Minimiurasyvyys?

Määritelmä

Mitä tarkoittaa: "talvirenkaiden pääurien täytyy olla vähintään 3 mm."?

Eli eikö mikään pääuran kohta saa mennä alle kolmen millin? Itsellä on renkaat kulunut keskeltä enemmän ja on siinä kolmen millin tuntumassa, mutta reunoilla on jopa yli 5 milliä.

12

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärretty

      Urasyvyyden minimi on 3mm joulu-, tammi-, ja helmikuussa. Muulloin se on 1.6mm.

      • käytännössä

        Käytännössä talvirenkaat voisi laittaa kiertoon jo 6-5mm urasyvyyden kohdalla, jos haluaa renkaiden toimivan hyvin lumessa ja sohjossa.

        Kesärenkaat kannattaa kierrättää 4-3mm kohdalla, ellei halua väistellä uriin keräytynyttä vettä.

        Mutta jos hitaampi eteneminen riittää, voi ne lain rajallekin ajaa. Talvirengas on kyllä aika vanha jos sen ajaa 3mm rajalle, ja parhaat ominaisuudet on menetetty aikapäiviä sitten. Etenkin talvirenkaassa kumin kovettuminen heikentää pitoa.


      • oltava

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.


      • Lukutaidoton olmi
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Mutta talvirenkaita tarvitsee käyttää vain joulu-, tammi- ja helmikuussa. Talvirengas taas on sellainen rengas, jossa on M S-merkintä ja urasyvyyttä vähintään 3 mm. Nastoilla varustettuna tai ilman.

        Esimerkiksi nyt marraskuussa alla saa olla vaikkapa nastarenkaat, joiden urasyvyys on 1,6 milliä. Talvirenkaiksi ne eivät kuitenkaan kelpaa ja siksi niitä ei saa käyttää joulukuun alusta alkaen.


      • ymmärretty
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.


      • ollenkaan?
        ymmärretty kirjoitti:

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        > Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        Ahaa. Voiko talvirenkaat siis käyttää loppuun ajamalla ne 3 milliin, poistamalla nastat ja ajamalla ne sitten kesäisin 1,6 milliin? Kesärenkaita ei tarvitsisi ostaa ollenkaan?

        Onko noin?


    • Ruostepallo

      Ennen ei puhuttu mistään pääurista, vaan pintaa piti olla kauttaaltaan vaadittu millimäärä. Siinä sai olla tarkkana, ettei ole paineet tai kulmat väärin ja renkaan reuna kulu liian nopeasti. Jos sentin verran reunalta oli sileänä, rengas oli laiton kerralla.

      Sinun muuten kannattaa tarkastaa nuo mainitut kohteet. Epätasainen kuluminen on epänormaalia.

      • kuluminen

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?


      • Ruostepallo
        kuluminen kirjoitti:

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?

        Ei nastarengas välttämättä kulu sen epätasaisemmin kuin nastatonkaan. Nastahan painuu kumin sisään asfaltilla ajettaessa. Omat vanhat nastarenkaani olivat perjantaina alle laittaessa hyvin tasaisesti kuluneet.

        Ennen vanhaan saattoi sanoa, että keskeltä kuluneessa renkaassa on ollut liikaa painetta, mutta nykyisissä rengasrakenteissa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.


    • autoilia2

      sulla on tainnu olla liian korkeat rengas paineet renkaissa..jos kuluttaa enemmän keskeltä!

      • ei näin

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.


      • minä vaan kysyn,
        ei näin kirjoitti:

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.

        miten se sisärengas vaikutti renkaan pullistumiseen? Minun käsitys on, että pullistumiskäyttäytyminen johtuu siitä, että nykyään teräsvyörenkaat, ennen kangasrenkaat.
        Teräsvyö (rautalangat kulutuspinnan alla) pitää renkaan kulutuspinnan paremmin muodossaan, oli rengaspaineet mitkä hyvänsä. Rengaspaineet pitää sitten olla kuorman mukaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe