Kertokaapa kokemuksia ilmalämpöpumpuista.
Huomasin, että markkinoilla on nyt malli joka soveltuu mökin peruslämmön ylläpitoon 8-10C-astetta.
Itse pidän peruslämpöjä 10 astetta pattereilla ja nostan lämmön 20 asteeseen kännyllä ennen mökille menoja.Varaava sydänmuuri myös ahkerassa käytössä.
Vuosikulutus ollut n. 6000 kwh.
Eli kannattaako pumppu?
Ilmalämpöpumppu
6
1281
Vastaukset
- Möksä 1
mökillä ollut vasta n.kuukauden verran. Pyyntönä testimielessä aluksi ollut 16 astetta. Kuukauden lämmityksen kulutus 70m2:n möksässä ollut 159 kwh. Vaikuttaisi näillä keleillä vievän vähemmän sähköä kuin 8 asteen ylläpito pattereilla. Tulee vielä käytyä useasti mökillä niin toistaiseksi saa olla 16 asteessa kun kuluttaa niin vähän ja siitä kun todella nopea nostaa normaalilämpöön takan avustuksella. Myöhemmin sitten 8 asteeseen ja tietysti kulutusta sitten taas seurataan.
Pumppu saattaa jopa joskus maksaa itsensä takaisinkin mutta ilmanpuhdistus, mahdollinen viilennys ja käyttömukavuus olivat tärkeimmät
perusteet hankinnalle.
Vaikea sanoa että säästääkö tapauksessasi kun muuttuvia tekijöitäkin on mutta kunhan laskeskelet.- möksäläinen
paljonko tuli ILP kokonaiskustannuksiltaan maksamaan sinun tapauksessa.(eli laite asennus).
Kyllä tuo kuullostaa houkuttelevalta, jos 16 asteen ylläpito pumpulla on edullisempi kuin 8 asteen pattereilla. Tuolla on jo suora vaikutus polttopuunkin kulutukseen, etenkin kun joutuu pelaamaan ostoklapeilla.
Ja viilennys kesällä....
- iLpOvilpo
> Vuosikulutus ollut n. 6000 kwh.
> Eli kannattaako pumppu?
Jos mielessä on säästö, niin ei kannata (minun mielestä). Ainakaan em. kulutus tasolla.
Esimerikki:
Jos saisit vaikka kulutuksesta pois 2000kwh, niin säästö olisi n. 2000*0,10Eur = n. 200 Eur/vuosi.
Pumput maksaa asennuksen kanssa ainakin 1000Eur.
Joten päättele itse kannattaako?- ilman muuta
Itse laskit, että kannattaa. 5 vuotta * 200 euroa, kuudentena vuotena alkaa jo tuottamaan.
Pitää osata tehdä myös johtopäätöksiä.
Jos kulutus laskisi vain 200 kwh, investointi maksaisi takaisin vasta noin 50 vuoden kuluttua, silloin ei ehkä kannattaisi. Mutta, ottahan ne jotkut asuntolainankin 30 vuodeksi. - pikkuinen epäillynsiemen
ilman muuta kirjoitti:
Itse laskit, että kannattaa. 5 vuotta * 200 euroa, kuudentena vuotena alkaa jo tuottamaan.
Pitää osata tehdä myös johtopäätöksiä.
Jos kulutus laskisi vain 200 kwh, investointi maksaisi takaisin vasta noin 50 vuoden kuluttua, silloin ei ehkä kannattaisi. Mutta, ottahan ne jotkut asuntolainankin 30 vuodeksi.5 vuotta on pitkä aika ja epäilen näiden kestoa sen pidemmäksi ja korjaus on tehty kalliimmaksi kuin uusi eli olet samassa oravanpyörässä muiden "valkoisten" kalusteiden kanssa.
Oikea energiateko on olla hankkimatta tuollaista turhaketta mikä on todellakin 5-7v päästä ongelmajätettä.
Sinänsä mielenkiintoinen keskustelu.
Olen vuoden laskeskellut ja pippuroinut
tuon lämpöpumpun kannattavuutta.
Olen tullut siihen tulokseen, että kun
pystyy itse asentamaan valmiilla täy-
töllä, maksaa 1000€ ja pystyy pitämään
perulämmön 10 asteessa, niin kannattaa.
Maksaa itsensä 4-5 vuodessa, kun koko
kulutus on 10.000 kWh vuodessa.
Se ensimmäinen mutta onkin hinta. Tuota
ruotsalaista "10 asteen" pumppua kun ei
saa itseasennettavana mallina. Tulee
takaisinmaksuaikaa toiset 4 vuotta.
Muistettava vielä, ettei pumppu auta kuin
lämmitysenergian säästöön, eli tuosta
10.000:sta noin 6000:n osuuteen.
Mitä tulee jäähdytykseen, niin sen hyöhyn
voi kokonaan sivuuttaa, sillä jos ylä-
pohjassa on esim. 250 mm villaa, niin
aurinko ei ehdi päivällä nostamaan sisä-
lämpötilaa yli 25 asteen ja pitämällä
yöllä paria ikkunaa auki, lämpötila putoaa
aamuun mennessä alle 20 asteen.
Sitten tulee laitteen huolto ja puhdistus.
Jos käyt parinviikon välein mökillä, niin
periaatteessa pitäisi konvektori puhdistaa
ensitöikseen.
Meidän tapauksessa en ole saanut lämpö-
pumppua kannattamaan. Jos asuu pitempiä
aikoja yhtäjaksoisesti mökillä niin sääs-
töt ovat ilmeiset, koska pummu sopii pa-
remmin jatkuvan asumislämpötilan ylläpi-
tämiseen.
Käytäjien kokemuksista olen kiinnostunut
vertaamaan laskelmiini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä282673- 911024
- 58891
- 66865
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26837Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6817Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37800Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.64777Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75714Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu135698