinen käden alle vaan he tahtovat olla itse isäntiä itsellensä ja oman elämänsä herroja. Mutta kyllä he saavat niin kuin kaikki ihmiset viimein eli kerran tuomiopäivän koittaessa nähdä kuka on Herrojen Herra ja ylimmäinen tuomari! Silloin ei auta enään oma viisaus eikä oma järki. Silloin kysytään ainostaan kenellä on Jumalan ja karitsan lahjoittama hää"jos siemen kestää koetuksen niin sitten se puhkeaa lehteen ja antaa hedelmän itsestään.*"
Ja tämä ei nyt ole se maan päällinen hedelmä eli uskon näkyvä hedelmä vaan se hedelmä jonka Jumala korjaa kun hän ottaa lapsensa kotiin.
Mutta maan päällinen kristillisyys se on näissä kahdessa!
Elävässä siemenessä eli Pyhällä Hengellä saarnatussa jumalansanassa joka siittää eläviä Jumalanlapsia ja taivaan kasteessa eli syntien anteeksi antamuksessa
Mutta päivän paiste eli koetuksen helle se on koko matkan ajan se ei liity syntymään maan päällä mutta se koettelee uskoa ja kun sitten päivä loppuu niin se joka koetuksen kesti niin me haluamme uskoa että siinä on päässyt jo puhkeamaan sellainen hyvä hedelmä jonka Taivaallinen vanhin sitten korjaa taivaan kotiin.
Ja sen helteen alle fariseukset ja kirjanoppineet eivät tahdo nöyrtyä vaan he tahtovat käydä omia teitänsä.
Heidän siemenensä on heistä itsestään yhtä lailla kuin heidän kasteensa ja he kieltävät koetuksen helteen ja tahtovat ainaista myötä käymistä iloisesta maailmasta iloiseen taivaaseen.
Mutta missä on nyt Aabrahamin lapsi joka syntyi Pyhän Hengen vaikutuksesta elävästä siemenestä joka on saanut vanhimpain* kasteen joka (vanhin) oli Jumalan palvelija eli jo Jumalalle tuttu joka antoi siunauksen Iisakille Jumalan palvelijana eli kasteen taivaasta kätten päälle panemisen kautta uskossa* ja varmaan sai Iisak myös pienen hetken olla koetuksessa niin ei se koetus kuitenkaan ole se tärkein asia koska se ainoastaan koettelee mutta syntymä on siinä elävässä siemenessä ja taivaan kasteessa eli vedessä ja hengessä mutta henki tulee olla myös siemenessä ei ainoastaan vedessä. Niin kuin kirjanoppineet valhetellen opettavat että vedessä on henki mutta myös siemenessä ei ainoastaan siinä mikä ennen on saarnattu vaan jokainen joka opettaa Jumalansanaa tulee opettaa sitä Pyhällä Hengellä ja jos ei opeta niin silloin hän kylvää lihaan ja niittää siitä turmeluksen niin kuin me näemme rakkaat lapset että meidän ympärillämme on suuri joukko kirjanoppineita ja fariseuksia jotka kiivaavat opissa ja viisaudessa jotka ovat sen työn hedelmä joka kerran lihaan kylvi järjestään ja niin me saamme nyt niittää siitä turmelusta meidän keskellemme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513