NÄRÄSTELIJÄT

tulkaapas tänne

Eli tehdäänpä yhteenveto millaisia närästyksestä kärsiviä täällä pyörii.
Kuinka kauan olet kärsinyt närästyksestä?
Onko vaivaa tutkittu kuinkaan?
Mitä lääkitystä käytät?
Olisiko mitään hyviksi todettuja vinkkejä,joilla helpottaa närästystä?
lisäksi jos haluaa,niin voi lisätä ikänsä ja sukupuolensa,niin saisi hieman jakaumaa,että kummat tästä vaivasta enemmän kärsii vai tasapuolisesti!

9

1389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pssst

Eli todettiin refluksitauti nyt syksyllä. Olin tähystyksessä. Lääkkeitä en tällä hetkellä syö, koska en koe että olisi ongelmaani apua. Söin yhden kk kuurin jotain L-alkuista. Röyhtäyksiä tulee aina ruokailun jälkeen, joskus enempi ja joskus vähempi. Joskus aamuisin kurkku käheänä. Minulla oireet ovat vissiin aika epätyypilliset refluksin oireet. Eli ei muita ongelmia kuin tosi paha haju ja maku suussa. =( En ole löytänyt mitään mikä helpottaisi. Ikää 30 ja nainen.

• tyypillisiä

ovat. Kuka sitä nyt normaalisti röyhtäilee,ellei jotain vikaa ole. Huolehdi kurkusteasi (= kurkkuun nousevista hapoista)ennenkuin olet äänetön.
        Onhan lääkkeitä muitakin kuin "jokin L-alkuinen". Sopiva kyllä löytyy ja paha maku ja haju poistuu suusta.

• tapaus..

Olen myöskin 3-kymppinen nainen. Refluksitauti sekä palleatyrä todettiin alkuvuodesta. Lääkityksenä Nexium 40mg. Lääke on auttanut minua eniten vaivanneeseen oireeseen, eli todella häiritsevä kurkun alueen polttelu on hävinnyt. Vielä häiritseviä asioita ovat liman eritys (punertavaakin tulee hampaiden pesun yhteydessä), paha maku suussa, sekä välillä tuntuu ettei ruuat/juomat meinaa pysyä sisällä. Rintakivuista en tiedä, voi johtua monesta muustakin.. Suu huonossa kunnossa, hampaista lohkeilee pieniä paloja, ien/kielikipuja ja hampaiden väliin on tullut parin vuoden aikana rakoja. Hammaslääkäri sanoi ettei eroosiosta ole kyse ja että kaikki näytää olevan ok?! Täytyy myöntää että ruokavaliomuutoksia en ole juurikaan tehnyt, vaikka tiedän että pitäisi.

• ei lääkeitä maistellu edes
    • Outo lintu

ollut närästystä, milloin vähemmän, milloin enemmän, välillä kokonaan poissa, vuodesta 2001 lähtien.

Kaksi kertaa vatsa on tähystetty.

Nexium auttaa mutta pitää käyttää lääkettä pitkään, 6-8 viikkoa.

Iällä ja sukupuolella ei ole mitään merkitystä, miehillä ja naisilla esiintyy tasapuolisesti tätä ja samoin vaivan saattaa saada minkä ikäisenä vaan.

Minä olen jättänyt kahvin ja suklaan pois ja vältän ylensyömistä.

Mulla todettu refluksitauti.

• nainen, 21v, 2v7kk takana..

2v7kk oon tässä painiskellut närästyksen, mahanesteiden oksentamisen, mahakipujen, ruokatorvikipujen, kurkkukipujen ym kanssa!
      Söin 1,5v nexiumia säännöllisesti ja ei auttanut. Oli somaccia ja gaviskoniakin pitkän aikaa. Kävin mahatähystyksessä(ensimmäisen kerran 3kk ensikipujen valituksesta) ja löytyi vatsahaava, aloin syömään enemmän lääkkeitä siihen. Vuosi myöhemmin lääkärissä sanoin että ei lääkkeet auta. Edelleen samoja oireita. Sain uuden tähystysajan. Todettiin että vatsan limakalvot parantuneet, mutta ruokatorvi pahasti tulehtunut. Sattuu rintojen väliin, eli ruokatorveen silloin kun syö tai juo hapokasta. Ja joutuu painamaan kipua vastaan. Kivut ja ainainen siis joka päiväinen närästys ei loppunut ja pääsin taas tähystykseen jossa todettiin että mun mahaportin läppä ei toimi. Joten nyt odotan leikkausaikaa jonka pitäis lopettaa mun oireet. Mulle rakennetaan tähystysleikkauksessa keinotekoinen venttiili mahaportin eli ruokatorvenläpän tilalle. . Vituttaa olla heittopussina. Enkä tosiaan ole varma että leikkaus auttaa 100% mutta muuta tietä en enää näe, on tää yhtä helvettiä joka päivä! :(

Nainen, 21v nyt, 18v olin kun ensioireita valitin.

• SJJ

Hei!
        Olen kärsinyt närästyksestä noin 13 vuotiaasta asti, olen nyt 29 vuotta ( nainen ). Kyse on mun tapauksessa refluksitaudista, eli ruokatorveen pääseen liikaa hapanta nestettä. Olen kokeillut useampia närästyslääkkeitä, somac tai zolt auttavat ehkä parhaiten. Joudun jatkuvasti ottamaan lääkeitä, jos lopetan lääkkeet oireet pahenevat heti. Yritän selvitä 1-2 tabletilla per päivä.
        Tähystys on tehty 5 kertaa, viimeksi elokuussa 2007. Sekä PH mittaus vatsalaukun happamuudesta pari kertaa. Ruokatorven "kiristys" leikkaus tehtiin mulle vuonna 2000, oireet vähenivät jonkin verran leikkauksen jälkeen, mutta jouduin sitten jonkin ajan päästä aloittamaan taas lääkkeiden syönnin. Mun kohdalla leikkaus auttoi siis vähän, mutta ei täysin. Ruokatorvi ei kyllä ole tulehtunut, mikä on hyvä. Ja nyt tähystyksessä näkyi, että leikkauksessa tehty "mansetti" oli hyvässä kunnossa, ruokatorven suu oli kuitenkin vähän väljä, eli se on löstynyt vähän ajan myötä leikkauksen jälkeen. Oireina mulla on lähinnä polte ja palan tunne kurkussa, ja nämä oireet masentavat todella paljon välillä, ja arki tuntuu rankalta.Välillä on aikoja jolloin vatsa on ollut aika hyvä, ja välillä taas oireet pahenevat. Syön pääsääntöisesti terveelllisesti, en polta, juon suht harvoin alkoholia ( en hiilihappojuomia, max yksi siideri ). Kahvin juonnin lopetin kokonaan jonkin aika sitten, ennen join 1-2 kuppia per päivä.
        Kyllä se leikkaus kuulema auttaa monella, mutta silti moni joutuu vielä käyttämään lääkkeitä leikkauksen jälkeen.
        Onhan tää kieltämättä todella rasittavaa välillä, ja olis niin ihanaa jos tästä närästyksestä joskus pääsis kokonaan eroon! Mitään muuta hyvää tässä ei ole kuin se, että joutuu syömään terveellisesti ja pysyy hoikkana. Muuten olen terve, ja olen tällä hetkellä raskaana ( esikoinen ), ja närästys on tietenkin pahentunut raskausaikana, täytyy vaan jotenkin koittaa kestää. Zoltia olen joutunut nyt välillä ottamaan kun oireet ovat niin pahat :(

• hitsari

2v. kestänyt, poltetta rintalastan takana, suuhun ei nouse, ei ole tutkittu, nexciumia. Lopetin hitsarin työt ja kahvinjuonnin niin närästys loppui, mutta tuli hetkeksi takaisin kun hitsasin vaikka oli sama ruokavalio. Myöhemmin 5 kuukauden päästä aloitin kahvia 2 kuppia päivässä juomaan, meni 2 viikkoa ei oireita. Seuraavana päivänä hitsasin ja tuli huuruja henkeen vedettyä parin tunnin aikana. Seuraavana päivänä närästi erittäin paljon ja koski mahaan. Nexiumilla loppui viikonsisään närästys ja kipu.
      Olisiko johtunut hitsauksesta?
      Tällä hetkellä ei ole mitään oiretta.

• monia lääkeitä kokeillut

Vajaat 20 vuotta sitten alkoi polttelemaan.

Tähysteltiin kummastakin päästä. Otettiin ultraääntä ja röntgeniä. Ei mitään erityistä. Löysä mahan portti. Vähän tulehdukesnomaista mahalaukussa.. Ei Helikobakteeria.

Somacia olen syönyt silloin tällöin. Auttaa. Tuota ennen kokeiltiin ainakin viittä eri valmistetta, mutta eivät riittäneet happoärsytyksen lamaannuttamiseen. Käsikaupan lääkkeet on ihan vitsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe