Vietättekö perinteisen joulun vai pakoon jonnekin...?
Me suunnittelemme paeta jonnekin,kuten viimejouluksikin,kuukausi pois hyörinästä,kaupallisuudesta,tungoksista..
Minne jouluna..?
40
2668
Vastaukset
- 1943
on Lontoo kuten vuosi sitten. Suosittelen muillekin. Joulupäivänä ei julkinen liikenne toimi, mutta elämän sykettä on. Ruokapaikkoja on, söimme jouluaaton aterian pubissa, muina päivinä eri paikoissa. Valinnanvaraa on. Meillä on ollut monet lähiomaisten hautajaiset joulun aikoihin ja halusimme pois niistä muistoista.
- också1943
Miamista 14 vuorokautta risteilylle, on lämpöå ja pääsee jouluvalmisteluista.
också1943 kirjoitti:
Miamista 14 vuorokautta risteilylle, on lämpöå ja pääsee jouluvalmisteluista.
mutta siskoni, jonka kanssa seuraavaksi lennämme sinne aurinkoiseen etelään, ei halua olla jouluna siellä, joten joko tuossa ensikuun alussa tai sitten joulun jälkeen... tuulta purjeisiin ellei hurrigaanin uhkaa ole.
Lastenlapset haluavat mummin jouluunsa, minutkin.
- sitä ihminen
kotoaan, varsinkin kun ei muuta paikkaa ole eikä ylimääräistä rahaa matkustella, eikä senpuoleen matkakumppaniakaan enää ja synttäritkin on aatonaattona ja lapsenlapset aattona.
- ihan onnellinen
Noista synttäreistä en ole ihan varma, onko se niin onnellinen asia. Loppua kohden hiihdellään. Naiset ei ainakaan 18 v jälkeen mitään täytä, että onnea vaan, jos tyttö olet:)
Meidän yksinelävien vanhojen ukkojen pitäisi kyllä jotain keksiä. Lapsenlapsia on ja kiva olisi nekin joskus nähdä, mukava niinkin.
En minä kyllä Lontooseen mitään Big Beniä tuijottamaan. Ei ole hirveästi rahaakaan, mutta jos jättäisi joulun väliin ja lentäisi uudeksi vuodeksi Rioon. Menolippuun saattaisi löytyä, eikä sambakarnevaalien jälkeen siitä paluustakaan isompaa väliä. :))) - vaan
ihan onnellinen kirjoitti:
Noista synttäreistä en ole ihan varma, onko se niin onnellinen asia. Loppua kohden hiihdellään. Naiset ei ainakaan 18 v jälkeen mitään täytä, että onnea vaan, jos tyttö olet:)
Meidän yksinelävien vanhojen ukkojen pitäisi kyllä jotain keksiä. Lapsenlapsia on ja kiva olisi nekin joskus nähdä, mukava niinkin.
En minä kyllä Lontooseen mitään Big Beniä tuijottamaan. Ei ole hirveästi rahaakaan, mutta jos jättäisi joulun väliin ja lentäisi uudeksi vuodeksi Rioon. Menolippuun saattaisi löytyä, eikä sambakarnevaalien jälkeen siitä paluustakaan isompaa väliä. :)))kyllä se parasta ennen päiväys meni jo yli neljäkymmentä vuotta sitten, eikä noista synttäreistä enää niin väliksi ole viime vuoden jälkeen.
Kait sitä vanhojen yksinasuvien akkojenkin pitäisi jotain keksiä, pitkät ovat tänä vuonna
joulunpyhät, mutta eiköhän se siinä kissan kanssa köllöttäessä jotenkin mene.
- Pelle1Peloton
...samanlainen joka paikassa, monissa paljon pahempikin, kuin meillä?
Tietysti pakoon voi yrittää vaikkapa jonnekin mökille, jos mahdollista.
Tärkeintähän on kuitenkin sulkea oma mielensä siltä kaikelta kauppiaiden ja heidän asiakkaidensa hössötykseltä. Uskonnollinen en ole, mutta joulurauhan voi löytää vaikka kerrostaloasunnossaan. Pikkusen sitä pitää ehkä harjoitella.- KristaTee
Ei EU ainakaan vielä ole rustannut Jouluhössötysdirektiiviä eikä kieltänyt perinteistä rauhallista joulunviettoa. Ei ole pakko lähteä mukaan siihen rumbaan.
- lupiini
KristaTee kirjoitti:
Ei EU ainakaan vielä ole rustannut Jouluhössötysdirektiiviä eikä kieltänyt perinteistä rauhallista joulunviettoa. Ei ole pakko lähteä mukaan siihen rumbaan.
onneksi ei ole sellaista direktiiviä. Joulu on hyvä viettää oman perheen kesken eikä tehdä mitään erityisjärjestelyitä. Matkalle emme ainakaan lähde, johan tänä vuonna on käyty Cornwallissa, Pohjois-Meksikossa ja viimeksi Kapkaupungissa. Nyt emme kaipaa muuta kuin rauhallista kotijoulua, poikamme varmaan tulee aattona käymään. Sitten onkin hyvä joulupäivinä lueskella kirjoja ja laulaa joululauluja.
- a-woman1
Monivuotinen haaveeni olisi mennä jonnekin erämaamökkiin luonnon ja lumen keskelle jouluna, mutta toteuttamatta taitaa jäädä lopullisesti.
Perinteeksi on jo muodostunut viettää joulu poikani perheessä, lapsenlasten kanssa leikkien ja iloiten. Usein ovat miniäni vanhemmat ja sisaren perhe mukana.
Koolla on yhteensä kuusi lasta, vanhin kuusi vuotta ja nuorimmat helmikuussa syntyneet kaksoset. Joulurauhasta ei kyllä ole tietoakaan, mutta vietän sitten joulunjälkeiset päivät täällä kotona yksin.- aloitat heti
tänään säästämisprojektin.
eli:kun olet kaupassa ja sulla on juustopaketti kädessä,laitat sen pois. Katsot hinnan ja kotona laitat sen juustopaketin hinnan purkkiin.
Sama juttu jatkuu...katsot vaikka omenapussin hinnan, et osta ,laitat summan säästöön.
Kahvikuppi baarissa,ahah, 2 euroa taas purkkiin ja niin edelleen.
Summat ei ole suuria etkä oikeastaan luovu mistään,jätät vain silläkertaa ostamatta!
Samaa voit toteuttaa jos aiot ostaa uuden hilavitkuttimen...tarvianko, no en...ja summa possuun.
Silleen minä ittelleni kalliin tietokoneen maksoin! Jätin pihalle kukkasipulit, 20euroa...en ostanut sitä puseroa...enkä tuotakaan...vähitellen kasasin sitä summaa...ei ollut kiire.
Tuossa mökkijutussa...pyydät sitten sukua osallistumaan ruokakustannuksiin...tuokaa te sitä ja sinä tuot tätä...ei tule kalliiksi kellekään.
Sinä tarjoat joululahjaksi mökin.
(niin tietysti...pikkupaketit lapsenlapsille,aikuisille ei mitään,eikö niin!) - 1943
aloitat heti kirjoitti:
eli:kun olet kaupassa ja sulla on juustopaketti kädessä,laitat sen pois. Katsot hinnan ja kotona laitat sen juustopaketin hinnan purkkiin.
Sama juttu jatkuu...katsot vaikka omenapussin hinnan, et osta ,laitat summan säästöön.
Summat ei ole suuria etkä oikeastaan luovu mistään,jätät vain silläkertaa ostamatta!
Samaa voit toteuttaa jos aiot ostaa uuden hilavitkuttimen...tarvianko, no en...ja summa possuun.
Silleen minä ittelleni kalliin tietokoneen maksoin! Jätin pihalle kukkasipulit, 20euroa...en ostanut sitä puseroa...enkä tuotakaan...vähitellen kasasin sitä summaa...ei ollut kiire.
Tuossa mökkijutussa...pyydät sitten sukua osallistumaan ruokakustannuksiin...tuokaa te sitä ja sinä tuot tätä...ei tule kalliiksi kellekään.
(niin tietysti...pikkupaketit lapsenlapsille,aikuisille ei mitään,eikö niin!)keskellä kesäisen muuttoni jälkeen ja yritän sanoa nuoremmille, että miettikää ennen kuin hankitte tavaroita. Ennen vanhaan kirjoitin joulukirjeen aina ystäville ja sukulaisille. Nyt tuokin joukko harvenee, ajattelin katsoa kuka muistaa jouluksi. Vastaan sitten uudeksi vuodeksi, ottaa jo päähän yksipuolinen muistaminen. Meikäläiselle tekisi hyvää paastota joulunpyhät ylensyömisen sijasta. Muuten ainakin ennen vanhaan Helsinki oli rauhallinen paikka jouluna, jos joulurauhaa haluaa
- a-woman1
aloitat heti kirjoitti:
(niin tietysti...pikkupaketit lapsenlapsille,aikuisille ei mitään,eikö niin!)...epäselvästi. Ei se rahasta ole kiinni. En nyt tarkoita, että upporikas olisin. Luultavasti voisin säästämättäkin kustantaa mökin ja vaikka laittaa ruuatkin suvulle, mutta kun haluaisin mennä mökille yksin. Kaksin olisi tietysti kaikkein miellyttävintä, mutta kun ei ole sitä kumppania. Turvallisuussyistä olisi kumppani myös tarpeen.
- kun on itse ollut
a-woman1 kirjoitti:
...epäselvästi. Ei se rahasta ole kiinni. En nyt tarkoita, että upporikas olisin. Luultavasti voisin säästämättäkin kustantaa mökin ja vaikka laittaa ruuatkin suvulle, mutta kun haluaisin mennä mökille yksin. Kaksin olisi tietysti kaikkein miellyttävintä, mutta kun ei ole sitä kumppania. Turvallisuussyistä olisi kumppani myös tarpeen.
aina köyhä ja kaiken on saanut säästää ja säästää. Ei ossaa ajatella että joillakin on sitä rahaa vuokrata se mökki tosta noin vaan.
Mulle se olis ylipääsemätön paikka jos ei olisi kitkuttanut sitä summaa kasaan paria vuotta. Sori! ;D - minulle, jos
a-woman1 kirjoitti:
...epäselvästi. Ei se rahasta ole kiinni. En nyt tarkoita, että upporikas olisin. Luultavasti voisin säästämättäkin kustantaa mökin ja vaikka laittaa ruuatkin suvulle, mutta kun haluaisin mennä mökille yksin. Kaksin olisi tietysti kaikkein miellyttävintä, mutta kun ei ole sitä kumppania. Turvallisuussyistä olisi kumppani myös tarpeen.
laitan numeroni tänne?
- pakkas-akka
tule meille ! on varmasti lunta ,tyhjää ja hiljaista ja kylmää ja ei sitten muuta.kuu kurkistaa , jos haluat ,tai mie saatan jutella sinun kanssa , mut jos et taho , et sitten minuakaan näe !
- mummikka
Perinteenä meilläkin oli viettää joulua tyttären perheessä. Se alkoi heidän ensimmäisen lapsen synnyttyä, ennen vietimme joulut meillä. Nyt yksinäisenä se tuntuu entistä tärkeämmältä.
Vietän pari vuorokautta hälinän ja melskeen keskellä. Kolme alle kouluikäistä lasta, kissa ja koira, vävypojan vanhemmat ja veli. Nautitaan yhdessäolosta, syödään hyvin, lahjojakin annetaan.
Kivaa se on ja tapaninpäivänä nautin uupuneena oman kodin hiljaisuudesta. Tällä hetkellä en kaipaa muuta joulunviettotapaa. Olen ensi viikolla matkalle lähdössä.
Käyn välillä kotona ja saatan lähteä jouluksi uudelleen.
Lähden vaikka johonkin kylpylään jos lentäminen ei houkuttele heti uudelleen.
Yhden joulun vietin Marokossa.
Sain sieltä salmonellan tuliaisiksi.- Pienet kuviot
Kummastelen pakoon joulua-ajatusta tässä ikäluokassa. Anteeksi nyt, mutta itseännekö te menette pakoon, sillä jos nyt ei muka voi joulua viettää tai olla viettämättä tahtomansa mukaan, niin milloin sitten? Ei joulua tarvitse paeta yhtään minnekään, sillä yhtä hyvin etelässä kuin lännessä tai idässä omat ajatuksemme ovat seurana väkisinkin.
Suomessakin voi viettää ihan siinä omassa kämpässä jouluttoman joulun, jos hirveästi ahdistaa. Monet viettäisivät kovin mielellään perinteisen joulun eli olisivat perheen kesken vaan kaikilla ei ole perhettä tai mahdollisuutta traditioiden vaalimiseen. Kaupallista jouluhässäkkää voi välttää ihan mainiosti, kun ei mene siihen mukaan. Tahtoa se tosin vaatii, mutta tahtoa vaatii myös pakeneminen.
On varmaan trendikästä lähteä joulua pakoon eli lähteä pakoon itseltään ja mahdollisesti läheisiltään. Menettekö muutakin elämää pakoon? Minne?- pakoon
ihan vaan joulun viettoa ruuhka Suomessa,kaupallisuutta,turhaa-ainakin meille-älytöntä kokkailua ja paistamista,liikkeet täynnä kaikkea krääsää jne.
Haluamme joulurauhaa toisella tavalla,siellä missä ei panosteta jouluun samalla tohinalla kuin täällä.
Viimevuonna onnistuimme "vetämään viivan"joulukuun päälle ja palasimme myöhemmin.
Sukulaiset ja isot lapsetkaan ei välitä liiemmin koko joulusta joten lienee selvä. - pienet kuviot
pakoon kirjoitti:
ihan vaan joulun viettoa ruuhka Suomessa,kaupallisuutta,turhaa-ainakin meille-älytöntä kokkailua ja paistamista,liikkeet täynnä kaikkea krääsää jne.
Haluamme joulurauhaa toisella tavalla,siellä missä ei panosteta jouluun samalla tohinalla kuin täällä.
Viimevuonna onnistuimme "vetämään viivan"joulukuun päälle ja palasimme myöhemmin.
Sukulaiset ja isot lapsetkaan ei välitä liiemmin koko joulusta joten lienee selvä.Ymmärsin tuon kyllä, kunhan kyseenalaistin. Ollessani ansiotyössä (40 vuotta) koin joulun rasitukseksi. Lasten ja silloisen mieheni takia joulua ei voinut laistaa. Mietin,että kun olen eläkkeellä, lähden kyllä jonnekin pois, missä joulua ei ole. Nyt, kun minulla on mahdollisuus lähteä minne tahansa, nautin joulusta, koska ei tarvitse keskittää juhlaa ja etenkin sen valmisteluja yhteen päivään tai viikonloppuun vaan voin tehdä juttuja omassa tahdissani ja tavallani.
Joulu itsessään on edelleen minulle suuri juhla, kun siitä poistaa kiireen. Jouluhässäkässä liikkumista vältän, hiljaisuutta ja omaa rauhaa riittää, jos sitä osaa hakea ja kuten sanottu on aikaa hakea...
Joulunaika on talossamme ollut ihanan rauhallinen eli ne pyhät. Kaikki muut ovat ilmeisesti maalta kotoisin ja - Luojan kiitos - painuvat sinne jouluksi takaisin. Niinpä on todettava, että ruuhkavuosien haave joulun sivuuttamisesta onkin muuttunut muuksi. Matkailu toki on silti oma lukunsa. - 1943
pienet kuviot kirjoitti:
Ymmärsin tuon kyllä, kunhan kyseenalaistin. Ollessani ansiotyössä (40 vuotta) koin joulun rasitukseksi. Lasten ja silloisen mieheni takia joulua ei voinut laistaa. Mietin,että kun olen eläkkeellä, lähden kyllä jonnekin pois, missä joulua ei ole. Nyt, kun minulla on mahdollisuus lähteä minne tahansa, nautin joulusta, koska ei tarvitse keskittää juhlaa ja etenkin sen valmisteluja yhteen päivään tai viikonloppuun vaan voin tehdä juttuja omassa tahdissani ja tavallani.
Joulu itsessään on edelleen minulle suuri juhla, kun siitä poistaa kiireen. Jouluhässäkässä liikkumista vältän, hiljaisuutta ja omaa rauhaa riittää, jos sitä osaa hakea ja kuten sanottu on aikaa hakea...
Joulunaika on talossamme ollut ihanan rauhallinen eli ne pyhät. Kaikki muut ovat ilmeisesti maalta kotoisin ja - Luojan kiitos - painuvat sinne jouluksi takaisin. Niinpä on todettava, että ruuhkavuosien haave joulun sivuuttamisesta onkin muuttunut muuksi. Matkailu toki on silti oma lukunsa.kokonainen loimme ihan omat jouluperinteet, koska olin hyvin uupunut joulun alla. En lähettänyt joulukortteja, vaan vasta uudenvuoden tervehdyksen, koska minulla oli joulun jälkeen vapaata. En siivonnut, leiponut ja häärännyt, vaan menimme perheen kanssa metsään etsimään joulukuusta. Tuolloin oli vielä lunta ja meillä oli tosi hauskaa rämpiessämme lumessa. Kun jokin kuusi kelpasi yhdelle, joku toinen saattoi olla eri mieltä. Yleensä saavuimme joulun viettoon myöhään aatonaattona. Kerran ostin jouluruoatkin vasta aattona ja kaikkea sai, laatikotkin puoleen hintaan. Joulunpyhät olivat aika rauhalliset, appeni ja mieheni olivat hyvin tyytyväisiä minun ratkaisuihini.
- pienet kuviot
1943 kirjoitti:
kokonainen loimme ihan omat jouluperinteet, koska olin hyvin uupunut joulun alla. En lähettänyt joulukortteja, vaan vasta uudenvuoden tervehdyksen, koska minulla oli joulun jälkeen vapaata. En siivonnut, leiponut ja häärännyt, vaan menimme perheen kanssa metsään etsimään joulukuusta. Tuolloin oli vielä lunta ja meillä oli tosi hauskaa rämpiessämme lumessa. Kun jokin kuusi kelpasi yhdelle, joku toinen saattoi olla eri mieltä. Yleensä saavuimme joulun viettoon myöhään aatonaattona. Kerran ostin jouluruoatkin vasta aattona ja kaikkea sai, laatikotkin puoleen hintaan. Joulunpyhät olivat aika rauhalliset, appeni ja mieheni olivat hyvin tyytyväisiä minun ratkaisuihini.
..eli kertomasi ja sopinut meidän huusholliin paremmin kuin hyvin. Kyllä olitte fiksuja. Olin silloin kiltti eli älyttömän tahdoton. Lähinnä mies oli se, joka meillä määräsi vaan ei häärännyt pätkääkään. Tällä iällä ja tietämyksellä hämmästelen vieläkin, että hän sai minut suitsiin niin tiukasti. Jouluaattona olin aivan reporanka, kun kaikkea piti olla ja mieluummin kotona tehtyä. Olen aika onneton kokki muun päälle. Monta kertaa riitelimme silkasta hermostumisesta ja väsymisestä kaiken päälle jouluaattona.
Olisi se aikaa, enkä sitä totisesti kaipaa yhtään. Korkeintaan pienten lasten iloa ja riemastusta: heiltä ei joulu lopu edes vanhempien mököttelyyn. Nyt on aika toinen ja joulu kaikilla, vietti sitä tai ei.
- SelmaSuppilo
ikuisuuskysymys. Joku raataa itsensä uuvuksiin joulun alla, kehuskelee sillä ja häntä pidetään hyvänä emäntänä. Joku toinen taas valmistelee hiljalleen perinteistä, rauhallista joulua, ei kehu sillä, eikä kerää ihailua. Kolmas taas ostaa liput johonkin eksoottiseen maahan ja palattuaan kertoo viettämästään ihanasta suomalaisesta joulusta. Ja sitten tämä neljäs ei tee mitään.
Makuasia on mitenkä joulunsa viettää, se tulee kuitenkin. Minä sain tarpeekseni jouluhössötyksestä silloin, kun lapset olivat pieniä, silloin oli pakko tehdä joulu. Oli kaikki muutkin työt ja aattona oli niin puhki, että olisi tehnyt mieli parkua. Huh-huh!
Nyt on pojanlapset pieniä, heidän tähtensä on jotain laitettava, mutta mitään ylenpalttista en joulun tähden tee. En aio viettää joulua komerossa ja tuskin vieraatkaan, jos niitä sattuu poikkeamaan kaappeihin kurkkii, niinpä ei niitäkään tarvitse juuri jouluksi kaikkia viimeisen päälle siivota.
Ihannejoulu olisi jossain mökissä lumen keskellä kaukana kaikesta, vain taivaan tähdet valona ulkona ja kynttilät sisällä.Tänä vuonna, luultavasti.
Alun pitäen olimme suunnitelleet ja varanneet Mexicon mutta Dengue-kuume muutti sen joulua edeltäväksi Kiinan kiertelyksi.
Espanjaankaan tuskin tulee lähdetyksi.
Siis joulu kotona.
Kuusen kanssa emme ole temppuilleet vuosikausiin kotonakaan.
Kinkku on kymmenien vuosien aikana ollut pöydässä muutaman kerran.
Kaupallisuus ja touhotus ei kosketa meitä.
Koko avioliiton ajan olen lahjatouhut delegoinut kokonaisuudessaan vaimolleni.
Penskat perheineen piipahtavat luultavasti tapaninpäivänä.
Oleellisin ero arkeen lienee se että pyhinä en viitsi käydä salilla koska siellä ei ole muitakaan.
Lasten ollessa pieniä oli kotonamme joka jouluaatto hemmetinmoiset karnavaalit.
Siinä suhteessa kiintiömme on täysi!- Vanhapoikamies
Rauhallisen Joulun.
Ylikypsää sian sivua (ei sitä bakteereilla terästetyllä suolavedellä kyllästettyä lahokantokinkkua) ja graavilohta ainakin varaan riittävästi. Prosenttiglökiä pitänee myös hankkia varastoon useampaa sorttia ja riittävästi. Yksiksensä sitä kun yskiskelee, voi tällä kertaa kokeilla tällaista joulua. Oikein mässäilyä! Ties tuleeko enää tilaisuuttakaan, kun tuota ikää alkaa karttua. Saattaa kaatua milloin vain sen viimeisen kerran. Eikä ole ketään kieltämässä jos käskemässäkään kuten ei koskaan ennenkään. Mitä väliä millään oikeasti on??? - elma05
Vanhapoikamies kirjoitti:
Rauhallisen Joulun.
Ylikypsää sian sivua (ei sitä bakteereilla terästetyllä suolavedellä kyllästettyä lahokantokinkkua) ja graavilohta ainakin varaan riittävästi. Prosenttiglökiä pitänee myös hankkia varastoon useampaa sorttia ja riittävästi. Yksiksensä sitä kun yskiskelee, voi tällä kertaa kokeilla tällaista joulua. Oikein mässäilyä! Ties tuleeko enää tilaisuuttakaan, kun tuota ikää alkaa karttua. Saattaa kaatua milloin vain sen viimeisen kerran. Eikä ole ketään kieltämässä jos käskemässäkään kuten ei koskaan ennenkään. Mitä väliä millään oikeasti on???Minusta tuntuu ,jotta sun käy huonosti ,jos aivan mässäilyksi panet!
Mikäpä siinä, hyvää ruokaa ja juomaa riittävästi,mutta liikuntaakin pitää siihen sivuun ottaa.
Hyviä joulunpyhiä vaan! - minä en onellinen nainen
Rauhallisen Joulun.
Ylikypsää sian sivua (ei sitä bakteereilla terästetyllä suolavedellä kyllästettyä lahokantokinkkua) ja graavilohta ainakin varaan riittävästi. Prosenttiglökiä pitänee myös hankkia varastoon useampaa sorttia ja riittävästi. Yksiksensä sitä kun yskiskelee, voi tällä kertaa kokeilla tällaista joulua. Oikein mässäilyä! Ties tuleeko enää tilaisuuttakaan, kun tuota ikää alkaa karttua. Saattaa kaatua milloin vain sen viimeisen kerran. Eikä ole ketään kieltämässä jos käskemässäkään kuten ei koskaan ennenkään. Mitä väliä millään oikeasti on???onnellinen mies.
- 1943
Rauhallisen Joulun.
Ylikypsää sian sivua (ei sitä bakteereilla terästetyllä suolavedellä kyllästettyä lahokantokinkkua) ja graavilohta ainakin varaan riittävästi. Prosenttiglökiä pitänee myös hankkia varastoon useampaa sorttia ja riittävästi. Yksiksensä sitä kun yskiskelee, voi tällä kertaa kokeilla tällaista joulua. Oikein mässäilyä! Ties tuleeko enää tilaisuuttakaan, kun tuota ikää alkaa karttua. Saattaa kaatua milloin vain sen viimeisen kerran. Eikä ole ketään kieltämässä jos käskemässäkään kuten ei koskaan ennenkään. Mitä väliä millään oikeasti on???joulurauhaa, jos puitteet vielä ovat hyvät. En tiedä, miten itse koet yksinolon. Itse en tiedä vietänkö joulua yksin. Jos niin käy, asia ei ole ongelma. Voin syödä vaikka joulutorttuja, varaan pakastimeen taikinalevyjä ja ostan luumuhilloa. Hyvää joulun odotusta Sinulle.
- etsivivä-amadeus
Rauhallisen Joulun.
Ylikypsää sian sivua (ei sitä bakteereilla terästetyllä suolavedellä kyllästettyä lahokantokinkkua) ja graavilohta ainakin varaan riittävästi. Prosenttiglökiä pitänee myös hankkia varastoon useampaa sorttia ja riittävästi. Yksiksensä sitä kun yskiskelee, voi tällä kertaa kokeilla tällaista joulua. Oikein mässäilyä! Ties tuleeko enää tilaisuuttakaan, kun tuota ikää alkaa karttua. Saattaa kaatua milloin vain sen viimeisen kerran. Eikä ole ketään kieltämässä jos käskemässäkään kuten ei koskaan ennenkään. Mitä väliä millään oikeasti on???Ei kiireistä hössötystä,Kämpän sain kuntoon,remontin aloin kesäkuussa,ja nyt se on viitä vaille valmis.Samalla tuli siivouskin päällisin puolin tehdyksi.
Kauppiaat aloittavat myyntihössötyksen mielestäni liianvarhain.
Järvi meni jäähän viimeyönä,järki toivottavasti ei amateus - Fridanna
etsivivä-amadeus kirjoitti:
Ei kiireistä hössötystä,Kämpän sain kuntoon,remontin aloin kesäkuussa,ja nyt se on viitä vaille valmis.Samalla tuli siivouskin päällisin puolin tehdyksi.
Kauppiaat aloittavat myyntihössötyksen mielestäni liianvarhain.
Järvi meni jäähän viimeyönä,järki toivottavasti ei amateusTippa tulisi silmään, jos jäisin tänne kotiin jouluaatoksi. Siksipä menenkin kaupunkiin tyttäreni perheeseen, jonne kokoontuukin sitten mummit, kummit ja kaimat...suurin piirtein noin eli melkein koko suku.
Parasta sellaisessa joulussa on yhdessä kirkossa käynti aattona iltapäivällä ja yhteinen ateria illemmalla. Pöytä on olohuoneessa vedetty nurkasta nurkkaan, muuten eivät kaikki sopisi.
Lahjoista jo voisi luopua, kun kaikki alkavat olla tällä hetkellä aikuisia. Ehkä jokainen voisi ostaa kirjan jollekin toiselle, siinä kaikki.
- äärellä
-Viime joulu oli siitä erikoinen,että olin ensimmäisen kerran elämässäni joulun poissa kotoa.Se oli ollut harras toiveeni ja toteutui viimein 60:n kotijoulun jälkeen.-Varasimme jo lokakuussa (2006)puolisoni kanssa paikat kristillisestä lomakeskuksesta maaseudun rauhan keskellä.Olimme siellä monien hyvien ystäviemme kera viettämässä perinteistä joulua kaikkine joulun sanomaan liittyvine ohjelmineen,joihin sai vapaaehtoisesti osallistua.
-Tämän joulun vietämme jälleen kotona lasten- ja lastenlasten kanssa,mutta matkustan myös etelän lämpöön viikoksi joulun alla.Silloin matkat ovat edullisimpia.Matkaseurana on kaksi nuorinta aikuista lastani.Mies ei pääse mukaan joulun työkiireidensä vuoksi. - olen saanut tarpeekseni
Aina sama hössötys.
perheenjäsenet odottavat että minä laitan joulun, saavat tulla valmiille.
Älkää sanoko että älä passaa.
Totuttuja tapoja on lähes mahdoton lähteä muuttamaan, mieluummin tekee kuten aina ennenkin, ei tarvitse selitellä ja selittää.
Työelämässä ollessani se oli aina stressin paikka kun piti töiden lisäksi laittaa joulu perheelle.
Oli sitten itse aivan piipussa kun aatto-ilta viimein koitti.- Hoitaja*
Töissä jouluna joka päivä, ei ongelmaa joulun vietossa senkun makaa ne vähät vapaat puoli pökerryksissä kotona.
Myös meillä, vaimo valmisteli osa-aikatyön ohessa molempien puolien klaaneille aattoillan.
Kaiken lisäksi hän oli useana aattona töissä muistaakseni klo 13.00 asti.
Sinä aikana kun muu porukka kävi hautausmaalla painoi vaimo hiki hatussa hommia.
Hemmetinmoinen hässäkkä.
10:n vuoden jälkeen sain vaimon suostumaan siihen että ilmoitimme klaaneille tulevamme vuorostamme aattoiltana heille.
Aloittaen hänen sisarensa perheestä.
Rällingit loppuivat siihen.
Muutenkin mitta tuli täyteen lopuksi iäksi.
- Kaikki tyytyväisiä
On hienoa nauttia joulusta yksin lähtemättä mihinkään tai kutsumatta ketään. Ah! mikä joulurauha. Jouluruokana voi olla vaikka suklaa ja piparkakut. Myös sukulaiset ja tuttavat nauttivat joulustaan omissa kodeissaan haluamallaan tavalla.
- NainenS
Moniaita yksinäisiä jouaattoja viettäneenä on tullut kokeiltua erilaisia herkkuvaihtoehtoja mm. mämmiä. Olemme viettäneet myös monta nyyttäri joulua tuttavien kesken, ne on toiminut tosi hyvin eikä kenenkään ole tarvinnut rehkiä.
- 1943
vaihtoehto minullekin. Saa nähdä, mitä teen. Toinen lapsistani meni juuri kihloihin, saa nähdä miten nuoripari viettää joulunsa. Toinen on ulkomailla ja oikeastaan haluaisin mennä hänen luokseen, mutta hänellä voi olla töitä jouluna. Viihdyn ihan mainiosti yksinkin. Saunakin on asunnossa. Oikeastaan olen melko kranttu seurani suhteen.
Yleensä olen ollut jommankumman tyttären luona jouluaaton, mutta tällä kertaa varmaan olen yksin. Toinen tytär on Thaimaassa silloin ja toinen jouluaterialla anoppilassa, jonne minullakin olisi kutsu, mutta en halua sinne mennä, vaikka niitä ihmisiä vastaan ei mitään olekaan. Mieluummin olen ihan rauhassa kotonani, syön hyvin, katson telkkua enkä kärsi yksinolosta, sillä asennoitumisestahan kaikki riippuu. Toki käynee tytär jossain välissä lahjoja hakemassa ja jättämässä, mutta vain lyhyemmin. Joulupäivän sitten varmaan jo vietänkin tyttären perheen kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448179Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432191Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262082- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 281163
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860