Kul Lahlest lähettii ol kalut paljaan.
Ja:
Kaluttaa, sano entiin likka kut ul oltuu illal ehlotoi.
Vain Lahes osataan puhua yhtä vahvasti asiaa.
Suomen kansainvälisin kaupunki.
KulLahlest lählettii
5
681
Vastaukset
- Ycsityisajattelija
Joo.
Kaverini ei tajunnut, mutta selitin:
Kun Lahdesta lähdettiin olivat kadut paljaana (lumesta).
Kaduttaa, sano entinen likka, kun tuli oltua illalla ehdoton (eli kieltäytyi antamasta ja sitten katui).
L:llä puhuminen kuitenkin muuttaa asiat siten että oli "kalut paljaana" ja likkaa taas "kalutti".
Mutta
Lahdessa on eräs erikoisuus, jota muualla ei harrasteta:
Kirveshippa ja siinä kunnon versiossa on vieläpä yksi sääntökin: Hipomisista ei oteta.
Riksulaiset saavat leikkiä puukkohippaansa, jota Lahes opetetaan jo alaluokkien välitunneilla.- riksus vai?
mä oon pohojammaalta,eikä siälä mistään riksuusta oo kuultukaan. puukoot on kyllä omasta takaa.
- Monimuotoista...
Kaikissa paikoissa olen käynny, mutta kummallisinta murre on juuri Lahdessa ja Raumalla.
Eikös tämä ole Hollolan murretta???- ikäni asunut
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
- ... ...
ikäni asunut kirjoitti:
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
En ole myös minäkään missään yhteydessä törmänny tuohon murteeseen? On ilmeisesti kyse ikivanhasta Hollolan murteesta, aikana ennen kun Lahden kaupunkia on edes ollut. Lahden "kielessä" esiintyy sanoja, jossa jää D-kirjain pois. Esim. Lahesta. Stadin slangi on sekoittunut paljon ainakin täkäläisen nuorison puheeseen ja sitä kuulee myös aikuistenkin suusta. Mielestäni täällä ei omaa murretta juuri ole kun väkeä on tullut ympäri Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864