työntötankomoottori

Rellu 1.2

Autossani on myyjän mukaan työntötankomoottori. Voiko joku kertoa mikäs se semmoinen on? Kiitos

16

7505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää venttiilikoneistoa

      työntötankojen avulla.

    • siinä ainakin oli semmoinen

      Ainakin Twingossa ja Ford Ka:ssa oli halvimpana vaihtoehtona sellainen 1950-luvun teknologiaa suoraan alenevassa polvessa edustava työntötankokone.

      Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella. Kun akseli pyörähtää se painaa suoraan tai keinuvivun välityksellä venttiiliä auki.

      Tuommoinen järjestelmä mahdollistaa kovat kierrokset ja venttiilit seuraavat tarkasti nokka-akselia. Valitettavasti vain nokka-akselille pitää jotenkin välittää voima kampiakselilta ja tämän voimansiirron pitää varmistaa että nokka-akseli pysyy korkeillakin kierroksilla täsmälleen oikeassa vaiheessa kampiakseliin nähden.

      Aiemmin ongelma ratkaistiin niin että nokka-akseli sijoitettiin alas lohkoon melkein kampiakselin kylkeen josta voima saatiin siirrettyä helposti joko suoraan hammasrattailla tai lyhyellä ketjulla. Voima piti kuitenkin saada siirrettyä jotenkin niiltä nokilta sinne kannen päälle ja tähän tarvittiin pitkiä metallitankoja jotka tökkivät kanteen sijoitettuja keinuvipuja joiden toinen pää paineli venttiileitä.

      Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

      • kuuno iivari

        ei tikkukoneessa mitää vikaa ole parempia ne on kuin monet OHC:t


      • Rellu 1.2

        Kyseessä on R 19, mutta "Twingon koneella", eli 1,2-litrainen. Hyvin arvattu ja selitetty.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,

        Ei vittu mitä pätemistä. Twingossa ja Ka:ssa työntötankomoottoria käytettiin kompaktin koon vuoksi, autoissa sen verran ahtaat koneet.

        Itsellä jenkissä tönärikone. Ei valittamista.


      • pyhä yksinkertaisuus

        > Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella.

        Mikä taas johtunee pitkälti siitä, että venttiileitä on yleensä 4 kpl
        per sylinteri "harjakaton muotoon" sijoitettuna. Mikä vaatisi työntötankoja käytettäessä monimutkaisen/tilaa vievän keinuvivuston.

        Näillä moniventtiiliratkaisulla ja läpihengittävällä syliterikannella on tietenkin haettu suurempia litratehoja. Mikä on hlöautoissa oleellinen juttu, koska monessa maassa verotus tai vakuutusmaksut on porrastettu iskutilavuuden mukaan.

        Toki tätä ratkaisua on perusteltu myös liikkuvien osien pienemmällä massalla ja varmasti se pitää kutinsa joissain kovaa kiertävissä moottoreissa. On vaan nykyään suunta ihan toinen, pienissäkin bensaturboissa on max. vääntö käytössä jo 2000 rpm kieppeillä ja tehot viidessä tonnissa. Dieseleissäkin suunta on sama, 2 l koneissakin voi olla max. tehot jo 3600 rpm nurkilla.

        > Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja
        soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna
        matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

        Ainakin minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että jakohihnan/ketjun pettäminen (katkeaminen tai hyppääminen parilla hampaalla) on yleisimpiä ellei peräti kaikkein yleisin vakavan moottorivaurion/totaalituhon syy. Ja sen verran kallis paukku, että vähänkin vanhempi auto menee helposti paalattavaksi sen seurauksena. Taitaa kaikissa 4 venttiiliä/sylinteri -rakenteissa männät ja venttiilit kätellä tässä tilanteessa, joten hintaa tulee...

        Ihmettelen, ettei Fiat hiffanut laittaa nokka-akselia lohkon kylkeen ja pakoventtiileitä työntötangoilla käytettäviksi MultiAir -moottorissaan, jossa imuventtiileitä liikutetaan hydrauliikalla = ei olisi tuota monimutkaisen keinuvivuston ongelmaa.


    • Ei vaan...

      Meinaa sitä että nokka-akseli sijaitsee sylinteriryhmässä, ja nokkien liike välitetään sylinterinkannessa sijaitseville keinuvivuille jotka venttiilejä painavat, työntötankojen, "keppien" välityksellä.

      • Nostimet kannessa

        Ja on sellainen rakenne missä on sylinteriryhmään ylös sijoitettu nokka-akseli ja se käyttää suoraan keinuvipuihin vaikuttavia kanteen sijoitettuja nostimia. Tästä rakenteesta puuttuu työntötanko. Käsitykseni mukaan rakenne oli aika yleinen ja olisiko vieläkin käytössä dieselmoottoreissa.


    • J8.L

      SCANIA V8 on työntötankokone. 2000 luvun tekniikkaa. 730 hv 3500 nm.

    • annika22

      eikö tällä nokkaakselilla ole tarkoitus nostaa ne männät ylös ja
      polttoaineen palaminen ajaa ne alas.
      en kyl tiedä auton moottorista mitään kun olen vasta 2 vuotta vanha tyttö

    • pekku222
      • Corvetessa ja Dodgessa ei samoja koneita ole koskaan käytetty. Vaikka moottorin tilavuus olisi sama, moottori ei ole sama.


    • mikäontyöntötanko

      jenkkipaskat ku ei ees oo autoja

    • 350

      Kateus puhuu...

      • jakoketjuton

        Vanhan aikaista, teho häviötä saavat aikaan! Kumpparilla nokkia liikutetaan!


    • 350

      Kun tehoa on, sitä on varaa hieman hävittääkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      112
      4249
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      32
      3216
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2423
    4. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      208
      1445
    5. Mies pelkää mahdollista raskautta

      Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      210
      1056
    6. Kiikkustuoli

      Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      158
      1049
    7. Ihana M nainen

      Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      68
      994
    8. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      21
      906
    9. En elä täällä vaan oikeassa elämässä

      Jos ihmissuhde kaatuu siihen, mitä täällä palstalla kuvitellaan ja väännetään, silloin ongelma ei ole minussa vaan luott
      Ikävä
      126
      775
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

      ..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      715
    Aihe