Volvo KAD 42 Huuhtelu vedellä ja

pakkasnesteellä käynnistämättä

Pitäisi tehdä Volvo KAD 42 Huuhtelu vedellä ja pakkasneste -seoksella käynnistämättä konetta.
Ystävällisiä ja asiallisia vastauksia tarvitaan, ja kiitos etukäteen.

17

3839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

Enpäs ole asiaa aikaisemmin tältä kannalta miettinytkään. Periaatteessa homma on mahdollista.
      Minä menettelisin näin:
      -   Irrota merivesipumpun impelleri ja laita pumpun kansi takaisin paikoilleen.
      -   Tyhjennä kaikista jäähdyttimistä merivesi niin tyhjiin kuin se on kohtuudella mahdollista, avaamalla merivesiproput
      -   Irrota sisään tuleva merivesiletku. Minulla on aina vetolaite irrotettuna ja pääsen käsiksi letkuun veneen ulkopuolelta. Mikäli vetolaite on paikoillaan irrota letku ohjaustehostimen jäähdyttimestä.
      -   Liitä letku tuohon merivesiputkeen ja aja kohtuullisella paineella makeata vettä järjestelmän lävitse
      -   Tyhjennä taas proppujen kautta kaikki jäähdyttimet
      Glykoliseoksen ajaminen merivesijärjestelmään onkin hankalaa. Joko saat jollakin pumpulla painettua samasta paikasta kuin mistä teit merivesihuuhtelun, tai sitten lisäämällä 100%:sta jäähdytinnestettä merivesisuotimeen, kansi kiinni ja makeata vettä samalla tavalla kuin huuhdellessa. Tätä toistaen, jäähdytinnestettä merivesisuotimeen – hiukan vettä letkun kautta jne. kunnes pakoputkesta tulee jäähdytinnestettä.
      Voihan vaihtoehtoja olla muitakin mutta tässä nyt yksi alkajaisiksi.

• toinenosa eli makeapuoli

Myös makeapuoli vielä tulisi huuhdella ja ajaa talviglykolit sisään käynnistämättä konetta.

• JRxxx

...kysyä, miksi se pitäisi tehdä konetta käynnistämättä? Eikö akusto ole enää paikallaan? Meinaan vain, että tuolla tavoin joudut askartelemaan niin helkkarin paljon enemmän ja epäilys onnistumisesta saattaa silti jäädä piinaamaan talven ajaksi.

• ajettu kuumana

Kaikki muu talvihoito koneelle on jo tehty ja ajettu uusilla aineilla ja tarvikkeilla tulikuumaksi vedessä ja pitkään:
        pa-puoli, ruiskun hoito, ilmapuoli, öljypuoli, turbo, kompura,

• JRxxx
        ajettu kuumana kirjoitti:

Kaikki muu talvihoito koneelle on jo tehty ja ajettu uusilla aineilla ja tarvikkeilla tulikuumaksi vedessä ja pitkään:
        pa-puoli, ruiskun hoito, ilmapuoli, öljypuoli, turbo, kompura,

...olen vähän hämmentynyt. Miksi olet ajanut konetta "kuumaksi ja pitkään" uusilla aineilla ja tarvikkeilla? Ja miksi se estäisi lyhyttä käyttöä maissa glykoleja varten?
        Itse asiassa tuo uusilla tarvikkeilla ajaminen talvea vasten tuntuu nimenomaan virheeltä. Ruiskusta en osaa sanoa, mutta muuten eri lähteet (mm. Volvon kaverit) neuvovat yhtäpitävästi samaa mallia, jota useimmat tuntemani (itseni mukaanlukien noudattavat):
        -kone lämpimäksi vesillä ja öljyn sekä öljynsuodattimen vaihto
        -maihin mahdollisimman vähällä ajolla sen jälkeen (mutta sen verran pitää käydä, että uudet öljyt leviävät voitelujärjestelmään, käytännössä tähän riittää kyllä muutama minuutti)
        -makeavesihuuhtelu ja glykolien sisäänajo maissa konettä käyttämällä
        -muut suodattimet vaihdetaan vasta keväällä.

Peruste noiden muiden suodatinten vaihdolle vasta keväällä on se, että turha uusien on seistä kosteudelle alttiina talvea. Ja peruste mahdollisimman vähälle käytölle öljynvaihdon jälkeen se, että öljyt olisivat mahdollisimman tuoreita => mahdollisimman vähän syövyttäviä palamisjätteitä yms. seassa. Siksi minua ihmetytti erityisesti tuo "kuumaksi ja pitkään ajo", en keksi sille mitään perustetta.

Mutta jos KAD-koneiden manuaalit neuvovat tekemään toisin, niin se on tietysti sitten niille koneille oikein.

• lämpimässä talven
        JRxxx kirjoitti:

...olen vähän hämmentynyt. Miksi olet ajanut konetta "kuumaksi ja pitkään" uusilla aineilla ja tarvikkeilla? Ja miksi se estäisi lyhyttä käyttöä maissa glykoleja varten?
        Itse asiassa tuo uusilla tarvikkeilla ajaminen talvea vasten tuntuu nimenomaan virheeltä. Ruiskusta en osaa sanoa, mutta muuten eri lähteet (mm. Volvon kaverit) neuvovat yhtäpitävästi samaa mallia, jota useimmat tuntemani (itseni mukaanlukien noudattavat):
        -kone lämpimäksi vesillä ja öljyn sekä öljynsuodattimen vaihto
        -maihin mahdollisimman vähällä ajolla sen jälkeen (mutta sen verran pitää käydä, että uudet öljyt leviävät voitelujärjestelmään, käytännössä tähän riittää kyllä muutama minuutti)
        -makeavesihuuhtelu ja glykolien sisäänajo maissa konettä käyttämällä
        -muut suodattimet vaihdetaan vasta keväällä.

Peruste noiden muiden suodatinten vaihdolle vasta keväällä on se, että turha uusien on seistä kosteudelle alttiina talvea. Ja peruste mahdollisimman vähälle käytölle öljynvaihdon jälkeen se, että öljyt olisivat mahdollisimman tuoreita => mahdollisimman vähän syövyttäviä palamisjätteitä yms. seassa. Siksi minua ihmetytti erityisesti tuo "kuumaksi ja pitkään ajo", en keksi sille mitään perustetta.

Mutta jos KAD-koneiden manuaalit neuvovat tekemään toisin, niin se on tietysti sitten niille koneille oikein.

Talveksi viedään sisään 15- asteiseen tasalämpöiseen varastoon aina heti mm. kompressori uusine (ajettu kompuralla 15 min) öljyineen, imuputkisto ja suodatin(suljettu tiiviiseen muovipussiin) turbon (ajettu turbolla 15 min, suljettu muovitulpalla) käyrään asti ja vetolaite(palkeet pois ja aukot suljettu muovitulpilla).

Veneeseen jää talveksi pa-puolen hoitoaine, juuri tyhjennetty (ajoa 15 min) vedenerotin ja uusi pa-suodatin, joka molemmat vaihdetaan myös keväällä.

• JRxxx
        lämpimässä talven kirjoitti:

Talveksi viedään sisään 15- asteiseen tasalämpöiseen varastoon aina heti mm. kompressori uusine (ajettu kompuralla 15 min) öljyineen, imuputkisto ja suodatin(suljettu tiiviiseen muovipussiin) turbon (ajettu turbolla 15 min, suljettu muovitulpalla) käyrään asti ja vetolaite(palkeet pois ja aukot suljettu muovitulpilla).

Veneeseen jää talveksi pa-puolen hoitoaine, juuri tyhjennetty (ajoa 15 min) vedenerotin ja uusi pa-suodatin, joka molemmat vaihdetaan myös keväällä.

...onko siis tilanne se, että olet jo purkanut konetta noin pitkälle? Noinko KAD:n käyttöohjekirja neuvoo? Kuulostaa melko työläältä säilöönpanolta, mutta mikäs siinä. Ei siitä varmasti haittaakaan ole. Mutta olisiko tulevina syksyinä ajateltavissa, että noston ja noiden osien irrotuksen välissä tekisi sen huuhtelu- & glykoliajon?

Elä ymmärrä väärin, ei ole tarkoituksen arvostella koneenhoitoasi, huolella näyt sitä tekevän. Yleensä vain olen kokenut viisaaksi yrittää etsiytyä "ongelman juurille" ennen ratkaisunvalintaa; siksi kyselin syytä tuohon käynnistämättömyyshaluun.

• ennen toiminutkin
        JRxxx kirjoitti:

...onko siis tilanne se, että olet jo purkanut konetta noin pitkälle? Noinko KAD:n käyttöohjekirja neuvoo? Kuulostaa melko työläältä säilöönpanolta, mutta mikäs siinä. Ei siitä varmasti haittaakaan ole. Mutta olisiko tulevina syksyinä ajateltavissa, että noston ja noiden osien irrotuksen välissä tekisi sen huuhtelu- & glykoliajon?

Elä ymmärrä väärin, ei ole tarkoituksen arvostella koneenhoitoasi, huolella näyt sitä tekevän. Yleensä vain olen kokenut viisaaksi yrittää etsiytyä "ongelman juurille" ennen ratkaisunvalintaa; siksi kyselin syytä tuohon käynnistämättömyyshaluun.

Niin olen aina toiminutkin kun on vain itsestä vaimosta asia kiinni. Nyt on ongelmana Volvon uuden ja asennetun vaihtokiertovesipumpun kova vuotaminen (40 litraa aina kylmänä).

Vanha (annettu Volvolle vaihdossa) oli vielä hyvässä kunnossa, ei vuotanut tippaakaan.
        Saisipa sen nyt takaisin. Uuden saa noin päivän toimitusajalla, kun vie vanhan taas vaihodsssa. Epäilyttää vielä, että sekin vuotaa.

• Katsastusmies-1
        lämpimässä talven kirjoitti:

Tulikuumaksi VOLVO:a ei saa laiturissa paikoillaan (ilman vetoa) kylmän veden aikana ainakaan minun kokemusteni mukaan. Kokemukseni ovat: AQAD 41, 13 vuotta ja nyt KAD 43, 7 vuotta.
        Itse lämmitän moottorin ajamalla lämpimäksi, kylmässä vedessä sitä ei kuumaksi saa, ja vaihdan sitten öljyt ja suotimen jonka jälkeen vielä muutaman mailin ajo niin että öljyt lämpiävät ja kiertävät kaikkialla laimentaen vanhat epäpuhtaudet.
        Pumppua sun muita laitteita en ole sen kummemmin suojellut vaikka vene seisoo talvet ulkona. Hyvin on toiminut ja tuosta 13 vuotta vanhasta AQAD 41:stä sain vielä hyvän korvauksen vaihdossa. Kuuluu vieläkin käyvän ja toimivan moitteetta.
        Makeavesijärjestelmän nesteen vaihto on hankala mikäli pitää kerralla vaihtaa kaikki neste. Itse vaihdan joka vuosi sen mikä tulee sovinnolla ulos = noin 15 litraa ollen noin 50% koko tilavuudesta. Ajan tuon vanhan nesteen merivesipuolelle ja täytän makeavesijärjestelmän.
        Nesteet pysyvät kirkkaana ja kunnossa tälläkin tavalla. VOLVO suosittelee nesteen vaihdettavan joka toinen vuosi, pääsen samaan tällä menetelmällä.

• Epätietoineneteläsuome

Pitäisi kiivetä perse edellä puuhun, mutten pääse.
      Kaadanko puun?

• Katselin tuossa kuukausi sitten ennen veneen ylös nostoa noita öljyjä - kirkkaan kuultavat, ja ajoa takana n. 50 h, enkä taatusti aio alkaa niitä keväällä vaihtamaan vaikka "isokirja" sanoisi mitä. Jäähdytysnesteiden kanssa pulaaminen menee kai kanssa joniinlaisen "kaupallisen" toiminnan ja ainemyynnin piikkiin - eli turhaa.

Vanhat mineraalipohjaiset öljyt, ja vanhat rikkipitoisen polttoaineen aikana tuon jatkuvan öljynvaihdon jotenkin ymmärsin - mutta nyky öljyin, polttoainein ja lisäainein, eikä helvetissä !

• mustaaöljyä

Aikas jännä, itselläni vaihdon jälkeen aina sysimustat, heti, siis diesel koneen öljyt.

Jäähdytysneste muuttuu vanhetessaan hapoksi, että silleen...

• mustaaöljyä kirjoitti:

Aikas jännä, itselläni vaihdon jälkeen aina sysimustat, heti, siis diesel koneen öljyt.

Jäähdytysneste muuttuu vanhetessaan hapoksi, että silleen...

Ongelma lienee siis jossain muualla moottorissasi.

Kestää vuosikausia ennen kuin pakkasneste tehoaan menettää, saati "hapoksi" muuttuu.

Mikäli käyttää kunnon tuotteita, ei ole syytä niitä jatkuvasti vaihdella, mikäli laitteet muuten toimivat normaalisti.
        Nykyaikaiset öljyt ja nesteet sen verran korkealuokkaisia, kuten suomesta tankatut polttoaineetkin.

• Maamumiimu

Niinpä. Kyllä ainakin minulla mitä on 4 diesel-autoa ollut ja 1 vene, niin aina öljynvaihdon jälkeen kun seuraavan kerran zekkaa, niin öljytikku on musta. Eli noin puolen tunnin ajo tai vastaavasti autolla 500 km. Mutta eihäm värillä ole väliä nykyään.

• Vpd6

Kommentti kirjoittajalle "mustaaöljyä". Ei minulla ainakaan öljy muuttunut ed moottorissakaan mustaksi heti ensimmäisten tuntien jälkeen keväällä, vaan vasta muutaman reissun jälkeen. Tuo mustumisen nopeus mielestäni riippuu moottorin iästä ja ajetuista tunneista. Öljyn tarkoitushan on voitelun ja jäähdytyksen ohella kierrättää nokihiukkaset yms. suodattimeen. Nykyisellä takana vasta 300 tuntia, joten pientä öljyn tummumista havaittavissa vasta n. 20 tunnin jälkeen.

• Earthmower

Erikoinen asia tuo kirkas öljysi. Olen itse vaihtanut dieseleihin öljyjä vuodesta 1970 ja aina ne ovat muuttuneet heti mustiksi.
        Mainittakoon että niissä moottoreissa oli sellaisia nimiä kuten: Caterpillar, Rolls Royce, Leyland, Volvo, Scania, Perkins, Mercedes Bens, ja Toyota nyt tulivat mieleeni.
        Osa koneista oli jopa melko uusiakin, mutta kirkasta dieselöljyä en ole nähnyt kuin juuri avatussa pöntössä :)

• VPD6

Tosi kirkasta se oli, koska syksyllä huoltomies katsoi öljytikusta ja totesi tikku kuiva eli öljy vähissä. Kun sitten tarkemmin katsottiin, niin öljy oli vähän yli puolivälin. Moottoria käytettiin hetki sitten öljyn lämmittämiseksi. D6 koneessa öljytaso näkyy oikein vasta noin kahden tunnin kuluttua moottorin pysäyttämisen jälkeen. Kahtena ed. kesänä tunteja tuli n. 50/ kesä. Silloin öljy oli selvästi tummunut, mutta ei silloinkaan niin sysimustaa kuin naapurin KAD 43 koneessa, jolla takana vähän yli 1000 tuntia. Viime kesänä sattuneista syistä vain 17 tuntia. Totta on ettei viime kesän ajoilla öljy juurikaan tummunut. Öljynä käytän Mobil Delvac MX 15W40 ja 20 l purkki menee kerralla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      36
      4423
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2369
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1432
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      93
      1288
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      28
      1217
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1188
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      52
      1132
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      965
    9. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      60
      921
    10. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      175
      899
    Aihe