ääni pois

aippa

mulla hävisi ääni!
tilanne on aika hankala koska olen kokopäivätyössä lastenvahtina.
mikä tähän auttaa? sen tiedän että kuiskailu rasittaa äänihuulia vielä enemmän kuin puhuminen (tai puhumisen yrittäminen, ääntä lähtee tosi nihkeästi ja silloin kun lähtee niin kuulostan viisitoistavuotiaalta pojalta) niin nyt en edes kuiskaa.
kurkku ei ole kipeä, korkeintaan vähän arka.
onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? kuinka kauan kestää? mikä helpottaa?

19

20251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeka52

      sama vaiva. Olin uimassa viikko sitten sunnuntaina ja altaassa alkoi yhtäkkiä yskittämään, ajattelin sen olevan jotain ohimenevää ärsytysyskää, mutta ei, illalla ääni meni kokonaan ja alkoi se kauhea yskiminen, jota on kestänyt tähän päivään saakka. Eläissäni en ole kokenut tälläista yskää, ei voi nukkua eikä paljon muutakaan tehdä. Soitin terveysdenhoitajalle, joka kertoi olevan liikenteessä sitkeää flunssaa ja kestävän n. pari viikkoa. Tuntuu vaan, että ei kohta jaksa yskiä kun vatsalihakset ja jopa kaulan seutu ovat kipeät yskimisestä. Mutta eiköhän tämä tästä ajan kanssa. Olen kokeillut yskänlääkkeitä, höyryä, hunajaa ym. mutta ei tunnut mikään tehoavan. Toivottavasti pääset vähemmällä.

      • Flunssan armoilla

        Tulinkin juuri tänne Vilustuminen- osastolle katsomaan että oisko muilla sama juttu meneillään kuin minulla eli äänen häviämistä ja kurkkuvikaa (tuntuu kuin oisi paisunut eli on vaikeaa syödä leipää. Nielaisu ilman mitään ruokaa ei kylläkään satu) ja toivon vaan että se on vaan osa tätä pirullista flunssaa eikä mitään muuta.
        Olen nyt antibioottikuurilla ja sain yskänlääkettä jota otan 4 kertaa päivässä. Saas nähdä auttaako. Tänään vasta hain yskänlääkkeen, eilen sain lääkäriltä antibiootteja.


      • joka vuosi melkein

        päivälleen,yskänä alkaa ja sitten menee ääni.
        Tuohon yskimisen tuomiin kipuihin,kannattaa venytellä!
        Ei tuu kupeet kipeeksi kun on venytellyt lihakset! Auttaa! Kokeilkaapa!


      • tutteliankka

        Mulla oli samoja oireita ja mulla oli kurkunpään tulkehdus... annettii vaa ohjeeks olla puhumatta kolme päivää ;)


    • Parin viikon kokemukset

      Hei, Sinä,jolta ääni lähti - ainoa keino on olla puhumatta. Tähän ei ole mitään poikkeuksia.

      Jos ääni lähtee, pitää vaan olla hiljaa. Ei saa yritää puhua, kuiskata tai muuta kurkkua rasittavaa. Pahinta äänielimistölle on, että yrität puhua. Se rasittaa kaikkein eniten.

      Jos mahdollista, yritä levätä ja juoda kuumaa tai ainakin lämminta juomaa. Kommunikoi kynän ja paperin kanssa. Pane puhelin pois päältä, kun et siihen kuitenkaan voi puhua.

      Itse olen juuri toipumassa tästä helkatin sitkeästä syysflunssasta, joka tuli oikein rytinällä kaksi viikoa sitten sunnuntaina.

      Olen käynyt näiden viikkojen aikana kaksi kertaa lääkärissä. Kunnon lääkitystä ei ole olemassa, koska tauti on viruspohjainen. Se testattiin ottamalla CRP-pikatesti ja Streptokokki-antigeenit pikakokeena. Ei siin ollut bakteeriangiinaa kamala kurkkukipuni.

      Lääkärin hoito-ohjeet: lepää, juo kuumaa ja ota Panadolia. Aiheuttajana todennäköisesti adenovirus.

      Ja kyllä se adenovirus on minussa kiertänytkin:
      Tyypillinen flunssa (aluksi kuumetta)lihas- ja kurkkukipuineen. Hirveä väsymys ja jaksamattomuus.
      Sitten keuhkoputkentulehdus (viruksen aiheuttamana),satunnaisia korvasärkyjä vihlomisineen. Ei kuitenkaan tulehdusta korvissa tai poskionteloissa. Tämä katsottu kahteen kertaan lääkärissä.

      Päälle päätteeksi vielä silmätulehdus. Silmät punaiset kuin tomaatit, rähmivät niin, ettei silmäluomi pääse aukemaan aamulla. Silmät turvoksissa ja näkö vähän niin ja näin. Syyllinen sielläkin adenovirus,jota on hoidettu pois sekä silmätipoilla että silmävoiteella.

      Koettakaa kestää, kenelle flunssa osuu. Lepoa vaan ja nestettä. Panadol -lääkitys sopi minulle ja erityisen hyvin limaiseen yskääni tuntui auttavan poretabletti Mucomyst 200 mg. Suosittelen kokeilemaan. Saatavana apteekista.

      • La 19.9 alkoivat oireet (nuha,yskä,särky,lievä kuume), maanantaina menin terveyskeskukseen,ja siellä testattiin pikatestillä angiina jota ei ollut, mutta tulehdus arvot olivat silti nouseet joten epäiltiin flunssa.
        menin vielä seuraavana päivänä kontrolliin ja huomattiin tulehdus arvojen laskeneen joten minut passitettiin kotiin potemaan flunssa.
        Seuraavana yönä oireet yhtäkkiä pahenivat(kurkku turposi valkoisia läiskiä ilmestyi nielurisoihin) mutten viitsinyt silloin lääkärille hakeutua myöhäisen ajan takia sekä ajattelin että se menee ohi, olin muutenkin aamusta lähdössä ulkomaille joten lääkärille ei ollut aikaa mutta oireet senkun pahenivat (kurkkuturposi entisestää valkoiset läiskät halkeili ja vuoti mätää sekä verta en pystynyt puhumaan enkä ainakaan syömään) jouduin lääkärille itävallassa, jossa pienellä vilkaisulla todettiin angiina mitä minäkin aloin epäillä hyvin vahvasti.
        "Vahvat" lääkkeet sieltä sain vatsa meni täysin sekaisin(normaalisti suomessa myytävästä kuurista ei minulle ole tullut mitään), suomeen palattuani kävin valittamassa terveyskeskukseen ja kävin apteeksista hakemassa maitohappobakteereita, penisiliini kuuri loppui jo 29.9 ja vatsa ei vain mene kuntoon, eikä kurkkukaan täysin parantunut.
        joten tänään menin uudesta lääkärille jossa he ottivat(viimein) nieluviljelyn (keskiviikona tulee vastaus) ja vasta nyt he alkoivat epäilevät että joko (harvinaista) angiina uusiutuu tai se on adenoviruksen aiheuttama tauti johon tietenkin loput oireeni voisi yhdistää, silmäni ovat nimittäin viikon jo märkineet ja vessasta pidemmälle ei uskalla mennä...
        Että sellainen terveydenhuolto pirkamaalla päin, lomamatka meni hienosti sairastaen.(eihän niitä aina voi syyttää) Mutta kiitos viestistäsi/kirjoituksestasi. tiedän jo suurinpiirteen miten taudista paranee, jos se se viirus on, ja mitä voi pahimmassa tapauksessa odottaa. kun ei muuten vastaukseen ainakaan netin kautta tietoa löytynyt ja keskiviikkoon on pitkäaika.


    • Parin viikon kokemukset

      Hei, Sinä,jolta ääni lähti - ainoa keino on olla puhumatta. Tähän ei ole mitään poikkeuksia.

      Jos ääni lähtee, pitää vaan olla hiljaa. Ei saa yritää puhua, kuiskata tai muuta kurkkua rasittavaa. Pahinta äänielimistölle on, että yrität puhua. Se rasittaa kaikkein eniten.

      Jos mahdollista, yritä levätä ja juoda kuumaa tai ainakin lämminta juomaa. Kommunikoi kynän ja paperin kanssa. Pane puhelin pois päältä, kun et siihen kuitenkaan voi puhua.

      Itse olen juuri toipumassa tästä helkatin sitkeästä syysflunssasta, joka tuli oikein rytinällä kaksi viikoa sitten sunnuntaina.

      Olen käynyt näiden viikkojen aikana kaksi kertaa lääkärissä. Kunnon lääkitystä ei ole olemassa, koska tauti on viruspohjainen. Se testattiin ottamalla CRP-pikatesti ja Streptokokki-antigeenit pikakokeena. Ei siin ollut bakteeriangiinaa kamala kurkkukipuni.

      Lääkärin hoito-ohjeet: lepää, juo kuumaa ja ota Panadolia. Aiheuttajana todennäköisesti adenovirus.

      Ja kyllä se adenovirus on minussa kiertänytkin:
      Tyypillinen flunssa (aluksi kuumetta)lihas- ja kurkkukipuineen. Hirveä väsymys ja jaksamattomuus.
      Sitten keuhkoputkentulehdus (viruksen aiheuttamana),satunnaisia korvasärkyjä vihlomisineen. Ei kuitenkaan tulehdusta korvissa tai poskionteloissa. Tämä katsottu kahteen kertaan lääkärissä.

      Päälle päätteeksi vielä silmätulehdus. Silmät punaiset kuin tomaatit, rähmivät niin, ettei silmäluomi pääse aukemaan aamulla. Silmät turvoksissa ja näkö vähän niin ja näin. Syyllinen sielläkin adenovirus,jota on hoidettu pois sekä silmätipoilla että silmävoiteella.

      Koettakaa kestää, kenelle flunssa osuu. Lepoa vaan ja nestettä. Panadol -lääkitys sopi minulle ja erityisen hyvin limaiseen yskääni tuntui auttavan poretabletti Mucomyst 200 mg. Suosittelen kokeilemaan. Saatavana apteekista.

    • Jokke

      itselläni on myös tällä hetkellä kurkku niin kipeä, että ei puhutuksi saa. Välillä kuitenkin puhuessa tulee pistävä tunne kurkkuun jonka jälkeen ääni katoaa. Tämä on tosin vasta ensimmäinen päivä kyseenlaisten oireiden kanssa mutta silti melko epämiellyttävä. En osaa kylläkään neuvoa antaa tämän parantamiseen, muuta kuin lämmin juoma mm. finrexin jota taitaapi saada apteekista, on itselläni helpottanut oloani kummasti

      • kipee kurkku

        ja lisäksi tuli silmätulehduskin, toisesta silmästä rähmää aamuisin. Lääkärin mukaan silmätulehduskin kuuluu tähän nyt liikkeellä olevaan tautiin.

        Sain vahvan antib.kuurin (Ketek) ja lisäksi kipulääkettä (Panacod) poretablettina kurkkukipuun. Tämä yhdistelmä on auttanut kivasti ja vie kivun lähes kokonaan pois. Olen nyt taas hereillä, kun makoilin sairaslomalla pitkin päivää ja samoin käynee huomennakin.

        Kurkkukipu oli kyllä ihan sietämättömän kova, ihan kuin lapsena, kun sairastin angiinoita.


    • ES

      Mulla meni ääni ku huusin täysii.

    • Kvht-altistus?

      ..........jatkuu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 32. >>>>>>Puhe käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 33. Pientä kuumeilua, tai alilämpöä muutaman asteen kymmenyksen-1 C-asteen.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 34. Vilun väristykset.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 35. Yöhikoilu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 36. Olotila on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 37. Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 38. Katse on epätarkka.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 39. Näköhäiriöitä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 44. Nivelkipuja (joint)-jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla lihasjäykkyys vaikeuttaa kävelyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 47. Näppyjä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 48. Verisuonet nousevat ns pinnalle.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 49. Läiskiä iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 50. Verenpurkautumia iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 51. Herkistyminen lisäaineille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 52. Herkistyminen erilaisille keinohajuille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 53. Suussa on outo mantelimainen makea maku.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 54. Limakalvot(mucous membrane) kuivaa, syljen eritys on vajaata.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 55. Virtsan eritys on runsasta.
      Jatkuu......

      Hoito-ohje on lopussa:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

    • diux

      Äänen "katoaminen" johtuu kurkunpääntulehduksen aiheuttamasta äänihuulten turpoamisesta, jolloin ilma ei pääse värähtelemään äänihuulten välissä --> ääntä ei muodostu.
      Tähän kiusalliseen vaivaan ei ole muuta parannuskeinoa kuin puhumattomuus ja aika. Jos kuitenkin tarvitset ääntäsi työn puolesta, paraneminen saattaa pitkittyä.

    • huokaus.....

      joo sain ton saman vaivan pari päivää sitte eikä lähe pihahdustakaa ja päivä päivältä vaa huononee. Enkä kyl yhtää tiiä mikä auttais, ku oon kaiket päivät vaa juonu lämmintä mehua ja vedelly strepsilssejä, mut eipä oo auttanu!

    • jane1

      Mulla sama, viikon oon nyt kärsinyt kun ääni on poissa... MIkään ei auta, huononee päivä päivältä vaan :( Kai se lääkäriin pitää mennä, jos sais jotain lääkettä..

    • äänetön

      mulla kans on kestänyt jo pari viikkoa flunssa! ensin tuli kuume, sitten kurkkukipu ja nyt tänään meni ääni täysin kokonaan. kertokaas jotain kotikonsteja tähän? ei olisi kiva viettää viikonloppua ilman ääntä..

    • kipeeeeennäääää

      just nii

    • Syyllisen löydät
      • en halua tätä enää ikinä

        mul on just iha sama kurkku on niin kipeä että ei voi edes kuiskia


    • Heli25

      Mulla ollut nyt kuusi päivää ääni kadoksissa. Vähän nyt pihisee mutta puhua ei pysty. Yskä on karmea. Öisin kuiva - muuten limainen. Kuumetta eikä nuhaa ole ollut ollenkaan. Inhottavaa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe