Vanha kieliasu?

Muistuu yhä mieleeni tapaus, kun olin tyttöystäväni kanssa VL-tilaisuudessa. Kysyin tilaisuuden jälkeen, mitä hän piti puheesta. Sanoi siihen tapaan, ettei ymmärtänyt mitään, kun kieli oli vanhahtavaa.

Uskonpuhdistajan muistan opettavankin, että kansalle saarnattava ymmärrettävää kieltä, sen omalla äidinkielellä. Uskon monen olevan tästä samaa mieltä.

15

1056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhempää

      minulle sanottiin että uusi kieli voi olla maailmasta vanha taas pyhempää. esi saa sanoa että uskoo johonkin vaa ruotsin mukaisesti USKOO JONKUN PÄÄLLE. minä uskon jumalan apäälle.

    • kalttula

      Puhuja puhuu kielellä, jonka itse ymmärtää. Vanhempi puhuja käyttää omassa lapsuudessaan ja nuoruudessaan oppimaansa sanastoa. Samoin on kuulijoidenkin laita. Kuulijat koostuvat vauvoista vanhuksiin. Vuoden 1776 kirkkoraamattu on käännetty Lutherin saksalaisen raamatun pohjalta. Se säilyttää monissa kohdin uskonpuhdistuksen periaatteet parhaiten,kunhan vain itse vanhasuomalainen teksti tulee ymmärretyksi. Vuoden 1992 kirkkoraamattu on hyvää suomen kieltä. Kielelliset tekijät ja tulkinta ovat johtaneet siihen, että käännöksessä on toivomisen varaa. Tästä johtuen seurapuheiden johdannoksi luetaan vielä tekstit vanhasta raamatusta, jolloin vanhentuneita termejä tulee pakostakin puheeseen mukaan. Puhujan tehtävä on niitä tietenkin selittää kuulijoille.

    • tärkeysjärjestys

      Johanneksen ilmestys 16
      15 "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden." [Matt. 24:43 ]

      • miten lie kuuluu tähän...

        "Biblia 1776 tekstistä.

        2. Moos. 22:2
           
        Jos varas käsitetään, koska hän itsensä sisälle kangottaa, ja hän lyödään kuoliaaksi, niin ei pidä tappajan vereen vikapään oleman.

        2. Moos. 22:7
           
        Jos joku antaa lähimmäisellensä rahaa, eli muuta kalua kätköön, ja se varastetaan hänen huoneestansa: jos se varas löydetään, niin hänen pitää sen kaksikertaisesti maksaman.

        2. Moos. 22:8
           
        Ja jos ei varas löydetä, niin pitää huoneen isäntä tuotaman tuomarien eteen vannotettaa, jos ei hän ole käsiänsä satuttanut lähimmäisensä kaluun.

        2. Moos. 22:12
           
        Jos varas sen varastaa häneltä, niin pitää hänen sen maksaman sen isännälle.

        Job 24:14
           
        Murhaaja nousee varhain ja tappaa köyhän ja tarvitsevan, ja on yöllä niinkuin varas.

        Jer. 2:26
           
        Niinkuin varas tulee häpiään, kuin hän saadaan kiinni, niin pitää myös Israelin huoneen häpiään tuleman, kuningastensa, valtamiestensä, pappeinsa ja prophetainsa kanssa.

        Hoos. 7:1
           
        Kuin minä Israelin parantaa tahdon, niin äsken nähdään Ephraimin vääryys ja Samarian pahuus; sillä he tekevät petollisuutta: varas menee sisälle, ja ryövärit ulkona ryöstävät.

        Joel. 2:9
           
        He ajelevat ympäri kaupungissa, ja muurien päällä juoksevat, ja kiipeevät huoneisiin, ja tulevat akkunoista sisälle, niinkuin varas.

        Sak. 5:3
           
        Ja hän sanoi minulle: se on se kirous, joka käy kaiken maan ylitse: sillä jokainen varas tästä (kansasta) niinkuin muistakin sanoo itsensä viattomaksi; ja kaikki valapattoiset tästä niinkuin muutkin sanovat itseänsä viattomaksi.

        Matt. 24:43
           
        Mutta se tietäkäät: jos perheenisäntä tietäis, millä hetkellä varas on tuleva, kaiketi hän valvois, eikä sallisi kaivaa huonettansa.

        Luuk. 12:33
           
        Myykäät, mitä teillä on, ja antakaat almua. Tehkäät teillenne säkit, jotka ei vanhene, puuttumatoin tavara taivaissa, kuhunka ei varas ulotu, ja kusssa ei koi raiskaa.

        Luuk. 12:39
           
        Mutta se tietäkäät, että jos perheen-isäntä tietäis, millä hetkellä varas on tuleva, tosin hän valvois eikä sallisi huonettansa kaivettaa.

        Joh. 10:1
           
        Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.

        Joh. 10:10
           
        Ei varas tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja kadottamaan: minä tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman.

        Joh. 12:6
           
        Mutta hän sanoi sen, ei että hän murhetta piti vaivaisista, vaan että hän oli varas, ja hänellä oli kukkaro, jossa hän sen kantoi, mikä siihen pantu oli.

        1. Tess. 5:2
           
        Sillä te itse visusti tiedätte, että Herran päivä on tuleva niinkuin varas yöllä.

        1. Tess. 5:4
           
        Mutta te, rakkaat veljet, ettepä te ole pimeydessä, ettei se päivä teitä käsittäisi niinkuin varas.

        1. Piet. 4:15
           
        Älkään yksikään teistä kärsikö niinkuin murhaaja eli varas, taikka pahantekiä, eli niinkuin se, joka toisen virkaan rupee;

        2. Piet. 3:10
           
        Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas yöllä, ja silloin taivaat suurella pauhinalla menevät pois, mutta elementit pitää palavuudesta sulaman, ja maa, ja rakennukset, jotka hänessä ovat, pitää palaman ylös.

        Ilm. 3:3
           
        Niin ajattele siis, kuinka sinä saanut ja kuullut olet, ja pidä se, ja tee parannus. Ellet sinä siis valvo, niin minä tulen sinun päälles niinkuin varas, ja et sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päälles tulen.

        Ilm. 16:15
           
        Katso, minä tulen niinkuin varas: autuas on se, joka valvoo ja kätkee vaatteensa, ettei hän alasti kävisi, ettei hänen häpiäänsä nähtäisi."


    • selittelijä

      Vanhoillislestadiolaiduudessa saarnamiesten keskuudessa kiertää alle 10 kpl raamatunkohtia ja ne ovat sellaisia ydinkohtia jotka tukevat vanhoillislestadiolaista oppia. Lisäksi kirkkokalenterinmukaiset evankeliumitekstit kelpaavat saarnanjohdannoksi. Vaikeista kohdista joissa raamattu ilmoittaa asioiden olevan eri tavalla kuin VL:ssä halutaan olla uskon kautta ymmärtämässä ei saarnata ollenkaan. Muistaakseni piispa Tapaninen ja arkkipiispa Juva ovat molemmat aikoinaan moittineeet vl:ä siitä että raamattua ei saarnata kokonaisvaltaisesti vaan poimitaan vain ne parhaat kohdat esille.

      Lisäksi syntiinsitomismenettelyjä, ehkäisyä kieltoa, tv-kieltoa, teatteria, naisen kuolemaanjohtavaa raskaudentilaa ym. selitetään niin pitkien ja moninaisten raamatunkohtien perusteella että itse asia on jo unohtunut välille. Muun muassa Seppo Lohi taisi joku aika sitten jossain sanoa juuri tästä että raamatunmukaiset asiat olisi ymmärrettävä selkeästi ja yksinkertaisesti ilman pitkiä selityksiä opintukemiseksi.

      Itse asiassa vl:ssä peruskristinopin tuntemus: Katekismus, Joulu, Pääsiäinen, Vuorisaarna, Lähimmäisenrakkaus ym. kristinuskon ydinsanomat ovat heikolla pohjalla koska saarnojen ja opetuksen pääpaino on vai saada oma joukkooppi todistettua oikeaksi ja ihmiset kääntymän parannukseen ja tulemaan mukaan "elävään uskoon".

      • Että saarnattais

        Vain samoista paikoista.
        Itsellä on tilaisuus "Tsekata" kahdenkin eri (laajan) saarnaarkiston tekstejä.
        Huomioni on ollut juuri päinvastainen
        On erittäin laajasti saarnattu vl- seuroissa eri puolilta raamattua.

        Nämä väitteet vain samojen tekstien käyttämisestä
        kuuluu lähes samaan karegoriaan pesukonejuttujen
        kanssa.

        Aikaajoin tällä palstalla nostetaan em. väite esiin totuutena.
        Ao.n motiiveja tähän voi vain arvailla..


      • hjguij
        Että saarnattais kirjoitti:

        Vain samoista paikoista.
        Itsellä on tilaisuus "Tsekata" kahdenkin eri (laajan) saarnaarkiston tekstejä.
        Huomioni on ollut juuri päinvastainen
        On erittäin laajasti saarnattu vl- seuroissa eri puolilta raamattua.

        Nämä väitteet vain samojen tekstien käyttämisestä
        kuuluu lähes samaan karegoriaan pesukonejuttujen
        kanssa.

        Aikaajoin tällä palstalla nostetaan em. väite esiin totuutena.
        Ao.n motiiveja tähän voi vain arvailla..

        Oli miten oli, paljon on sellaista saarnaa, jossa toistuvat samat kliseet lukemattomia kertoja puheen aikana.
        Ne ovat: Jumalan valtakunta, Jumalan lapset,taivasten valtakunta, Jumala, Jumala,...

        Laskin kerran, että yhden seurapuheen aikana puhuja mainitsi Jumalan nimen 169 kertaa. Se oli jo sitä turhaa lausumista.
        Kun puhujariepu ei hallitse puheen tekniikkaa, hänen puheensa on yhtä puuroa, samojen asioiden toistelua.. me jumalan lapset olemme täällä Jumalan valtakunnassa. Jumala meitä siunaa ja jumala meitä auttaa. Jumalan lapsella ei ole mitään hätää, hän on turvassa täällä Jumalan valtakunnassa, jossa on muita jumalan lapsia.
        Jumalan valtakunta on täällä pahan maailman keskellä ja täältä jumalan valtakunnasta saarnataan tätä jumalan kallista evankeliumia köyhille jumalan lapsille,,jne..


    • lähes poikkeuksetta

      Puhuja on "suomentanut" vaikeat kohdat, ja hyvä niin.
      Usein on havaintoni mukaan puhuja lainannut nykykielelle vaikeissa kohdissa uuttakin rm:n käännöstä asiaa selventääkseen.

      Itse ajattelisin aivan oman kokemuksenikin kautta, että henkilö ,joka ei jaa tätä uskoa kanssamme . kokee saarnan sisällön oudoksi.
      Onhan se sitä, jos on ollut ennemmin vain muiden hengellisyyksien tilaisuuksissa.
      Eli kyse ei ensisijaisesti oo kiinni sanojen vaikeudesta, vaan aivan muusta.

      Uskon kautta ymmärrämme- raamattu opettaa, emme järkemme avulla.

    • kalle

      kysyisin Sinulta, oletko sama Weha kuin Larssin palstalla oleva Weha?

    • tunnet

      tämän vl-sanonnan: samankaltaisesta puheenparresta teidät Jumalan lapsiksi tunnetaan. Tätä puheenpartta eli vl-fraaseja, nimitetään kaanaankieleksi. Olitpa itsekin parannuksen armon saatuasi mm. uskomassa ja ymmärtämässä.

      Rakkaudella ainoastaan.

    • nähtynnä

      Jos Luther yhtäkkiä taas eläisi, niin hän tulisi ja puhdistaisi vl-liikkeen kielenkäytön nykyajan kieleksi. Sitähän Luther teki: jokaisen oli saatava kuulla ja lukea Sanaa omalla sen hetken kielellä, eikä enää latinaksi eikä enää vanhatavalla kielellä, vaan ymmärrettävällä kielellä.
      Suomessa luterilaisen udkonpuhdistuksen aikana oli kysymys keskeisesti juuri siitä:
      papiston oli opeteltaa puhumaan ja kirjoittamaan kansankielellä ja luovuttava latinasta, ruotsista ja vanhahtavasta suomenkielestä. Ihmisille haluttiin julistaa Sanaa siten, että he ymmärtäisivät.

      Olisi siis luterilaiselle uskonpuhdistukselle siten töitä vl-liikkeessä: saarnajat ja puhujamiehet olisi opetettava puhumaan ja kirjoittamaan nykysuomea tai edes nykykirjakieltä, jotta sitä ymmärtäisi.

      Nythän puhujat vaan puhuu vanhoilla kuvakielillä, ja siinä puheessa ei ole eksaktia sisältöä, vaan se puhe ruokkii jokaisen kuulijan mieleen mitä mielikuivtuksellisempia mielikuvia ja ajatuksia.
      Yhtä sekamelskaa saarnaajien saarnat siinä mielessä. Ei ole sisältöä, mutta uskovat kuvittelevat mielessään, että saarnassa olisi sisältöä.

      • Kyllä puhut outoja asioita

        Kyllähän se aina on niin, että kun ulkopuoliselta kysyy, että ymmärtääkö se saarnaa, se vastaus on aina sama, että ei.

        Mitä ihmettelesmistä siinä on?

        Miten hän voi ymmärtää, koska se Jumalan Sana aukeaa vaan Pyhälle Hengelle..?

        Miten sinusta on tullut näin pian näin PIMEÄ..?

        Näyttää siltä, että kun se Pyhä Henki, on jättänyt sinut, että sinusta on tullut kerralla AIVAN PIMEÄ.

        Ja tämä on meille kaikille opiksi ja tämä näyttää meille kaikille, että miten sen jälkeen kun ihminen jättää uskon, niin hedelmätkin on sen mukaiset.
        ...ja että se alkaa vikomaan entistä hengellistä kotia.

        Seura tekee kaltasekseen. Ei siellä ulkopuolella jaksa yksin suorana seistä, eikä kestä ihmisvoimin.


      • sanon minä
        Kyllä puhut outoja asioita kirjoitti:

        Kyllähän se aina on niin, että kun ulkopuoliselta kysyy, että ymmärtääkö se saarnaa, se vastaus on aina sama, että ei.

        Mitä ihmettelesmistä siinä on?

        Miten hän voi ymmärtää, koska se Jumalan Sana aukeaa vaan Pyhälle Hengelle..?

        Miten sinusta on tullut näin pian näin PIMEÄ..?

        Näyttää siltä, että kun se Pyhä Henki, on jättänyt sinut, että sinusta on tullut kerralla AIVAN PIMEÄ.

        Ja tämä on meille kaikille opiksi ja tämä näyttää meille kaikille, että miten sen jälkeen kun ihminen jättää uskon, niin hedelmätkin on sen mukaiset.
        ...ja että se alkaa vikomaan entistä hengellistä kotia.

        Seura tekee kaltasekseen. Ei siellä ulkopuolella jaksa yksin suorana seistä, eikä kestä ihmisvoimin.

        oksennat suustasi?
        Jos sanamme ei rakenna,
        ne hajoittavat.

        Kun tärkeimmän asian,
        uskon eli
        omakohtaisen omantunnon
        hoidon muistamme,
        se riittää:
        meille jokaiselle!


    • asettelu oli jo väärä

      koska ei tyttöystäväsi voikaan ymmärtää, koska ei ole uskovainen.
      Etkä sinä voi häntä auttaa, koska itsekään et ole.

      Eikä nämä ole järjen, vaan uskonasioita.

      Jos olisit itse ensin ollut uskomassa, niin oliskohan oikea kysmyksen asettelu ollut silloin, että haluatko sinäkin uskoa?

      • uskomasta oikein

        Se on Jumala joka pitää uskomassa.
        Ja mitkään maalliset asiat ei voi tätä uskoa riistää. Jos ihminen itse haluaa olla uskomassa, eikä itse omin sanoin kiellä uskoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe