Autossani on myyjän mukaan työntötankomoottori. Voiko joku kertoa mikäs se semmoinen on? Kiitos
työntötankomoottori
16
7325
Vastaukset
- käyttää venttiilikoneistoa
työntötankojen avulla.
- siinä ainakin oli semmoinen
Ainakin Twingossa ja Ford Ka:ssa oli halvimpana vaihtoehtona sellainen 1950-luvun teknologiaa suoraan alenevassa polvessa edustava työntötankokone.
Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella. Kun akseli pyörähtää se painaa suoraan tai keinuvivun välityksellä venttiiliä auki.
Tuommoinen järjestelmä mahdollistaa kovat kierrokset ja venttiilit seuraavat tarkasti nokka-akselia. Valitettavasti vain nokka-akselille pitää jotenkin välittää voima kampiakselilta ja tämän voimansiirron pitää varmistaa että nokka-akseli pysyy korkeillakin kierroksilla täsmälleen oikeassa vaiheessa kampiakseliin nähden.
Aiemmin ongelma ratkaistiin niin että nokka-akseli sijoitettiin alas lohkoon melkein kampiakselin kylkeen josta voima saatiin siirrettyä helposti joko suoraan hammasrattailla tai lyhyellä ketjulla. Voima piti kuitenkin saada siirrettyä jotenkin niiltä nokilta sinne kannen päälle ja tähän tarvittiin pitkiä metallitankoja jotka tökkivät kanteen sijoitettuja keinuvipuja joiden toinen pää paineli venttiileitä.
Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.- kuuno iivari
ei tikkukoneessa mitää vikaa ole parempia ne on kuin monet OHC:t
- Rellu 1.2
Kyseessä on R 19, mutta "Twingon koneella", eli 1,2-litrainen. Hyvin arvattu ja selitetty.
- ,,,,,,,,,,,,,,,
Ei vittu mitä pätemistä. Twingossa ja Ka:ssa työntötankomoottoria käytettiin kompaktin koon vuoksi, autoissa sen verran ahtaat koneet.
Itsellä jenkissä tönärikone. Ei valittamista. - pyhä yksinkertaisuus
> Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella.
Mikä taas johtunee pitkälti siitä, että venttiileitä on yleensä 4 kpl
per sylinteri "harjakaton muotoon" sijoitettuna. Mikä vaatisi työntötankoja käytettäessä monimutkaisen/tilaa vievän keinuvivuston.
Näillä moniventtiiliratkaisulla ja läpihengittävällä syliterikannella on tietenkin haettu suurempia litratehoja. Mikä on hlöautoissa oleellinen juttu, koska monessa maassa verotus tai vakuutusmaksut on porrastettu iskutilavuuden mukaan.
Toki tätä ratkaisua on perusteltu myös liikkuvien osien pienemmällä massalla ja varmasti se pitää kutinsa joissain kovaa kiertävissä moottoreissa. On vaan nykyään suunta ihan toinen, pienissäkin bensaturboissa on max. vääntö käytössä jo 2000 rpm kieppeillä ja tehot viidessä tonnissa. Dieseleissäkin suunta on sama, 2 l koneissakin voi olla max. tehot jo 3600 rpm nurkilla.
> Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja
soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna
matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.
Ainakin minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että jakohihnan/ketjun pettäminen (katkeaminen tai hyppääminen parilla hampaalla) on yleisimpiä ellei peräti kaikkein yleisin vakavan moottorivaurion/totaalituhon syy. Ja sen verran kallis paukku, että vähänkin vanhempi auto menee helposti paalattavaksi sen seurauksena. Taitaa kaikissa 4 venttiiliä/sylinteri -rakenteissa männät ja venttiilit kätellä tässä tilanteessa, joten hintaa tulee...
Ihmettelen, ettei Fiat hiffanut laittaa nokka-akselia lohkon kylkeen ja pakoventtiileitä työntötangoilla käytettäviksi MultiAir -moottorissaan, jossa imuventtiileitä liikutetaan hydrauliikalla = ei olisi tuota monimutkaisen keinuvivuston ongelmaa.
- Ei vaan...
Meinaa sitä että nokka-akseli sijaitsee sylinteriryhmässä, ja nokkien liike välitetään sylinterinkannessa sijaitseville keinuvivuille jotka venttiilejä painavat, työntötankojen, "keppien" välityksellä.
- Nostimet kannessa
Ja on sellainen rakenne missä on sylinteriryhmään ylös sijoitettu nokka-akseli ja se käyttää suoraan keinuvipuihin vaikuttavia kanteen sijoitettuja nostimia. Tästä rakenteesta puuttuu työntötanko. Käsitykseni mukaan rakenne oli aika yleinen ja olisiko vieläkin käytössä dieselmoottoreissa.
- J8.L
SCANIA V8 on työntötankokone. 2000 luvun tekniikkaa. 730 hv 3500 nm.
- annika22
eikö tällä nokkaakselilla ole tarkoitus nostaa ne männät ylös ja
polttoaineen palaminen ajaa ne alas.
en kyl tiedä auton moottorista mitään kun olen vasta 2 vuotta vanha tyttö - pekku222
Corveten V8 on vieläkin työntötangoilla. Samaa konetta käytetään myö dodge challencerissa.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-dodge-challenger-srt8Corvetessa ja Dodgessa ei samoja koneita ole koskaan käytetty. Vaikka moottorin tilavuus olisi sama, moottori ei ole sama.
- mikäontyöntötanko
jenkkipaskat ku ei ees oo autoja
- 350
Kateus puhuu...
- jakoketjuton
Vanhan aikaista, teho häviötä saavat aikaan! Kumpparilla nokkia liikutetaan!
- 350
Kun tehoa on, sitä on varaa hieman hävittääkin:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli612548Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.211763Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️131602- 1021377
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1221262- 831159
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen381055Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141033Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?221010Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest58937