Apistogramma agassizii

Simon

Eri lähteitä selailtuani sain selville paljon kyseisestä fisusta, mutta yhdessä asiassa tiedot ovat hyvinkin ristiriitaisia: onko kala pari- vai haaremikala? Eli vain yksi naaras/yksi koiras, vai koiraalle 2-3 naaraan haaremi? Toisaalta väittävät kalojen muodostavan tiiviin parisuhteen, toisaalta väittävät koiraan olevan melko kiimainen heppu (rihmakalojen tyyliin), jolloin olisi syytä olla useampia naaraita. Onko kokemuksia ko. lajista?

4

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marru

      Voin kerrankin loistaa uudella tietämykselläni :) Olen juuri lukenut aiheesta...
      Riippuu altaasi koosta. Jos on pieni purkki ota pariskunta, jos taas isompi allas ota koiras ja 2-3 naarasta. Eli ei taidettu päästä puusta pitkälle? Olen myöskin lueskellessani huomannut tietojen olevan ristiriitaisia, mutta eikö tuo olisi hyvä nyrkkisääntö...
      Kokeile ja testaa ja kerro mulle mitä tapahtui!

      • minna

        (koiras 2-3 naarasta) suosittelisin, sillä kaikki apistot lienevät enempi tai vähempi haaremikaloja. Isompaan purkkiin voi ottaa useampiakin koiraita. Mulla on tällä hetkellä 140-litraisessa neljä loistokääpiötä, hyvin nuoria vielä, 2 naarasta ja 2 koirasta. Tyttelit, varsinkin toinen, ovat melkoisia amazoneja ja pitävät pojat kurissa ja herran nuhteessa. Koiraiden pitäisi kasvaakin isommiksi, mutta ehkä se kasvupyrähdys tulee sitten myöhemmin, sillä ainakin nyt isompi naaras on n. 3.5 sentin mittainen, kun koiraat ovat vain 2.5 cm.

        Hieno, kaunis ja vilkas kala. Hyvä valinta! :-)


      • Simon
        minna kirjoitti:

        (koiras 2-3 naarasta) suosittelisin, sillä kaikki apistot lienevät enempi tai vähempi haaremikaloja. Isompaan purkkiin voi ottaa useampiakin koiraita. Mulla on tällä hetkellä 140-litraisessa neljä loistokääpiötä, hyvin nuoria vielä, 2 naarasta ja 2 koirasta. Tyttelit, varsinkin toinen, ovat melkoisia amazoneja ja pitävät pojat kurissa ja herran nuhteessa. Koiraiden pitäisi kasvaakin isommiksi, mutta ehkä se kasvupyrähdys tulee sitten myöhemmin, sillä ainakin nyt isompi naaras on n. 3.5 sentin mittainen, kun koiraat ovat vain 2.5 cm.

        Hieno, kaunis ja vilkas kala. Hyvä valinta! :-)

        nämä kalat tarvitsee? Ajattelin näiden lisäksi hankkia 250-litraiseeni myös perhoskirjoparin, ja mietin onko sitten tiedossa verisiä reviirikiistoja vai rauhaisaa rinnakkaiseloa?


      • minna
        Simon kirjoitti:

        nämä kalat tarvitsee? Ajattelin näiden lisäksi hankkia 250-litraiseeni myös perhoskirjoparin, ja mietin onko sitten tiedossa verisiä reviirikiistoja vai rauhaisaa rinnakkaiseloa?

        Apistojen haaremissahan jokaisella naaraalla on oma reviirinsä koiraan superreviirin sisällä. Naaraat sitten kiistelevät näiden 20-30-senttisten aluidensa rajoilla ja koiras purjehtii tyytyväisenä kukasta kukkaan.

        Jos altaassasi on siis pohjapinta-alaa esim. 100 x 50, luultavasti saat mahdutettua loistokääpiöt toiseen päähän ja perhoset toiseen. Reviirikiistat mitä ilmeisimmin ovat kiivaampia oman lajin kesken kuin toisen lajin kanssa.

        Tästä syystä juuri minullakin on haussa pitkänmallinen, laakea allas, johon mahtuisi hyvin kunnon reviirit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe