Olin tässä eräänä päevänä "alavirreine". Oli kaiketi sattunu yhtä ja toesta. Mieli oli hieman muassa. En niistä asioista lapsilleni kertonu. Poeka on jo semmone 1.90 m pitkä. Hän seiso etteisessä ja kiänty minnuu päen ja halus sannoo jottae iskälle: "Kuule iskä, sinä et tiijjä miten paljo hyvvee minä oon sinusta kertonu kavereilleni". Voe miten kiva se on, kun oma poeka huomoo, että nyt oes paekallaan muutama sana iskälle. Täytyy myöntee, että tuona hetkenä nuo oman pojan esittämät sanat todellakkii ilahduttivat mieltä.
Oma poeka rohkaisi
3
1035
Vastaukset
- ...savolaene!
Jos oesit iha aeto savolaene, olis tekstisi tällane:
Olin tässä eräänä päevänä "alavirreine". Oli kaiketi sattunu yhtä ja toesta. Mieli oli hieman muassa. En niistä asioista lapsilleni kertonu. Poeka on jo semmone 1.90 m pitkä. Hän seiso etteisessä ja kiänty minnuu päen ja halus sannoo jottae iskälle:
HUOMAA: Savolainen ei koskaan sano; ”Iskä”, se on nykynuorison suomea.
"Kuule iskä, sinä et tiijjä miten paljo hyvvee minä. (Savolainen sannoo mää, tai mie.) oon sinusta ( savolainen ei sano; sinusta, vaan joko susta, tai siusta.) kertonu kavereilleni".
(VIRHE. Ei kavereilleni, vaan kavereille)
Voe miten kiva (ei kiva, vaan kivvaa.)se on, kun oma poeka huoaa, että nyt oes paekallaan muutama sana iskälle.(Iskä ei ole savon murretta)
Täytyy myöntee, että tuona hetkenä nuo oman pojan esittämät sanat todellakkii ilahduttivat (ilahutti) mieltä.
Siis, jos yrität matkia savon murretta, perehdy siihen paremmin.- Osafo
Antaa olla koko juttu. Minä lopetan tämän kirjottelun tähän. Hyvä ku on suatu oekee asijantuntija. Sinähä sitä voetki jatkoo tästä ettee päe. Tämä on minu viimene juttu. Seo iha totta, että minä läksin poes savo seudulta nuorena poekana ja savo murre on unohtunu, ku sitä ee oo tullu puhuttua tae kuunneltua. Kesäsi sitä vielä vähä kuulee, mutta ku sitä on jo vanhaks tullu, nii eehä se ennee tartu minnuu
- Osafo
Lieneekö perree, mutta sellaene käsitys minulla on, että yhessä kylässa sanotaa "kylymä ilima" ja muutama kilometri piässä toesessa kylässä sanotaa kuulema "kylömä ilema". Ootko pannu merkille sitä, että murrealueellakkii on pieniä vivahe eroja kylästä toesee? Jossaen päen puhutaan selevempöö savoo ja toesessa kylässä immeeset eivät viännä ihan niin vahvasti savvoo. Minä oon lähtösi siitä raja-alueelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268