Luontonm uiskonro1!

Agw+e:

Olöettko teosissanie mieetineet mitä tarkopiottaaa LUIONN ON USMKONTO!

Luonnon uskjonto on ihan saatanan tyoperä termi1!!

Ei swellaisia olekaan kui nluionnon uskonmtoja!!!!

Kaikkiu luionjnon uskonmnotr ovat huiajusta!!

Uskonnolla ei iooe mittäöä teemistä luonnon kanssa, vaa nuskontro on aina todella luonnottona! Sellaine on uskonnon luonne!!

;:Ayhgw é:

9

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nefali

      Olemme tosissamme miettineet, mitä tarkoittaa luonnonuskonto. Terminä se on ihan järkeenkäypä ja olemassa on uskontoja, jotka voidaan luokitella luonnonuskonnoiksi.

      Luonnottomaksi ilmiöksi uskonnot ovat kumman lajityypillistä käyttäytymistä ihmisille.

      Mahdollinen huijaus on tapauskohtaista.

      • Agwé

        Vai niin, no kerrohan hiukan lisää siitä, mitä tarkoittaa luonnonuskonto, ja minkä ansiosta se on hyvä nimitys joillekin uskonnoille, ja mitä ovat nämä luonnonuskonnot ja miten ne erotellaan muista uskonnoista.

        Minusta ns. luonnoton käyttäytyminen on ikäänkuin ihmiselle luonnollista. Vaikka nyt ydinpommien räjäyttely. Onhan se meille lajityypillistä, mutta kuitenkin...

        Uskonnot nyt eivät ole mitenkään erityisasemassa tässä mielestäni, eli siis eivät ole sen luonnottomampia harrasteita kuin muutkaan, vaan lähinnä mielestäni kaikkea mitä ihminen toimittaa, maustaa tällainen erikoinen hieman ei-luonnollinen henki, mukaanlikien uskonnot, tiede, kulttuuri jne.

        :Agwé:


    • Wiccaksi isona

      Niin, siis kerrohan lisää, tästä uskonnon luonteesta ja muusta "huijauksesta".

      Odottelen mielenkiinnolla


      Blessed be

      • Agwé

        Kerropa ensin minulle miten erotellaan toisistaan luonnonuskonnot ja ei-luonnonuskonnot. Olen ymmärtänyt, että esim. Wiccalaisuus kuuluu niihin joita yleisesti kutsutaan luonnonuskonnoiksi, mutten ymmärrä millä perusteella. "Etninen uskonto" tai "luonnonuskonto" mielletään yleisessä ajattelussa syrjäisissä paikoissa eläviin alkuperäiskansoihin liittyväksi ilmiöksi.

        Agapé,

        :Agwé:


      • JaniK
        Agwé kirjoitti:

        Kerropa ensin minulle miten erotellaan toisistaan luonnonuskonnot ja ei-luonnonuskonnot. Olen ymmärtänyt, että esim. Wiccalaisuus kuuluu niihin joita yleisesti kutsutaan luonnonuskonnoiksi, mutten ymmärrä millä perusteella. "Etninen uskonto" tai "luonnonuskonto" mielletään yleisessä ajattelussa syrjäisissä paikoissa eläviin alkuperäiskansoihin liittyväksi ilmiöksi.

        Agapé,

        :Agwé:

        mutta olen ymmärtänyt asian niin, että ns. "ei-luonnonusonnoissa", kuten kristinuskossa, juutalaisuudessa, islamissa jne. olennaista on ihmisen ja jumalan/jumalten välinen suhde kun taas luonnonuskonnoissa olennaisempaa on ihmisen yhteys luonnon kanssa. Siitä nimitys "luonnonuskonto". Luonnonuskonnoissa ihminen on luonnon osa, ei sen yläpuolella.


