Kelkka

2t vai 4t?

Niin mitenkäs se on kumpi nykyään oikea valinta? Vesijetti maailmassa ekat nelarit oli semmoisia mopoja/möhköjä tehokkaisiin 2T laitteisiin verrattuna. Meni muutama vuosi että pääsivät ovi ja nyt menevät jo kaukana. Miten lie kelkkojen kanssa? Painavatko nelarit liikaa tehoon/ominaisuuksiin nähden? Onko jotain muuta syytä valita nelari?
Myyjät puhuu mitä puhuu mutta mitä sanoo käyttäjät?

17

7622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uueuui

      Ainakin kokeilemani Yamahan n.120 hv? nelari oli melko ripeä peli. Hyökkäsi välittömästi keula taivaissa kaasun hipaisusta ja vääntöä riitti. Paljon tehokkaampiakin kyllä saa nykyään. Pitempää kokemusta ei ole. Oma kelkka on vanha formula 500, joten yamahan tehot tuntui senkin takia reippailta.

      • make16

        ajoin viimetalvena 07 yamaha badboy:lla noh ihan hyvin vääntää ja kulkeekin ihan mukavasti toimii merellä mutta kun mennään patikkoon nii eipä oo enää hauskaa keulassa liikaa painoa,sitten tämä bensan kulutus itellä on 500 v-max vm:1999 ja saman verran vei tämä nelari bensaa ku oma ehkä hitusen vähemmän,
        ja ne nuo badboyn saundit ne on nii helevetin mahtavat.


    • mä vaan

      parempi kun se on kevyempi. Kulkee paremmin pinnalla kuin 4 tahtinen. Mitä kevyempi kelkka on, sen parempi. Mukava ajaa rauhallisesti sekä lujaa missä on paljon lunta.

      Ainakin uudemmat ski doot ovat kevyitä verrattuna muihin malleihin.

      • 2T/4T

        Kiitoksia vastauksista. Mitenkäs tuo kiihtyvyden kanssa on? Ei itelle väliksi tuo patikossa huonous kun en tykkää ajaa semmoista oikein millään joten pyrin ajelemaan umpeen ja tasaisilla reiteillä. Huipuilla ei niin väliä mutta pitäisi olla kiihtyvyys semmoinen ettei heti rupea tuntumaan tehottomalta.


      • mä vaan
        2T/4T kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Mitenkäs tuo kiihtyvyden kanssa on? Ei itelle väliksi tuo patikossa huonous kun en tykkää ajaa semmoista oikein millään joten pyrin ajelemaan umpeen ja tasaisilla reiteillä. Huipuilla ei niin väliä mutta pitäisi olla kiihtyvyys semmoinen ettei heti rupea tuntumaan tehottomalta.

        on tehokkaampi kuin 4 tahtinen. Ei uskoisi kyllä se niin on vaan.

        Sinulle sopisi tommonen kelkka, se on kevyt ja helppo ajaa. Kiihtyy mukavasti. Halpa on uutena.

        http://www.kelkkapalsta.com/uudetkelkat/?uusi=1&id=7782

        Jos uppoat lumeen kiinni jonnekin, niin se on helpompi työntää irti tai nostaa sieltä. Viime keväänä jäin kiinni lumeen yamaha venturella 1000 kuutioinen moottori, kelkka painaa yli 250 kiloa. En meinannut saada ylös siitä luminontusta piti ystävät kutsua. Sitten seuraavana päivänä ajoi isäni kelkkaa joka oli yamaha venture mutta paljon vanhempi malli alle 500 kuutioinen ja kevyempi kelkka jäin kiinni lumeen ylämäessä metsässä, oli helppoa irrottaa siitä ja pääsin jatkaa ajoa kun se oli paljon kevyempi kuin nykyajan muskelit. Onhan ne mukava ajaa hienolla nykyaikaisilla kelkoilla mutta painavia, pitää ajaa lujaa ettei jää kiinni.


      • 2T/4T
        mä vaan kirjoitti:

        on tehokkaampi kuin 4 tahtinen. Ei uskoisi kyllä se niin on vaan.

        Sinulle sopisi tommonen kelkka, se on kevyt ja helppo ajaa. Kiihtyy mukavasti. Halpa on uutena.

        http://www.kelkkapalsta.com/uudetkelkat/?uusi=1&id=7782

        Jos uppoat lumeen kiinni jonnekin, niin se on helpompi työntää irti tai nostaa sieltä. Viime keväänä jäin kiinni lumeen yamaha venturella 1000 kuutioinen moottori, kelkka painaa yli 250 kiloa. En meinannut saada ylös siitä luminontusta piti ystävät kutsua. Sitten seuraavana päivänä ajoi isäni kelkkaa joka oli yamaha venture mutta paljon vanhempi malli alle 500 kuutioinen ja kevyempi kelkka jäin kiinni lumeen ylämäessä metsässä, oli helppoa irrottaa siitä ja pääsin jatkaa ajoa kun se oli paljon kevyempi kuin nykyajan muskelit. Onhan ne mukava ajaa hienolla nykyaikaisilla kelkoilla mutta painavia, pitää ajaa lujaa ettei jää kiinni.

        Tuota olen tuumannutkin mutta miten noissa riittää kuluhaluja oikeasti? Vähän joskus koettanut 550 fööniä ja sitten heti perään vastaava nestekonetta niin jälkimmäinen oli kyllä aivan eri maailmasta kulun puolesta. Ei huvittaisi ostaa ja todeta että kaasu pohjaa koko ajan kun ei kulje sitä mitä haluaisi. Kaikkeen kun tottuu.


      • djzj
        2T/4T kirjoitti:

        Tuota olen tuumannutkin mutta miten noissa riittää kuluhaluja oikeasti? Vähän joskus koettanut 550 fööniä ja sitten heti perään vastaava nestekonetta niin jälkimmäinen oli kyllä aivan eri maailmasta kulun puolesta. Ei huvittaisi ostaa ja todeta että kaasu pohjaa koko ajan kun ei kulje sitä mitä haluaisi. Kaikkeen kun tottuu.

        Kannattaa ostaa nestekone jos 2-tahtiseen päätyy. Tuo 550 on vanhaan 503-Rotaxiin pohjautuva työkonemainen maatalousmoottori, isoja kulkuhaluja ei ole, luotettavuutta kyllä. Neste-rotaxit kulkee ihan hyvin, ei ehkä muun merkkisiä vastaavasti kuitenkaan


      • 2T/4T
        djzj kirjoitti:

        Kannattaa ostaa nestekone jos 2-tahtiseen päätyy. Tuo 550 on vanhaan 503-Rotaxiin pohjautuva työkonemainen maatalousmoottori, isoja kulkuhaluja ei ole, luotettavuutta kyllä. Neste-rotaxit kulkee ihan hyvin, ei ehkä muun merkkisiä vastaavasti kuitenkaan

        Vihjailetko että Rotaxin koneet ei pärjää muiden vastaaville tuotteille kulkuhaluissa? Annatko vihjettä millä merkillä löytyisi niitä haluja parhaiten. Äkkiseltään hankala tämä kelkka maailma kun merkkejä ja malleja on vaikka muille jakaa. JEtti hommiin pääsi paljon nopeammin sisään kun ei ollut kun 2 vakavammin otettavaa merkkiä ja niillä muutama malli jotka kulkee oikeasti.


      • ddjk
        2T/4T kirjoitti:

        Vihjailetko että Rotaxin koneet ei pärjää muiden vastaaville tuotteille kulkuhaluissa? Annatko vihjettä millä merkillä löytyisi niitä haluja parhaiten. Äkkiseltään hankala tämä kelkka maailma kun merkkejä ja malleja on vaikka muille jakaa. JEtti hommiin pääsi paljon nopeammin sisään kun ei ollut kun 2 vakavammin otettavaa merkkiä ja niillä muutama malli jotka kulkee oikeasti.

        Kun olen joitakin kiihdytystuloksia joskus katsellut, olen nähnyt Rotax- koneisten olevan häntäpäässä. Rotaxien tuloksia olen katsonut koska itse omistan parikin kelkkaa Rotax- koneella. Käytännössä eroja tuskin huomaa. Arvelisin että ainakin Yamaha ja Polaris ovat hieman ärhäkkäämpiä koneiltaan. Eihän suurista valmistajista jääkään sitten kuin Arctic-Cat. Nekin taitaa päihittää Lynxit ja Ski-doot(tekniikaltaan lynx ja doo melko yhteneviä) Hyvä Rotaxin kone luokassaan on esim 600- kuutioinen nestekone. Saattaa olla että Rotax on pitkäikäisin moottori näistä eikä hajoa heti käytössä. Johtunee suhteellisen matalasta viritysasteesta


      • rm 125 08
        ddjk kirjoitti:

        Kun olen joitakin kiihdytystuloksia joskus katsellut, olen nähnyt Rotax- koneisten olevan häntäpäässä. Rotaxien tuloksia olen katsonut koska itse omistan parikin kelkkaa Rotax- koneella. Käytännössä eroja tuskin huomaa. Arvelisin että ainakin Yamaha ja Polaris ovat hieman ärhäkkäämpiä koneiltaan. Eihän suurista valmistajista jääkään sitten kuin Arctic-Cat. Nekin taitaa päihittää Lynxit ja Ski-doot(tekniikaltaan lynx ja doo melko yhteneviä) Hyvä Rotaxin kone luokassaan on esim 600- kuutioinen nestekone. Saattaa olla että Rotax on pitkäikäisin moottori näistä eikä hajoa heti käytössä. Johtunee suhteellisen matalasta viritysasteesta

        Rotax koneiset ovat yleensä kärjessä kiihtyvyysmittauksissa ja ski-doo yleensä ekana. puhun nestej. 5-600cc luokista lähinnä. -07 skidoo 600cc 0-100kmh 3,95sek ja 60 -100kmh 1,83sek!!!! lumella. 90-luvulla tehokkain oli artic cat-suzuki 440cc. raivokas kiihtyvyys yläkierros alueella. puhun vakio kelkoista.


    • Rockkikukko

      Minulla on ollut jammun rx-1 noin vuoden ja en ole pettynyt... painaahan se enenmmän kuin 2 tahdit mut niissä on aivan uskomaton alavääntö ei kaksitahdit pärjää jos pitoja löytyy... kiihtyvyydessä taikka huippunopeudessa... ja onhan se taloudellisempi valinta ostaa nelari :D Parasta on nelarin jyrinä jonka kuulee kaukaa :P

      • 2T/4T

        Onko ne Yamahan sportti nelarit sitten markkinoiden nopeimpia? Ainakin ovat sitten jos niihin ruuvaa turbon mutta ihan vakiona.
        Sitä tolkutonta kiihtyvyyttä kun haetaan niin noilla huipuilla ei ole niin väliä kun 150km/h taitaa kulkea jo aika moni peli mikä on vähänkin kapeammassa paikkaa jo kovan tuntuinen nopeus.


      • tästä aiheesta...
        2T/4T kirjoitti:

        Onko ne Yamahan sportti nelarit sitten markkinoiden nopeimpia? Ainakin ovat sitten jos niihin ruuvaa turbon mutta ihan vakiona.
        Sitä tolkutonta kiihtyvyyttä kun haetaan niin noilla huipuilla ei ole niin väliä kun 150km/h taitaa kulkea jo aika moni peli mikä on vähänkin kapeammassa paikkaa jo kovan tuntuinen nopeus.

        muka ollu yhtäkää aikaisempaa keskustelua? Aivan kuin olis keskusteltu ennenkin.


    • 2T/4T

      Onko antaa linkkia. Kävin vielä kerran läpi keskustelut eikä sattunut aiheeseen liittyvää vastaan. Jos jossain on väitelty tahtien määrästä tai kelkan nopeudesta niin laita linkki, suotta tuota käydä samaa asiaa joka toinen viikko läpi.

    • jani1993

      Yamahan 4-tahti kelkkojen paino ilmoitetaan märkäpainona, BRP:n 2-tahtikelkkojen paino taas ilmoitetaan kuivapainona, josta syntyy selvä paino ero, mutta mitään suurta painoeroa ei kuitenkaan ole. AC:n kelkat ovat eri asia...

    • Anonyymi

      Mistä ruvettaan vikaa ehtimään lynx 250 pensan kulutukseen syöp satasella 20 litraa ja se on liikaa

    • Anonyymi

      Seksi myynti esim moottori kelkka, naisen kautta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe