työntötankomoottori

Rellu 1.2

Autossani on myyjän mukaan työntötankomoottori. Voiko joku kertoa mikäs se semmoinen on? Kiitos

16

7209

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää venttiilikoneistoa

      työntötankojen avulla.

    • siinä ainakin oli semmoinen

      Ainakin Twingossa ja Ford Ka:ssa oli halvimpana vaihtoehtona sellainen 1950-luvun teknologiaa suoraan alenevassa polvessa edustava työntötankokone.

      Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella. Kun akseli pyörähtää se painaa suoraan tai keinuvivun välityksellä venttiiliä auki.

      Tuommoinen järjestelmä mahdollistaa kovat kierrokset ja venttiilit seuraavat tarkasti nokka-akselia. Valitettavasti vain nokka-akselille pitää jotenkin välittää voima kampiakselilta ja tämän voimansiirron pitää varmistaa että nokka-akseli pysyy korkeillakin kierroksilla täsmälleen oikeassa vaiheessa kampiakseliin nähden.

      Aiemmin ongelma ratkaistiin niin että nokka-akseli sijoitettiin alas lohkoon melkein kampiakselin kylkeen josta voima saatiin siirrettyä helposti joko suoraan hammasrattailla tai lyhyellä ketjulla. Voima piti kuitenkin saada siirrettyä jotenkin niiltä nokilta sinne kannen päälle ja tähän tarvittiin pitkiä metallitankoja jotka tökkivät kanteen sijoitettuja keinuvipuja joiden toinen pää paineli venttiileitä.

      Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

      • kuuno iivari

        ei tikkukoneessa mitää vikaa ole parempia ne on kuin monet OHC:t


      • Rellu 1.2

        Kyseessä on R 19, mutta "Twingon koneella", eli 1,2-litrainen. Hyvin arvattu ja selitetty.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,

        Ei vittu mitä pätemistä. Twingossa ja Ka:ssa työntötankomoottoria käytettiin kompaktin koon vuoksi, autoissa sen verran ahtaat koneet.

        Itsellä jenkissä tönärikone. Ei valittamista.


      • pyhä yksinkertaisuus

        > Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella.

        Mikä taas johtunee pitkälti siitä, että venttiileitä on yleensä 4 kpl
        per sylinteri "harjakaton muotoon" sijoitettuna. Mikä vaatisi työntötankoja käytettäessä monimutkaisen/tilaa vievän keinuvivuston.

        Näillä moniventtiiliratkaisulla ja läpihengittävällä syliterikannella on tietenkin haettu suurempia litratehoja. Mikä on hlöautoissa oleellinen juttu, koska monessa maassa verotus tai vakuutusmaksut on porrastettu iskutilavuuden mukaan.

        Toki tätä ratkaisua on perusteltu myös liikkuvien osien pienemmällä massalla ja varmasti se pitää kutinsa joissain kovaa kiertävissä moottoreissa. On vaan nykyään suunta ihan toinen, pienissäkin bensaturboissa on max. vääntö käytössä jo 2000 rpm kieppeillä ja tehot viidessä tonnissa. Dieseleissäkin suunta on sama, 2 l koneissakin voi olla max. tehot jo 3600 rpm nurkilla.

        > Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja
        soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna
        matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

        Ainakin minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että jakohihnan/ketjun pettäminen (katkeaminen tai hyppääminen parilla hampaalla) on yleisimpiä ellei peräti kaikkein yleisin vakavan moottorivaurion/totaalituhon syy. Ja sen verran kallis paukku, että vähänkin vanhempi auto menee helposti paalattavaksi sen seurauksena. Taitaa kaikissa 4 venttiiliä/sylinteri -rakenteissa männät ja venttiilit kätellä tässä tilanteessa, joten hintaa tulee...

        Ihmettelen, ettei Fiat hiffanut laittaa nokka-akselia lohkon kylkeen ja pakoventtiileitä työntötangoilla käytettäviksi MultiAir -moottorissaan, jossa imuventtiileitä liikutetaan hydrauliikalla = ei olisi tuota monimutkaisen keinuvivuston ongelmaa.


    • Ei vaan...

      Meinaa sitä että nokka-akseli sijaitsee sylinteriryhmässä, ja nokkien liike välitetään sylinterinkannessa sijaitseville keinuvivuille jotka venttiilejä painavat, työntötankojen, "keppien" välityksellä.

      • Nostimet kannessa

        Ja on sellainen rakenne missä on sylinteriryhmään ylös sijoitettu nokka-akseli ja se käyttää suoraan keinuvipuihin vaikuttavia kanteen sijoitettuja nostimia. Tästä rakenteesta puuttuu työntötanko. Käsitykseni mukaan rakenne oli aika yleinen ja olisiko vieläkin käytössä dieselmoottoreissa.


    • J8.L

      SCANIA V8 on työntötankokone. 2000 luvun tekniikkaa. 730 hv 3500 nm.

    • annika22

      eikö tällä nokkaakselilla ole tarkoitus nostaa ne männät ylös ja
      polttoaineen palaminen ajaa ne alas.
      en kyl tiedä auton moottorista mitään kun olen vasta 2 vuotta vanha tyttö

    • pekku222
      • Corvetessa ja Dodgessa ei samoja koneita ole koskaan käytetty. Vaikka moottorin tilavuus olisi sama, moottori ei ole sama.


    • mikäontyöntötanko

      jenkkipaskat ku ei ees oo autoja

    • 350

      Kateus puhuu...

      • jakoketjuton

        Vanhan aikaista, teho häviötä saavat aikaan! Kumpparilla nokkia liikutetaan!


    • 350

      Kun tehoa on, sitä on varaa hieman hävittääkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      277
      2498
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1344
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1231
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1221
    5. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1175
    6. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      82
      1120
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      1022
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      917
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      870
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      787
    Aihe