altea xl

kertokaa

kertokaapa kaikkia hyviä ja huonoja puolia altea xl mallista, lähinnä 1,9 tai 2,0 tdi olis kiikarissa.

Onko seatit yleisesti ottaen kestäviä autoja vai onko vikoja kokoajan löydettävissä lisää?

34

18224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jimed

      Moi, uusimmassa TM:ssä oli vertailussa dieselit astra, golf, ceed ja altea xl. Astra voitti tasapistein golffin kanssa, altea viimeinen.

      Ei isompia puutteita, pisteitä rokotti mm. muita isompi kulutus (iso otsapinta-ala).

      • toivomisen varaa

        Koeta tinkiä autokauppiaalta myös earit kaupanpäälle.


      • seatman

        miten nuo oli oli valittu. Xl on ihan eri luokassa kokonsa puolesta kuin muut! Täytyypi lukaista.


      • 3903r
        toivomisen varaa kirjoitti:

        Koeta tinkiä autokauppiaalta myös earit kaupanpäälle.

        itsel altea xl diesel ja ääniä oli häiritsevä ensiasennus kesärenkailla mut kun laitoin uudet kitkarenkaat talveksi niin ei äänekääksi voi enään moittia.


      • AstraH
        seatman kirjoitti:

        miten nuo oli oli valittu. Xl on ihan eri luokassa kokonsa puolesta kuin muut! Täytyypi lukaista.

        Seat on esim. lyhyempi ja kapeampi kuin Astra.


      • ei(XL)
        3903r kirjoitti:

        itsel altea xl diesel ja ääniä oli häiritsevä ensiasennus kesärenkailla mut kun laitoin uudet kitkarenkaat talveksi niin ei äänekääksi voi enään moittia.

        Mulla on tuollainen -05 Altea. Päädyin ratkaisemaan melupulmaa pikimatolla. Earit voi syödä vaikka ripulilääkkeenä ;) . Parin tunnin hommalla, takakontin verhoilun alle asennettuna ero on kyllä huomattava! Eteen on tarkoitus ruiskuttaa pyöräkoteloihin NoiseKiller massat lähi viikkoina.
        Jo pelkästään tuo takakontin eristys poisti sen huomattavan häiritsevän kuminan. Nyt on tosiaan selvin äänilähde etupyörät. Jo nyt tuolla ajaa ihan mielikseen. Rengasmelu on nastarenkailla ainakin minun korvaani hiljaisempaa, kuin Bridgestonen kesäkumeilla ennen äänieristystä.
        Konepellin sisäpinnalle olen laittanut autotarvikeliikkeistä saatavaa äänieristettä. Näillä alle 100e tarvikkeilla ja parin tunnin työllä muuttui äänimaailma ihan erilaiseksi.


      • seatman
        AstraH kirjoitti:

        Seat on esim. lyhyempi ja kapeampi kuin Astra.

        autoahan ajetaan sisältä vai?.Tilat ovat ihan eri luokkaa. Kuten testissäkin todettiin. Seatissa mahtuu aikuinen takapenkille ihan oikeasti eikä vaan "leikisti" kuten noissa muissa.(Astran omistanut). Samoin Seat:n paino on täyden keskiluokan paino. Kumma kun "testissä ei ollut VW:n Tourania, joka tiloiltaan on lähinnä Altea XL:ää. Jos taas ratkaiseva tekijä on hinta, niin mukaan olisi pitänyt ottaa jo monenmoista kuljinta.
        Varusteetkin käsiteltiin melko yliolkaisesti. Esim. Seatin vetoluiston rajoitinta tai muutamaa muutakaan "piilossa" olevaa varustetta ei huomioitu.
        Muutoinkin ihmetytti tuo valinta. Olisihan niin VW:ltä kuin Seat:ltäkin löytynyt myös tehokkaampi moottori. Kas kun eivät vertaile pakettiauton ja kuorma-auton tavaran kuljetuskykyä!

        Ikävää että maamme parhaimpiin kuulunut tekniikan- alan lehti on alkanut "lipsumaan" artikkeleissaan. Vastaavanlaiset keskentekoiset testithän on tuttuja jo muista "sensaationhakuisista" lehdistä.


      • tobias

      • tobias

      • seatman
        toivomisen varaa kirjoitti:

        Koeta tinkiä autokauppiaalta myös earit kaupanpäälle.

        äänieristyksessä olisi toivomisen varaa. Toisaalta monessa ns. hiljaisessa autossa olisi myös joissain kohdissa toivomisen varaa. Ranskiksissa kannattaisi tinkiä vaihtopellit, Italoissa vaihtosähkölaitteet, Japseissa vaihtoratti jotta pysyy tiellä jne...


      • AstraH
        seatman kirjoitti:

        autoahan ajetaan sisältä vai?.Tilat ovat ihan eri luokkaa. Kuten testissäkin todettiin. Seatissa mahtuu aikuinen takapenkille ihan oikeasti eikä vaan "leikisti" kuten noissa muissa.(Astran omistanut). Samoin Seat:n paino on täyden keskiluokan paino. Kumma kun "testissä ei ollut VW:n Tourania, joka tiloiltaan on lähinnä Altea XL:ää. Jos taas ratkaiseva tekijä on hinta, niin mukaan olisi pitänyt ottaa jo monenmoista kuljinta.
        Varusteetkin käsiteltiin melko yliolkaisesti. Esim. Seatin vetoluiston rajoitinta tai muutamaa muutakaan "piilossa" olevaa varustetta ei huomioitu.
        Muutoinkin ihmetytti tuo valinta. Olisihan niin VW:ltä kuin Seat:ltäkin löytynyt myös tehokkaampi moottori. Kas kun eivät vertaile pakettiauton ja kuorma-auton tavaran kuljetuskykyä!

        Ikävää että maamme parhaimpiin kuulunut tekniikan- alan lehti on alkanut "lipsumaan" artikkeleissaan. Vastaavanlaiset keskentekoiset testithän on tuttuja jo muista "sensaationhakuisista" lehdistä.

        Paino nyt ei ole mikään meriitti, mutta se Astra on muutaman kilon painavampikin kuin Seat. Lähde Tuulilasi.

        Astra 1.9 CDTI Oma massa 1450 kg
        Seat 1.9 TDI Oma massa 1444 kg

        Polvitilat ovat toki Seatissa paremmat pystymmän istuma-asennon vuoksi. Silti olen sitä mieltä että tuo oli ihan hyvä vertailuryhmä. Seat on toki takaa tilavampi, mutta ehkä tehty hieman halvemmalla (materiaalit yms.) kuin VW tai Opel.


      • seatman
        AstraH kirjoitti:

        Paino nyt ei ole mikään meriitti, mutta se Astra on muutaman kilon painavampikin kuin Seat. Lähde Tuulilasi.

        Astra 1.9 CDTI Oma massa 1450 kg
        Seat 1.9 TDI Oma massa 1444 kg

        Polvitilat ovat toki Seatissa paremmat pystymmän istuma-asennon vuoksi. Silti olen sitä mieltä että tuo oli ihan hyvä vertailuryhmä. Seat on toki takaa tilavampi, mutta ehkä tehty hieman halvemmalla (materiaalit yms.) kuin VW tai Opel.

        verrataan painoa suoraan TM:n mukaisesti on ne suunnilleen samat. Jos verrataan samantehoisia niin tilanne muuttuu. TM:n vertailussa perseelleen meni juuri tuo. Niin VW:ltä kuin Seat:ltakin olisi löytynyt myös samantehoinen moottori kuin Astrassa ja Ceedissä. Olisi muuttunut koko testin tulos.

        Lisäksi on huomioitava että XL on tila-auto(MPV). Se ei siis ole edes farmariin verrattavissa. Ulkomainen lehdistö sijoittaa sen testeissään tila-autojen luokkaan. Oikea verranto olisi ollut esim: VW Touran, Toyota Verso, Opel Zafira(MPV)..yms

        Tila-autot ovat hieman lyhyempiä kuin farmarit. Myös kokonaispaino jää Astrassa selkeästi alle 2-tonnin. Huomannet että Zafirankin kokonaispaino ylittää 2-tonnia. Se kertonee jo kantavuudesta ja mihin luokkaan auto on tarkoitettu.

        Mitä ulkomittoihin tulee, niin onhan Zafirakin lyhyempi kuin farkku Astra. Ei kukaan, ei edes valmistaja, silti vakavissaan ala väittämään että se kuuluu samaan luokkaan kuin Astra. . Miksi Zafira ei ollut vertailussa tai...

        Seat on kasattu pääosin samoista osista kuin omistajayhtiön (VAG) muutkin autot.

        Tältäkin palstalta löydät HS:n julkaiseman 1-3 vuotiaiden autojen vikatilaston. Huomaa mihin luokkaan Seat Altea on sijoitettu!!!

        Laadun suhteen näyttäisi pätevän että, jos halvemmilla ja huonommilla osilla saadaan tilaston kärkipaikka ja vähiten vikoja niin olkoon. Sitten täytyy vaan tyytyä siihen että auto pelaa.

        Olen edelleen sitä mieltä että TM:n testien taso on laskenut huuhaa lehtien tasolle. Kohta varmaan saadaan lukea vakavalla naamalla potkulaudan ja moottoripyörien yhteistesteistä.


      • AstraH
        seatman kirjoitti:

        verrataan painoa suoraan TM:n mukaisesti on ne suunnilleen samat. Jos verrataan samantehoisia niin tilanne muuttuu. TM:n vertailussa perseelleen meni juuri tuo. Niin VW:ltä kuin Seat:ltakin olisi löytynyt myös samantehoinen moottori kuin Astrassa ja Ceedissä. Olisi muuttunut koko testin tulos.

        Lisäksi on huomioitava että XL on tila-auto(MPV). Se ei siis ole edes farmariin verrattavissa. Ulkomainen lehdistö sijoittaa sen testeissään tila-autojen luokkaan. Oikea verranto olisi ollut esim: VW Touran, Toyota Verso, Opel Zafira(MPV)..yms

        Tila-autot ovat hieman lyhyempiä kuin farmarit. Myös kokonaispaino jää Astrassa selkeästi alle 2-tonnin. Huomannet että Zafirankin kokonaispaino ylittää 2-tonnia. Se kertonee jo kantavuudesta ja mihin luokkaan auto on tarkoitettu.

        Mitä ulkomittoihin tulee, niin onhan Zafirakin lyhyempi kuin farkku Astra. Ei kukaan, ei edes valmistaja, silti vakavissaan ala väittämään että se kuuluu samaan luokkaan kuin Astra. . Miksi Zafira ei ollut vertailussa tai...

        Seat on kasattu pääosin samoista osista kuin omistajayhtiön (VAG) muutkin autot.

        Tältäkin palstalta löydät HS:n julkaiseman 1-3 vuotiaiden autojen vikatilaston. Huomaa mihin luokkaan Seat Altea on sijoitettu!!!

        Laadun suhteen näyttäisi pätevän että, jos halvemmilla ja huonommilla osilla saadaan tilaston kärkipaikka ja vähiten vikoja niin olkoon. Sitten täytyy vaan tyytyä siihen että auto pelaa.

        Olen edelleen sitä mieltä että TM:n testien taso on laskenut huuhaa lehtien tasolle. Kohta varmaan saadaan lukea vakavalla naamalla potkulaudan ja moottoripyörien yhteistesteistä.

        Tämä nyt menee jo kauas aiheesta, mutta laatueroilla tarkoitin lähinnä sisustuksen laatuvaikutelmaa yms, en teknistä laatua. Tekniseltä laadultaan Seat on varmasti VW:n tasoa, josta taas voidaan olla montaa mieltä

        1-3 vuotiaiden autojen katsastustilasto ei taatusti ole luotettava mittari kertomaan mitään laadusta.

        Mainitsemasia tila-autoja yhdistää mahdollisuus kolmeen penkkiriviin. Altea on kuitenkin vain hieman korotettu farmari. Vai onko Alteassa joku farmarista poikkeava ominaisuus, mikä tekee siitä monikäyttöauton (MPV).


      • seatman
        AstraH kirjoitti:

        Tämä nyt menee jo kauas aiheesta, mutta laatueroilla tarkoitin lähinnä sisustuksen laatuvaikutelmaa yms, en teknistä laatua. Tekniseltä laadultaan Seat on varmasti VW:n tasoa, josta taas voidaan olla montaa mieltä

        1-3 vuotiaiden autojen katsastustilasto ei taatusti ole luotettava mittari kertomaan mitään laadusta.

        Mainitsemasia tila-autoja yhdistää mahdollisuus kolmeen penkkiriviin. Altea on kuitenkin vain hieman korotettu farmari. Vai onko Alteassa joku farmarista poikkeava ominaisuus, mikä tekee siitä monikäyttöauton (MPV).

        olla tietoa milloin auto on MPV. Jos rekisteröintitodistuksessa lukee MPV, on se silloin MPV, vaikka penkkejä olisi 1. Seatin rekisterissä LUKEE MPV. Eikös farkuissa lue "Farmari"? Penkkien lukumäärä ei vaikuta auton rekisteröinti luokkaan. Monet merkit myyvät myös MPV:tä 5-paikkaisina.

        Tosiasia nyt vaan on niin että astra on PIKKUAUTO
        Seatin rinnalla.


      • Carlo
        seatman kirjoitti:

        äänieristyksessä olisi toivomisen varaa. Toisaalta monessa ns. hiljaisessa autossa olisi myös joissain kohdissa toivomisen varaa. Ranskiksissa kannattaisi tinkiä vaihtopellit, Italoissa vaihtosähkölaitteet, Japseissa vaihtoratti jotta pysyy tiellä jne...

        "...sanoi joku jostain".
        Minun italossani on nautinollista tehdä matkaa: Sähkölaitteet toimivat ja korva lepää.
        ... eli ei Seat parane muita haukkumalla. Seat on meluisa, mutta muuten hintaansa nähden ihan hyvä.


      • Pär-Åke
        Carlo kirjoitti:

        "...sanoi joku jostain".
        Minun italossani on nautinollista tehdä matkaa: Sähkölaitteet toimivat ja korva lepää.
        ... eli ei Seat parane muita haukkumalla. Seat on meluisa, mutta muuten hintaansa nähden ihan hyvä.

        http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modellID=171


      • seatman
        Carlo kirjoitti:

        "...sanoi joku jostain".
        Minun italossani on nautinollista tehdä matkaa: Sähkölaitteet toimivat ja korva lepää.
        ... eli ei Seat parane muita haukkumalla. Seat on meluisa, mutta muuten hintaansa nähden ihan hyvä.

        "haukkunut" sinun Italoasi. Kun muissa asioissa törmäsin paikkakuntamme kuluttaja-asiamieheen niin kysäisin: "Mitkäs asiat ne nyt eniten työllistää". Vastaus oli että: "Italo autojen sähkölaiteviat". Niistä nyt eniten valitetaan.

        Minusta on hyvä että autosi toimii niin kuin olet sen ostaessa olettanut. Itse olen myös tyytyväinen Seat ostokseeni ja kuten aikaisemin olen jo todennut: jokaisessa autossa on omat hyvät puolensa sekä huonot puolensa. Ehkä sitten alkaa olla selvästi enemmän noita hyviä puolia kun hintaluokka on yli 70K€, ehkä..


    • Nimimerkki

      17.000 ajettu, ja on osoittautunut juuri sellaiseksi kuin oletin sen olevankin. Hyvä alusta, hyvä ajettavuus, vaikkakin lyhyt akseliväli kiihdytyksissä nyökyttääkin. 1.9 diesel mukava ajaa. Kulutus nousee nopeuden mukana (80-120km/h), mikä johtuu osittain auton korkeudesta. Korkeudesta huolimatta ei kärsi sivutuulesta ja yleensäkään kallisteluista. Kuljettavan puoleinen (A-?)palkki haittaa hieman näkyvyyttää kaupunkiajossa. Rengasmelu joitakin häiritsee, itseäni se ei haittaa. Nämä samat asiat toistuvat myös useissa koeajojutuissa.

      Olen ollut sangen tyytyväinen. Hain autoa, joka on farmarin ja tila-auton väliltä koon puolesta ja joka on hyvä ajettava.

      En ole koejanut 2.0TDI, mutta jossakin jutussa kirjoittaja sanoi 1.9 olevan parempi ajettavuudeltaankuin 2.0. 1.9 on kai rauhallisempi liikkeissään ;)

      Koeaja ja kiinnitä noihin seikkoihin huomiota.

      Seat Altea oli muuten jossakin Saksalaisessa vertailussa luokkansa paras, vähiten vikoja. Linkki taitaa löytyä tältäkin keskustelupalstalta.

    • Månsas

      Altea XL 1,8 TFSI ja ajokilometrejä alla n. 10.000 km. Hyvää: ajettavuus, tilat, erinomainen moottori ja itse pidän myös ulkonäöstä. Lisäksi auto on ketterä kaupunkiajossakin. Huonoa on keskimääräistä kovempi rengasmelu, johon tosin pystyy vaikuttamaan jonkun verran rengasvalinnoilla. Samoin koetaulu on muovinen ja halvahkon oloinen. Paksu etupalkki häiritsee myös jonkun verran näkyvyyttä etuviistoon. Kaiken kaikkiaan asiallinen peli ja täysin vertailukelpoinen sisarmallihin; Skoda Octavia Combi ja uusi Golf farmari.

      • koeajolle?

        Onko kokemusta talvesta? Lähinnä kiinnostaa lämmityslaitteen tehokkuus / lämpiämis aika (jos nyt sellaista voi kuvata).


      • Månsas
        koeajolle? kirjoitti:

        Onko kokemusta talvesta? Lähinnä kiinnostaa lämmityslaitteen tehokkuus / lämpiämis aika (jos nyt sellaista voi kuvata).

        Kuluvan syksyn vähäiset kokemukset ovat itsellä ihan positiiviset. Ainakin muutaman asteen pakkasilla lämpö riittää ihan hyvin. Itse epäilin nimenomaan Seatin talviominaisuuksia ennen hankintaa, mutta sitten tuli luettua parit TM:n talviautotestit. Seat Altea menestyi TM talviautotestissä hyvin muistaakseni 2004 tai 2005, jolloin sen sijoitus taisi olla kolmas. Samoin Seat Leon oli vuonna 2006 kolmas. Testien perusteella uskon myös Altea XL:n olevan toimiva kokonaisuus talvellakin.


      • Nimimerkki
        koeajolle? kirjoitti:

        Onko kokemusta talvesta? Lähinnä kiinnostaa lämmityslaitteen tehokkuus / lämpiämis aika (jos nyt sellaista voi kuvata).

        Hankin webaston kun ei ole tolppaa auton lämmitystä varten, joten en osaa sanoa miten hyvin diesel lämpenee talviajossa. Webaston kanssa joka tapauksessa oikein hyvin :) Kallis laite se kuitenkin on.


      • hpkk
        Nimimerkki kirjoitti:

        Hankin webaston kun ei ole tolppaa auton lämmitystä varten, joten en osaa sanoa miten hyvin diesel lämpenee talviajossa. Webaston kanssa joka tapauksessa oikein hyvin :) Kallis laite se kuitenkin on.

        Vaimolle tilattu altea xl 1,9 tdi, missä laitatit
        webaston ja saako udella urakan kustannuksia.


      • seatman
        hpkk kirjoitti:

        Vaimolle tilattu altea xl 1,9 tdi, missä laitatit
        webaston ja saako udella urakan kustannuksia.

        webaston(5.2 kW) suoraan ostoliikkeestä (Rinta-Jouppi). Asennuttivat paikallisella webasto-edustuksella. Hintaan lisättiin 2200,00. Mukana myös T100 htm kaukokäynnistin.


      • Nimimerkki
        hpkk kirjoitti:

        Vaimolle tilattu altea xl 1,9 tdi, missä laitatit
        webaston ja saako udella urakan kustannuksia.

        2150e, paikallinen Seat jälleenmyyjä. T100 kaukosäätimellä.


      • ......
        hpkk kirjoitti:

        Vaimolle tilattu altea xl 1,9 tdi, missä laitatit
        webaston ja saako udella urakan kustannuksia.

        pyysin tarjouksen paikallisesta webasto liikkeestä ja se oli 1450e..webasto ja ajastin kello..ja asennus.


    • seatman

      Plussaa: Ajettavuus, tilat, varustelu.
      Miinusta: Rengasmelu.

      Ajettavuus: Kulkee vakaasti ja suoraan, rauhallinen ohjata.

      Tilat: Todella helppo sisäänkäynti, koeajoin myös Octavian ja kun ohjaamoon piti "pujottautua" totesin että ei tämä ainakaan. Muutoinkin ainoita autoja mihin takapenkillekin mahtuu pitkä mies.

      Varustelu: Stylance versiossa lähes kaikki mitä kuvitella saattaa.

      -Rengasmelu: kuivalla ja nastoilla jonkin verran haittaava. Tosin taajuus on selllainen että autossa pystyy puhumaan paremmin kuin monessa muussa.

      • Piece of Seat

        hyvää: ulkonäkö, varusteet ja tilat
        huonoa: järjetön sisämelu, alusta naurettavan "muka sporttinen" eli pintakova mutta löysä, epäluotettava vaihdelaatikko meni 60tkm ja kone 90tkm. Siinä välissä ainakin 10 hinausauto keikkaa korjaamolle, esim. sähköinen kaasupoljin, johtosarja rikki, pyyhkijät rikki, egr valo palaa. Tämä oli toinen Seattini ja varmasti viimeinen. Nyt on helppo ajella vaikka tilaa ei olekaan enää niin reilusti.
        Renaultin jälkeen kun tuohon vaihtoi niin itku meinasi tulla, melu oli aivan tajuton, siis kaikki piti ääntä, ei pelkästään renkaat vaan kaikki mekaaninen aina pakoputken pörinästä tuli läpi. Tuon lisäksi vielä kaikki nitinät ja kitinät, ei ikinä enää.

        Lapsetkin pystyvät nyt juttelemaan etupenkkiläisille, ei onnistunut Seatissa :-)

        Lanseerasin tämmöisen sloganin kun vielä olin Seat kuski "jokainen matka Seatilla on seikkailu"


      • ja heh heh
        Piece of Seat kirjoitti:

        hyvää: ulkonäkö, varusteet ja tilat
        huonoa: järjetön sisämelu, alusta naurettavan "muka sporttinen" eli pintakova mutta löysä, epäluotettava vaihdelaatikko meni 60tkm ja kone 90tkm. Siinä välissä ainakin 10 hinausauto keikkaa korjaamolle, esim. sähköinen kaasupoljin, johtosarja rikki, pyyhkijät rikki, egr valo palaa. Tämä oli toinen Seattini ja varmasti viimeinen. Nyt on helppo ajella vaikka tilaa ei olekaan enää niin reilusti.
        Renaultin jälkeen kun tuohon vaihtoi niin itku meinasi tulla, melu oli aivan tajuton, siis kaikki piti ääntä, ei pelkästään renkaat vaan kaikki mekaaninen aina pakoputken pörinästä tuli läpi. Tuon lisäksi vielä kaikki nitinät ja kitinät, ei ikinä enää.

        Lapsetkin pystyvät nyt juttelemaan etupenkkiläisille, ei onnistunut Seatissa :-)

        Lanseerasin tämmöisen sloganin kun vielä olin Seat kuski "jokainen matka Seatilla on seikkailu"

        kaikenlaisia juttuja sitä...
        Nämä samat jutut ovat nk 'ammattikirjoittajilla' joka merkin kohdalla aika ajoin.
        Huvinsa kullakin...


    • Jareta

      Ahtoputket saattavat jäätyä ja sulamisvesi rikkoa koko moottorin.

      • espseat

        Noin kävi minulle.


    • km

      Seat altea xl 2l tdi ei pysty vetämään perävaunua jossa on ledi tyyppiset valot . Vikaa ei pysty korjamaan ainakaan suomessa tällähetkellä VW-auto herttoniemi ei pysty vastamaan omiin asennuksiinsa vaan ilmoitavat että autossa ei ole vikaa vaikka nyt olen tarkistanut leditesterillä ja se ilmoitaa että autossa on vika. VW-hertoniemessä ei tunnu olevan nykyaikaisia leditestereitä vaikka heidän on tuntiveloitus hinta on väintäänkin kohtuulinen.

    • seat altea xl 07 1.8

      bridgestonen on meluisa rengas. michelin energy saver on hyvä mielestäni

      • seat altea 4

        Minä valitsin parisen vuotta sitten Pirellit alle. Edelisessä oli Bridgestonet, tosi meluisat hieman kuluneena..
        Kuluttajaviraston reilun parin vuoden takaisessa testissä 225/45-renkaille, Pirelli kuului hiljaisimpiin. No nykyisessä autossani on 225/50- joten lienevät hieman hiljaisemmatkin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe