kotikiusatun murre

teerenpilkkuja

Onko käyttämäsi kieli "puhdasta".
Kielten tuntemukseni kun perustuu kotimaisissa vain kirjallisuudesta imemiini.
Senverran jyvällä olen , että lounaaseen matkaan sinua lukiessani, mutta sinne kait mahtuu moniaita ?

31

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuusamoon

      kotikiusatun matkassa käydään.

    • asiantuntija

      Olen myöskin murteidenerikoistuntija! Turun seudun murteitahan tämä, tarkemmin jos? sanoisin mies on Piikkiöstä!

    • tanssiva_tamma

      kielen kaa paljon yhteistä, et kyl se sinne jonnekin Turkuun Laitilaan päin...? Puhdasta se ei ole, usein ihan kirjakieltä tai sitten yleistä puhekieltä. Mutta kivasti mies kirjottaa :)

      • kotikiusattu

        Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
        semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
        Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
        En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
        Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
        Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
        Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.


      • satumaa
        kotikiusattu kirjoitti:

        Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
        semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
        Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
        En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
        Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
        Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
        Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.

        on paljon vaikeampaa kuin kirjakielen kirjoittaminen. Jos joku kirjoittaa puhdasta murretta, on siinä toiselta murrealueelta kotoisin olevalla liian suuri työ ymmärtää. Sinun juttujasi on helppo lukea ja mukavakin


      • ei voi
        satumaa kirjoitti:

        on paljon vaikeampaa kuin kirjakielen kirjoittaminen. Jos joku kirjoittaa puhdasta murretta, on siinä toiselta murrealueelta kotoisin olevalla liian suuri työ ymmärtää. Sinun juttujasi on helppo lukea ja mukavakin

        kirjoittaa "puhdasta murretta".
        Murre on puhuttua kieltä, ja kirjoittaminen ei koskaan tee sille oikeutta.


      • Nimetön
        kotikiusattu kirjoitti:

        Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
        semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
        Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
        En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
        Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
        Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
        Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.

        voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.


      • kotikiusattu
        Nimetön kirjoitti:

        voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.

        tule kahvil jos lähel olet,ei minuu netis kiusata.
        olo on hyvä ja kävely kuin palkinto orilla,kiitos kumminkin huolenpidosta.


      • lämpöinen tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        tule kahvil jos lähel olet,ei minuu netis kiusata.
        olo on hyvä ja kävely kuin palkinto orilla,kiitos kumminkin huolenpidosta.

        oriille käyttöä ;)


      • kotikiusattu
        lämpöinen tamma kirjoitti:

        oriille käyttöä ;)

        aina totuttu lähtemään,kun on miestä tarvittu.
        Pieni vinkki suunnasta olis tervetullut


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        aina totuttu lähtemään,kun on miestä tarvittu.
        Pieni vinkki suunnasta olis tervetullut

        300 km koilliseen ... nähdään ;)


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        300 km koilliseen ... nähdään ;)

        minä meen heti pumppaamaan ilmaa kumiin,en vaan tierä missä toi karpiidi lyhty on.
        Et oo nähny?on se nyt harmi jos treffit menne ohi sen tähren.


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        minä meen heti pumppaamaan ilmaa kumiin,en vaan tierä missä toi karpiidi lyhty on.
        Et oo nähny?on se nyt harmi jos treffit menne ohi sen tähren.

        korttelin päässä teiltä odottaa komia asuntoauto kuskeineen, ei mee sulla voimat hukkaan polkiessa ;)


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        korttelin päässä teiltä odottaa komia asuntoauto kuskeineen, ei mee sulla voimat hukkaan polkiessa ;)

        tapauksessa,asia muuttu aina vain paremmaksi.
        Mää haluan sit istuu etupenkil ajon aikan,onko se oikein iso asuntoauto?
        Semmone päästä vedettävän kivinavetan kokoinen?
        Ei muuten,mut ettei vaa väärä pirssi hyppä.


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        tapauksessa,asia muuttu aina vain paremmaksi.
        Mää haluan sit istuu etupenkil ajon aikan,onko se oikein iso asuntoauto?
        Semmone päästä vedettävän kivinavetan kokoinen?
        Ei muuten,mut ettei vaa väärä pirssi hyppä.

        on kirjoitettu, että "korvapuustivaara" pelotteeksi ja ovi on etupenkille aina avoin vain sinulle ;)


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        on kirjoitettu, että "korvapuustivaara" pelotteeksi ja ovi on etupenkille aina avoin vain sinulle ;)

        keltainen vaara,se on joku keltakuumeeseen liittyvä juttu.
        En oo koskaan ennen ollukkaan asuntoautos,ei kai siitä oo mitää vaaraa viattomal luanteel?


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        keltainen vaara,se on joku keltakuumeeseen liittyvä juttu.
        En oo koskaan ennen ollukkaan asuntoautos,ei kai siitä oo mitää vaaraa viattomal luanteel?

        se vaara että kiertolaiskuume iskee ja ei enää halua tehdä mitään muuta kuin kiertää maailmanturuilla asuntoautolla. Kyytiin kun mahtuu lumiketjut ja varakanistereita ja nukkuakin voi milloin lystää pehmoisel pedillä ja kuski hoitaa ajohommat ;)) ja baarikeittiössä on kaikenlaista pikkunälkään. katossa on laajkangas jollon näkee pedissä maaten taivaskanavat.


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        se vaara että kiertolaiskuume iskee ja ei enää halua tehdä mitään muuta kuin kiertää maailmanturuilla asuntoautolla. Kyytiin kun mahtuu lumiketjut ja varakanistereita ja nukkuakin voi milloin lystää pehmoisel pedillä ja kuski hoitaa ajohommat ;)) ja baarikeittiössä on kaikenlaista pikkunälkään. katossa on laajkangas jollon näkee pedissä maaten taivaskanavat.

        ikuinen haave,mahtaakohan toteutua koskaan.
        Toisaalt kun on 6kk vuodesta pois Suomesta,kotona on kiva olla.
        Noil varusteilla ja ehdoilla kun sais ,siin olis periaatteet kovilla,se söis miestä niin sanoen.


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        ikuinen haave,mahtaakohan toteutua koskaan.
        Toisaalt kun on 6kk vuodesta pois Suomesta,kotona on kiva olla.
        Noil varusteilla ja ehdoilla kun sais ,siin olis periaatteet kovilla,se söis miestä niin sanoen.

        haaveiluksi tämä ja tiuku repii jo petiin meno lukemia joten jää nyt astumiset toiseen kertaan ellet satu jo tuossa veräjän takana olemaan.


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        haaveiluksi tämä ja tiuku repii jo petiin meno lukemia joten jää nyt astumiset toiseen kertaan ellet satu jo tuossa veräjän takana olemaan.

        luona vanhan veräjän
        kenties kerran kohdataan.
        Nuku hyvin,sellast rem unta.


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        luona vanhan veräjän
        kenties kerran kohdataan.
        Nuku hyvin,sellast rem unta.

        koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)

        sanoa että pimees tuli ja pimees lähti mutta suutarilta se haisi.


      • tanssiva_tamma
        Nimetön kirjoitti:

        voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.

        mitenkää kiusata. Mielenkiintonen alotus oli mun mielestä :). Kukin täällä omalla kielellään kirjottaa ja jotkut monellakin.
        Mistä te ton hirveen hevosvillityksen saitte, eiks tää mun nikki riittäis :)) ?


      • lämmin tamma
        lämmin tamma kirjoitti:

        koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)

        se olikin suss ;)) ... samanarvoinen suutarin kanssa.


      • lämmin tamma
        tanssiva_tamma kirjoitti:

        mitenkää kiusata. Mielenkiintonen alotus oli mun mielestä :). Kukin täällä omalla kielellään kirjottaa ja jotkut monellakin.
        Mistä te ton hirveen hevosvillityksen saitte, eiks tää mun nikki riittäis :)) ?

        pakko oli jonkun tamman tarttua tuohon kotikiusatun *palkinto-ori* koukkuun, hän kun on niin vastustamaton sanailija ja ei yhtään pelkuri ;))


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        pakko oli jonkun tamman tarttua tuohon kotikiusatun *palkinto-ori* koukkuun, hän kun on niin vastustamaton sanailija ja ei yhtään pelkuri ;))

        tanssivan tamman kommenttia pahalla vastaan,kirjoitat kivasti.
        tota ei pelkuri juttua on mukava lukea kun on taas komenettu sänkyn alle miettimään.


      • lämmin tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        tanssivan tamman kommenttia pahalla vastaan,kirjoitat kivasti.
        tota ei pelkuri juttua on mukava lukea kun on taas komenettu sänkyn alle miettimään.

        se sinun sänkyis onkin parvisänky ja alaalla on leposohva ja tietokone ;) ... löytää se jyvän sokiakin kana


      • kotikiusattu
        lämmin tamma kirjoitti:

        se sinun sänkyis onkin parvisänky ja alaalla on leposohva ja tietokone ;) ... löytää se jyvän sokiakin kana

        lupasit laittaa pään tyynyyn ja pikkusilmät kiinni.
        laita se ikkuna kiini myös vilustut sen pienen yöpaitas kanssa.


      • lämmin-tamma
        kotikiusattu kirjoitti:

        lupasit laittaa pään tyynyyn ja pikkusilmät kiinni.
        laita se ikkuna kiini myös vilustut sen pienen yöpaitas kanssa.

        kun noin kipsakasti käsket ;))


      • t.p.
        kotikiusattu kirjoitti:

        Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
        semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
        Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
        En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
        Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
        Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
        Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.

        utelin vain kun aivan satavarma en ollut. Minulla on ollut muutama kuukausi tilaisuus kuulla laitilalaista, syntyperäsen elävän suusta ja vähemmän tilasuuksia istuksia koneen äärellä.


      • teerenpilkkuja
        kotikiusattu kirjoitti:

        Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
        semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
        Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
        En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
        Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
        Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
        Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.

        utelin vain kun aivan satavarma en ollut. Minulla on ollut muutama kuukausi tilaisuus kuulla laitilalaista, syntyperäsen elävän suusta ja vähemmän tilasuuksia istuksia koneen äärellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe