Joo, mulla on ollut aiemminkin akvaario ja nyt oon hankkinu uuden, mulle "sopivan kokosen" 130l. Ei siis mikään kauheen iso mut niinkuin sanoin mulle just sopiva. Siellä on mulla 6 keltabarbia, kaks platyä joita aijon hankkia lisää pikapuoliin! Kaksi leopardimonnia, joille suunnittelen myös kavereita ja yks ainut neontetra, iik! Sille on pakko saada kavereita! No, yksi kymysys ois semmonen et Mitä kannattais hankkia näiden seuraan ja sopivatko keskenään? Mittasin veden ph:n, se oli kahdeksan, mikäli tulkitsin värin oikein, eli ok, kai... Aion myös hankkia miljoonakaloja, koska olisi kiva nähdä poikasia vipeltämässä, niin ja poikasakvaarion tietty niille! keltabarbien kutemisesta? Oisko mulle ihan mahdoton ajatus, voisin käyttää kutuakvaarioksi muillekkin kaloille n.60l. Mitäs se? Kalojen ruokavalöioon haluaisin lajikohtaista tarkennusta! Olen kokeillut herneitäkin, keltabarbit söivät. ok? Ja sen lisäksi erilaisia kuivaruokia, monnitabletteja ja hiutaleita! Mulla oli siellä lämmitin säädettynä 24-26 c, mut vesi tuntu tosi lämpimältä, otin lämmittimen pois. Sit on tietty suodatin, pyöritysvoima sopiva. Ja lamppu, puuttuuko jotain todella oleellista? Kasveja 7. Kukkaruukku, pulputus jutska ja sit somisteena kiviä ja koristeita, toiseen päähän laitoin valkoista kiveä, monnit arastelivat edellisessä akvaariossa jossa sitä oli kokonaan, nyt on suurin osa tummanpunertavaa sorsseliä. Kalat ovat vilkkaan tuntuisia. Mutta haluaisin varmistaa ettei kaikki ole menossa pieleen? Kommenteja, kaikkiin asioihin! Kiitos jo etukäteen!
Mitäs ootte mieltä?
8
628
Vastaukset
- fish
platyt ja millikset ei oikeestaan sovi muitten mainitsemiesi kalojen kanssa yhteen, ne tarvitsee emäksistä vettä, pH 7-8, kun taas muut sen alle. Joten en sekoittaisi niitä! Tulee ongelmia, kokemusta on! Itse ehkä luopuisin platyista, koska emäksisen veden kaloissa ei ole kovin paljoa valinnan varaa, mutta.. Käy katsomassa sivulla http://www.hut.fi/~lsarakon/lajit/
sieltä löytyy eri kaloja ja niiden vaatimuksia. - fisu
niin olet sitten platyjen ja millisten "superfani". EI saisi enää nousta eli pH 6,5-8. Eli älä sekoita noita muita altaaseen, koska vesiarvot ei käy yksiin. Kyllähän kalat soputuu, muuta älä ota ainakaan lisää. Partiksen voit ottaa leväputsariksi, jos platy miljoonakala duo ei hoida tarpeeksi hommia.
Jos kasveja on 7 kipaletta, hanki lisää esim. vesitähdikkiä, vedensuosikkia tms helppohoitoista pltyille & co. kodiksi. Jos tarkoittaa lajimäärää unohda äsken lukemasi.
Voit antaa ja kokeilla jääkaapista salaattia ja kaaleja nykyisille fisuillesi. Ota pois jos ei maistu.
Opiskele synnyttävistä hammaskarpista, vaikka Sarakonnun sivuilta ja onnea tulevalle perheenlisäykselle. - eero
Voisi olla syytä hankkia lämpömittari. Ymmärsin, että kokeiltuasi vettä joka piti olla 24-26 astetta, se tuntui liian lämpimältä. Mittarilla se selviää parhaiten. Välillä lämmittimet ei toimi aivan tarkalleen ja termostaatit oikkuilee. Tosin mulla on 26 altaassani ja vesi todella tuntuu lämpimältä kun käsiä siellä välillä joutuu käyttämään. Muutenhan edelliset kirjoittajat ovat sanoneet paljon asiaa
- Tetra
Kun pH:si on noinkin korkea, kannattanee hankkia kaloja, jotka viihtyvät emäksisessä vedessä. Millikset ja platyt, ym synnyttävät hammaskarpit ovat sopivia.
Kun altaassa on pelkkiä synnyttäviä hammaskarppeja ja paljon kasvillisuutta, niin poikasiakin säilyy enemmän. Esim jaavansammal on yliveto piilo poikasille. Meikäläisen sammalpöheiköstä löytyy jatkuvasti miekkapyrstön ja milliksen poikasia ihan omiin tarpeisiin. Kokeilin joskus lisäännyttää niitä kutuakvaariossa, mutta yhtäkkiä huomasin omistavani läjäpäin poikasia, joista ei pääse eroon. Niitä kun tuli parhaimmillaan n. 20/kk/naaras.- juuso
...niin keltabarbit on tosi helppoi kudettaa Ph:oon pitäis olla siinä 7 tai vähän alle tuntumassa kutuakvarioksi sopii noin 40-50l akvaario jonne laitetaan kuturitilä tai hyvin pestyä karkeaa soraa kasvitiheikkö (ei välii onko oikee tai ei) sieni suodatin lamppu ei oo välttämätön eikä sitä ees suositella... sitten koiraat ja naaraat on hyvä erottaa toisiin akvaarioihin tai jakaa akvaario kahteen osaan lasin tai kuturitilän avulla ja kutu kaloja olisi hyvä ruokkia mahdollisimman monipuolisesti elävällä- ja kasvipitosella ruualla ja myös korkea luokkaiset hiutale ruuat voivat tuottaa myös tulosta... parhaimman tuloksen saapi kun kutukaloja kudettaapi kutukierron mukaisesti... ai nii ja lämpötila pidetään siinä 25-27*c lämmössä...
- Kalanen
juuso kirjoitti:
...niin keltabarbit on tosi helppoi kudettaa Ph:oon pitäis olla siinä 7 tai vähän alle tuntumassa kutuakvarioksi sopii noin 40-50l akvaario jonne laitetaan kuturitilä tai hyvin pestyä karkeaa soraa kasvitiheikkö (ei välii onko oikee tai ei) sieni suodatin lamppu ei oo välttämätön eikä sitä ees suositella... sitten koiraat ja naaraat on hyvä erottaa toisiin akvaarioihin tai jakaa akvaario kahteen osaan lasin tai kuturitilän avulla ja kutu kaloja olisi hyvä ruokkia mahdollisimman monipuolisesti elävällä- ja kasvipitosella ruualla ja myös korkea luokkaiset hiutale ruuat voivat tuottaa myös tulosta... parhaimman tuloksen saapi kun kutukaloja kudettaapi kutukierron mukaisesti... ai nii ja lämpötila pidetään siinä 25-27*c lämmössä...
Siinähän se jo tuli!
- juuso
Kalanen kirjoitti:
Siinähän se jo tuli!
...uros on naarasta pienempi ja uroon kyljet ovat vähän vihertävät ja selkä evissä voipi olla vähän punertavaa jota naaraalla ei muistaakseni ole ja naaras on pulleampi niinku jo äske sanoin ja sen kyljen pisteet ovat tummia ja niissä ei ole yleensäkään vihertävää... niin muuten kutukalojen pitäisi olla vähintään 8-12kk ikäisiä että ne saisi kutemaan... mut ei yli 2vuotiaita...
- Sari sardiini
Ei kannata "rämplätä sen lämmittimen kanssa voi kokemuksella sanoa....jos seon ehjä ja oikeen säädetty niin kyllä sen pitäs asiansa osata hoitaa...Ja säännöllinen veten vaihto onn kaiken A ja Ö.....riittävästi ppilopaikkoja ja kasveja, ettei sitten tule yliherkkiä kaloja......kokemusta on....niistäkin...jos sun akvaarios joskus menee melki kokonaan vedeltään vihreeks silllää niinku samentuu ja tulee sairaasti levää. Pidä silloin pari päivää ilman valoja ja ilman ruokaa ja sit kunnon veten vaihto ja maltillista syöttämista niin levät lähtee (tätä kutsuttiin muistaakseni nimellä viher samennus...) toivottavasti oli jotain hyötyy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks655706Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.243637Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?
Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää763496- 1132926
En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä
kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri642427Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu401805Mikä ihmeen v&v megastore?
Tulee Pohjoisväylälle. Mitä siellä myydään? Keski-uudessamaassa juttua.11348En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131295Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel681214Miksi kastetaan luterilaisia ?
Tiesitkö että helluntailaiset ja jehovantodistajat kastavat luterilaisia saadaksen uusia maksavia jäseniä ? Tätä hellunt1801061