Onko sana tuttu ja mitä se tarkoittaa?
Mikä on lanssi?
27
8140
Vastaukset
- olen kuullut
Sellainen esim. kuitu- tai tukkipuiden välivarastopaikka.
Siitä hiiappikuski sit köröttää ne tehtaan/sahan koontipaikkaan.- AVKT
vastaus.
- uskallan sanua
AVKT kirjoitti:
vastaus.
että sie se kyllä oot vääräsä. Mie olen itekki pokan kairasa tuollaista ollu tekemäsä ja vaaitsemassa, niinku muuallakin. Älä sie ala viisastelhmaan aammattimiesten kansa.
Metsänhakkuusta tuttu rajattu(osoitettu) työskentely alue. Myöskin sahoilla tukki-lanssi eli pyöreän tukin lajittelu alue.
- sitroen.
puutavaran välivarastopaikka, kuten ensimmäinen vastaaja jo kertoikin.
- tuttu juttu
sitroen. kirjoitti:
puutavaran välivarastopaikka, kuten ensimmäinen vastaaja jo kertoikin.
näin juurihan se meni. Hevospelillä yleensä jokivarteen. Mutta heittäisin vähän vaikeamman, sattuisiko joku arvaamaan, mikä on Rytkösen tori.
Yhden pisteen vihje: Liittyy kapearaiteiseen ja Rosenlewiin.
Kaksi miinuspistettä: Palkanmaksupaikka jätkille ja hevosmiehille.
Kolme miinusta: Tori nimi sille lanssille tuli ihan tavallisesta kauppatavasta, kun jätkillä sattui olemaan rahaa ja puutetta ties mistä, kysynnän ja tarjonnan laki tuon hoiteli - Mannakorpi
tuttu juttu kirjoitti:
näin juurihan se meni. Hevospelillä yleensä jokivarteen. Mutta heittäisin vähän vaikeamman, sattuisiko joku arvaamaan, mikä on Rytkösen tori.
Kolme miinusta: Tori nimi sille lanssille tuli ihan tavallisesta kauppatavasta, kun jätkillä sattui olemaan rahaa ja puutetta ties mistä, kysynnän ja tarjonnan laki tuon hoiteliTiesittepäs mokomat,vanha isäni käytti sanaa ja se jäi mieleeni joten huvikseni kysäisin...
On niin mukavaa kuunnella tarinoita kuin Suomi-filmistä konsanaan.
Kyllä sitä on ennen eletty eri malliin ku nykyään,mitähän jos nykyajan kolmikymppiset joutuisivat "parkkaamaan"-tuskin tietäisivät mitä sekään on??
Vaikka nainen oonkin,olempa tehnyt sitäkin! - korpiainen
Mannakorpi kirjoitti:
Tiesittepäs mokomat,vanha isäni käytti sanaa ja se jäi mieleeni joten huvikseni kysäisin...
On niin mukavaa kuunnella tarinoita kuin Suomi-filmistä konsanaan.
Kyllä sitä on ennen eletty eri malliin ku nykyään,mitähän jos nykyajan kolmikymppiset joutuisivat "parkkaamaan"-tuskin tietäisivät mitä sekään on??
Vaikka nainen oonkin,olempa tehnyt sitäkin!Parkkasitko petkeleellä vai kolomaraudalla?
- etsivivä-amadeus
korpiainen kirjoitti:
Parkkasitko petkeleellä vai kolomaraudalla?
Menäämpä eteenpäin.Mitä ovat sevä,kaplas,pankka ja voeshan siihen mäkvyönkin heittee?
Elekee mänkö kuuklee oetis - mun kotopuolessa?
tuttu juttu kirjoitti:
Kolme miinusta: Tori nimi sille lanssille tuli ihan tavallisesta kauppatavasta, kun jätkillä sattui olemaan rahaa ja puutetta ties mistä, kysynnän ja tarjonnan laki tuon hoiteliTaisit puhua Harvialan kartanosta ja siittä kapeeraiteisesta siellä.
Sen kartanon kun Ruusenleewi omisti nääs.
Niin ja paljon muutaki.....
Sanos nytten jos tierät kuinka pitkä se rata oli kilometreissä?
Mää voin kyllä sitten sanova sen pituuren, josset tierä.
Saas nytten nährä vaikka olisit entisiä naapuria.
Ans nytten kuulua ittestäs tuttujuttu.
Ihan vaan utelijaisuuttani kysyn. - Kalle
nykyään kuitenkin se on aika vähän käytössä ja niimpä ambulanssia kutsutaan ammattipiireissä lanssiksi.
- Savossa
Mikä on laku ruattiks? vaana! Ähvällä vai veellä? ähvällä! Oekeen!
- kukaan ole
kertonut mitä muuta lanssi tarkoittaa. Odotan mielenkiinnolla kuinka monta vastausta tulee.
- suomen sanakirja
ei ainakaan tunne muuta merkitystä.
- kuullut
ambulanssia kutsuttavan lanssiksi, mutta sehän on vain väännös.
- siruna
suomen sanakirja kirjoitti:
ei ainakaan tunne muuta merkitystä.
Tuolla kotipuolessa sana tarkoitti koko pihan yhteistä polttopuu kasaa ja sen yhpäristöä.
Satamassa oli myös puutavaran lastauslanssi.
Olisikohan tarha tai alue lähinnä meijän sanastoa? - niin miepä kerron
enemmän. Se on semmoinen paikka miine puut kuljetethaan ennen uittoa talavela, sitten kun jäät lähtee net vieritethään virran vietäviksi erotuksheen.
Voipi se myöskin tarkoittaa jossainmäärin puutavaran lastauspaikkaa, josta sitten autola kuskaavatten ne poies.
Lanssipaikan voi myös tyär tarjota jos se aslakan haluaapi yöksi.
On sekin jonkinmoista tukinuittoa.
Joten antakhaapa Aslakale se palakinto mikä sillekuulluupi.
Mie olen kuitenkhin jonkunlainen kielentuntija. Suomenkin, saatanpa olla saamenkin.
- kalikka muori
mikähän se rante on? Siellähän se rantteella on ollu toas koko päevä!
- Pelle1Peloton
Rante = se osa pihamaasta, johon polttopuuksi tarkoitetut rangat vedetiin metsästä kuivamaan ja pilkkomista odottamaan. Usen jonkun liiterintapaisen vieressä. Oli siinä rantteella varmaan muutakin roinaa. Oleellista on, että oli lähempänä asumusta, kuin metsässä olevat rankakasat.
Osuinko oikeaan - Kuusamon riippamuna.
tekopaekka.
- kalikka muori
Pelle1Peloton kirjoitti:
Rante = se osa pihamaasta, johon polttopuuksi tarkoitetut rangat vedetiin metsästä kuivamaan ja pilkkomista odottamaan. Usen jonkun liiterintapaisen vieressä. Oli siinä rantteella varmaan muutakin roinaa. Oleellista on, että oli lähempänä asumusta, kuin metsässä olevat rankakasat.
Osuinko oikeaanMolemmat pojat osui oikeaan. Mistähän lie tämmöinen nimi tullut?
- muori siellä
erhäänkin loson sahannu, sekä myöskin pilikkonu. Josta sitten sisälle kantanu. Se on se paikka misä ennen hellapuut tehtiin. Mie olen kyllä aika kläppi näistä asioista puhumaan vaikka olenki ollu jo eläkkeellä muutaman vuojen.
Kyllä minä sentäs osaan ihan kirjakieltäkin puhua, seku pöljäilin. Mutta eläkeläinen olen, ollut jo muutaman vuoden. Ikäni jos arvaat, niin olet ihme muori. Työni olen tehnyt, jopa minulla on sellainen koulutuskin, että sillä pärjää missäpäin maailmaa tahansa. Itse jäin vapaaehtoisesti kun ajarttelin että on elämäässä muutakin, kuin tehdä 25 tuntia vuorokaudessa.(huom.ruokatunti otetaan mukaan) sekin vielä että oman palkkani olen itselleni maksanut.
Kyllä sitä jonkun verran on tullut kierrettyäkin, tuota maailma, ja lisää kierretään.
Minä olen vielä ihan pelikiuntonen joka suhteessa, seku vaan kirjoitin kun ei ollut muutakaan tekemistä. - kalikka muori
muori siellä kirjoitti:
erhäänkin loson sahannu, sekä myöskin pilikkonu. Josta sitten sisälle kantanu. Se on se paikka misä ennen hellapuut tehtiin. Mie olen kyllä aika kläppi näistä asioista puhumaan vaikka olenki ollu jo eläkkeellä muutaman vuojen.
Kyllä minä sentäs osaan ihan kirjakieltäkin puhua, seku pöljäilin. Mutta eläkeläinen olen, ollut jo muutaman vuoden. Ikäni jos arvaat, niin olet ihme muori. Työni olen tehnyt, jopa minulla on sellainen koulutuskin, että sillä pärjää missäpäin maailmaa tahansa. Itse jäin vapaaehtoisesti kun ajarttelin että on elämäässä muutakin, kuin tehdä 25 tuntia vuorokaudessa.(huom.ruokatunti otetaan mukaan) sekin vielä että oman palkkani olen itselleni maksanut.
Kyllä sitä jonkun verran on tullut kierrettyäkin, tuota maailma, ja lisää kierretään.
Minä olen vielä ihan pelikiuntonen joka suhteessa, seku vaan kirjoitin kun ei ollut muutakaan tekemistä.Mikä se loso sitten mahtaa olla? Taitaa vähän lipsua aiheesta kirjoitukseni, totean sen nyt itse.
Ammattisi, taivaanrannan maalari ja ikäsi 58 vuotta. Savolaiset puhuivat muuten hellapuista, täällä en ole kuullu, vai olisko hellat loppuneet?
Jos minulta kysytte, niin ei oo oikee sana ollenkaan, vaan on ambu pudonnut lanssista. Usein on semmoinen valko-punainen peltilehmän ruhjake. Varmaa tietoa on asiasta. :)
- siruna
lanssista kiva lapsen sanonta. Ampulanssin tietää kaikki mutta entäs SAVULANSSI? Vastaakkaas siihen!
Olen lähtöisin alueelta, jossa aikanaan lähes kaikki puhuivat molempia kotimaisia tarpeen mukaan
Oletan, että tuo sana on sanan plan ja sanan plats yhdistelmä.
Aikanaan puhuttiin tukkiplaanista kun tarkoitettiin aluetta johon tukit koottiin.
Plats taas on paikka, joka "suomennettiin" platsiksi.
Plaanista ja platsista siis on syntynyt planssi.- uitettavan
puutavaran laskupaikkaa. Miksi tuollaista kyselet? Onko lapintyär kiikarissa, vaiko peräti ihan naima-Aslakka?
Mie oon aslakka itekkin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484