Kävin tänään vakuutusyhtiössä ja kovasti tyrkyttivät vapaaehtoista eläkevakuutusta jonka Oy maksaisi.
Ilmeisesti homma toimisi siten, että yritys voi ottaa vakuutuksen työntekijälle (=omistajalle) ja saa vähentää vakuutusmaksut 100% verotuksessaan. Vakuutettu maksaa sitten aikanaan veroa kun nostaa vakuutuksesta eläkettä. Kaiken lisäksi tämä olisi sillä tavoin joustava, että jos tilikaudella näyttää kertyvän ylimääräistä voi tuohon eläkevakuutukseenkin maksaa ylimääräistä (ja täten siis alentaa verotettavaa tulosta ja siirtää summa yrittäjälle eläkesäästöön).
Yksityishenkilöhän ei voi veroissa vähentää ko. vakuutuksen maksuja kuin 28% verran, eli melkoinen veroetu olisi ilmeisesti yrittäjille tarjolla.
Tuohan kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollakseen totta. Eli mikä koira siihen on haudattuna jota myyntitykki ei tietenkään mainitse ?
Yrittäjän eläkevakuutus
19
2821
Vastaukset
- yrittäjä minäkin
hei!
Kirjoitin juuri äsken samasta asiasta... Nuo vakuutusasiat ovat sellainen viidakko että ei niistä tiedä tavallinen ihminen, on ihan tuulen vietävissä. Näitä sivuja kun lukee yleensä kehoitetaan sijottamaan muuten kuin vapaaehtoiseen. Tuntuu siltä että vain vakuutusmyyjät näitä kannustaa tekemään!
Odotellaan mitä vastuksia tulee. - moponen_
Yrityksesi maksaa tuloveroa 26 % joten verottaja "osallistuu" yrityksen kautta otettuun eläkevakuutuksen sen 26 % verran. Toki sitten aikanaan saat sen eläkkeen josta sitten maksat verot.
Jos teet sopimuksen, niin tee samalla sitoumus siitä ettei osakeyhtiösi voi peruuttaa sopimusta. Tiedän tapauksia joissa myyty tai konkurssiin mennyt yritys on peruuttanut sopimuksen ja saanut rahat takaisin firmalle. - joku vaan
Noissa järjestelyissä on melkoiset kustannukset ja hoitokulut.
Rahat saa eläkkeenä vuosikymmenien päästä jos saa.
Veroetu siihen verrattuna että ottaa rahat yrityksestä heti itselle on mitätön. - ldsjgflj
mentiin tekemään henkivakuutuksia...
vakuutusedustaja myi niin painokkaasti vapaaehtoista eläkevakuutusta että jäi kaupat kokonaan tekemättä...
Itse katsoin, että sijoittamalla saman summan vuosittain osakehuoneiston maksuun saan merkittävämmin tuloa joka vielä alkaa kertyä jo paljon ennen eläkettä...
... ja koska kyseessä on vapaaehtoinen vakuutus niin myyjä saa siitä kahisevaa reilusti.... reilusti enemmän kuin lakisääteisistä... - mutta näin minä
tein. Tarjosivat ja tarjoavat jatkuvasti noita eläkejuttuja mutta kainosti kieltäydyn niistä.
Olen tehnyt aikanaan oma-aloitteisen "eläkeohjelman" johon olen itse tyytyväinen.
Joka vuoden tuloksesta sijoitan 10% tilille rahana ja 10% osakkeisiin. nyt 14 vuoden yrittäjyyden jälkeen käteen on jäänyt joka vuosi keskimäärin 30t€ joten kaippa tuolla ja hankitulla velattomalla omaisuudella pärjää kun jään 50 vuotiaana (10 vuotta) eläkkeelle.
Ajattelin myydä omaisuuden (asunnot ja sijoitukset) ja muuttaa valmistuvalle mökilleni pk-seudun lähettyville seuraamaan maailman kulkua.
Jokainen varmaan taaplaa tyylillään.
Minä olen maksanut minimitulojen mukaan pakollisenkin eläkkeen, joten siihen en turvaa muutakuin kuukauden naftakulut eläkkeellä ollessani.- joku vaan
15 vuotta minäkin pyöritin firmaa, kunnes uusimman verouudistuksen jälkeen totesin että verottakoot toisiaan.
Täysin samoilla linjoilla, paitsi etten nyt 50-vuotiaana malta lähteä eläkkeelle kun on tosi mielenkiintoisia hommia koko ajan tarjolla.
Omalla kohdallani tuo sama systeemi toimi tosi hyvin, olisin voinut jäädä eläkkeelle jo nelikymppisenä.
Mutta mieti kuitenkin mikä on asuinpaikkasi sitten eläkkeellä. Useimmissa EU-maissa saa vuoden omistetun omaisuuden myydä verotta.
Kannattaa katsoa ns. vanhat verosopimukset, niissä verottaja ei pysty käyttämään mielivaltaa. - moponen_
joku vaan kirjoitti:
15 vuotta minäkin pyöritin firmaa, kunnes uusimman verouudistuksen jälkeen totesin että verottakoot toisiaan.
Täysin samoilla linjoilla, paitsi etten nyt 50-vuotiaana malta lähteä eläkkeelle kun on tosi mielenkiintoisia hommia koko ajan tarjolla.
Omalla kohdallani tuo sama systeemi toimi tosi hyvin, olisin voinut jäädä eläkkeelle jo nelikymppisenä.
Mutta mieti kuitenkin mikä on asuinpaikkasi sitten eläkkeellä. Useimmissa EU-maissa saa vuoden omistetun omaisuuden myydä verotta.
Kannattaa katsoa ns. vanhat verosopimukset, niissä verottaja ei pysty käyttämään mielivaltaa.Taisit tehdä konkurssin kun olet noin katkera?
Suomen yrittäjien nettisivujen mukaan yritysverotus keveni, joten ollaan tyytyväisiä. - joku vaan
moponen_ kirjoitti:
Taisit tehdä konkurssin kun olet noin katkera?
Suomen yrittäjien nettisivujen mukaan yritysverotus keveni, joten ollaan tyytyväisiä.Minusta tuli miljonääri.
Kun tuplaverotuksen käyttöönotto alkoi näyttää ilmeiseltä, lopetin hommat firmassa ja aloin tehdä mielenkiintoisia asioita.
Ei firman pyörittämisessä ole järkeä, jos valtiolle menee 60-70% kassavirrasta. - amatööri_
joku vaan kirjoitti:
Minusta tuli miljonääri.
Kun tuplaverotuksen käyttöönotto alkoi näyttää ilmeiseltä, lopetin hommat firmassa ja aloin tehdä mielenkiintoisia asioita.
Ei firman pyörittämisessä ole järkeä, jos valtiolle menee 60-70% kassavirrasta.Esitätkö jonkun laskelman meille, jossa näytät kuinka 60-70% kassavirrasta menee valtiolle?
- sdfdslkjkflds
amatööri_ kirjoitti:
Esitätkö jonkun laskelman meille, jossa näytät kuinka 60-70% kassavirrasta menee valtiolle?
Tässä on nyt varmaan laskettu yhteen 22% (ALV) 26% (vero yrityksen tuloksesta) 19.6 (vero yli 9%/90000e osingoista).
Laskelman lopputulos ei ole ihan relevantti koska nuo 26% ja 19,6 eivät kohdistu kaikkeen kassavirrasta. - joku vaan
sdfdslkjkflds kirjoitti:
Tässä on nyt varmaan laskettu yhteen 22% (ALV) 26% (vero yrityksen tuloksesta) 19.6 (vero yli 9%/90000e osingoista).
Laskelman lopputulos ei ole ihan relevantti koska nuo 26% ja 19,6 eivät kohdistu kaikkeen kassavirrasta.Kyse todellakin oli firmasta jolla ei ollut kovin paljon kuluja, kassavirta tuli työnteosta.
Yrityksellä ei merkittävää omaisuutta.
Ensin meni ALV 22% (tai siis oikeammin 18.03% bruttosummasta).
Tämän jälkeen on kaksi vaihtoehtoa: ottaa rahat palkkana tai osinkoina.
Tuo osinkoverolaskelmasi on täysin pielessä, miten verovirkailija voikin olla noin tietämätön.
Tai onhan näitä nähty.
Osinkovero on 19.6% vain pörssiyhtiöitten osakkeista, muista osingoista se on 28%.
Osinkoina ottaessa joutuu siis maksamaan ensin ALVin 18%, sitten yhtiöveron 26% ja vielä kerran osinkoveron 28%. Oman laskelmani mukaan yrittäjälle jää kokonaista 43% ja valtio vie 57%.
Jos ottaa palkkaa niin tulos on yhtä kehno.
Ensin pitää maksaa ALV, sitten bruttopalkasta 24% eläke- ja sosiaalimaksuja ja lopusta normaali tulovero, sama kuin palkansaajilla yleensä.
Rahoista on mennyt kolmannes jo ennen kuin tuloveron maksu alkaa. Jos veroprosentti on pienehkö 33%, käteen jää sama 43% tienesteistä mitä tuossa osingonmaksutapauksessa. - joku vaan
sdfdslkjkflds kirjoitti:
Laskelman lopputulos ei ole ihan relevantti koska nuo 26% ja 19,6 eivät kohdistu kaikkeen kassavirrasta.Kun tienesteistä menee yli puolet valtiolle, niin ainakaan minä en viitsi alkaa raatamaan.
Vanhaan hyvään aikaan meni vain ALV 18% bruttotuloista ja 29% lopusta, itselle jäi jopa 58% jos oikein osasi verosuunnitella. Tämä oli yrittäjille niin edullista että se lopetettiin.
Verottakoot toisiaan, minä lähdin tästä systeemistä. - AitoRealisti
joku vaan kirjoitti:
Kun tienesteistä menee yli puolet valtiolle, niin ainakaan minä en viitsi alkaa raatamaan.
Vanhaan hyvään aikaan meni vain ALV 18% bruttotuloista ja 29% lopusta, itselle jäi jopa 58% jos oikein osasi verosuunnitella. Tämä oli yrittäjille niin edullista että se lopetettiin.
Verottakoot toisiaan, minä lähdin tästä systeemistä.Eihän ALV ole sinun kulusi, vaan asiakkaasi.
Tämä lienee yksi kaikkein yleisimmistä väärinkäsityksistä tämän palstan "yrittäjien" keskuudessa... - kjhkjh
AitoRealisti kirjoitti:
Eihän ALV ole sinun kulusi, vaan asiakkaasi.
Tämä lienee yksi kaikkein yleisimmistä väärinkäsityksistä tämän palstan "yrittäjien" keskuudessa...Jos mä saan sata euroa asiakkaalta ja siitä menee heti 18 euroa pois niin onko se asiakkaan kulu?
Mun pankkitililtä se lähtee.
Jos se on asiakkaan kulu niin perikööt sen asiakkaalta. Jos se ei ole mun kulu niin miks mä välittäisin hevon vittua sen maksamisesta. - mietis vähän
kjhkjh kirjoitti:
Jos mä saan sata euroa asiakkaalta ja siitä menee heti 18 euroa pois niin onko se asiakkaan kulu?
Mun pankkitililtä se lähtee.
Jos se on asiakkaan kulu niin perikööt sen asiakkaalta. Jos se ei ole mun kulu niin miks mä välittäisin hevon vittua sen maksamisesta.nyt, itseasiassa minulle selvisi juuri miksi olet lopettanut yrittämisen, ei tietotaito riittänyt?
yrittjähän tuijottaa vain ja ainoastaan alvitonta summaa kun laskee voittojaan jne. alvi on vain kiertokulu yrityksessä.
ilmeisesti sinulla ei ihan ollut asiat hanskassa....
miten muuten sitten kun ostat yritykseesi tavaraa ja myydyn ja ostetun tavaran alvihan jää sinulle?
ei se alvi ´mitään sinun maksamaasi veroa ole vaan se kerätään asiakkaalta pois ja maksetaan valtiolle...toimit vähän niinkuin verokarhuna samalla.
en sinuna haukkuisi ketään idiootiksi, ainakaan noilla tiedoilla. - moponen_
joku vaan kirjoitti:
Minusta tuli miljonääri.
Ei firman pyörittämisessä ole järkeä, jos valtiolle menee 60-70% kassavirrasta.Ihan kivaa että olet tyytyväinen miljooniisi, vaikka ne taitaa olla sinun haavekuvasi :D
Yrityshän kerää alvin asiakkaalta. Arvonlisäveron maksaminen ei vaikuta mitenkään yrityksen tulokseen.
Toki voitaiisin pohtia sitä että jos arvonlisäveroa ei olisi, niin yrittäjä voisi myydä samaa tuotetta halvemmalla lopulliselle kuluttajalle ja kuluttajalla olisi tuloillaan enemmän kulutusmahdollisuutta.
Vakavarainen yhtiö saa siirrettyä varoja omistajilleen edelleen hyvin edullisesti. Suomen yrittäjien mukaan yritysverotus keveni viimeisimmän verouudistuksen mukaan.
Yritysverotus on edelleen hyvällä tasolla ja antaa yrittäjielle hyvän mahdollisuuden vaurastua. - ISOILLA KIRJAIMILLA
moponen_ kirjoitti:
Ihan kivaa että olet tyytyväinen miljooniisi, vaikka ne taitaa olla sinun haavekuvasi :D
Yrityshän kerää alvin asiakkaalta. Arvonlisäveron maksaminen ei vaikuta mitenkään yrityksen tulokseen.
Toki voitaiisin pohtia sitä että jos arvonlisäveroa ei olisi, niin yrittäjä voisi myydä samaa tuotetta halvemmalla lopulliselle kuluttajalle ja kuluttajalla olisi tuloillaan enemmän kulutusmahdollisuutta.
Vakavarainen yhtiö saa siirrettyä varoja omistajilleen edelleen hyvin edullisesti. Suomen yrittäjien mukaan yritysverotus keveni viimeisimmän verouudistuksen mukaan.
Yritysverotus on edelleen hyvällä tasolla ja antaa yrittäjielle hyvän mahdollisuuden vaurastua.ERÄÄLTÄ YRITTÄJÄLTÄ....
nimittäin kohtaan jossa:
"Toki voitaiisin pohtia sitä että jos arvonlisäveroa ei olisi, niin yrittäjä voisi myydä samaa tuotetta halvemmalla lopulliselle kuluttajalle ja kuluttajalla olisi tuloillaan enemmän kulutusmahdollisuutta."
se on nimittäin niin että jos alvi poistetaan niin ainakaan minä en laske hintaa yhtään tuottamalleni palvelulle tai myymälleni tuotteelle.!!!
ei laskenut 90% partureistakaan eikä laske ruokakaupatkaan kun kohta alvi laskee ruuassa....näin se menee, maailmasta (suomestakin) on tullut ahne ja ahneella on pa............???? - Faktio
ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoitti:
ERÄÄLTÄ YRITTÄJÄLTÄ....
nimittäin kohtaan jossa:
"Toki voitaiisin pohtia sitä että jos arvonlisäveroa ei olisi, niin yrittäjä voisi myydä samaa tuotetta halvemmalla lopulliselle kuluttajalle ja kuluttajalla olisi tuloillaan enemmän kulutusmahdollisuutta."
se on nimittäin niin että jos alvi poistetaan niin ainakaan minä en laske hintaa yhtään tuottamalleni palvelulle tai myymälleni tuotteelle.!!!
ei laskenut 90% partureistakaan eikä laske ruokakaupatkaan kun kohta alvi laskee ruuassa....näin se menee, maailmasta (suomestakin) on tullut ahne ja ahneella on pa............????Tuosta syystä alvia ei kannata juurikaan laskea, koska se hyöty ei mene kuluttajille asti.
Kulutusta on viisaampi verottaa kuin ansiotuloja.
- U.Savuton
Itsekin puntaroin vapaaehtoisen vakuutuksen kanssa mutta päätinkin maksaa enemmään YEL:iä. Sen suuruuden voi itse päättää ja sairaspäivärahakin on siihen verrannollinen.
Luotan siis siihen että eläkeikäni on piiiiiitkä ja saan YEL:iin rahastoimani summan takaisin hautaan asti.
Verrattuna vapaaehtoisiin vakuutuksiin maksu ei siis lopu 65-vuotiaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642