Keuhkokuumeesta toipuminen

JJ72

Ihmetyttää tämä hidas toipuminen, ja oireet...

Minulla alkoi oireet järjettömällä palelemisella
kesken työpäivän, samana iltana kuume yli 39,
seuraavan päivän makasin surkeana sängyssä ja
yskin kuivaa yskää, seuraavana päivänä alkoi olla
vaikea saada henkeä, ja kun menin paikalliseen
terveyskeskukseen, crp todettiin olevan 166 ja
happisaturaatio 88% -> ambulanssilla sairaalaan
tiputuksessa ja happimaskissa.

Sairaalassa meni 9 päivää tiputuksessa ja lisä-
hapessa, antibiottia tiputettiin suoneen kahta
eri merkkiä ja kolmatta otettiin suun kautta,
lisäksi aloitettiin paria päivää myöhemmin
kortisooni kuuri. Ja syyhän oli se penumonia,
melko rajuna tietysti, toisen keuhkon alaosa
aivan tukossa. Kotiuduin 9pv jälkeen kumeettomana,
crp 8 ja levossa huoneilmalla happisaturaatio
95%. Toipuminen muuten normaalia, mutta
ihmetyttää tämä mieletön lihasheikkous, vaikka
olen ollut kotihoidossa jo 2vk, edelleen tunnin
rauhallinen kävely saa jalat aivan hapoille ja
voimattomiksi ja turtaniksi, sama pätee käsiin...

Onkohan tää paraneminen nyt ihan normaalia, ikää
on 35V ja muuten perusterve. Tupakkaakaan ei ole
sen jälkeen polteltu kun sairastuin.

31

31852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tainnut olla

      ihan tavallist sorrtia kun kolmenlaiset antibiootit ja jopa kortisoni. Miks muuten sulle sitä annettiin kortisonia infektion aikana? Eli mitäs sulle tästä sairaudesta kerrottiin?

      • tools

        Yhtä antibioottia suoneen, toista suun kautta ja sitten vielä Prednisolon.


      • aikas tavallista
        tools kirjoitti:

        Yhtä antibioottia suoneen, toista suun kautta ja sitten vielä Prednisolon.

        et yksi antibiootti suoneen ja toinen suun kautta. Mutta kahden antibiootin iv-hoito vaatii jo hiukka ärhäkämmän pöpön tai jopa bakteerin verenkierrossa, jos vielä antibiootti kahden suoneen annetun lisäksi suun kautta. Minkänimiset antibiootit teill oli?
        Ja sitten Toolsi oliko sulla joku keuhkosairaus vai miksi sulle Prednisolonia syötettiin? Ei varmaan ainakaan keuhkokuumeen hoitoon, vai? Kuumehan sillä kyllä saadaan pois...


      • JJ72

        Ilmeisesti kuivattamaan jotain limakertymää(?)
        joka siis tukki ja aiheutti sitä hapenpuutetta
        oikeassa keuhkossa. Lääkäri kertoi että on
        ärhäkkä keuhkokuume, ja ennenku ne rupes
        tuuppaamaan suoneen kahta ja suuhun kolmatta,
        ja alottivat kortisoonin, sanoivat että nyt
        saattaa sitte mennä pakki sekasin, mutta se on
        kuulemma pienempi murhe... No pakki ei menny
        sekasin, mutta välillä silmissä pyöri jotain
        palluroita ;-) ja en tuntenu enää väsymystä
        ollenkaan!

        Kortisoonin syöminen jatku vielä pari viikkoa
        kotihoidossakin, vahvuus oli 20mg ekat 10pv,
        sitten pudotettiin 10mg:aan.

        Voin kaivella vielä antibioottien nimet, jos
        joku niistä jotain osaa päätellä...


      • kortisonista
        JJ72 kirjoitti:

        Ilmeisesti kuivattamaan jotain limakertymää(?)
        joka siis tukki ja aiheutti sitä hapenpuutetta
        oikeassa keuhkossa. Lääkäri kertoi että on
        ärhäkkä keuhkokuume, ja ennenku ne rupes
        tuuppaamaan suoneen kahta ja suuhun kolmatta,
        ja alottivat kortisoonin, sanoivat että nyt
        saattaa sitte mennä pakki sekasin, mutta se on
        kuulemma pienempi murhe... No pakki ei menny
        sekasin, mutta välillä silmissä pyöri jotain
        palluroita ;-) ja en tuntenu enää väsymystä
        ollenkaan!

        Kortisoonin syöminen jatku vielä pari viikkoa
        kotihoidossakin, vahvuus oli 20mg ekat 10pv,
        sitten pudotettiin 10mg:aan.

        Voin kaivella vielä antibioottien nimet, jos
        joku niistä jotain osaa päätellä...

        Juupa. Olen kuullut et kortisonista tosiaan voi mennä yöunet ja pönttö sekaisin jopa psykoosiin asti (lienee kuitenkin aika harvinaista) ja verensokeritkin voi nousta jos on siihen taipumusta. Kortisonia olen joskus kuullut et on käytetty nesteisessä keuhkoputkentulehduksessa kuivattamaan sitä nestettä (tietysti aiheuttajan mukaan).

        Kaivelehan antibioottien nimet tänne, ei silti et niistä minä ainakaan osaisin muitää päätellä vaan ihan noin niin kuin mielenkiinnon vuoksi. Ja vielä, jos on raju tauti, toipumiseen kyllä menee oma aikansa. Kyllä voimien pitäisi sitten kuitenkin oikisuunnassa alkaa pian palautumaan.


      • tools
        aikas tavallista kirjoitti:

        et yksi antibiootti suoneen ja toinen suun kautta. Mutta kahden antibiootin iv-hoito vaatii jo hiukka ärhäkämmän pöpön tai jopa bakteerin verenkierrossa, jos vielä antibiootti kahden suoneen annetun lisäksi suun kautta. Minkänimiset antibiootit teill oli?
        Ja sitten Toolsi oliko sulla joku keuhkosairaus vai miksi sulle Prednisolonia syötettiin? Ei varmaan ainakaan keuhkokuumeen hoitoon, vai? Kuumehan sillä kyllä saadaan pois...

        Astma on perussairautena, siksi saan aina kortisonia kun keuhkot pahasti tulehtuu.


      • karmee ajatusvirhe
        kortisonista kirjoitti:

        Juupa. Olen kuullut et kortisonista tosiaan voi mennä yöunet ja pönttö sekaisin jopa psykoosiin asti (lienee kuitenkin aika harvinaista) ja verensokeritkin voi nousta jos on siihen taipumusta. Kortisonia olen joskus kuullut et on käytetty nesteisessä keuhkoputkentulehduksessa kuivattamaan sitä nestettä (tietysti aiheuttajan mukaan).

        Kaivelehan antibioottien nimet tänne, ei silti et niistä minä ainakaan osaisin muitää päätellä vaan ihan noin niin kuin mielenkiinnon vuoksi. Ja vielä, jos on raju tauti, toipumiseen kyllä menee oma aikansa. Kyllä voimien pitäisi sitten kuitenkin oikisuunnassa alkaa pian palautumaan.

        "keuhkoputkentulehduksessa"

        ... ei tietenkää se neste ole keuhkoputkesa vaan keuhkopussissa, anteeks gamalasti.


      • verenkuvasi?
        JJ72 kirjoitti:

        Ilmeisesti kuivattamaan jotain limakertymää(?)
        joka siis tukki ja aiheutti sitä hapenpuutetta
        oikeassa keuhkossa. Lääkäri kertoi että on
        ärhäkkä keuhkokuume, ja ennenku ne rupes
        tuuppaamaan suoneen kahta ja suuhun kolmatta,
        ja alottivat kortisoonin, sanoivat että nyt
        saattaa sitte mennä pakki sekasin, mutta se on
        kuulemma pienempi murhe... No pakki ei menny
        sekasin, mutta välillä silmissä pyöri jotain
        palluroita ;-) ja en tuntenu enää väsymystä
        ollenkaan!

        Kortisoonin syöminen jatku vielä pari viikkoa
        kotihoidossakin, vahvuus oli 20mg ekat 10pv,
        sitten pudotettiin 10mg:aan.

        Voin kaivella vielä antibioottien nimet, jos
        joku niistä jotain osaa päätellä...

        Olikohan eosinofiilit valkosoluissa koholla? Koska Suomessa melko tuntematon eosinofilia tekee justiin tollasta: kasautuu keuhkoputkeen ja tukkii hapensaannin.
        Kokemusta on - ja astma myös perussairautena. Kyllä noin rajusta toipuminen vie kuule kuukauden! Ota easysti: syö terveellisesti, liiku joka päivä voimiesi mukaan - ja ole kärsivällinen! Ja muista juoda nestettä - ei alkoa!


      • JJ72
        verenkuvasi? kirjoitti:

        Olikohan eosinofiilit valkosoluissa koholla? Koska Suomessa melko tuntematon eosinofilia tekee justiin tollasta: kasautuu keuhkoputkeen ja tukkii hapensaannin.
        Kokemusta on - ja astma myös perussairautena. Kyllä noin rajusta toipuminen vie kuule kuukauden! Ota easysti: syö terveellisesti, liiku joka päivä voimiesi mukaan - ja ole kärsivällinen! Ja muista juoda nestettä - ei alkoa!

        Kyllä ne oli kohollaan, tässä on toipunu senverran
        että pystyy jo vähän touhuilemaankin jotain,
        ni en oo kerenny tänne kirjottelemaan...


    • mun mielestä

      on ihan normaalia, että noin rajun keuhkokuumeen jälkeen on toipilaana monta viikkoa. Ajattele nyt, tavallisessa rajussa flunssassakin saattaa olla pari, kolmekin viikkoa väsynyt ja ei ihan kunnossa, niin mitens sun tapauksessa sitten. Voi hyvin mennä kuukausi tai ylikin, ennen kuin olet entisessä kunnossasi.

    • j87

      kohta kolme kuukautta menny sitä kun olin 4 pvää keuhkokuumeessa sairaalassa,edelleen tulee välillä keuhkokipua ja jatkuva flunssa ollu sen jälkeen...ja jaksaa fyysisesti paljon huonommin kun ennen,ruoka ei oo sen jälkeen maistunu niinkun ennen...lääkäri sano kun soitti että keuhkokuvat on ok että keuhkokipua voi kestää 2kk eli hidastahan toi paraneminen on...

      • pikku myy

        iik...tulin mielenkiinnosta nettiin katsomaan mitä keuhkokuumeesta sanotaan, kun itse pääsin eilen sairaalasta. Mulla tais olla kuumeeton muoto, kun lämpöä oli vain parina päivänä ja yskäkin paheni vasta sairaalassa. Nyt on olo kuitenkin vielä niin heikko ja muutenkin veto pois, että ihmettelen miten jaksan maanantaina palata kouluun. Ja sitä ennen kiriä kaikki muut tehtävissä kiinni...


      • eilen päässy sairaalasta
        pikku myy kirjoitti:

        iik...tulin mielenkiinnosta nettiin katsomaan mitä keuhkokuumeesta sanotaan, kun itse pääsin eilen sairaalasta. Mulla tais olla kuumeeton muoto, kun lämpöä oli vain parina päivänä ja yskäkin paheni vasta sairaalassa. Nyt on olo kuitenkin vielä niin heikko ja muutenkin veto pois, että ihmettelen miten jaksan maanantaina palata kouluun. Ja sitä ennen kiriä kaikki muut tehtävissä kiinni...

        noi sul pitäis olla saikkulia ainaki ens viikko. Tarttee nääs vielä levätä.


      • kertoo
        pikku myy kirjoitti:

        iik...tulin mielenkiinnosta nettiin katsomaan mitä keuhkokuumeesta sanotaan, kun itse pääsin eilen sairaalasta. Mulla tais olla kuumeeton muoto, kun lämpöä oli vain parina päivänä ja yskäkin paheni vasta sairaalassa. Nyt on olo kuitenkin vielä niin heikko ja muutenkin veto pois, että ihmettelen miten jaksan maanantaina palata kouluun. Ja sitä ennen kiriä kaikki muut tehtävissä kiinni...

        millaiset oli tuntemukset ennen diagnoosia? Siis tarkoitan oireita. Mulla on poskiontelotulehduksen takia lääkekuuri päällä, nyt kuudes päivä menossa. Silti lämpöä edelleen ja henkeä alkoi ahdistaan tänään. Lepopulssi 93-100. Niska ja kaula ollu koko viikon kipeet ja jäykkänä. Keuhkoon ei pistä mut hengitys koskee johonki keuhkoputken yläpäähän. Maanantaina ennenku toi lääkekuuri alkoi, mulla nousi ihan yhtäkkiä kuume 38,3. Poskiontelotulehdukset ei oo mulla ikinä nostanu kuumetta, pikkulämpöä vaan. Kunnon kuumetta mulla on ollu viimeksi joskus teininä (nyt 33v). Tuli vaan mieleen että kyteeköhän alla kenties joku pahempikin juttu jonka toi lääkekuuri pitää jollain tavalla aisoissa.. Mut kertokaa oireistanne, jooko!


      • kohta neljä vuotta
        kertoo kirjoitti:

        millaiset oli tuntemukset ennen diagnoosia? Siis tarkoitan oireita. Mulla on poskiontelotulehduksen takia lääkekuuri päällä, nyt kuudes päivä menossa. Silti lämpöä edelleen ja henkeä alkoi ahdistaan tänään. Lepopulssi 93-100. Niska ja kaula ollu koko viikon kipeet ja jäykkänä. Keuhkoon ei pistä mut hengitys koskee johonki keuhkoputken yläpäähän. Maanantaina ennenku toi lääkekuuri alkoi, mulla nousi ihan yhtäkkiä kuume 38,3. Poskiontelotulehdukset ei oo mulla ikinä nostanu kuumetta, pikkulämpöä vaan. Kunnon kuumetta mulla on ollu viimeksi joskus teininä (nyt 33v). Tuli vaan mieleen että kyteeköhän alla kenties joku pahempikin juttu jonka toi lääkekuuri pitää jollain tavalla aisoissa.. Mut kertokaa oireistanne, jooko!

        ja olen koko ajan ollut läkäreiden valvonnassa ja keuhko- ja nenäpolin asiakas.
        Yhä ollaan pattitilanteessa...kun keuhkot kerran kunnolla pettää - alkaa sopeutuminen siihen, ettei ihan entiselleen tule.
        Koita hoitaa yleiskuntoasi ja liiku voimiesi mukaan, mutta EI kuumeisena.
        Jos kuumeilu jatkuu, hakeudu uusiin tutkimuksiin: verikokeita ja mahd. keuhkokuvat uudelleen jne.
        Mutta malta muutama päivä ja tarkkaile tilannettasi...


      • paranemaan päin
        kertoo kirjoitti:

        millaiset oli tuntemukset ennen diagnoosia? Siis tarkoitan oireita. Mulla on poskiontelotulehduksen takia lääkekuuri päällä, nyt kuudes päivä menossa. Silti lämpöä edelleen ja henkeä alkoi ahdistaan tänään. Lepopulssi 93-100. Niska ja kaula ollu koko viikon kipeet ja jäykkänä. Keuhkoon ei pistä mut hengitys koskee johonki keuhkoputken yläpäähän. Maanantaina ennenku toi lääkekuuri alkoi, mulla nousi ihan yhtäkkiä kuume 38,3. Poskiontelotulehdukset ei oo mulla ikinä nostanu kuumetta, pikkulämpöä vaan. Kunnon kuumetta mulla on ollu viimeksi joskus teininä (nyt 33v). Tuli vaan mieleen että kyteeköhän alla kenties joku pahempikin juttu jonka toi lääkekuuri pitää jollain tavalla aisoissa.. Mut kertokaa oireistanne, jooko!

        tuntemukset oli minulla aika rajuja.järkyttävä paleleminen,sormet ja jalat aivan tunnottomat kylmyydestä.kuume nousi vajaassa tunnissa yli 39 rintaan alkoi pistää ja kipu levisi pian vasempaan kylkeen.luulin kylkiluuni murtuneen tai lihaksen revenneen koska kipu oli niin kova ja koko kylki oli erittäin kosketus arka.hengittäminen sattui kylkeen eikä missään asennossa ollut hyvä olla.lääkäriin lähdin kosksa normaalisti minulla ei ole kuumetta niin nyt kuumeeen nousu sai hälytys kellot soimaan että jotakin oli vialla.crp olikin sitten 279 ja keuhkokuvat paljastivat keuhkokuumeen.


    • KT20

      Mulla alkoi eilen aivan samat oireet!!
      Paitsi jo aamulla.
      Menin klo.8 töihin (olen töissä varaston keräilijänä), silloin ei vielä ollut mitään.
      Mutta kello 10 aikaan palelin luita ja ytimiä myöten! Päänsärky oli kova. Puolen päivän aikaan aloin näkemään "harhoja" eli kaikkialle minne katsoin oli sekavaa ja pyörryttävää. Pahaolo nousi päivän mittaan, kunnes vasta 20 vailla 4 annoin periksi.
      (itsekin ihmettelen että miksi vasta silloin.?)
      Ajattelin että ehkä verensokerini on poskellaan tai jotain, ja menin suoraan töistä mummolleni.
      Hän sairastaa diabetesta, joten sieltä löytyy verensokerin mittaamiseen tarvittavat tarvikkeet.
      Sillä hetkellä verensokerini oli täysin normaali.
      Mutta vielä tuossakaan vaiheessa kun palelu oli kestänyt koko päivän niin ei osannut mitään epäillä. Nääs meidän työpaikan rakennus on öljylämmitteinen, ja lämmöt sieltä on olleet katkaistuna jo 4 päivää, koska öljy on loppu!
      Helvata sentään. Niin takaisin aiheeseen.
      Verensokerin mittaamisen jälkeen ajattelin pistää hetkeksi pitkäkseni, että jos se vaikka auttaisi.
      Kuume pamahti yli 39 asteen. Siinä sitten makasin mummon sängyllä aivan totaalisen rikkinäisenä, ja
      ihmettelin kuinka hölmö olin ollut. :)
      Aamu 5 aikaan kuume oli vieläkin 38.6. Otin silloin 1g Panadol:in. Herätessäni yltäpäältä hiestä märkänä oli lämpöni pudonnut 34.3. (Eli noin tunti sitten.)
      Nyt kun kello on 12.35 lämpöni on 37.7.
      Eli nousee pikku hiljaa!
      Kuiva yskä on lisääntynyt koko ajan pikkuisen enemmän. Olen entinen tupakoitsija.
      Lopetin viime huhtikuussa. Onneksi.
      Nyt vain jään odottelemaan että mitä tapahtuu?
      Paikkakuntani vaihtui tässä kuussa Kellokoskelle joten kuulun siis Hyvinkään sairaalaan(kö)?

    • hätäilen

      ihmettelen huonoa kuntoa. Kaksi viikkoa sitten lauantaina iltapäivällä kuume nousi yhtäkkiä 40.een. Sitä jatkui tiistaina iltapäivälle 38-40 välillä. Sitten tohtorille, kun hermo loppui.
      Verikokeet ja crp 446.Keuhkokuvissa selvät keuhkokuumen merkit.Tajukin jo sekaisin. Vuodeosastolle. Tiputukseen, neste hukkaa. Ja kahta antibiottia suoraan suoneen.Viisi vrk, sitä ja crp 19. Alussa 2 vrk.ta tuli keuhkoista melkein puhdasta verta.Ei ne mitään happea antaneet, en tiedä miksi.
      Koti hoitoon ja kexeksin 750 antibiottia nyt 10vrk. Limaan boretaplettia.Kunto kai palautuu vähitellen, ihmettelen vain hidasta palautumista.
      Taudin alkamisesta 2 viikkoa ja sadan metrin kävely jo heikottaa.

    • Jussi J.

      itse jouduin keuhkokuumeen vuoksi sairaalahoitoon 2.9.2009, crp oli 392 ja kyse oli kai tunneista, itsellä oli päivystyksestä saatu tavanic atb-kuuri jonka lääkäri heitti pois ekaks ja ilmoitti että ainoastaan vanha perinteinen penisilliini kelpaa ko. hoitoon, 4milj.yks neljän tunnin välein suoneen viikon ajan ja kas kummaa, elämä voitti, mutta nyt on harmina kiinnikkeet joita tuli oikeaan keuhkoon...kipuilee rankasti.aiheuttajaksi todettiin oma bakteeri, pneumosellainen....uudesta pneumokokkirokotetta kai mennee hyvin kaupan...terv. kaikille k.o. taudin sairastaneille

    • T.S.S

      Moro vaan

      Mulla todettiin eilen keuhkokuume(2 krt vuoden sisään). kuume pyöriin siinä 38-39 paikeilla, crp ei ollut kuin 97, valkosolut kohollaan 11 risat. Nyt en halunnut, että happisaturaatiota mitataan, koska oletin sen olevan hengenahdistusten takia 90 paikkeilla. Viime kerralla jouduin suoraan osastolle viikoksi, tämä sen takia että mä vihaan sairaaloita. Lapsena tullut viettettyä aikaa jokunen kuukausi.
      Kaikkein pahinta mulla ainakin on tuo yskiminen, vaakatasoon ei tarvitse yrittääkkään mennä, yskittää nii kovasti, että alkaa silmissä tummua. Joten olen vavalvonut muutamia öitä torkkuen silloin tällöin. Nyt sitten yritetään nukkua istualteen.

      • Tauti talvitiellä

        Eilen kotihoitoon päässeen vaimoni kumppanina liityn keskusteluun. Kun tuli kerrottua naapureille mikä oli vaimon sairaalareissun syy, paljastui, että muutama muukin seudulla oli sairastanut, jopa kaksi kertaa. Eihän keuhkokuumetta kai yleisesti pidetä tarttuvana? Onkohan tässä talvessa jokin juuri tätä tautia kutsuva piirre? Eräänä aikaisempana vuonna tiesin monien tuttujen (minä mukaanlukien) sairastuneen eturauhastulehdukseen. Voisiko sanoa, että joskus sitä on liikkeellä?


    • AlppienHeidi

      Itse olen vuoden aikana sairastanut 3 keuhkokuumetta. Nyt kuukausi edellisestä. (sairaalassa viikon verran) Toipuminen on koko ajan hitaampaa. mitään ei jaksaisi tehdä.. Syytä ei tiedetä miksi sairastelen. Olen 30-v. nainen, ennen perusterve, nyt aina kipeä. Lisäksi tottakai masennus ja paniikkihäiriö. Pelottaa tulevaisuus..jos sellaista edes on.

    • Keuhkot kuumeessa

      Minä kotiuduin eilen sairaalasta (tai oikeastaan TK:n vuodeosastolta) keuhkokuumeen vuoksi. Siellä pötköttelin koko vapun, eli lauantaista eiliseen. Minulla homma meni näin:

      Pääsiäisen tienoilla (eli reilu viikko sitten) minulle tuli kuiva "kurkunpään" yskä. Ajattelin sen johtuvan vaan katu- ym. pölyn aiheuttamasta ärsytyksestä, pääsiäisenä kun tuli oltua paljon ulkona jne. 2. pääsiäispäivänä (eli viikko sitten maanantaina) olo oli aika ikävä liki pitäen heti aamusta lähtien. Mies korjaili pihassa fillareita ja minä siinä hengailin myös. Ajattelin saaneeni auringonpistoksen, kun joka paikkaa särki ja oli huono olo. Toisaalta mielestäni en auringossa kuitenkaan niin kauan ollut... Yskä oli edelleen. Lähdettiin tekemään pieni pyöräilylenkki, mutta eihän siitä mitään meinannut tulla! Ajattelin, että kuolen sinne lenkille, olo oli niiiiiin voimaton. Kotiin päästyä mittasin kuumeen perinteisesti kainalosta, mutta mittari oli sitä mieltä, että kuvittelen vain olevani kipeä. Lähdetiin ulos grillaamaan ja paska olo ei kun jatkui vain.

      Grillillä vilutti ja joka paikkaan koski. En jaksanut nostaa edes neljää päällekäin pinottua ruokalautasta pöydältä! Tultiin sisälle, mittari kainaloon - 36,7. Olo oli kyllä jotain ihan muuta. Mittari suuhun kielen alle - 38,3. Kappas, tämä vastasikin jo enemmän oloani.

      Ja näin jatkui koko viikko. Yöllä kuumetta oli lähes 40, päivisin se tipahti ~38. Kaikkea tätä säesti aivan jumalaton pää- ja niskasärky. Torstaina sain varattua ajan terkkarille, kun ajattelin, että ei tämä voi enää normaalia olla. CRP oli 84 ja kuumettakin oli yli 38. Terkkari laittoi lääkärille. Lääkäri kuunteli keuhkot, mutta myöhäisestä vastaanottoajasta johtuen keuhkokuvia ei otettu. Jotain keuhkoista kuului, määräsi 10 päivän Amorion-kuurin ja sanoi, että mikäli kuuri ei parissa päivässä ala auttaa, sitten päivystykseen.

      Ei auttanut Amorion, ei... Kuume pomppi edelleen samalla tavalla, kuin oli tehnyt koko viikon. Lauantaiaamuna sitten päivystykseen. Siellä otettiin keuhkokuvat, saturaatio oli 94, CRP 103 (antibiootista huolimatta!) ja kuumettakin oli reilusti. Näiden perusteella lääkäri laittoi TK:n vuodeosastolle. Antibiootit meni suoraan suoneen 3 krt/vrk ja lisäksi sain Ventolinea höyrynä.

      Kuume laski, tulehdusarvot laski enkä tarvinnut koko osastolla oloaikana lisähappea, joten lääkäri päästi kotiin. Mutta on voimaton olo! Äsken käytin koirat tarpeillaan, molemmat erikseen enkä edes kaukana, niin olin aivan hiestä märkä. Että kyllä kai tässä saa varautua pitkään toipumisaikaan.

    • *tyttönen*

      Itse vietin viimeviikon tyksissä keuhkokuumeen ja sepsiksen takia. Tiistaina heräsin aamulla alaselkä kipuun. Kipu ei ollut paha, vähän häiritsevä. Iltapäivällä vähän väsyttin. Ihan normia väsymystä. Illalla iski ihan kauhea pahoinvointi. Kuuden aikaan mittasin lämmön, ihan normaali.

      klo 22 oli pakko soittaa ambulanssi kun tuntui ettei jalat kanna. Syke 160, lämpö yli 40 ja verenpaineita ei saatu mitattua. Kunnon septinenshokki. Lanssilla tyksiin ja siellä alkoi kunnon hengitysvaikeudet. Oli ihan kamala tunne kun tuntuu ettei saa vedettyä happea perille asti. Ja jossain vaiheessa tuntui ettei enää edes jaksa. Ennen puoltayötä olinkin teholla. Teholla olin kaksi vuorokautta, sitten tarkkailussa vuorokauden ja viikonlopun vuodeosastolla. Maanantaina pääsin kotiin. nyt menee kolme eri antibioottia 10vrk.

      Maanantaina olo oli vielä aika kurja, nyt olo on oikeastaan jo lähes normaali! Jalat tutisee jos jotain rankempaa tekee, esim kävelee rappusia. Mutta muuten olo on hyvä. Tuntuu hurjalta, että miten äkkiä voi nuoriaikuinen mennä todella heikkoon kuntoon. Toisaalta lääkärit ihmetteli minun nopeaa toipumista. ti illalla näytti hetken kuulemma todella pahalta.

    • Kolmas kerta

      Mulla ei nostanut kuumetta ollenkaan , ainoastaan kuivaa yskää ja hengitystiheys kasvoi. Hengin varmaan jo yli 30 kertaa minuutissa ja sekään ei tuntunut riittävän. Menin sitten sairaalan päivystykseen , otettiin sisään ja jäin odottamaan osastolle siirtoa ja sitten katkes "filmi " Eikun kuulemma teholle ja hengityskoneeseen siinä 8vrk:tta crp oli enimmillään 285 kuume nousi koneessa ollessa 38,5 asteeseen. Sen jälkeen osastolle jossa jatkettiin antibiootteja sekä kortisonia suoneen välillä jotain tabletteja ja hengitettävää lääkettä , välillä happimaskia ja öisin happiviikset. saturaatio siinä 90 ja vähän alle. viis päivää osastolla , ens alkuun jalat ei kantanu laisinkaan ,kerran lähti jalat alta aivan yllättäen. Uskomatonta että keuhkokuumeen takia kunto voi mennä tosi heikoks. Kun minut kotiutettiin 10 päivää sitten oli crp 6 ja muutenkin veriarvot ym ihan kohallaan paisti maksa-arvot lääkärin mukaan ne ovat koholla runsaan antibiootti lääkityksen takia. Koton lääkkeitä sitten tabuina viikon verran ja napapiikki kuukauden.Liikkuminen on tosi työlästä . ekat pari päivää 100- 200 metrin kävely tuntu kun olis käynyt maratonilla. Vähän kerrassaan olen lisännyt kävelymatkää nyt menee jo 5-600 metriä kaks kertaa päivässä sit on pakko päästä istumaan jalat on kuin hyytelöä. Lisäksi olet voimistellut sängyssä maatessa pari kertaa päivässä 10-15 minsaa kerralla. Muuten menee lihakset aivan jumiin. Toipumiseen menee kuulemma viikkoja/kuukausia. Diagnoosi molemmin puolinen vakava keuhkokuume komplikaatio ja vasemmassa jalassa pinnallisia laskimotukoksia.

    • Osaako joku vastata?

      Edellisestä kirjoituksesta on jo aikaa mutta kysyn silti.. miehelläni on keuhkokuume ja on tällä hetkellä sairaalassa.. Nyt on viisi yötä ollut... Maananataina nousi kuume ja sai työterveyteen ajan seuraavaksi päiväksi, luultiin että on vaan samaa flunssaa mitä on koko perheellä ollut. No vointi heikkeni ja alkoi yskiä verta, työterveyslääkäri epäili heti keuhkokuumetta, mitä mekin ajattelimme.. CPR oli 489 ja se toinen (mitä en muista) ni 32.9. Antibioottia meni kahta eri suonen kautta ja yksi suun kautta.. Eilen oli kuumeton päivä ja tänää noussut 37.6. Kovasti olisi huomenna tulossa kotiin ja lääkäri arveli perjantana et, maanantaina kotiutettaan.. Mutta pitääkö olla kuumeton täysin vai kotiuttaako vaikka tänää ollut lämpöä?? Onko kokemuksia..

    • keuhkokuume

      Keuhkokuume on kamala tauti. Itse olin aikoinaan kymmenen vuorokautta silloisessa sotilassairaala Tilkassa ja niistä 6 vuorokautta tippaletkuissa kiinni. Vaikka tauti ei minulla varmaan rajuin mahdollinen ollut, niin sekin oli jo aivan tarpeeksi kamalaa. Minulla taisi mennä vähintään kuukausi ennenkuin voimat alkoivat pikkuhiljaa palaamaan ja jälkitautina tuli keuhkoputken tulehdus.
      Ihme kun kukaan muu kasarmilla ei tuohon sairastunut. Vain minä sen sain jostain. Olen myös allerginen kaikille penisiliineille, mutta jotain antibioottia nuo lääkärit mulle keksivät laittaa. En muista sen nimeä, mutta oli kyllä hyvää kamaa. Lähdin välittömästi paranemaan saatuani sitä.

      Minä siis pysyisin kiltisti sairaalassa riittävän pitkään enkä hosuisi sen kotiuttamisen kanssa.

      • .13.

        Minäkin olin tilkassa keuhkokuumeessa ja oliko nyt kolmea lääkettä ja nesteytystä suoraan suoneen. Ihan omin jaloin kävelin sinne osastolle, alakerran setä puhkaisi ensin mätäpaiseen kurkusta. Muutama päivä meni aika uneliaasti mutta minä kyllä olin aika nopeasti takaisin kunnossa.

        Tärkeäähän on lepo ravinto, kyllä rasittamalla saa itsensä taas vaikka kuinka huonoon kuntoon heti miten.


    • Ei oo leikin asia

      Minäkin olin keuhkokuumeessa tasan 5viikkoa ja nyt vuoden päästä en ole vieläkään päässyt entiseen kuntoon. Seitsemännellä antibiotilla alkoi crp laskea.
      Kunto meni kyllä uskomattoman huonoksi.

    • Tyvär 21v. Lappi

      Itselläni on keuhkokuumeesta nyt kulunut aika tasan tarkkaan sen kolme vuotta. Peruskunto on ihan hyvä, mutta siihen meni aikaa. Vieläkin (ja varmaan koko loppuelämän ajan) saa olla tarkkana, ettei talvella pakkasessa hengästy, koska se on varma, että yskä tulee heti ja limakalvojen ärtymisen seurauksena armoton flunssa päälle/kuumetta/keuhkoputkentulehdus. Usein kaikki yhtäaikaisesti. Itselläni ei ollut edes kvin paha keuhkokuume, mutta toteamiseen ja lääkitsemiseen meni aikaa.
      Ensimmäisen kerran kun meni päivystykseen yöllä kun oli nelissäkymmenissä kuume niin hoitaja käännytti ovelta jo takaisin: "ei nuo lääkärit tykkää kun tänne tulee flunssapotilaita, mene kotiin ja syö buranaa". Ihan normihommia siis, ainakin täällä Rovaniemellä. Seuraavana päivänä mentiin illasta ja lääkäri katsoi heti ovelta, että verikokeisiin. Tulehdusarvot 90, tunnin päästä kun uudestaan niin 110. Osastolle ottivat kyllä heti ja siellä vietettiinkin sitten viisi vuorokautta. Pusutauviksi ne ensin sen tulkitsi, mutta aika nopeasti saatiin sitte ihan oikeaki diagnoosi. Suolaliuosta, höyryä ja keittoruoalla. Sen verran pahat paiseet oli kurkussa, ettei ollut toivoakaan kiinteän ruoan syömisestä.

      Toista kertaa ei ole ollut, keuhokuvat on tosin otettu sen jälkeen jo kolmesti kun on tullut niin pahoja yskiä ja keuhkoputkentulehduksia. Verta on yskitty limakalvojen herkän kuivahtamisen tähden monesti.

      Eli täydellistä toipumista ei varmaan ole luvassa. Toissapäivänä kävin koiran kanssa hieman rajumman lenkin potkurilla ja sehän väsähti loppumatkasta. Itse kun sen parisen kilometriä oli potkutellut niin sisälle kun pääsi, oli jo kylmähiki pinnassa ja keuhkot tulessa. Nyt sitten 37-38 kuumeilua jo toista päivää. Nenän limakalvoissa oireilut alkaneet tänään, välillä räkää ja välillä ihan kuivat, että hengitys sattuu. (rasvaan silloin ihan vain rypsiöljyllä)

      Ennen kaikki flunssat oli ohi parissa-kolmessa päivässä ja keuhkokuumeen jälkeen on ollut näitä kestoflunssia, että ollaan se kuukausi tai kaksikin kipeänä.

    • Duraseli

      Keuhko kuumeen 2 kertaa sairastanut eka toukokuussa sitte syyskuussa eli muutaman kk välillä.
      Ekalla kerralla pitkittynyt yskä lunssaa yms perus oireet astmaatikon no sitten nousi kuume sitte lääkäriin sieltä löyty keuhko kuume CRP 100. 10pvä kuuri noh määrätty antibiotti ei sopinut minulle koska aiheutti lisää rytmihäiriöitä minulla on siis supraventuaarunen tiheälyöntisyys eli oikorata sydämessä uusi lääke auttoi en syönyt loppuun tauti hävisi aloin liikkumaan tekemää töitä yms mutta hengästyin aina helpolla!! Ei ollut vaan keuhkoissa ilmoja tarpeeksi. Toinen tulehdus CRP 206 verta yskiessä aamulla aina pitkä kipeä nyt 1kk menny ei tarvitse itse edes haaveilla työ kunnosta hiljaista kävelyä kivuliaita selkä ja rinta kipuja arvot kaikki hyvät 3kk päästä kontrolli jolloin saa harrastaa hiki urheilua. Odottakaa aina keuhkokuumeen tullessa jälki kontrolli ja lääkäri lupa urheilla!! Kerran kuumeessa sarja pelin pelanneena siitä sydän lihas tulehduksen pitäneenä harmeja tulee helpolla mm.. siitä puhkesi astma kovan rasituksen kestämättömyys.. urheilun vaikeutuminen. Ammatin menetys autoasentaja. Pölyn kestämättömyys. Kemikaalien herkkyys. Joten toisin sanottuna konttori töitä tehtävä.. ikä 21 koko elämän saa äkkiä uusiksi malttamattomuudella. Kaiken kivana adhd lyö mukana tässä näytelmässä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe