vanhempani hyväksymään sen että minä tartten vähintään 200litrasen akvaarion akvaarioni (98l) ylikansoiottamisen vuoksi??? neuvokaa olkaa niin kilttejä pliis!?!?!?!?!?!? akvaariossani on nimittäin tällä hetkellä lehtikaloja kultakaloja miljoonakaloja plätyjä palettikaloja partiksia keltabarbeja tikruja levänuoliainen 2leväbärbia piikkisilmiä ja tänään tulee mutsin johdosta ostettua vielä 5millistä lisää tai enemmän... mul on kyllä varastossa 40litran akvaario mut se ei taia paljon hyövyttää vai???
ps:onko kellään teistä myynissä 200l akvaariota tarvikkeineen hinnan pitäisi olla mahdolliaimman alhainen akvaariolla saisi olla kokoa enintään 500litraa...
miten saisin???
18
1040
Vastaukset
- fisuli
vanhemmat voi olla aika hankalia, tiedän kokemuksesta.mutta jos et saa sitä isompaa akvaariota, myy/lahjota pois ISO osa kaloistas. se on niille parhaaksi. ja sitä paitsi, ainakaan nuo lehtarit ja tikrut ei sovi oikeen ees siihen isompaan. mutta tätä mieltä minä, viisaat kertokoot enemmän.
- Tetra
Miksi ihmeessä hankit vielä lisää milliksiä muutenkin toivottomaan kalasoppaasi? Tuolla kalavalikoimalla tarvitset ainakin 3 akvaariota, joista yhteen kultikset, toiseen synnyttävät hammaskarpit ja kolmanteen loput. Hanki vaikka kirjastosta joku akvaario-opus ja etsi sieltä omistamiesi kalojen vesivaatimukset. Sen jälkeen on helppo perustella vanhemmillekin, miksi tarvitset lisää akvaarioita.
- Sari sardiini
Joo mä en noit mä en kyl noita parhaimpii neuvojii mut akvaristi auttaa akvaristii hädässa....tai jotain ..No kumminkin jos et saa uutta niin anna kavereille joitai LAJEJA ja akvaario kauppaankin voi kokeilla...mutta lajeja sun pitää vähentää voit vaikka siirtää toiset sinne pikku purkkiin ja toihan on ihan LIIIAN pieni lehtiksille......Mut ruinaa vaan kyllä se palkitaan....ainakin joskus...vetoa kalojen tukaliin oltaviin ja eläin rääkkäykseen
- kissakala
40-litraisesta saattaisi olla pikkasen hyötyä, mutta 200-litranen olisi paljon parempi. 40-litraiseen voisi siirtää millikset, niin tilanne vois hieman helpottua. Isompi akvaario täytys olla, mutta jos et saa sitä kaloja täytyy vähentää. Kultakalojen täytyis saada paljon isompi akvaario ja kylmempää vettä, kuin muiden.
Toivottavasti saat uuden akvaarion, siitä olisi paljon hyötyä! - Soppa
mahdatko olla edes tosissasi..!??!! Kerro äidillesi, että syyllistytte eläinrääkkäykseen, 1 litra vettä kalasenttiä kohti, sun akvaariossa se ylittyy REILUSTI!!!
- help me
minkä mä sille voin et mutsi ja faija haalii koko ajan lisää kalaoi ja sit ne sanoo "ei siel oo ahdast kato vaikka toi kultifisuki kasvaa vielä" ja mä yritän jankuttaa et ei siel oo tilaa enää yhellekkään fisulle ja mä oon lukennu kaikki saatavilla olevat kirjat ja tiedon netistä ja kirjastosta mut no joo... ja tilaa meil on vaikka muille jakaa vaikka mutsi väittää et ei oo... talossa on nimittäin vähä reilut 200m2 tilaa et ei pitäis ainakaan loppuu vai??? ja faija väittää et se hajoo se iso akvaario lattialle ja sit tulee kauheet vesivahingot... onha niit vakuutuksii vai??? ja kaloistani en luovu koska eläinkauppa ei ota niitä vastaa eikä kavereill oo akvaariota.. et jee...
- Soppa
help me kirjoitti:
minkä mä sille voin et mutsi ja faija haalii koko ajan lisää kalaoi ja sit ne sanoo "ei siel oo ahdast kato vaikka toi kultifisuki kasvaa vielä" ja mä yritän jankuttaa et ei siel oo tilaa enää yhellekkään fisulle ja mä oon lukennu kaikki saatavilla olevat kirjat ja tiedon netistä ja kirjastosta mut no joo... ja tilaa meil on vaikka muille jakaa vaikka mutsi väittää et ei oo... talossa on nimittäin vähä reilut 200m2 tilaa et ei pitäis ainakaan loppuu vai??? ja faija väittää et se hajoo se iso akvaario lattialle ja sit tulee kauheet vesivahingot... onha niit vakuutuksii vai??? ja kaloistani en luovu koska eläinkauppa ei ota niitä vastaa eikä kavereill oo akvaariota.. et jee...
kaivaa jostain esille eläinsuojelulaki, ja näytätä sieltä akvaariota koskevan kohdan. Paha muuten neuvoa, jos vanhemmat ei suostu noudattamaan lakia... Paitsi tietysti joku eläinsuojeluviranomainen.. Mutta tuskin haluat sellaista..
Varmimmin ehjänä pysyvän akvaarion saa, kun ostaa valmiin ja uuden eläinkaupasta. Ei niillä oo tapana itsestään hajoilla.. Ei mutta voisithan sä ottaa monta esim. 100 litrasta akvaariota! Tai miel. vähän isompia, kultakaloille ja.. mitäs siellä olikaan.. kuitenkin! Ja jos rahasta on kiinni, akvaarion voi tehdä itsekkin halvalla!
Yrität vaan olla järkevä ja puhua, älä vaan jankuta tai huuda, muuten vanhemmat ei usko.. Voit näyttää niille näitä vastauksiakin, mutta ehkä he eivät usko tuntemattomia, vaikka olisimme kuinka kokeneita.. Vanhemmat on hankalia otuksia :) ! - Juli@
help me kirjoitti:
Mulla ainakin tehos, kun mä vetosin isomman akvaarion helppohoitosuuteen.
Ei välttämättä tepsi, mutta kannattaa koittaa... - salla
Juli@ kirjoitti:
Mulla ainakin tehos, kun mä vetosin isomman akvaarion helppohoitosuuteen.
Ei välttämättä tepsi, mutta kannattaa koittaa......laita ne vanhemmat myyntiin..! ;)
- Tetra
help me kirjoitti:
Ovatko vanhempasi lukeneet yhtään akvaariokirjaa? Aikuiset yleensä ymmärtävät, kun niille järkevästi perustelee eikä jankuta. Ensimmäinen asia, mikä nyt pitäisi ymmärtää on se, ettei uusia kaloja hankita ennen kuin olosuhteet on kunnossa. On kai se vanhemmillekin selvää, että jotain on vialla, kun kalat kuolevat ja niitä pitää jatkuvasti ostaa lisää.
- help me
Tetra kirjoitti:
Ovatko vanhempasi lukeneet yhtään akvaariokirjaa? Aikuiset yleensä ymmärtävät, kun niille järkevästi perustelee eikä jankuta. Ensimmäinen asia, mikä nyt pitäisi ymmärtää on se, ettei uusia kaloja hankita ennen kuin olosuhteet on kunnossa. On kai se vanhemmillekin selvää, että jotain on vialla, kun kalat kuolevat ja niitä pitää jatkuvasti ostaa lisää.
oon mä yrittänny et luoppa faija tosta kohti mis lukee et "isompi akvaario on aina helpompi hoitaa kuin pienempi..."mut ei se lue se inttää et ny on kiirettä ku se kattoo jotain saatanan saksalaista lääkärisarjaa...et jipii...ja mutsi kyl lukee akvaario kirjaa sillä tavalla et se kattoo kaikki kalojen kuvat sielt ja sanoo et toi on hieno se me ostetaan ny se meinas et ku sit ku niikö toi joku kala kuolee tuolt akvaariost nii ostetaan pusukala ja mä sanoin jo ei mitämä siis teen??? ja eläin kauppias jolta me ostetaan kalat siis mutsi ja faija ostaa nii se valehtelee päin naamaa et lehtikalat tulee toimeen 85l akvaariossa ja mä sanoin nill et ne tarttee vähintään 200 litraa vettä uidakseen mut ei usko nii ei usko...
ps.oon kirjottannu ennenki täöst aiheest... - Kepsu
Tetra kirjoitti:
Kyllä ne kalat elää kauemmankin kuin vaan 2 päivää...pitäs sen aikuistenki tajuta......
- Tetra
help me kirjoitti:
oon mä yrittänny et luoppa faija tosta kohti mis lukee et "isompi akvaario on aina helpompi hoitaa kuin pienempi..."mut ei se lue se inttää et ny on kiirettä ku se kattoo jotain saatanan saksalaista lääkärisarjaa...et jipii...ja mutsi kyl lukee akvaario kirjaa sillä tavalla et se kattoo kaikki kalojen kuvat sielt ja sanoo et toi on hieno se me ostetaan ny se meinas et ku sit ku niikö toi joku kala kuolee tuolt akvaariost nii ostetaan pusukala ja mä sanoin jo ei mitämä siis teen??? ja eläin kauppias jolta me ostetaan kalat siis mutsi ja faija ostaa nii se valehtelee päin naamaa et lehtikalat tulee toimeen 85l akvaariossa ja mä sanoin nill et ne tarttee vähintään 200 litraa vettä uidakseen mut ei usko nii ei usko...
ps.oon kirjottannu ennenki täöst aiheest...Vanhempasi taitavat olla paikalliselle kalakauppiaalle oikea kultakaivos. Aika vähän taitaa olla tehtävissä, jos vanhempasi ovat kaloista kiinnostuneet lähinnä vaan somisteena, eikä niinkään lemmikkinä. Silloin yleensä akvaarion hoitokin on puutteellista. Kai teillä sentään on hoitorutiinit kunnossa? Kuullostaa aika raadolliselta, että odotetaan jonkun kalan kuolevan, että voidaan ostaa uus tilalle. Jos akvaari kalojen hyvinvointi ei ole harrastuksessa ykkössijalla, niin 200l:n akvaario saattaa olla painajaismainen hoidettava.
- Tintsu
kalavalikoima on niin epäsopiva etten usko sinun olevan akvaarioharrastaja vaan nettisurffailija.
- help me
...sopii tulla kattoo... siis mun akvaarion kalavalikoima oli niin kauan hyvä kun mutsi ja faija meni sitä sörkkimään... siel oli nim9ittäin tälläsii kaloi...
2partamonnia
8kulmatetraa
levänuoliainen
2leväbarbii
2piikkisilmää
5keltabarbii
15neonetraa
mut nyt ku siit on kulunnu n.2vuotta suurin osa kaloistani on kuollu koska kultakalat on syönny neon tetrat kultakala on nimittäin melkein 20cm uskokaa jos huvittaa kulmatetrat kuoli siihen ku siskon poika vähä yli ruokki kaloi...et sillee... - Harrastelija?
help me kirjoitti:
...sopii tulla kattoo... siis mun akvaarion kalavalikoima oli niin kauan hyvä kun mutsi ja faija meni sitä sörkkimään... siel oli nim9ittäin tälläsii kaloi...
2partamonnia
8kulmatetraa
levänuoliainen
2leväbarbii
2piikkisilmää
5keltabarbii
15neonetraa
mut nyt ku siit on kulunnu n.2vuotta suurin osa kaloistani on kuollu koska kultakalat on syönny neon tetrat kultakala on nimittäin melkein 20cm uskokaa jos huvittaa kulmatetrat kuoli siihen ku siskon poika vähä yli ruokki kaloi...et sillee...kun sattuikin sopivasti.
"mut nyt ku siit on kulunnu n.2vuotta suurin osa kaloistani on kuollu"
Aika hyvä ajoitus... - Tintsu
help me kirjoitti:
2partamonnia
8kulmatetraa
levänuoliainen
2leväbarbii
2piikkisilmää
5keltabarbii
15neonetraa
mut nyt ku siit on kulunnu n.2vuotta suurin osa kaloistani on kuollu koska kultakalat on syönny neon tetrat kultakala on nimittäin melkein 20cm uskokaa jos huvittaa kulmatetrat kuoli siihen ku siskon poika vähä yli ruokki kaloi...et sillee...ok, kuulosti vaan niin uskomattomalta. harvemmin sitä moni haluaa pitää huolta samasta tankista. mielenkiintoinen tilanne teillä, lapsi on vastuullisempi kuin vanhempansa.
en kyllä osaa auttaa. mä varmaan sanoisin porukalle että näpit irti mun akvaariosta, ostakaa oma jos haluatte hankkia kaloja. nykyisellä porukalla vähemmän kestävät lajit kuolee (jos et saa sitä isompaa tai ei saa viedä isoja lajeja takaisin kauppaan). siellä on niin monia liian isoja lajeja. - help me
Tintsu kirjoitti:
ok, kuulosti vaan niin uskomattomalta. harvemmin sitä moni haluaa pitää huolta samasta tankista. mielenkiintoinen tilanne teillä, lapsi on vastuullisempi kuin vanhempansa.
en kyllä osaa auttaa. mä varmaan sanoisin porukalle että näpit irti mun akvaariosta, ostakaa oma jos haluatte hankkia kaloja. nykyisellä porukalla vähemmän kestävät lajit kuolee (jos et saa sitä isompaa tai ei saa viedä isoja lajeja takaisin kauppaan). siellä on niin monia liian isoja lajeja.siis hoitorutiini on pakko tehä viikon vlein ja sillon mä vaiha vettä n.30l onneks akvaariossa on myös suht paljon kasveja siis paljon kyl niitä silti vähä on ku jokainen kala ei pääse aibna piiloon ku on niin ahdasta...onneks meil on tehokas suodatin duetto dj 100 muistaakseni 360Lh ja otin pikku akvaarion suodattimen (projectorin pienin malli 200l/h sit siinä on vielä pieni ilma pumppu ja se se vasta on kaiken huippu ku ite mä sen akvaarion maksaisin niinkö oon ennenki maksannu siis oon joka ikisen akvaarion ostannu ite kaikkine tarvikkeineen...ja ei ku pitää ostaa lisää kaloja... ja ny näyttää siltä et millis naaras räjähtää!.!.!.!.!
ja arvakkaappa paljon meillä menee ruokaa kuussa-kahessä melkein 1purkki rae ruokaa (kyljes on kiekkokalojen kuvia)ja puoli purkkia tavallista kuivaruokaa (tetra mini)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,1573248Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172262840Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina702447Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S2931674Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.51483Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät251362Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään31251Ei ole liian myöhäistä..
Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala31012Ei osattu ratkaista etääntymistä
Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.115920Esprit hoitokdit Varkaudessa?
Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin103913