kalatuberkuloosista ja akvaarion desinfioinnista

Kwak

130l. akvaariossani on enää pari vanhaa pikkukalaa jäljellä, vuosiin en ole uusia kaloja hankkinut. Ongelmana on siis nyt kaloillani oleva kalatuberkuloosi, jonka en haluaisi tarttuvan uusiin kaloihin. Siis en aio ostaa uusia kaloja näiden kalojen aikana, vaan odotan ensin kun nämä vanhukset päättävät päivänsä. Eli siis onko jollain tietoa kuinka kauan kalatuberkuloosi säilyy hengissä ilman kaloja, missä bakteerit piileksivät yms. Ajattelin mahdollisesti vaihtaa hiekan ennen uusia kaloja. Kannattaisiko siis perustaa koko akvaario uudelleen, vai riittäisiköhän tuo hiekkojen vaihto ja akvaarion pitäminen kalattomana jonkun aikaa? Jos perustan akvaarion kokonaan uudelleen niin millähän voisin tappaa pöpöt suodattimesta ja akvaarion laseista yms.?

11

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikael

      En omaa kokemusta em taudista, mutta tietääkseni useat kalat kantavat tautia koteloituneena ja vain huonot elinolosuhteet voivat laukaista epidemian. ( Voi aiheuttaa allergiaa ihmisellekin ) Uusi hiekka auttaa mutta etenkin muiden tarvikkeiden ja akvaarion pesu ja kuivatus. Koska tämä bakteeri on antibioottiresistenssi minä kuivattaisin viikon pari akvaarioni täysin kuivaksi. Kasvit on ongelma, mutta ne voi kylvettää sinä aikana muutaman päivän väkevöitetyllä bakteerilääkkeellä. Toisaalta kalojen poistuttua voidaan kait vähemmälläkin päästä mutta edelliset vain omana päättelynä.

      • Kwak

        meilläkin vain vanhat ja heikkenevät kalat ovat alkaneet osoittaa kalatubin oireita. Haluaisin kuitenkin aloittaa puhtaalta pöydältä... Kuinkahan hyvin aluna tappaa kasveista bakteereja? siis voinko vain huljutella rehuja hetken aluna-liuoksessa ja uskoa asian olevan ok.


      • Mikael
        Kwak kirjoitti:

        meilläkin vain vanhat ja heikkenevät kalat ovat alkaneet osoittaa kalatubin oireita. Haluaisin kuitenkin aloittaa puhtaalta pöydältä... Kuinkahan hyvin aluna tappaa kasveista bakteereja? siis voinko vain huljutella rehuja hetken aluna-liuoksessa ja uskoa asian olevan ok.

        Luulisi kuivatuksen kyllä hävittävän bakteerit mutta nuo kasvit ovat tuberkul.taudin suhteen päättelyni ulkopuolella. Mutta muutama korkillinen klorinia esim ämpärillisessä vedessä ei tapa kasveja - tappaa kylläkin bakteerit. Huuhtelun tuleekin sitten olla perusteellinen mutta aikaahan on kasveja hetken liotella. Toisaalta joku tietävä saattaa tähän vielä vastata esim ettei em bakteeri elä ilman kalaisäntää - joten odotteleppa nyt vielä.

        Ps. suotta odottelet kalojen ikävännäköistä riutumista - niin ollen ne voisi lopettaakin ja vähemmän olisi tartuttavia taudinaiheuttajia akvaariossasi - jos kerran diaknoosi on tehty ( onnistuu vain mikroskoopilla ) ja päätös kalojen kohtalostakin on selvillä.


      • Trv. Timppa

        Suositteleisin että kalojen kuoltua kasvit veks (sääli) mutta varma on varma, samoin hiekat ja suodattimesta patruuna. toden näköisesti sinulla on tuonkokoisessa altaassa sienisuodatin ?. Samoin mahdollisen ilmapumpun letkut ja hohkakivet.

        Maatalous tarvike liikkeistä saa sen nimistä desinfiointi ainetta kuin
        VIRKON jauheena joka tiettynä pitoisuutena muistaakseni 2% tappaa kaikki tunnetut virukset ja bakteerit. Ohjeen mukaan teet liuoksen ja desinfioit KAIKKI AKVAARION JA SUODATTIMEN OSAT HUOLELLISESTI. Desinfioinnin jälkeen huuhtelu moneen kertaan TOSI NEUROOTTISESTI. Uusi suodattimen patruuna, ilmapumpun letku kivi ja hiekat, uudet kasvit ja allas kypsymään ja odottelemaan uusia asukkaita. Huokoisia materiaalia kuten suodattimen patruuna, ilmakivi jne ei kannata desinfioida ovat mahdottomia huuhtoa niin hyvin ettei desinfiointi aine jäämät tappaisi kaloja.


      • baku
        Kwak kirjoitti:

        meilläkin vain vanhat ja heikkenevät kalat ovat alkaneet osoittaa kalatubin oireita. Haluaisin kuitenkin aloittaa puhtaalta pöydältä... Kuinkahan hyvin aluna tappaa kasveista bakteereja? siis voinko vain huljutella rehuja hetken aluna-liuoksessa ja uskoa asian olevan ok.

        Yritin etsiä tietoa Mycobakteerien leviämistavoista, mutta en nyt tähän hätään löytänyt mitään kovinkaan erikoista.
        Tietokannoista löytämieni tutkimusten mukaan ne kuitenkin kuolevat normaalin desinfioinnin yhteydessä (näin siis kalanviljelyolosuhteissa) mutta jotkin lajit ovat hyvinkin antibioottiresistenttejä.

        Minkähänlaista ainetta tuo aluna oikein on? Itse en kyllä uskaltaisi laittaa sitä akvaariooni. Kannattaa ehkä mielummin desinfioida kaloille turvallisella aineella, sillä pieniäkin jäämiä on tosi vaikea välttää. Valkopilkkutautilääke voisi olla tarpeeksi ytyä tähän tarkoitukseen. Viinakin tappaa bakteerit (pitää olla pirtua).


    • Mikael
    • Mikael

      Tässä desinfioinnin vihreä vaihtoehto - ottamatta nyt kantaa tämän kalatubin hävitettävyyteen ( samaa kaurapuuroa se syö kuin me muutkin bakteerit ).

      Pesee ensin esim tiskiharjaa sekä kuumaa vettä käyttäen perusteellisesti vaikkapa nyt suodattimen. Pyyhkii alkoholilla tai vaikkapa etikalla hyvin puretun suodattimen. Huuhtelee perusteellisesti. Kuivattaa pari viikkoa tai jopa viimeistelee kuivatuksen esim saunassa/pannuhuoneessa/lattialämmityksen päällä tmv. Jos vielä epäilee - pistää muutamaksi päiväksi paukkupakkaseen/pakastimeen. Kyllä ylimääräinen "elämä" siihen loppuu.

      • Kwak

        Kalat (ne pari vanhusta) ovat vielä hyvässä kunnossa eivätkä osoita mitään taudin oireita, mutta niin monta kalaa olen tuon takia jo joutunut lopettamaan että en usko noidenkaan olevan kovin puhtaita. Lopetan tietysti kalat heti kun ne alkavat heiketä. Sääli heittää hienoja kasveja pois, mutta en halua ottaa mitään riskejä. Saanpahan ainakin suunnitella koko purkin uudelleen (se on ollut pystyssä vajaat 14 vuotta ja aina miltei saman näköisenä...). onneksi purkki ei ole tuon isompi, eli saatan jopa selvitä ilman ylimääräisen irtaimiston myymistä. Kiitokset neuvoista, olivat varmasti hyödyllisiä muillekin :)


      • juuso
        Kwak kirjoitti:

        Kalat (ne pari vanhusta) ovat vielä hyvässä kunnossa eivätkä osoita mitään taudin oireita, mutta niin monta kalaa olen tuon takia jo joutunut lopettamaan että en usko noidenkaan olevan kovin puhtaita. Lopetan tietysti kalat heti kun ne alkavat heiketä. Sääli heittää hienoja kasveja pois, mutta en halua ottaa mitään riskejä. Saanpahan ainakin suunnitella koko purkin uudelleen (se on ollut pystyssä vajaat 14 vuotta ja aina miltei saman näköisenä...). onneksi purkki ei ole tuon isompi, eli saatan jopa selvitä ilman ylimääräisen irtaimiston myymistä. Kiitokset neuvoista, olivat varmasti hyödyllisiä muillekin :)

        ...et heitä kalat kasvit hiekat suodatin patruuna ja kaikki pois tai pese ne hyvin... siis akvaaios on 14vuotta vanha vai??? joten voisithan sä ostaa uuden tai käytetyn akvaarion se ei maksa nimittäin paljon...


      • Kwak
        juuso kirjoitti:

        ...et heitä kalat kasvit hiekat suodatin patruuna ja kaikki pois tai pese ne hyvin... siis akvaaios on 14vuotta vanha vai??? joten voisithan sä ostaa uuden tai käytetyn akvaarion se ei maksa nimittäin paljon...

        mutta "uutta" käytettyä akvaariota en aio ostaa, hyvin tehty ja pidetty akvaario kestää kyllä pidempään kuin 14 vuotta. Tai siis niin ainakin toivon :). Kaloja en pois heitä, kuten sanoin lopetan sitten kun kärsivät. Eihän tuo kalatuberkuloosi mitään kuolematonta ole, kyllä sen luulisi akvaariosta edellämainituilla tököteillä talttuvan.


    • Sari sardiini

      Jos se on sitä että (varsinki millikset) laihtuu alkaa uida hassusti sun muuta.... Niin mullakin on ton tapasii oireita (on niitä muitakin ollu) ja pari kalaa on aina silloin tällöin kuollu...mut en oo mitää kokeillu siihen....Eiks Markku varjon kirjois sanota et siihen ei oo lääkettä....mut luulis et kun niillä on hyvä yleis kun to nii pöpöt pysyy poissa......kandee ehkä kokeilla "kuivattaa" akvaario siis kuivata kaikki........auttaiskohan se.........tulivaan mieleen et silloin nillä ei ois vettä missä asuya (niillä pöpöillä).....toivottavasti tästä oli jotain apuu............jotain.......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

      jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

      ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

      Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2362
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

      jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

      Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1857
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

      Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

      Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1123
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

      Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

      Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      995
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

      Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      876
    Aihe