ihokeliaakikkoja?

Buble

Hei,, löytyykö täältä ihokeliaakikkoja? itselläni on ollut iho-oireita 9kk. on otettu kaikki mahdolliset testit- veri/koepalat. Ei ole löydetty vikaa.. lääkkeenä ollut Dabsonia, herpeksen estolääkitystä, antibioottia ja nyt 4kk. kortisonia. Oireet tulevet ja menevät silti. Nyt olen alkanut epäillä ihokeliakiaa? Voiko se oireilla siis vain iholla, vatsaoireita minulla ei ole?

10

1268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx sisko

      Veljelläni on ihokeliakia ja hän ei ole valittanut vatsaoireita missään vaiheessa. Jokin hämärä mielikuva minulla on, että olisin lukenut jostakin, että vain noin puolella ihokeliaakikoista on suolivaurio. Voi kyllä olla, että en muista asiaa ihan täsmällisesti...

    • Buble

      Heippa yx-sisko. jaksaisitko kertoa miten veljesi ihokeliakiaa hoidetaan? Onko hän Gluteiinittomalla ruokavaliolla? Onko jotakin mutta hoitoa, esim. ulkoisesti rakkuloihin tms?

      • taigis

        Ihokeliakiankin hoito on gluteeniton ruokavalio!


      • yx sisko

        Veljeni on gluteenittomalla ruokavaliolla. Hän söi ekan puoli vuotta diagnoosin saamisen jälkeen tuota Dapson-lääkettä, mutta sen jälkeen lääkkeenä on ollut pelkästään gluteeniton ruokavalio.


    • mara..

      Minulla on ollut ihokeliakia jo 35 vuotta. Hoitona tarkka gluteeniton ruokavalio, tarvittaessa Dapson tabletit ja kutiavien kohtien pesu jopa useita kertoja päivässä. Kaikenlaisia rasvoja on kokeiltu ilman tuloksia. Minulla ainakin hiki on yksi kutinaa lisäävä tekijä.

      • Buble

        Onko sinulla siis iho-oireita vaikka olet gluteiinittomalla ruokavaliolla? Oletko joutunut syömään kortisoni- jos niin onko se auttanut?


      • Mara..
        Buble kirjoitti:

        Onko sinulla siis iho-oireita vaikka olet gluteiinittomalla ruokavaliolla? Oletko joutunut syömään kortisoni- jos niin onko se auttanut?

        Minulla ei ole koskaan ollut vatsaoireita, ainoastaan iho-oireita. 70-luvulla ei ollut saatavissa kuin vehnätärkkelys pohjaisia gluteenittomia jauhoja. Ennen dapsonea lääkkeenä käytettiin Avlosulfonia, jonka maksimi annos sairaala käytössä oli 2 tablettia, minä tarvitsin kotonakin kahta tablettia, jotta rakkulat pysyivät poissa. Vähitellen lääkeannos pieneni ja Avlosulfonin valmistuksen loppuessa oli minunkin lääkkeen käyttö lähes olematonta. Siihen meni 15 vuotta. Nykyään pärjään pelkällä dietillä. Alkuvaiheessa yksi lakritsapala tai olutlasillinen riitti nostamaan rakkulat, stressi pahensi myös tilannetta. Kortisonia en ole koskaan käyttänyt.


      • Buble
        Mara.. kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut vatsaoireita, ainoastaan iho-oireita. 70-luvulla ei ollut saatavissa kuin vehnätärkkelys pohjaisia gluteenittomia jauhoja. Ennen dapsonea lääkkeenä käytettiin Avlosulfonia, jonka maksimi annos sairaala käytössä oli 2 tablettia, minä tarvitsin kotonakin kahta tablettia, jotta rakkulat pysyivät poissa. Vähitellen lääkeannos pieneni ja Avlosulfonin valmistuksen loppuessa oli minunkin lääkkeen käyttö lähes olematonta. Siihen meni 15 vuotta. Nykyään pärjään pelkällä dietillä. Alkuvaiheessa yksi lakritsapala tai olutlasillinen riitti nostamaan rakkulat, stressi pahensi myös tilannetta. Kortisonia en ole koskaan käyttänyt.

        Kiitos viestistäsi. Olen aloittanut gluteiinittoman ruokavalion. Katsotaan miten se auttaa rakkuloihin. Kortisonin taidan jättää pois pikkuhiljaa, kun ei se kuitenkaan mitään auta ja myrkkyähän se on. Omalle ihotautilääkärille minulla on puhelinaika tällä viikolla jossa aijon keskustella hänen kanssaan tästä gluteiinittomasta hoidosta.


    • Täti

      Hei. Mulla on ollut ihokeliakia 17 vuotta. Tauti todettiin kun sain kyynärpäihin helvetillisesti kutiavan ihottuman. Jälkeenpäin totesin että olin kärsinyt myös vatsaoireista mutta pannut ne stressin tiliin. Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, pienenä kärsin jonkinasteisesta riisitaudista, ilmavaivoja ja löysäää vatsaa oli, väsymystä ja jonkinlaista masennustakin oli väsymykseen liittyen.Selittämätöntä kuumeilua tutkittiin nuorena moneen kertaan ja sain kerran diagnoosiksi astenian joka tarkoittaa jonkinlaista heikkoa sietokykyä ja kai jotain heikkohermoisuuttakin.
      Kun tauti todettiin aloitin dieetin mutta rakkulat eivät meinanneet aluksi parantua. Söin Avlosulfonia ja se auttoi. Myöhemmin huomasin että tavallinen gluteetniton dieetti ei mulle riittänyt vaan tarvitsin 100%:sti gluteenitonta dieettiä eli ns. luontaisesti gluteenitonta ruokaa pitääkseni rakkulat poissa. Kun olin tuolla tiukalla dieetillä vuosikausia niin nykyään voin syödä jo tavallistakin gluteenitonta ruokaa. Huomaan kuitenkin että mieluummin valitsen edelleen luontaisesti gluteenittoman pysyäkseni hyvässä kunnossa. Hyvää jatkoa ja kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Minua motivoi parantunut kunto, terveys ja edellä mainittujen kaikkien oireiden katoaminen. Nykyään jaksan hyvin enkä ole väsynyt. T.Täti

      • Buble

        Kiitos täti vastauksestasi. Hyvää jatkoa=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe