Haluan ehkä opiskelemaan puutarha-alaa,sitten myös floristiksi. Toisaalta floristipuoli kiinnostaa enemmän kuin puutarha-ala yleensä,mutta onko mahdollista opiskella floristiksi jos ei ole puutarha-alaa pohjalla? Mitä puutarha-alalla/floristipuolella opiskellaan, siis aineita? Paljonko työssäoppimista?
Puutarhuriksi?Floristiksi?
6
10926
Vastaukset
- minä en
Joskus aikaisemmin, kun puutarhurin koulutusohjelma oli 2-vuotinen, ensimmäinen vuosi oli kaikille yhteinen, ja toisena vuotena erikoistuttiin. Erikoistumislinjoja oli 3: viljely-, puisto- ja floristilinja. Luultavasti tilanne on edelleen suunnilleen sama, mutta 3 vuoteen sovellettuna. Kannattaa tutustua valintaoppaisiin ja puutarhakoulujen (=jonkun "ammattiopiston" ala-sivujaoston sivutoimipisteen) nettisivuihin. Huomioi myös, että kaikissa kouluissa ei ole kaikkia erikoistumisvaihtoehtoja, mutta koulun vaihtaminen erikoistumisvaiheessa lienee mahdollista.
Sitten se kysymys: haluatko kukkakauppiaaksi?- SIana
Haluan nimenomaan floristiksi. Oppisopimuksella voisi opiskella alaa, mutta teoreettinen puoli on minulle niin tärkeää että haluan kunnolla koulun penkille.
- puutarhuri/floristi
Itse siis opiskelin ensin kolmivuotisen viljely puolen puutarhatutkinnon. Pääsin töihin ja siinä samallla opiskelin kukkakaupassa oppisopimuksella floristiksi.
Jos sinulla on vähääkään tietoa kukista, asiakaspalvelusta ja kauheesti intoa alalle, etsi itsellesi oppisopimuspaikka. Lähiopetusta antaa muistaakseni Varsinais-Suomen maatalous(tms) oppilaitos ja ehkä Mäntsälässä. Itse kävin Varsinais-Suomen oppilaitoksessa lähiopetuksessa ja tenttimässä. Näihin on varmaan tullut muutoksiakin vuosien varrella. Kysele ja selvitä.........maksaa vaivan jos todella haluat alalle. - yksi tapa
Opiskelen tällä hetkellä puutarha-alaa ammattiopistossa. Koulu on kaksi vuotinen (yo-puolella), eli (vajaa) eka vuosi oli perusopintoja, eli kaikille samat. Sitten erikoistutaan omille linjoille. Itse olen "puisto" puolella, mutta muutama kaveri meni myös kukkispuolelle ja aikovat siitä koulun loputtua hakea floristi koulutukseen.
En tiedä kauanko tuo floristiksi erikoistuminen kestää ja ymmärtääkseeni siihenkin on vielä jatko opintoja, jos haluaa "edetä pidemmälle". Tällä hetkellä kukkislaisilla on ollut mm. paljon sidontaa ym. koristelua, kieliä, markkinointia, yritystoimintaa, "tekstausta", kirjanpitoa ym.
Kimppuja, asetelmia ym. ne siellä vääntää vissiin aika lailla ja nyt joulun alla kaikenlaisia "koristeita" ym.- Ljusa
Ensin pitää suorittaa puutarhatalouden perustutkinto (puutarhuri). Opinnot ovat 120ov. Floristin ammattitutkinnon voi suorittaa, kun on valmistunut puutarhuriksi (ei ole väliä valmistutko puutarhatuotannon, viheralan vai kukka- ja puutarhakaupan koulutusohjelmasta). Floristin opinnot kestävät 45ov.
Tuolta saa tietoa lisää:
http://www.puutarhaliitto.fi/koulutus/ammattitutkinnot.html#anchorflor
Koulutuspaikat:
http://www.puutarhaliitto.fi/koulutus/koulutustarjonta.html
Oppisopimuksella opiskelu on varmasti mieleistä, vaikka paikat ovat kiven alla. Tsemppiä niiden etsimiseen. Itsellä ei ollut siihen pitkäjänteisyyttä, joten..
Opiskelen puutarhuriksi (puutarhatalouden pt) monimuotokoulutuksena 25ov lähiopetusta, 20ov työssä oppimista ja loput 75ov etäopiskelua -> voin siis tehdä töitä samaan aikaan kun opiskelen. Myös näytöt ja työharjoittelun voi suorittaa työpaikalla palkallisena. Tämän jälkeen luultavasti floristin ammattitutkinnon ja ehkä vielä floristimestarin erikoisammattitutkinnon. Tarkoituksena on perustaa oma yritys tulevaisuudessa. - Alaa harkinnut
Ljusa kirjoitti:
Ensin pitää suorittaa puutarhatalouden perustutkinto (puutarhuri). Opinnot ovat 120ov. Floristin ammattitutkinnon voi suorittaa, kun on valmistunut puutarhuriksi (ei ole väliä valmistutko puutarhatuotannon, viheralan vai kukka- ja puutarhakaupan koulutusohjelmasta). Floristin opinnot kestävät 45ov.
Tuolta saa tietoa lisää:
http://www.puutarhaliitto.fi/koulutus/ammattitutkinnot.html#anchorflor
Koulutuspaikat:
http://www.puutarhaliitto.fi/koulutus/koulutustarjonta.html
Oppisopimuksella opiskelu on varmasti mieleistä, vaikka paikat ovat kiven alla. Tsemppiä niiden etsimiseen. Itsellä ei ollut siihen pitkäjänteisyyttä, joten..
Opiskelen puutarhuriksi (puutarhatalouden pt) monimuotokoulutuksena 25ov lähiopetusta, 20ov työssä oppimista ja loput 75ov etäopiskelua -> voin siis tehdä töitä samaan aikaan kun opiskelen. Myös näytöt ja työharjoittelun voi suorittaa työpaikalla palkallisena. Tämän jälkeen luultavasti floristin ammattitutkinnon ja ehkä vielä floristimestarin erikoisammattitutkinnon. Tarkoituksena on perustaa oma yritys tulevaisuudessa.Itse olen miettinyt, että onko puutarhureille talvella ollenkaan töitä? Ja onko tuolla alalla yleensä ottaen töitä paljon tarjolla? Minkalainen palkka mahtaa olla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802