Minimiurasyvyys?

Määritelmä

Mitä tarkoittaa: "talvirenkaiden pääurien täytyy olla vähintään 3 mm."?

Eli eikö mikään pääuran kohta saa mennä alle kolmen millin? Itsellä on renkaat kulunut keskeltä enemmän ja on siinä kolmen millin tuntumassa, mutta reunoilla on jopa yli 5 milliä.

12

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärretty

      Urasyvyyden minimi on 3mm joulu-, tammi-, ja helmikuussa. Muulloin se on 1.6mm.

      • käytännössä

        Käytännössä talvirenkaat voisi laittaa kiertoon jo 6-5mm urasyvyyden kohdalla, jos haluaa renkaiden toimivan hyvin lumessa ja sohjossa.

        Kesärenkaat kannattaa kierrättää 4-3mm kohdalla, ellei halua väistellä uriin keräytynyttä vettä.

        Mutta jos hitaampi eteneminen riittää, voi ne lain rajallekin ajaa. Talvirengas on kyllä aika vanha jos sen ajaa 3mm rajalle, ja parhaat ominaisuudet on menetetty aikapäiviä sitten. Etenkin talvirenkaassa kumin kovettuminen heikentää pitoa.


      • oltava

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.


      • Lukutaidoton olmi
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Mutta talvirenkaita tarvitsee käyttää vain joulu-, tammi- ja helmikuussa. Talvirengas taas on sellainen rengas, jossa on M S-merkintä ja urasyvyyttä vähintään 3 mm. Nastoilla varustettuna tai ilman.

        Esimerkiksi nyt marraskuussa alla saa olla vaikkapa nastarenkaat, joiden urasyvyys on 1,6 milliä. Talvirenkaiksi ne eivät kuitenkaan kelpaa ja siksi niitä ei saa käyttää joulukuun alusta alkaen.


      • ymmärretty
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.


      • ollenkaan?
        ymmärretty kirjoitti:

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        > Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        Ahaa. Voiko talvirenkaat siis käyttää loppuun ajamalla ne 3 milliin, poistamalla nastat ja ajamalla ne sitten kesäisin 1,6 milliin? Kesärenkaita ei tarvitsisi ostaa ollenkaan?

        Onko noin?


    • Ruostepallo

      Ennen ei puhuttu mistään pääurista, vaan pintaa piti olla kauttaaltaan vaadittu millimäärä. Siinä sai olla tarkkana, ettei ole paineet tai kulmat väärin ja renkaan reuna kulu liian nopeasti. Jos sentin verran reunalta oli sileänä, rengas oli laiton kerralla.

      Sinun muuten kannattaa tarkastaa nuo mainitut kohteet. Epätasainen kuluminen on epänormaalia.

      • kuluminen

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?


      • Ruostepallo
        kuluminen kirjoitti:

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?

        Ei nastarengas välttämättä kulu sen epätasaisemmin kuin nastatonkaan. Nastahan painuu kumin sisään asfaltilla ajettaessa. Omat vanhat nastarenkaani olivat perjantaina alle laittaessa hyvin tasaisesti kuluneet.

        Ennen vanhaan saattoi sanoa, että keskeltä kuluneessa renkaassa on ollut liikaa painetta, mutta nykyisissä rengasrakenteissa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.


    • autoilia2

      sulla on tainnu olla liian korkeat rengas paineet renkaissa..jos kuluttaa enemmän keskeltä!

      • ei näin

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.


      • minä vaan kysyn,
        ei näin kirjoitti:

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.

        miten se sisärengas vaikutti renkaan pullistumiseen? Minun käsitys on, että pullistumiskäyttäytyminen johtuu siitä, että nykyään teräsvyörenkaat, ennen kangasrenkaat.
        Teräsvyö (rautalangat kulutuspinnan alla) pitää renkaan kulutuspinnan paremmin muodossaan, oli rengaspaineet mitkä hyvänsä. Rengaspaineet pitää sitten olla kuorman mukaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      89
      5095
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      51
      4012
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      23
      2073
    4. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1775
    5. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1717
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1414
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      26
      1185
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1006
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      971
    10. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      960
    Aihe