Kul Lahlest lähettii ol kalut paljaan.
Ja:
Kaluttaa, sano entiin likka kut ul oltuu illal ehlotoi.
Vain Lahes osataan puhua yhtä vahvasti asiaa.
Suomen kansainvälisin kaupunki.
KulLahlest lählettii
5
711
Vastaukset
- Ycsityisajattelija
Joo.
Kaverini ei tajunnut, mutta selitin:
Kun Lahdesta lähdettiin olivat kadut paljaana (lumesta).
Kaduttaa, sano entinen likka, kun tuli oltua illalla ehdoton (eli kieltäytyi antamasta ja sitten katui).
L:llä puhuminen kuitenkin muuttaa asiat siten että oli "kalut paljaana" ja likkaa taas "kalutti".
Mutta
Lahdessa on eräs erikoisuus, jota muualla ei harrasteta:
Kirveshippa ja siinä kunnon versiossa on vieläpä yksi sääntökin: Hipomisista ei oteta.
Riksulaiset saavat leikkiä puukkohippaansa, jota Lahes opetetaan jo alaluokkien välitunneilla.- riksus vai?
mä oon pohojammaalta,eikä siälä mistään riksuusta oo kuultukaan. puukoot on kyllä omasta takaa.
- Monimuotoista...
Kaikissa paikoissa olen käynny, mutta kummallisinta murre on juuri Lahdessa ja Raumalla.
Eikös tämä ole Hollolan murretta???- ikäni asunut
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
- ... ...
ikäni asunut kirjoitti:
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
En ole myös minäkään missään yhteydessä törmänny tuohon murteeseen? On ilmeisesti kyse ikivanhasta Hollolan murteesta, aikana ennen kun Lahden kaupunkia on edes ollut. Lahden "kielessä" esiintyy sanoja, jossa jää D-kirjain pois. Esim. Lahesta. Stadin slangi on sekoittunut paljon ainakin täkäläisen nuorison puheeseen ja sitä kuulee myös aikuistenkin suusta. Mielestäni täällä ei omaa murretta juuri ole kun väkeä on tullut ympäri Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv332917- 1452762
- 1372247
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162183Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131920Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161821479Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311256Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo961244Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891202Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1361171