Sopisko lapinkoira

meille ?

Vastatkaa te, joilla lapinkoirista kokemusta.

Koira tulisi meille maalaistaloon. Saisi vähän osallistua karjahommiin. Ainakin olla navetalla mukana jos mahdollista vähän ehkä joskus husia lehmiä loitommaksi isännän huoltaessa karsinoita tms.
Lenkkiseuraksi emännälle. Sekä kaikista tärkein: että tulisi juttuun perheen pikkulapsen mahdollisesti myöhemmin tulevien sisarusten kanssa.
Pääosin saisi yöpyä ulkotarhassa/talon alakerrassa olevassa pannuhuoneessa ja päivisin tietysti isännän mukana pihalla vapaasti.

Miltä kuulostaa ? Luonnekuvauksen mukaan voisi kuvitella että suomenlapinkoira istuisi tähän kuvioon hyvin, mutta miltä tämä kokeneista lapinkoiran omistajista kuulostaa ?

8

1213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

Myös samojedinkoira ja eurasier ovat ko. elämäntapaan sopivia.
      TUrkin hoidosta pitää kaikilla ko. koirilla pitää erityisen hyvä huoli.
      Ja hiljakseen opettaa ulkotarhaan ja yksin yöpymiseen.

• ap.

...tuota, että kuinka määrittelet tuon "hiljakseen" opettamisen ulkotarhaan ja yksinyöpymiseen.

Aiemmin meillä on ollut koirat tosi pitkäänkin perheen kanssa sisällä ja siirtyneet ulkoeläjiksi vasta sitten kun ovat itse siihen mielenkiintoaan osoittaneet/jotenkin se on vaan mennyt luontojaan.

Nyt kyllä haluttais tehdä koirasta ulkoeläjä mahd. pian. Onko kokemusta että milloin siihen voisi alkaa esim. iän puolesta ehkä siirtymään tms. ?

• näin..
        ap. kirjoitti:

...tuota, että kuinka määrittelet tuon "hiljakseen" opettamisen ulkotarhaan ja yksinyöpymiseen.

Aiemmin meillä on ollut koirat tosi pitkäänkin perheen kanssa sisällä ja siirtyneet ulkoeläjiksi vasta sitten kun ovat itse siihen mielenkiintoaan osoittaneet/jotenkin se on vaan mennyt luontojaan.

Nyt kyllä haluttais tehdä koirasta ulkoeläjä mahd. pian. Onko kokemusta että milloin siihen voisi alkaa esim. iän puolesta ehkä siirtymään tms. ?

Meillä lapinporokoira. pentu tuli taloon pian luovutusiän jälkeen ja parin päivän olohuoneliruttelun jälkeen laitettiin jo tarhaan. Leluja tarha täyteen, vällyjä koppiin ja ihan hyvin sopeutui. Allergian vuoksi ei oleile sisällä, mutta joskus päästetään pikaisesti käymään. Turkki on paksu ja tuuhea ulkoilmaelämästä (näyttelyissä kehuttu) ja jos oikein kovat pakkaset tulee, pääsee saunaan. Ei ole valitettavasti oppinut sisäsiistiksi näillä menetelmillä, mutta ei ole tarpeenkaan.

teillä vielä hieno tilanne, että saa juosta pihalla vapaasti. meillä kuitenkin sen verran lähellä taajamaa, että lenkillä käydään erikseen. Joskus retkeillään porukalla metsässä ja koira vapaana.

• näin..
        ap. kirjoitti:

Valitsimme lapinporokoiran sen vuoksi, ettei turkkia tarvitse hoitaa. Mitä joskus karvanlähtöaikana harjataan suurimpia tupsuja pois. Mielestämme muuten aika paljon samat ominaisuudet kuin lapinkoiralla. kiltti, tottelevainen (narttu), oppii hyvin, pärjää lasten kanssa, tykkää touhuta, ei rähise vieraille, pärjää ulkona, eikä hauku ihan joka lehteä (kuten pystykorvat).

• SARI JA HIRVIKOIRA DORIS

KUULOSTAA HYVÄLTÄ PAIKALTA KOIRAN KANNALTA KAIKKEA HYVÄÄ!

• kuulostaa

unalmalta koiralle! Myös bordercollie sopisi hyvin kuvaukseesi... Paimentaa mielellään....

• Luu

Alku kuulosti hyvältä, mutta jatko pisti vähän miettimään. Ulkotarhassa oleminen onnistuu kyllä, kun koira siihen opetetaan, mutta ihan pienelle pennulle se ei ole paras mahdollinen paikka. Miksi koira pitäisi sulkea pannuhuoneeseen? Ne pannuhuoneet, joissa itse olen käynyt ovat olleet pieniä ja varmasti koiralle ahdistavia jo lämpötilankin suhteen, turvallisuudesta puhumattamaan. Miksi pentu ei saisi olla kanssanne öitä sisällä?

Muuten lapinkoira varmaan sopisi oikein hyvin maatilallenne "jokapaikanhöyläksi".

• Suomenlapinkoirafani

Just mitä kirjotit, Vastaa just tosi hyvin lapinkoiraan.
      SUOSITTELEN!

--Suomenlapinkoirafani

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2043
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1371
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe