Olen pitkään jahkaillut uskonnon ja yhteiskuntaopin välillä, kumman kirjoittaisin keväällä 2008. Jommasta kummasta tulisi mulle pakollinen reaali (syksyllä kirjoitettuna vapaaehtoinen filosofia). Kuinka monella kurssilla olette siis osallistuneet yhteiskuntaopin kirjoituksiin? Riittävätkö kolme kurssia: yhteiskunta, talous ja laki? Omia tuntemuksianne kaipaisin tuuliviirimieltäni vakauttamaan... :)
Olen käynyt koearkistossa tiirailemassa vuoden 2006 kysymyksiä, ja omat arveluni ennustaisivat hyvällä kolmen kurssin lukemisella ja kertaamisella jotain M:n suuntaista minulle mahdolliseksi arvosanaksi. Kuinka helposti/vaikeasti teidän kokemuksenne mukaan pisteet heltiävät? Olen nk. "hyvä" oppilas, mutten erityisen huolella juuri yhteiskuntaoppiin keskittynyt. (Ennen tätä epäilysten kummastusta.)
Kynnystä yht.opin kanssa nostaa vielä se, että tuo lakitieto pitäisi sitten kahlata itsenäisesti ensi jaksossa, kun taas uskonnosta olen jo suorittanut kaikki kurssit kertauskurssia lukuun ottamatta. Olisiko tuo lakitieto kovinkin ylitsepääsemätön usrakka isekseen opiskeltavaksi? En minä muuten, mutta uskonto vain on lähiaikoina alkanut vaikuttaa sangen hyödyttömältä aineelta jatko-opiskeluja ajatellen ja yhteiskuntaoppiin verrattuna.
Yhteiskuntaopin yo:ista kokemuksia?
2
2679
Vastaukset
- omat kokemukset
Heips!
Minäkin mietin lukioaikan aikoinaan sekä uskonnon, että yhteiskuntaopin kirjoittamista ja päädyin sitten molempien kirjoittamiseen. Uskonnon kirjoitin syksyllä ja hyvinhän se ensimmäisestä kirjoituskerrasta huolimatta meni. Uskonnon tehtäviin vastaaminen vaati mielestäni enemmän tietopohjaa kuin yhteiskuntaopin tehtävät. Toisaalta vahvalla motivaatiolla molemmista kokeista selviää kiitettävästi.
Hyvästä kirjoitustaidosta on reaaleissa paljon hyötyä. Oman äidinkielen osaaminen antaa esseisiin asiantuntevan ja luotettavan kuvan, vaikkei faktojen määrä sinänsä olisi vastauksissasi päätä huimaava. Joten panosta tulevissa koitoksissasi myös kielelliseen ilmaisuun. Toisaalta reaalissa ei tarvitse stressata jokaista pilkun paikkaa samalla tavoin kuin äidinkielen yo:ssa, vaan enemminkin vastauksen rakenteen, kappalejaon ja luettavuuden hallitsemisesta palkitaan.
Yhteiskuntaoppi meni itselläni vielä uskontoa paremmin. Olin koulun kautta käynyt peruskurssin ja lakitiedon. Ennen kevään kirjoituksia kahlasin itsenäisesti läpi sekä taloustiedon että Eurooppa kurssin. Suosittelen lämpimästi kaikkien pakollisten ja syventävien kurssien lukemista. Lakitiedon painoarvo oli omassa kokeessani kaikkein pienin, mutta kannattaa ottaa varman päälle ja käydä mahdollisimman monta kurssia läpi, jos vain suinkin jaksat. Näin et turhaan sulje itseltäsi mitään kokeen tehtävää jo etukäteen pois
laskuista.
Onnea kirjoituksiisi!- Epäröiväinen
Moi!
Saamistani vastauksista päätellen tässä ei olekaan kyse mistään elämää suuremmasta. Kiitos siis myös sinulle asiallisesta ja kannustavasta kommentista. Tällä hetkellä tarvitsenkin juuri tuota ystävällistä selkään taputtelua kaikkein eniten, sillä päätös yhteiskuntaopin kirjoittamisesta on jo jotakuinkin tehty.
Sain eilen tietää syksyn kirjoitusten tulokset eli omalla kohdallani filosofiani kohtalon. Hyvin meni, itse asiassa parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt motivaationi yhteiskuntaopin kunnolliseen pänttäämiseen on aiempaa suurempi, kun takana on hyvä kokemus reaalikokeesta. Ja teidän muiden positiiviset tunnelmat vain kasvattavat itseluottamustani.
Erityisen mukavaa oli kuulla sulta, että joku muukin on päässyt hyviin tuloksiin, vaikka onkin yhteiskuntaopista joutunut lukemaan kaksi kurssia itsenäisesti. Minulla tosin itsenäisesti luettavista toinen on eri kuin sinulla eli se lakitieto. Onneksi minulla on koululla käytettävissäni avulias opettaja. Kuten sanoit, vahvalla motivaatiolla (ja järkevällä lukemisella) selviää mainiosti.
Kiitos myös muista vinkeistäsi. Olen huomannut, että hyvästä kielellisestä ilmaisusta on todella paljon hyötyä reaalivastausta vääntäessä. Äidinkieleni on erittäin vahva. Onneksi siis ei tarvitse pelätä pisteiden karisemista sekavan esityksen takia. Filosofia auttaa toisaalta hirmuisesti myös pohdiskelevan äidinkielen esseen rakentamisessa. Luulisin, että yhteiskuntaopin tietopohjasta on samaten hyötyä. Hyvä siis näin. Ja kokka kohden kevättä - kohisten. Kiitos vielä vastauksestasi!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232