Niinisalon tykistöprikaatissa oli palvelukseni aikana käytössä puusta veistetty noin metrin mittainen kulli. Jos joku mokasi esim. loppusodassa hän joutui kantamaan puukullia mukanaan. Tarkoituksena oli häpäistä varusmiestä. Tästä on aikaa vasta muutama vuosi, lieneekö puukulli edelleen käytössä.
Kun kokelaat ja alikersantit ylpeinä esittelivät puukullia meille alokkaille/tykkimiehille, niin mietin tuolloin, että miten lapsellinen ihminen on saanut idean puukullista ja vieläpä veistänyt sellaisen.
Puukullia ei esitelty omaistenpäivänä vaikka se kuului varuskunnan perinne-esineistöön. Ilmeisesti armeija häpeää itsekin näitä "hauskoja" esineitä ja menetelmiä.
Niinisalon puukulli
14
3779
Vastaukset
- perinne....
... sekä tykistön, että KrH:n puolella -- tulenjohtokyrpä ja tuliasemakyrpä myönnettiin ampumaleireillä.
Tai siis ennen mokannut henkilö joutui veistämään sen ITSE, mutta eihän nykyisille tumpelonörteille voi tuollaista tehtävää antaa, kun voisivat veistää itseään sormeen.
Tuollainen muisto sitten sojotti myös oman tupamme ikkunassakin, kunnes prikaatin päivystäjä komensi piilottamaan puisen sladdin, kun tuvan ikkuna sattui olemaan kassun julkisivun puolella. - Satr 2 vuonna 95
Jos kyseessä on 2 patteri niin olin itse veistelemässä kyseistä perinne "kalua".
Kyseinen pölli laitettiin aina sen ryhmän matkaan jossa moka kävi. Se piti ottaa aina mukaan kun patteri kokoontui. Ja tosikoille tiedoksi, myös upseerit suhtautivat asiaan huvittuneesti koska jos komennosta joku mokasi niin oli patterinpääliköllä silloisella yliluutnantilla pölli mukana kun kokoonnuttiin. - ehkä se
on huonoa huumoria, mutta sitä se pohjimmiltaan on. Se on myös "pieni" taakka joka pitää kantaa kun on töpeksinyt. Jos esim sinkomies mokaa jotain niin kun kantaa "täyteen pakattua" apilasta harjoituksen ajan niin töppiä ei tule heti uudestaan. Ja kun tykkimiehistä puhutaan niin puukyrpä on ihan hyvä muistutus töpistä!
- sissijuustolla höystettynä
Meistä kenenkäään ei tarvinnut kantaa tuota suurta veistosta.
Tuo kulli on seisonut jo monta vuotta aukkien ikkunassa ja kuulemma se vieläkin pystyssä pysyy. Ei kyllä kukaan siihen silloin koskenut kun se tehtiin ja varsinkaan sen jälkeen.
Terveisin:
Minä kyllä himoitsin tuota kullia kun olin alikessuna siellä. Se kulli oli kyllä naapurilamellissa, joten menin aina joskus yöllä lainaamaan sitä ja vähä nussin sitä ja kyllä rillit huurtui huumassa ja ne muut taas aamulla valitti siellä naapurissa kovaa hajua. Onneksi meni sen toisen piikkiin. - Anonyymi
Even though they can be annoying and bothersome, eye floaters are usually harmless. They usually drift out of your line of sight and you stop noticing them over time. This can be frustrating for people who notice the eye floaters dancing across their view often, but it's the safest option in most cases.20.8.2020
- Anonyymi
Jos joku antaisi tuollaisen kannettavaksi, niin kieltäytyisin ja hakkaisin sen kirveellä palasiksi tai sytyttäisin palamaan. Mihinkään nöyryytyspaskaan en suostu eikä kiinnosta vammaisten määkijöiden paskat mukahauskat perinteet.
- Anonyymi
Armeija akanani puukullissa oli kantoremmit. Sen saattoi nähdä jopa polkupyörä marssilla yksikön päällikön salässä.
- Anonyymi
"Puukullia ei esitelty omaistenpäivänä vaikka se kuului varuskunnan perinne-esineistöön. Ilmeisesti armeija häpeää itsekin näitä "hauskoja" esineitä ja menetelmiä."
Tuollainen puukulli ei ole kuitenkaan mikään ikiaikainen perinne Niinisalon varuskunnassa.
Minä palvelin Niinisalossa, silloisessa Satakunnan tykistörykmentissä, vuosina 1973-74 enkä minä kuullut kenenkään edes kuiskuttelevan mitään mistään puukullista.
Silloin puhuttiin oikeista kulleista, jos kulleista tuli puhetta.- Anonyymi
Mitä puppelipoikia siellä oli 73-74.
- Anonyymi
SatTr kuuluu nykyään Porin prikaatin. Kiinnostaa kuulla on onko mukava ja hieno perinne säilynyt ?
Turhaa tiukkaipoisuutta on vieläkin liikaa.
Yhteishenki paranee .- Anonyymi
PASKA PERINNE. Haista vittu saatanan yhteishenkihintti paskakeuhko. Mitään puukulleja ei veistellä eikä kuljetella.
- Anonyymi
Kulliahan siellä jokainen saa jos vain haluaa! 🤣
Antajia riittää! - Anonyymi
Tykinputki riitti, yöllä kenttälapio.
- Anonyymi
Täyttä paskaa koko saitti, puukullin on joku tylsistynyt keksiny, niitähän armeijassa piisaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124480MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872303Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71211
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o63941Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3918