Niinisalon puukulli

näin armeijassa

Niinisalon tykistöprikaatissa oli palvelukseni aikana käytössä puusta veistetty noin metrin mittainen kulli. Jos joku mokasi esim. loppusodassa hän joutui kantamaan puukullia mukanaan. Tarkoituksena oli häpäistä varusmiestä. Tästä on aikaa vasta muutama vuosi, lieneekö puukulli edelleen käytössä.

Kun kokelaat ja alikersantit ylpeinä esittelivät puukullia meille alokkaille/tykkimiehille, niin mietin tuolloin, että miten lapsellinen ihminen on saanut idean puukullista ja vieläpä veistänyt sellaisen.

Puukullia ei esitelty omaistenpäivänä vaikka se kuului varuskunnan perinne-esineistöön. Ilmeisesti armeija häpeää itsekin näitä "hauskoja" esineitä ja menetelmiä.

14

3548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perinne....

      ... sekä tykistön, että KrH:n puolella -- tulenjohtokyrpä ja tuliasemakyrpä myönnettiin ampumaleireillä.

      Tai siis ennen mokannut henkilö joutui veistämään sen ITSE, mutta eihän nykyisille tumpelonörteille voi tuollaista tehtävää antaa, kun voisivat veistää itseään sormeen.

      Tuollainen muisto sitten sojotti myös oman tupamme ikkunassakin, kunnes prikaatin päivystäjä komensi piilottamaan puisen sladdin, kun tuvan ikkuna sattui olemaan kassun julkisivun puolella.

    • Satr 2 vuonna 95

      Jos kyseessä on 2 patteri niin olin itse veistelemässä kyseistä perinne "kalua".
      Kyseinen pölli laitettiin aina sen ryhmän matkaan jossa moka kävi. Se piti ottaa aina mukaan kun patteri kokoontui. Ja tosikoille tiedoksi, myös upseerit suhtautivat asiaan huvittuneesti koska jos komennosta joku mokasi niin oli patterinpääliköllä silloisella yliluutnantilla pölli mukana kun kokoonnuttiin.

    • ehkä se

      on huonoa huumoria, mutta sitä se pohjimmiltaan on. Se on myös "pieni" taakka joka pitää kantaa kun on töpeksinyt. Jos esim sinkomies mokaa jotain niin kun kantaa "täyteen pakattua" apilasta harjoituksen ajan niin töppiä ei tule heti uudestaan. Ja kun tykkimiehistä puhutaan niin puukyrpä on ihan hyvä muistutus töpistä!

    • sissijuustolla höystettynä

      Meistä kenenkäään ei tarvinnut kantaa tuota suurta veistosta.

      Tuo kulli on seisonut jo monta vuotta aukkien ikkunassa ja kuulemma se vieläkin pystyssä pysyy. Ei kyllä kukaan siihen silloin koskenut kun se tehtiin ja varsinkaan sen jälkeen.

      Terveisin:

      Minä kyllä himoitsin tuota kullia kun olin alikessuna siellä. Se kulli oli kyllä naapurilamellissa, joten menin aina joskus yöllä lainaamaan sitä ja vähä nussin sitä ja kyllä rillit huurtui huumassa ja ne muut taas aamulla valitti siellä naapurissa kovaa hajua. Onneksi meni sen toisen piikkiin.

    • Anonyymi

      Even though they can be annoying and bothersome, eye floaters are usually harmless. They usually drift out of your line of sight and you stop noticing them over time. This can be frustrating for people who notice the eye floaters dancing across their view often, but it's the safest option in most cases.20.8.2020

    • Anonyymi

      Jos joku antaisi tuollaisen kannettavaksi, niin kieltäytyisin ja hakkaisin sen kirveellä palasiksi tai sytyttäisin palamaan. Mihinkään nöyryytyspaskaan en suostu eikä kiinnosta vammaisten määkijöiden paskat mukahauskat perinteet.

    • Anonyymi

      Armeija akanani puukullissa oli kantoremmit. Sen saattoi nähdä jopa polkupyörä marssilla yksikön päällikön salässä.

    • Anonyymi

      "Puukullia ei esitelty omaistenpäivänä vaikka se kuului varuskunnan perinne-esineistöön. Ilmeisesti armeija häpeää itsekin näitä "hauskoja" esineitä ja menetelmiä."

      Tuollainen puukulli ei ole kuitenkaan mikään ikiaikainen perinne Niinisalon varuskunnassa.

      Minä palvelin Niinisalossa, silloisessa Satakunnan tykistörykmentissä, vuosina 1973-74 enkä minä kuullut kenenkään edes kuiskuttelevan mitään mistään puukullista.

      Silloin puhuttiin oikeista kulleista, jos kulleista tuli puhetta.

      • Anonyymi

        Mitä puppelipoikia siellä oli 73-74.


    • Anonyymi

      SatTr kuuluu nykyään Porin prikaatin. Kiinnostaa kuulla on onko mukava ja hieno perinne säilynyt ?

      Turhaa tiukkaipoisuutta on vieläkin liikaa.

      Yhteishenki paranee .

      • Anonyymi

        PASKA PERINNE. Haista vittu saatanan yhteishenkihintti paskakeuhko. Mitään puukulleja ei veistellä eikä kuljetella.


    • Anonyymi

      Kulliahan siellä jokainen saa jos vain haluaa! 🤣

      Antajia riittää!

    • Anonyymi

      Tykinputki riitti, yöllä kenttälapio.

    • Anonyymi

      Täyttä paskaa koko saitti, puukullin on joku tylsistynyt keksiny, niitähän armeijassa piisaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe