Olen hoitotyössä vanhusten parissa. Joten ainainen pelko minulla on ollut munarakkuloiden kasvatus vaiheessa ja alkion siirtojen jälkeen,että enhän saa mitään vahinkoa itselleni aikaan. Työssäni on paljon nostoja,siirtoja ja kiertoliikkeitä. Vatsa on aina ollut tosi kipeä ja turvoksissa hoidon aikana,vihloo ja nipistelee yms. Lääkärit sanoo,että normaalia elämää viettää,mutta silti minua aina pelottaa olla juuri näinä aikoina olla töissä. Olen kyllä joskus ollut sairaslomalla näihin aikoihin,mutta eri syistä.
Onko pelkoni teidän mielestä ihan turhaa?
Oletteko te miten varovaisia?
IVF ja raskas työ
6
4521
Vastaukset
- Mielestäni..
Uskon että murehdit turhaan! Moni raskaana oleva tekee fyysisesti raskasta työtä. IVF hoitojen esitteessä sanotaan ettei itse mitenkään voi aiheuttaa sen että alkio "valuu ulos kohdusta". Siis, itse ei voi aiheuttaa keskenmenoa (siis tietenkin lääkkeille, alkoholilla ja huumeilla voi, muttei muuten). Ensimmäisen päivät alkion siirron jälkeen tulisi kuitenkin välttää raskasta fyysistä työtä (toisaalta silloin usein on muutenkin sairaslomalla).
Itsellä mulla on ensimmäinen hoito vasta edessä, mutta aion kyllä elää "normaalisti" (tietenkin vältän alkoholia, lääkkeiden käyttöä jne.). Ekat päivät mies saa varmaan ulkoiluttaa meidän isokokoista koiraa.- silloin sairaslomalla?
"Ensimmäisen päivät alkion siirron jälkeen tulisi kuitenkin välttää raskasta fyysistä työtä (toisaalta silloin usein on muutenkin sairaslomalla)."
Onko niin, että sitä yleensä on sairaslomalla myös alkionsiirron jälkeiset päivät? Nimittäin olen itse pian aloittamassa ekan ivf-hoidon. Ja mulle kerrottiin esikäynnillä, että sairaslomaa saa kolme päivää: punktiopäivä, seuraava päivä ja sitten se alkionsiirtopäivä. Sitten siirtoa seuraavana päivänä ei enää ole sairaslomalla. Mulla on 1-2 kertaa viikossa tosi raskaita työvuoroja, 23-25 tunnin työvuoro jonka aikana pitää yleensä koko ajan olla liikkeellä, hyvä jos vessakäynnille ehtii. Pohdin vain, meneekö hoito hukkaan jos joudun heti siirron jälkeisenä päivänä vääntämään sellaisen työputken. Niitä on myös viikonloppuisin joten sekään ei auta. Huolestuttaa :( - Krisse73
silloin sairaslomalla? kirjoitti:
"Ensimmäisen päivät alkion siirron jälkeen tulisi kuitenkin välttää raskasta fyysistä työtä (toisaalta silloin usein on muutenkin sairaslomalla)."
Onko niin, että sitä yleensä on sairaslomalla myös alkionsiirron jälkeiset päivät? Nimittäin olen itse pian aloittamassa ekan ivf-hoidon. Ja mulle kerrottiin esikäynnillä, että sairaslomaa saa kolme päivää: punktiopäivä, seuraava päivä ja sitten se alkionsiirtopäivä. Sitten siirtoa seuraavana päivänä ei enää ole sairaslomalla. Mulla on 1-2 kertaa viikossa tosi raskaita työvuoroja, 23-25 tunnin työvuoro jonka aikana pitää yleensä koko ajan olla liikkeellä, hyvä jos vessakäynnille ehtii. Pohdin vain, meneekö hoito hukkaan jos joudun heti siirron jälkeisenä päivänä vääntämään sellaisen työputken. Niitä on myös viikonloppuisin joten sekään ei auta. Huolestuttaa :(Riippuu paikasta paljonko saa sairas lomaa,joissakin annetaan vain 3päivää,joissakin 5päivää. Ja nämä ns."pakolliset" sairasloma päivät saa just punktiosta eteenpäin.
Mutta pakaste alkion siirron jälkeen ei saa mitään. Se tässä minua aina huolestuttaa,kun ei saa antaa edes kiinnittymisen tapahtua rauhassa. Täytyy vaan mennä nostelemaan 100kg mummoja ja pappoja,ja jotka vielä saattaavat yks kaks mennä jalattomaksikin.
Ymmärrän täysin,että ei alkio valu pois. Mutta eikö olisi kiinnittymisen hyvä tapahtua rauhassa,jos muutenkin on kiinnittymis ongelmia.
Ymmärrän myös sen,että ei luomu raskaaksi tulossakaan tiedetä vielä etukäteen varoa. Mutta koska on muutenkin jo vaikea tulla raskaaksi,niin miksi ei kaikkea voisi tehdä varman päälle.
Mutta kai tässäkin on sitä,että lääkäri ei voi kirjoittaa kuin omasta tehdystään hoidosta vain saikkua. Joten olenpa joskus mennyt työterveys huoltoon ja siellä asia otetaan eri asiana ja ymmärretään.
Minulla myös joskus pitkiä työpäiviä,14h. Hoitojen aikana en ole suostunut ylitöihin. - sairaslomasta
Krisse73 kirjoitti:
Riippuu paikasta paljonko saa sairas lomaa,joissakin annetaan vain 3päivää,joissakin 5päivää. Ja nämä ns."pakolliset" sairasloma päivät saa just punktiosta eteenpäin.
Mutta pakaste alkion siirron jälkeen ei saa mitään. Se tässä minua aina huolestuttaa,kun ei saa antaa edes kiinnittymisen tapahtua rauhassa. Täytyy vaan mennä nostelemaan 100kg mummoja ja pappoja,ja jotka vielä saattaavat yks kaks mennä jalattomaksikin.
Ymmärrän täysin,että ei alkio valu pois. Mutta eikö olisi kiinnittymisen hyvä tapahtua rauhassa,jos muutenkin on kiinnittymis ongelmia.
Ymmärrän myös sen,että ei luomu raskaaksi tulossakaan tiedetä vielä etukäteen varoa. Mutta koska on muutenkin jo vaikea tulla raskaaksi,niin miksi ei kaikkea voisi tehdä varman päälle.
Mutta kai tässäkin on sitä,että lääkäri ei voi kirjoittaa kuin omasta tehdystään hoidosta vain saikkua. Joten olenpa joskus mennyt työterveys huoltoon ja siellä asia otetaan eri asiana ja ymmärretään.
Minulla myös joskus pitkiä työpäiviä,14h. Hoitojen aikana en ole suostunut ylitöihin.onko ne palkallisia sairaslomapäiviä vai pitääkö olla palkatta?
- hoidoissa
Varsinkin munarakkuloiden kasvatusvaiheessa (ja myös poiminnan jälkeen) munasarjat ovat normaalia painavammat. Se lisää Torsion eli munasarjan kiertymän vaaraa. Tätä ei yleensä ole normaaleissa kierroissa, joten niitä ei voi aivan samalla lailla verrata hoitojen aikana olevaan kiertoon. Eli tilanne ei ole ihan sama asia kuin luonnollisesti alkaneessa raskaudessa.. Hoidossahan munarakkuloita kasvatetaan enemmän kuin normaalisti, jotta niitä saadaan kerättyä enemmän. Juuri siksi lääkäri kehottaa välttämään hyppimistä ja pyörähdys/kiertoliikkeitä raskaustestiin asti.
- Krisse73
Olen tietoinen näistä asioista. Ja olen jutellu lääkärille,että työssäni on kiertoliikkeitä jne. vieläpä kovan painon kanssa. Mutta töihin vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844