Kul Lahlest lähettii ol kalut paljaan.
Ja:
Kaluttaa, sano entiin likka kut ul oltuu illal ehlotoi.
Vain Lahes osataan puhua yhtä vahvasti asiaa.
Suomen kansainvälisin kaupunki.
KulLahlest lählettii
5
728
Vastaukset
- Ycsityisajattelija
Joo.
Kaverini ei tajunnut, mutta selitin:
Kun Lahdesta lähdettiin olivat kadut paljaana (lumesta).
Kaduttaa, sano entinen likka, kun tuli oltua illalla ehdoton (eli kieltäytyi antamasta ja sitten katui).
L:llä puhuminen kuitenkin muuttaa asiat siten että oli "kalut paljaana" ja likkaa taas "kalutti".
Mutta
Lahdessa on eräs erikoisuus, jota muualla ei harrasteta:
Kirveshippa ja siinä kunnon versiossa on vieläpä yksi sääntökin: Hipomisista ei oteta.
Riksulaiset saavat leikkiä puukkohippaansa, jota Lahes opetetaan jo alaluokkien välitunneilla.- riksus vai?
mä oon pohojammaalta,eikä siälä mistään riksuusta oo kuultukaan. puukoot on kyllä omasta takaa.
- Monimuotoista...
Kaikissa paikoissa olen käynny, mutta kummallisinta murre on juuri Lahdessa ja Raumalla.
Eikös tämä ole Hollolan murretta???- ikäni asunut
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
- ... ...
ikäni asunut kirjoitti:
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
En ole myös minäkään missään yhteydessä törmänny tuohon murteeseen? On ilmeisesti kyse ikivanhasta Hollolan murteesta, aikana ennen kun Lahden kaupunkia on edes ollut. Lahden "kielessä" esiintyy sanoja, jossa jää D-kirjain pois. Esim. Lahesta. Stadin slangi on sekoittunut paljon ainakin täkäläisen nuorison puheeseen ja sitä kuulee myös aikuistenkin suusta. Mielestäni täällä ei omaa murretta juuri ole kun väkeä on tullut ympäri Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.813908Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973287Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1172574Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.1681764Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201754Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m761580Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä901553- 1071474
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11281- 551123