      • Agwé
        JaniK kirjoitti:

        mutta olen ymmärtänyt asian niin, että ns. "ei-luonnonusonnoissa", kuten kristinuskossa, juutalaisuudessa, islamissa jne. olennaista on ihmisen ja jumalan/jumalten välinen suhde kun taas luonnonuskonnoissa olennaisempaa on ihmisen yhteys luonnon kanssa. Siitä nimitys "luonnonuskonto". Luonnonuskonnoissa ihminen on luonnon osa, ei sen yläpuolella.

        Mutta onhan ainakin Wiccalaisuudessa jumalia, samoin shamanismissa ja vaikka missä muissa selvästi luonnonuskonnoissa on kaikenlaisia jumalia, jopa suuria ja mahtaviakin, eikä vain jotain puiden henkiä tai saunatonttuja.

        Itse asiassa mieleeni ei tule ainoatakaan uskontoa, jossa ei olisi jotakin "kaikkein suurinta jumalaa" joka on kaikkia muita isompi, eikä myöskään uskontoa jossa shamaanilta / papilta / tietäjältä ei odotettaisi henkilökohtaista suhdetta jumaliin. Tiedätkö ainuttakaan luonnonuskontoa jossa luontoa palvottaisiin vain luontona tyyliin "oi puu joka kasvat" ja "oi vesi joka lotiset ja olet märkää"?

        Jos ajatellaan uskontoa, jossa on yksi ainoa jumala, joka ei kuulu luontoon ollenkaan, vaan on sen ulkopuolella oleva luonnon Luoja, niin ehkä se sitten on sellainen ei-luonnonuskonto. Kuitenkin uskovathan kristitytkin, että "Kun käännät kiven, siellä on Jeesus, kun leikkaat palan oksasta, siellä on Jeesus", eli että pyhyys on läsnä tässä maailmassa, tässä luonnossa, että "jeesus elää" ja niinpoispäin, jopa että arkipäiväiset tapahtumat ovat jotenkin Jumalan säätämiä. Eikö tällainenkin jumala olisi nimenomaan luonnon jumala jokatapauksessa?

        Kun ajattelen ei-luonnollista jumalaaa, ei mieleeni tule muuta kuin joku Lovecraftiaaninen ihmisjärjelle käsittmätön mielipuolinen pikimusta ja 18-ulotteinen hässäkkä 15 ulottuvuuden välisestä epäeuklidisesta avaruudesta, jolle ihmiskunnan tekemiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, ja onneksi, sillä jos se sattuisi tästä kulkemaan, kaikki tuhoutuisimme sekunnin murto-osassa... Onhan Lovecraft tuttua?

        :Agwé:


      • JaniK
        Agwé kirjoitti:

        Mutta onhan ainakin Wiccalaisuudessa jumalia, samoin shamanismissa ja vaikka missä muissa selvästi luonnonuskonnoissa on kaikenlaisia jumalia, jopa suuria ja mahtaviakin, eikä vain jotain puiden henkiä tai saunatonttuja.

        Itse asiassa mieleeni ei tule ainoatakaan uskontoa, jossa ei olisi jotakin "kaikkein suurinta jumalaa" joka on kaikkia muita isompi, eikä myöskään uskontoa jossa shamaanilta / papilta / tietäjältä ei odotettaisi henkilökohtaista suhdetta jumaliin. Tiedätkö ainuttakaan luonnonuskontoa jossa luontoa palvottaisiin vain luontona tyyliin "oi puu joka kasvat" ja "oi vesi joka lotiset ja olet märkää"?

        Jos ajatellaan uskontoa, jossa on yksi ainoa jumala, joka ei kuulu luontoon ollenkaan, vaan on sen ulkopuolella oleva luonnon Luoja, niin ehkä se sitten on sellainen ei-luonnonuskonto. Kuitenkin uskovathan kristitytkin, että "Kun käännät kiven, siellä on Jeesus, kun leikkaat palan oksasta, siellä on Jeesus", eli että pyhyys on läsnä tässä maailmassa, tässä luonnossa, että "jeesus elää" ja niinpoispäin, jopa että arkipäiväiset tapahtumat ovat jotenkin Jumalan säätämiä. Eikö tällainenkin jumala olisi nimenomaan luonnon jumala jokatapauksessa?

        Kun ajattelen ei-luonnollista jumalaaa, ei mieleeni tule muuta kuin joku Lovecraftiaaninen ihmisjärjelle käsittmätön mielipuolinen pikimusta ja 18-ulotteinen hässäkkä 15 ulottuvuuden välisestä epäeuklidisesta avaruudesta, jolle ihmiskunnan tekemiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, ja onneksi, sillä jos se sattuisi tästä kulkemaan, kaikki tuhoutuisimme sekunnin murto-osassa... Onhan Lovecraft tuttua?

        :Agwé:

        Aivan, oikeassa olet, myöskin luonnonuskonnoissa on jumalia, pahoittelen jos tekstistäni sai eri käsityksen. Tarkoitin että luonnonuskonnot eivät ole niin "jumalakeskeisiä", eli jos ajatellaan esim. muinaissuomalaista uskoa, eivät esim. Ukko tai Tapio olleet samalla tavoin ihmisiä hallitsevia olentoja, vaikka heitä kunnioitettiin ja palvottiinkin. Kristinuskossahan Jumala antaa ihmisille tarkat ohjeet eri asioista, mikä on sallittua, mitä saa syödä jne. Luonnonuskonnoissa jumalat eivät ole antaneet ihmisillepyhiä käskyjä, vaan kaikki lähtee tasapainosta ja harmoniasta luonnon kanssa. Käsittääkseni ainakin wiccoilla on elämänohjeena "tee mitä tahdot, kunhat et toimillasi vahingoita ketään".


      • Topu
        Agwé kirjoitti:

        Mutta onhan ainakin Wiccalaisuudessa jumalia, samoin shamanismissa ja vaikka missä muissa selvästi luonnonuskonnoissa on kaikenlaisia jumalia, jopa suuria ja mahtaviakin, eikä vain jotain puiden henkiä tai saunatonttuja.

        Itse asiassa mieleeni ei tule ainoatakaan uskontoa, jossa ei olisi jotakin "kaikkein suurinta jumalaa" joka on kaikkia muita isompi, eikä myöskään uskontoa jossa shamaanilta / papilta / tietäjältä ei odotettaisi henkilökohtaista suhdetta jumaliin. Tiedätkö ainuttakaan luonnonuskontoa jossa luontoa palvottaisiin vain luontona tyyliin "oi puu joka kasvat" ja "oi vesi joka lotiset ja olet märkää"?

        Jos ajatellaan uskontoa, jossa on yksi ainoa jumala, joka ei kuulu luontoon ollenkaan, vaan on sen ulkopuolella oleva luonnon Luoja, niin ehkä se sitten on sellainen ei-luonnonuskonto. Kuitenkin uskovathan kristitytkin, että "Kun käännät kiven, siellä on Jeesus, kun leikkaat palan oksasta, siellä on Jeesus", eli että pyhyys on läsnä tässä maailmassa, tässä luonnossa, että "jeesus elää" ja niinpoispäin, jopa että arkipäiväiset tapahtumat ovat jotenkin Jumalan säätämiä. Eikö tällainenkin jumala olisi nimenomaan luonnon jumala jokatapauksessa?

        Kun ajattelen ei-luonnollista jumalaaa, ei mieleeni tule muuta kuin joku Lovecraftiaaninen ihmisjärjelle käsittmätön mielipuolinen pikimusta ja 18-ulotteinen hässäkkä 15 ulottuvuuden välisestä epäeuklidisesta avaruudesta, jolle ihmiskunnan tekemiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, ja onneksi, sillä jos se sattuisi tästä kulkemaan, kaikki tuhoutuisimme sekunnin murto-osassa... Onhan Lovecraft tuttua?

        :Agwé:

        Uskoa vai harrastaa uskontoa? Kuinka moni ns. luontouskoisista sitten tosissaan ”palvoo” eri jumaluuksia vai pitäisikö sittenkin puhua ”kunnioittamisesta”?

        Olen hieman eri mieltä siitä onko ainakaan shamanismi uskontoa. Sitä on tietenkin yhtä montaa lajia kuin on harjoittajaakin, mutta kyllä shamanismissa on minusta sellainen lähtökohta että shamanismin harjoittaja pikemminkin keskustelee henkien kanssa ja manipuloi voimia omista tarkoitusperistään käsin kuin varsinaisesti palvoo mitään. Ja henki taas... Minulle se on lähinnä nimike tietyntyyppiselle voimalle, kun parempaakaan korviketta ei ole ilmaantunut tilalle.

        Jos ”noita” tarkoittaa muinaissuomalaista shamaania, niin silloinhan noituus olisi uskonto. Ja näinhän ei ole. Pikemminkin noituudessa kielletään jumaluus, vaikkakin loitsuihin onkin pesiytynyt kristillistä sanastoa. Lähinnä naamioksi. Suomalaisella noidalla on ”vielä kivessä kinnas”, Leinoa mukaillen. Samoin Mannerin runoissa kuvastuu mielestäni tosi hyvin shamanistinen jumalkäsitys, kun ”liikutaan välinpitämättömän jumalan kylmällä silmällä”. Tai jotain sinne päin - en muista tarkkaan.

        Mikä sitten ylipäänsä on uskontoa? Jos määritelmiin kuuluu palvottavat jumaluudet ja uskonnon harjoittamisen rituaalinen luonne niin wicca kattaa kriteerit. Siinä palvotaan ennen kaikkea luonnossa ilmenevää jumaluutta, siksi se on luontouskonto. Samoin on laita suomalaisessa muinaisuskossa. Shamanismi ja noituus eivät ole uskontoja, vaan tapoja toimia ja nykyään myös lähinnä maailmankatsomuksia.

        Luontouskonnon lähtökohta on ajatukseltaan aika ”vihreä”. Perusajatus lähtee luonnon kunnioittamisesta ja yhteydestä muuhun ELOLLISEEN. Kristinusko taas Jeesuksineen on pikemmin patamusta ja ”oikeistopopulistinen”. Se lähtee kunnioituksesta ihmisen kirjoittamaan kirjaan ja sen antamaan kuvaan jumaluudesta. Tämän mukaan ihminen on Jumalan kuva ja hyvä pikkupomo koko elollisella maapallolla. Eli luontoa ei kunnioiteta pätkän vertaa. Ja Jeesuksenhan kristityt näkevät joka tapauksessa joka kolossa, mutta ei se silti mitään panteismia ole.


    • Thymus

      Mitenhän tätä nyt selventäisi...

      Luonnonuskonnoilla tarkoitetaan yleisesti ottaen uskontoja, joissa luonto on hyvin tärkeällä sijalla. Luontoa ja sen kiertoa kunnioitetaan ja ihminen nähdään osana luontoa sen sijaan, että meidät olisi korotettu hallitsevaan asemaan muuhun luontoon nähden. Jumalkäsityksiä on monia, osa luonnonuskonnoista on panteistisia, toiset animistisia ja osa taas on polyteistisiä. Luonnonuskova voi palvoa vaikkapa äiti Maata, Jumalatarta, Metsän Herraa tai vaikka veden, metsän, ilman jne. jumaluuksia.

      Luonnonuskonto ei siis ole yhtä kuin luonnollinen uskonto. Nimi ei määrittele luonnonuskontoja sen paremmaksi tai huonommaksi kuin muut uskonnot, se vain kertoo, minkä tyyppisestä uskonnosta on kyse. Yleensäkin kannattaa pitää erillään termit "luonto" ja "luonnollinen". Niiden kantasana on kyllä sama, mutta ne eivät tarkoita samaa asiaa. Kun siis väität, että (luonnon)uskonnoilla ei ole mitään tekemistä luonnon kanssa, olet väärässä. Sen sijaan siinä, ovatko uskonnot luonnottomia, saatat olla oikeassakin (itse tosin en ole sitä mieltä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe