Ei kai tää tänne

kuulu, mutta

kun kyse on vanhimman lapseni kummista, niin jos sittenkin...

Siis lapseni kummitäti on mieheni vanhin sisar, täyttää ensi vuonna 50. Käytiin anoppilassa just nyt isäinpäivänä ja kuulin seuraavaa: tää nainen lomautetaan työstään kahdeksi kuukaudeksi ja sen takia on kuulemma niin pahuksen tiukkaa, että pitäis saada isältään avustusta, useista sadoista euroista oli kyse. Mieheni isä ei haluaisi antaa, sillä hänen mielestään tuon ikäinen ihminen pitäisi tulla jo toimeen omillaan, varsinkin kun ei tarvitse huolehtia kuin itsestään (eronnut, ainoa lapsi aikuinen ja omillaan), on itse päällikkötason virassa.

Elämäntyyli on aika rohevaa; on iso ja kallis vuokrakämppä, vaatteita ym ostetaan vaikkei olisi tarvetta tai varaakaan jne. Usein myös on ollut pikkuvippejä vailla jos jotakin yllättävää tulee (autoon remonttia ym), eli elää kaiketi kädestä suuhun, kaikki menee mikä tuleekin. No, en mene toisten tyyliä arvostelemaan, omakaan ei täydellinen ole, mutta miehestäni tuntui pahalta, että aikuinen kehtaa kerjätä vanhalta isältään, vaikka roolit pitäisi tässä vaiheessa olla toisinpäin.

Miehen vanhemmat asuvat omassa talossa syrjässä keskustassa, ovat jo iäkkäitä (pappa jo yli 80) ja maksavat mm kodinhoitajasta kerran viikossa itse, että saavat asua omassa talossaan. Ei heillä mitenkän isot eläkkeet ole, ei niistä ainakaan muille jaeltavaksi ole, sillä kyse ei ole lainasta, vaan avsutuksesta. Mekin olemme tälle kummille lainanneet eikä hän aina ole muistanut takaisin maksaa, vaikka muistutettu on.

No, ei kai täällä kukaan osaa neuvoa mitenkään. Asiahan ei edes meille kuulu oikeastaan. Mieheni neuvoi pappaa olemaan "lainaamatta", sillä vanhukset tarvisevat rahansa itse. Mutta tiedän, että he kuitenkin taas heltyvät.

3

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

Kyllä aikuisen täytyy pystyä huolehtimaan itsestään eikä mennä enää 50v ikäisenä vanhempiensa kukkarolle. Itse olen sitä mieltä, että itse pitäisi pystyä itsensä elättämään kotoa lähdettyään. Eri asia on, jos vanhemmat joskus omasta tahdostaan jotain antavat.

• Ainokainen lapsonen

Siis viiskymppinen akka ja kehtaa anella isältään elatustukea. Vakityö eikä enää elätettäviä kersoja. Sillonhan pitäs pärjätä työttömänäkin, saati sitten hyväpalkkaisessa duunissa vaikka vähäks aikaa lomautetaankin.

Ja hitsi vie, vaikka mulla ei olis mihinkään rahaa, niin vanhemmiltani en kehtais pyydellä. Viimeks olen sieltä suunnalta ollut lainaa vailla 15 vuotta sitten, kun parikymppisenä äitiyslomalaisena yksinhuoltajana tarvin autonkorjaukseen rahaa, asuin niin syrjässä ettei ilman autoa pärjännyt. Sen lainan maksoin itse pois enkä sen koommin ole kerjäillyt. Kyllä aikuisen pitää itsensä elättää. Jos ei siihen pysty täytyy tarkistaa elämäntyyliään, mikä tuolla muijalla tuntui aika levee olevan. Sossu on oikee osoite, mutta eihän sieltä mitään saa jos tulot ja menot pitäs olla balanssissa. Sossu kun ei ymmärrä luksuskämppää, untuvatoppiksia eikä muotikledjujen tarvetta. Ei silti, itse en ole koskaan sieltä suunnalta mitään kysynyt.

Onneks ei oo sisaruksia.

• Nimetön

Aikuisen on itse itsensä elätettävä. Olen nuorempi sisartani 13 v. Kun nuorena naisen a muutin kotoa pois antoi isä 400 mummonmarkkaa, että pärjään ensimmäiseen tiliin asti. Alotin vastavalmistuneena sairaanhoitjan hommat. Isosisko sensijaan käy ahkerasti vanhempien pussilla. Ainoan kerran olen lainaa pyytänyt vanhemmiltani vuonna 98. Yllätykseni oli suuri kun äitini ilmoitti, ettei sitä lainaa tarvitse sitten takaisin maksaa, isosisko kun on jatkuvasti pyytämässä milloin kymppiä tai kahta eikä ole aina takaisinkaan edes maksanut. Minä kun pidin itsestään selvänä, että itse maksan elämäni. Vanhemmat ovat aina hoitaneet siskon lapsia, kuljettaneet heita harrastuksiin ja olleet pankkina heidän talouteensa. Ja siinä perheessä liikkuu sentään raha. Siskon mies on päällikkötason hommissa ja hyvät vuosiansiot. Sisko ei vaan ole koskaan opettanut lapsilleen oikeaa rahan käyttöä ja se syö hänenkin tilipussinsa tyhjäksi ennen tiliä. Niin makaa kuin petaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe