Rakkulatauti

Buble

Löytyykö täältä kohtalotovereita? Olen sairastunut lähes vuosi sitten rakkulatautiin. Olen ihotautilääkäreiden valvonnassa, mutta heiltä ovat konstit loppuneet. Nyt syön kortisinia 20ml/pv ja sillä oireet pysyvvät jotenkuten poissa. Kokeiltu on antibiootit, herpeksen estolääkkeet ym. Inhottavaa kun ei saada apua. kaikki verikokeet/ihonäytteet ovat normaalit . Onko meitä muita?

11

8077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pemphigus

      Saattaa hyvinkin olla, että olen kohtalotoverisi, riippuen tietysti siitä, mikä on tarkka diagnoosisi.
      Itse olen sairastunut hieman yli vuosi sitten, koepaloja on otettu neljä kappaletta, diagnoosi on vaihdellut laidasta laitaan, koska verikokeeni ovat täysin puhtaat, eikä koepaloistakaan ole ihmeitä löytynyt. Lääkityksen puolella ei ole varmaan mitään, mitä ei olisi kokeiltu..
      Viikko sitten saatiin kuitenkin eräänlainen tuomio aikaiseksi ja nyt minua hoidetaan pemphigus foliaceus/erythematosus- potilaana.

      • Buble

        Elikkä saitko jotakin uutta lääkitystä uuteen diaknoosiin?


      • kutikuti..
        Buble kirjoitti:

        Elikkä saitko jotakin uutta lääkitystä uuteen diaknoosiin?

        mulla diaknosoitiin pariviikkoa sitte Lineaarinen iga-tauti.. en ole varma kirjoitetaank tollee.. löyty vasta toisesta koepalasta. hoitona kortisoni 20mg ja Dapson 50mg, jonka aloitan huomenna.
        on kuulemma yksi harvinaisimmista rakkulataudeista..
        tovottavasti löytävät sunkin ihottumalle nimen ja varsinki hoidon..tsemppiä!


      • Pemphigus
        Buble kirjoitti:

        Elikkä saitko jotakin uutta lääkitystä uuteen diaknoosiin?

        Sainhan minä. Minulle kokeillaan kolinergistä paikallishoitoa entisten lääkkeiden lisäksi. Muitakin hoitovaihtoehtoja olisi ollut, mutta tähän ei liity mitään sivuvaikutuksia, kuten kultaan tai kortisoniin.
        Ainoa ongelma on se, että lääkkeen toimivuudesta on vain teoreettista näyttöä, eli olen eräänlainen koekaniini, tosin omasta halustani, koska
        kohdallani voi olla kyse lääkkeen aiheuttamasta pemphiguksesta, ja hoitoja ei tästä syystä kannata aloittaa rankimmasta päästä.


    • nippa84

      esimerkiksi herpekseen?

      • Buble

        Olen myöskin kokeillut tuon Dabsonin ja herpeksenestolääkkeet mutta eivät auta=( On tämä viheliäinen tauti kun kukaan ei oikein osaa auttaa. Joku kysyi tuota eroa herpekseen- no ainakin se että jos tämä olisi herpestä niin estolääkitys pitäisi auttaa. Onko kukaan teistä ajatellut että rakkulatauti voi olla ihokeliakiaa?


      • kutikuti..
        Buble kirjoitti:

        Olen myöskin kokeillut tuon Dabsonin ja herpeksenestolääkkeet mutta eivät auta=( On tämä viheliäinen tauti kun kukaan ei oikein osaa auttaa. Joku kysyi tuota eroa herpekseen- no ainakin se että jos tämä olisi herpestä niin estolääkitys pitäisi auttaa. Onko kukaan teistä ajatellut että rakkulatauti voi olla ihokeliakiaa?

        voi olla ihokeliaiaa. mulla tutkittiin myös se. lääkäri kysyi heti ihottuman nähtyään että onko suvussa keliakiaa, oli kuulemma ihan sen näköistä. mutta ei onneks löytyny vasta-aineita. siihen ainut hoitokeino on ruokavalio.. voithan sä kokeilla gluteenitonta ruokavalioo vaikka viikon ja katsoo häviääkö se ihottuma.


      • Buble
        kutikuti.. kirjoitti:

        voi olla ihokeliaiaa. mulla tutkittiin myös se. lääkäri kysyi heti ihottuman nähtyään että onko suvussa keliakiaa, oli kuulemma ihan sen näköistä. mutta ei onneks löytyny vasta-aineita. siihen ainut hoitokeino on ruokavalio.. voithan sä kokeilla gluteenitonta ruokavalioo vaikka viikon ja katsoo häviääkö se ihottuma.

        Olen nyt gluteiinittomalla ruokavaliolla. Päiviä on takana 6 ei ainakan vielä ole mitään muutoksia parempaan suuntaan, mutta eikös nuo muutokset aina vie pidemmän aikaa. melko ankeaa on muuten tuo keliaakikon ruokailu=(


    • Vulgaris

      Olen sairastanut rakkulaihottumaa neljä vuotta ja kyllä se alkaa olla hyvässä hoidossa.Lääkitys on ollut 50 mg Dapson,nykyisin vain puolikas päivässä.Kortisonia syön 5mg tabletti päivässä.Tampereen keskussairaalan ihotautiklinikka osaa hoitaa sairautta ja siellä on tietoa ja koulutusta asiasta. terv.rakkulat hoidossa

      • LuciPPP

        PPP eli Pustulosis Palmoplantaris?

        Suosittelen etsimään tietoa ko. sairaudesta, jos rakkuloita ja ihon kuivumista ja irtoamista on etenkin kämmenissä ja jalkapohjissa.

        Itselläni tämä krooninen ihosairaus todettiin 2 vko sitten.

        Tsemppiä.


    • Rakkulatauti

      Olen sairastanut nyt kahdeksan kuukautta kortisonia aluksi 35 mg nyt 7.5 mg vuorokaudessa sen lisäksi olen syönyt 1oo kpl coximysiniä 100mg tässä kuussa on taas aika ihopolille . Vasta-aineet olivat viime kerran laskeneet veressä saa nyt nähdä mitä tällä kertaa sanotaan. Koetavat kuulemma hoitaa nyt tällä läkityksellä eivät mielellään aloittaisi voimakkaampaa lääkitystä jos tällä saatas hoidettua . Vatsa ri vain taho oikein kesää näitäkään lääkkeitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe