Kul Lahlest lähettii ol kalut paljaan.
Ja:
Kaluttaa, sano entiin likka kut ul oltuu illal ehlotoi.
Vain Lahes osataan puhua yhtä vahvasti asiaa.
Suomen kansainvälisin kaupunki.
KulLahlest lählettii
5
772
Vastaukset
- Ycsityisajattelija
Joo.
Kaverini ei tajunnut, mutta selitin:
Kun Lahdesta lähdettiin olivat kadut paljaana (lumesta).
Kaduttaa, sano entinen likka, kun tuli oltua illalla ehdoton (eli kieltäytyi antamasta ja sitten katui).
L:llä puhuminen kuitenkin muuttaa asiat siten että oli "kalut paljaana" ja likkaa taas "kalutti".
Mutta
Lahdessa on eräs erikoisuus, jota muualla ei harrasteta:
Kirveshippa ja siinä kunnon versiossa on vieläpä yksi sääntökin: Hipomisista ei oteta.
Riksulaiset saavat leikkiä puukkohippaansa, jota Lahes opetetaan jo alaluokkien välitunneilla.- riksus vai?
mä oon pohojammaalta,eikä siälä mistään riksuusta oo kuultukaan. puukoot on kyllä omasta takaa.
- Monimuotoista...
Kaikissa paikoissa olen käynny, mutta kummallisinta murre on juuri Lahdessa ja Raumalla.
Eikös tämä ole Hollolan murretta???- ikäni asunut
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
- ... ...
ikäni asunut kirjoitti:
..enkä ikinä ole tuollaista murretta kuullut!!! Hollolakin muutaman kilsan päässä enkä siltikään ole kuullut vastaavaa. Outo homma, olen sentään jo keski-ikäinen ja elämää täälläkin nähnyt monelta kantilta.
En ole myös minäkään missään yhteydessä törmänny tuohon murteeseen? On ilmeisesti kyse ikivanhasta Hollolan murteesta, aikana ennen kun Lahden kaupunkia on edes ollut. Lahden "kielessä" esiintyy sanoja, jossa jää D-kirjain pois. Esim. Lahesta. Stadin slangi on sekoittunut paljon ainakin täkäläisen nuorison puheeseen ja sitä kuulee myös aikuistenkin suusta. Mielestäni täällä ei omaa murretta juuri ole kun väkeä on tullut ympäri Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 914253
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2271700- 761430
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401130Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3301062Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051050- 491029
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en136959Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os85944- 98919