Minimiurasyvyys?

Määritelmä

Mitä tarkoittaa: "talvirenkaiden pääurien täytyy olla vähintään 3 mm."?

Eli eikö mikään pääuran kohta saa mennä alle kolmen millin? Itsellä on renkaat kulunut keskeltä enemmän ja on siinä kolmen millin tuntumassa, mutta reunoilla on jopa yli 5 milliä.

12

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärretty

      Urasyvyyden minimi on 3mm joulu-, tammi-, ja helmikuussa. Muulloin se on 1.6mm.

      • käytännössä

        Käytännössä talvirenkaat voisi laittaa kiertoon jo 6-5mm urasyvyyden kohdalla, jos haluaa renkaiden toimivan hyvin lumessa ja sohjossa.

        Kesärenkaat kannattaa kierrättää 4-3mm kohdalla, ellei halua väistellä uriin keräytynyttä vettä.

        Mutta jos hitaampi eteneminen riittää, voi ne lain rajallekin ajaa. Talvirengas on kyllä aika vanha jos sen ajaa 3mm rajalle, ja parhaat ominaisuudet on menetetty aikapäiviä sitten. Etenkin talvirenkaassa kumin kovettuminen heikentää pitoa.


      • oltava

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.


      • Lukutaidoton olmi
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Mutta talvirenkaita tarvitsee käyttää vain joulu-, tammi- ja helmikuussa. Talvirengas taas on sellainen rengas, jossa on M S-merkintä ja urasyvyyttä vähintään 3 mm. Nastoilla varustettuna tai ilman.

        Esimerkiksi nyt marraskuussa alla saa olla vaikkapa nastarenkaat, joiden urasyvyys on 1,6 milliä. Talvirenkaiksi ne eivät kuitenkaan kelpaa ja siksi niitä ei saa käyttää joulukuun alusta alkaen.


      • ymmärretty
        oltava kirjoitti:

        Kesärenkaassa 1.6, Talvirenkaassa 3mm. Oli sitten joulu tai juhannus.

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.


      • ollenkaan?
        ymmärretty kirjoitti:

        Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        > Rengas jossa on alle 3mm uraa on kesärengas, vaikka siinä olisi nastat.

        Ahaa. Voiko talvirenkaat siis käyttää loppuun ajamalla ne 3 milliin, poistamalla nastat ja ajamalla ne sitten kesäisin 1,6 milliin? Kesärenkaita ei tarvitsisi ostaa ollenkaan?

        Onko noin?


    • Ruostepallo

      Ennen ei puhuttu mistään pääurista, vaan pintaa piti olla kauttaaltaan vaadittu millimäärä. Siinä sai olla tarkkana, ettei ole paineet tai kulmat väärin ja renkaan reuna kulu liian nopeasti. Jos sentin verran reunalta oli sileänä, rengas oli laiton kerralla.

      Sinun muuten kannattaa tarkastaa nuo mainitut kohteet. Epätasainen kuluminen on epänormaalia.

      • kuluminen

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?


      • Ruostepallo
        kuluminen kirjoitti:

        lienee "normaalia" nastarenkailla, kun nastat estävät renkaan kulumista reunoilta. Vai johtuuko tuo muka alhaisista rengaspaineista tms.?

        Ei nastarengas välttämättä kulu sen epätasaisemmin kuin nastatonkaan. Nastahan painuu kumin sisään asfaltilla ajettaessa. Omat vanhat nastarenkaani olivat perjantaina alle laittaessa hyvin tasaisesti kuluneet.

        Ennen vanhaan saattoi sanoa, että keskeltä kuluneessa renkaassa on ollut liikaa painetta, mutta nykyisissä rengasrakenteissa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.


    • autoilia2

      sulla on tainnu olla liian korkeat rengas paineet renkaissa..jos kuluttaa enemmän keskeltä!

      • ei näin

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.


      • minä vaan kysyn,
        ei näin kirjoitti:

        liian vähän painetta jos keskeltä kuluu torspot. sisärengas aika kausi on mennyt jo ikuisia aikoja sitten ohi. renkaassa sivut pullistuu painetta lisätessä ei kulutuspinta urpo. eli liian vähän painette renkaissa.

        miten se sisärengas vaikutti renkaan pullistumiseen? Minun käsitys on, että pullistumiskäyttäytyminen johtuu siitä, että nykyään teräsvyörenkaat, ennen kangasrenkaat.
        Teräsvyö (rautalangat kulutuspinnan alla) pitää renkaan kulutuspinnan paremmin muodossaan, oli rengaspaineet mitkä hyvänsä. Rengaspaineet pitää sitten olla kuorman mukaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1884
    Aihe