työntötankomoottori

Rellu 1.2

Autossani on myyjän mukaan työntötankomoottori. Voiko joku kertoa mikäs se semmoinen on? Kiitos

16

6383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää venttiilikoneistoa

      työntötankojen avulla.

    • siinä ainakin oli semmoinen

      Ainakin Twingossa ja Ford Ka:ssa oli halvimpana vaihtoehtona sellainen 1950-luvun teknologiaa suoraan alenevassa polvessa edustava työntötankokone.

      Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella. Kun akseli pyörähtää se painaa suoraan tai keinuvivun välityksellä venttiiliä auki.

      Tuommoinen järjestelmä mahdollistaa kovat kierrokset ja venttiilit seuraavat tarkasti nokka-akselia. Valitettavasti vain nokka-akselille pitää jotenkin välittää voima kampiakselilta ja tämän voimansiirron pitää varmistaa että nokka-akseli pysyy korkeillakin kierroksilla täsmälleen oikeassa vaiheessa kampiakseliin nähden.

      Aiemmin ongelma ratkaistiin niin että nokka-akseli sijoitettiin alas lohkoon melkein kampiakselin kylkeen josta voima saatiin siirrettyä helposti joko suoraan hammasrattailla tai lyhyellä ketjulla. Voima piti kuitenkin saada siirrettyä jotenkin niiltä nokilta sinne kannen päälle ja tähän tarvittiin pitkiä metallitankoja jotka tökkivät kanteen sijoitettuja keinuvipuja joiden toinen pää paineli venttiileitä.

      Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

      • kuuno iivari

        ei tikkukoneessa mitää vikaa ole parempia ne on kuin monet OHC:t


      • Rellu 1.2

        Kyseessä on R 19, mutta "Twingon koneella", eli 1,2-litrainen. Hyvin arvattu ja selitetty.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,

        Ei vittu mitä pätemistä. Twingossa ja Ka:ssa työntötankomoottoria käytettiin kompaktin koon vuoksi, autoissa sen verran ahtaat koneet.

        Itsellä jenkissä tönärikone. Ei valittamista.


      • pyhä yksinkertaisuus

        > Kaikissa nykyaikaisissa autoissa nokka-akseli tai akselit ovat kannessa suoraan venttiilien yläpuolella.

        Mikä taas johtunee pitkälti siitä, että venttiileitä on yleensä 4 kpl
        per sylinteri "harjakaton muotoon" sijoitettuna. Mikä vaatisi työntötankoja käytettäessä monimutkaisen/tilaa vievän keinuvivuston.

        Näillä moniventtiiliratkaisulla ja läpihengittävällä syliterikannella on tietenkin haettu suurempia litratehoja. Mikä on hlöautoissa oleellinen juttu, koska monessa maassa verotus tai vakuutusmaksut on porrastettu iskutilavuuden mukaan.

        Toki tätä ratkaisua on perusteltu myös liikkuvien osien pienemmällä massalla ja varmasti se pitää kutinsa joissain kovaa kiertävissä moottoreissa. On vaan nykyään suunta ihan toinen, pienissäkin bensaturboissa on max. vääntö käytössä jo 2000 rpm kieppeillä ja tehot viidessä tonnissa. Dieseleissäkin suunta on sama, 2 l koneissakin voi olla max. tehot jo 3600 rpm nurkilla.

        > Tämä systeemi sisäsi melkoisen määrän raskaita liikkuvia osia ja
        soveltui huonosti koville kierroksille. Oikein toteutettuna
        matalavireisessä koneessa tuo on kuitenkin suht ikuinen systeemi.

        Ainakin minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että jakohihnan/ketjun pettäminen (katkeaminen tai hyppääminen parilla hampaalla) on yleisimpiä ellei peräti kaikkein yleisin vakavan moottorivaurion/totaalituhon syy. Ja sen verran kallis paukku, että vähänkin vanhempi auto menee helposti paalattavaksi sen seurauksena. Taitaa kaikissa 4 venttiiliä/sylinteri -rakenteissa männät ja venttiilit kätellä tässä tilanteessa, joten hintaa tulee...

        Ihmettelen, ettei Fiat hiffanut laittaa nokka-akselia lohkon kylkeen ja pakoventtiileitä työntötangoilla käytettäviksi MultiAir -moottorissaan, jossa imuventtiileitä liikutetaan hydrauliikalla = ei olisi tuota monimutkaisen keinuvivuston ongelmaa.


    • Ei vaan...

      Meinaa sitä että nokka-akseli sijaitsee sylinteriryhmässä, ja nokkien liike välitetään sylinterinkannessa sijaitseville keinuvivuille jotka venttiilejä painavat, työntötankojen, "keppien" välityksellä.

      • Nostimet kannessa

        Ja on sellainen rakenne missä on sylinteriryhmään ylös sijoitettu nokka-akseli ja se käyttää suoraan keinuvipuihin vaikuttavia kanteen sijoitettuja nostimia. Tästä rakenteesta puuttuu työntötanko. Käsitykseni mukaan rakenne oli aika yleinen ja olisiko vieläkin käytössä dieselmoottoreissa.


    • J8.L

      SCANIA V8 on työntötankokone. 2000 luvun tekniikkaa. 730 hv 3500 nm.

    • annika22

      eikö tällä nokkaakselilla ole tarkoitus nostaa ne männät ylös ja
      polttoaineen palaminen ajaa ne alas.
      en kyl tiedä auton moottorista mitään kun olen vasta 2 vuotta vanha tyttö

    • pekku222
      • Corvetessa ja Dodgessa ei samoja koneita ole koskaan käytetty. Vaikka moottorin tilavuus olisi sama, moottori ei ole sama.


    • mikäontyöntötanko

      jenkkipaskat ku ei ees oo autoja

    • 350

      Kateus puhuu...

      • jakoketjuton

        Vanhan aikaista, teho häviötä saavat aikaan! Kumpparilla nokkia liikutetaan!


    • 350

      Kun tehoa on, sitä on varaa hieman hävittääkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe