Sappirakon poisto

Tähystämällä

Ultraäänikuvauksessa kävi ilmi, että sappirakkoni on paksuseinäinen ja täynnä kiviä.

Rakko aiotaan poistaa tähystämällä päivä-kirurgiassa. Siis aamulla sairaalaan ja iltapäivällä kotiin.

Onko joku kokenut vastaavan leikkauksen ?
Kokemuksia, kommentteja ?

8

4515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen kokenut

Olin kyllä sairaalassa seuraavaan päivään.
      Tähystyksessä tehtiin, neljä reikää eri puolille mahaa.
      Vatsa oli turvoksissa ja tietysti kipeänä pari päivää, mutta sitten toipuminen oli nopeaa.
      Ompeleita on syytä varoa, eikä kannata yhtään riuhtoa eikä tehdä äkkinäisiä liikkeitä, ettei satu mitään.

• varaa mukaan

verkkarit tai muut löysemmät housut, koska maha on turvoksissa eikä normaalipökät oikein sitten mahdu.

• rakon poisto

minulta poistettiin päiväkirurgiassa sappirakko.
      kaikki meni ihan hyvin ja pääsin iltapäivällä lähtemään kotiin -saattajan kera tietysti.
      mulla oli olkapääkipu hirveää ensimmäisen viikon ja vielä toisella viikollakin vähän tuntui, joten siihen kannattaa varautua. se on aika yksilöllistä, mutta mulle tuli yllätyksenä että voi olla niin kauheaa.
      nukkuminen oli vaikeaa ensimmäisen viikon ajan. varmaankin johtuen tuosta olkapääkivusta. makaamaan mennessä kipu säteili niin ettei voinut hengittää, mistä syystä ensimmäisen viikon ajan nukuin puoli-istuvassa asennossa ison tyynykasan avulla.
      toivottavasti sulla helpompaa.

• kipulääke

auttanut ?

• mutta kokemuksesta
        kipulääke kirjoitti:

auttanut ?

tiedän ettei siihen auta kipulääkkeet! Se kipu johtuu siitä, kun leikkauksessa vatsaonteloon laitetaan jotain kaasua näkyvyyden lisäämiseksi ja se ai kaikki yleensä lähde pois. Mulla kipu kesti pari päivää, ilmavaivalääkkeet (disflatyl) auttoivat jonkinverran. Sama kipu oli myös sektion jälkeen.

• poistumista

helpottaa mm. 5-6 kertaa kerrallaan syvään hengittäminen ja selinmakuu, polvet koukussa ja selkä ylös tuettuna samalla syvään hengittäen
        konttausasento, pää alhaalla alustaa vasten käsien päällä edelleen syvään hengittäen, nämä ohjeet sain itse tähystysleikkauksen yhteydessä, itse totesin että tuo tehokkaasti hengittäminen muutaman kerran kerrallaan ja sitten taukoa auttoivat parhaiten.

• rakon poisto..
        poistumista kirjoitti:

helpottaa mm. 5-6 kertaa kerrallaan syvään hengittäminen ja selinmakuu, polvet koukussa ja selkä ylös tuettuna samalla syvään hengittäen
        konttausasento, pää alhaalla alustaa vasten käsien päällä edelleen syvään hengittäen, nämä ohjeet sain itse tähystysleikkauksen yhteydessä, itse totesin että tuo tehokkaasti hengittäminen muutaman kerran kerrallaan ja sitten taukoa auttoivat parhaiten.

lääkkeet ei tosiaan auta lainkaan tuohon kipuun.
        nuo ohjeet kyllä kuulostaa semmoselta että tuntuu ettei niistä olis apua ollu. ensinnäkään en voinu sillon alussa mennä lainkaan selinmakuulle: ensimmäisenä iltana yritin enkä saanut henkeä lainkaan, kipu oli niin kova että kyynelet valuen ponkaisin(=hitaasti onnistui sekin) takaisin ylös. toinen sitten että tuo syvään hengittäminenkään ei ollut mahdollista. mitä syvempään hengitti niin sitä kipeämpää kävi. josta syystä opinkin heti alussa hengittämään "pinnallisesti" eli vain lyhyitä henkäyksiä.
        en kyllä oo kuullu että kovinkaan monella muulla olis tuo olkapääkipu kestänyt yli viikkoa niinkuin mulla.

• CO2:a
        mutta kokemuksesta kirjoitti:

tiedän ettei siihen auta kipulääkkeet! Se kipu johtuu siitä, kun leikkauksessa vatsaonteloon laitetaan jotain kaasua näkyvyyden lisäämiseksi ja se ai kaikki yleensä lähde pois. Mulla kipu kesti pari päivää, ilmavaivalääkkeet (disflatyl) auttoivat jonkinverran. Sama kipu oli myös sektion jälkeen.

Vatsaontelo täytetään leikkauksen aikana hiilidioksidilla, joka aiheuttaa ärsytystä vatsakalvolla. Lisäksi vatsaontelon paineen noustessa eri elimet reagoivat siihen (esim.pallea), tämän vuoksi esiintyy hartiakipua ja vatsan turvottelua toimenpiteen jälkeen. Hiilidioksidi poistuu vatsaontelosta suhteellisen nopeasti itsellään imeytymällä verenkiertoon ja sitä kautta hengitysteistä ulos, eli kaasua vatsaontelossa ei enää leikkauksen jälkeisinä päivinä ole, vaan oireet ovat näitä ärsytysoireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2248
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      423
      2151
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe