hei
kertokaa 230 kompressor moottorista(kellä sellainen on) että onko se kuinka kestävä ja mitkä on sen heikkoudet?
230 kompressor
17
18159
Vastaukset
- Aivan kestävä
Ainakin vapaasti hengittävänä,ja kompuran 30% tehon lisäys ei vahvaa mootoria mihinkään hetkauta.
- tuota
tehoa saisi sen 30% lisää ja millä hintaa??
- Mercedesisti I
tuota kirjoitti:
tehoa saisi sen 30% lisää ja millä hintaa??
M111 -sarjan 230 moottori on 2,3 litrainen ja varustettu Eatonin M62 ahtimella, ahdin on remmiahdin eli mekaaninen ahdin ja siihen on liitetty välijäähdytin (intercooler). Ahdin alkaa ahtamaan n. 2000 kierroksesta ylöspäin, noiden kierrosten alapuolella se ei ahda, ahdin kytkeytyy ahtamaan automaattisesti kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa. Suurin etu ahtimesta on (tehon lisäyksen lisäksi) että se lisää huomattavasti vääntöä ja tekee siten moottorin luonteesta joustavamman ja mukavamman "päivittäiseen käyttöön" kun vääntöä on jo melko matalillakin kierroksilla (2000-3000) hyvin käytössä, moottori (2,3l iskutilavuus siis) tuntuu huomattavasti suuremmalle kuin onkaan, n. 3-litraisella vapaasti hengittävällä saadaan sama käytännön suorituskyky ja vääntö. 230K:ssa on käytössä maksimivääntö (280Nm) huomattavan laajalla kierroslukualueella, n. 2500-5000 muistaakseni, huipputeho 193hv n. 5700 rpm muistaakseni. Siis kiertää kuin bensakone, eli ei "ryydy" kierrosten noustessa kuten diesel, mutta vääntää silti kuin turbodiesel laajalta alueelta ja jo matalalta. Itse tehon lisäys on n. 45hv tuon ahtimen ansiosta, ei se sen enempää taida olla (M111 230 kone ilman ahdinta n. 148hv, ahtimella 193hv) mutta ahtaminen tekee moottorin luonteesta miellyttävämmän ja vääntöä se lisää hyvin, ja tehoa saadaan hyvin jo matalammillakin kierroksilla kuin vain siellä 6000 rpm tuntumassa se vajaa 150hv kuten vapaasti hengittävässä moottorissa olisi.
Tehon lisäys siis = 193hv/148hv = 1,30405 -kertainen eli tehoa on enemmän 1,30-1,00 = 0,30 = 30%. - turhaporu
Mercedesisti I kirjoitti:
M111 -sarjan 230 moottori on 2,3 litrainen ja varustettu Eatonin M62 ahtimella, ahdin on remmiahdin eli mekaaninen ahdin ja siihen on liitetty välijäähdytin (intercooler). Ahdin alkaa ahtamaan n. 2000 kierroksesta ylöspäin, noiden kierrosten alapuolella se ei ahda, ahdin kytkeytyy ahtamaan automaattisesti kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa. Suurin etu ahtimesta on (tehon lisäyksen lisäksi) että se lisää huomattavasti vääntöä ja tekee siten moottorin luonteesta joustavamman ja mukavamman "päivittäiseen käyttöön" kun vääntöä on jo melko matalillakin kierroksilla (2000-3000) hyvin käytössä, moottori (2,3l iskutilavuus siis) tuntuu huomattavasti suuremmalle kuin onkaan, n. 3-litraisella vapaasti hengittävällä saadaan sama käytännön suorituskyky ja vääntö. 230K:ssa on käytössä maksimivääntö (280Nm) huomattavan laajalla kierroslukualueella, n. 2500-5000 muistaakseni, huipputeho 193hv n. 5700 rpm muistaakseni. Siis kiertää kuin bensakone, eli ei "ryydy" kierrosten noustessa kuten diesel, mutta vääntää silti kuin turbodiesel laajalta alueelta ja jo matalalta. Itse tehon lisäys on n. 45hv tuon ahtimen ansiosta, ei se sen enempää taida olla (M111 230 kone ilman ahdinta n. 148hv, ahtimella 193hv) mutta ahtaminen tekee moottorin luonteesta miellyttävämmän ja vääntöä se lisää hyvin, ja tehoa saadaan hyvin jo matalammillakin kierroksilla kuin vain siellä 6000 rpm tuntumassa se vajaa 150hv kuten vapaasti hengittävässä moottorissa olisi.
Tehon lisäys siis = 193hv/148hv = 1,30405 -kertainen eli tehoa on enemmän 1,30-1,00 = 0,30 = 30%.200 kompressorimylly (120kw). Noikin varmaan on sitte ihan kestäviä? Ei oo mitään pikkuvikoja. (Off topic) Vaan onkohan liian pieni kone väyrystä liikuttamaan (w210 facelift?
- Mercedesisti I
turhaporu kirjoitti:
200 kompressorimylly (120kw). Noikin varmaan on sitte ihan kestäviä? Ei oo mitään pikkuvikoja. (Off topic) Vaan onkohan liian pieni kone väyrystä liikuttamaan (w210 facelift?
200 Kompressor (120 kW) on varsin kestävä moottori, kone koeteltua ja varmaa perustekniikkaa, kompressori tuossa pienempitehoisessa mallissa taitaa olla Eaton M45, eli vähän pienempi ahdin kuin M62 joka 230 Kompressorissa on ollut käytössä ja siis koneenkin iskutilavuus on 2,0 litraa tuossa (muuten off topicina C180 Kompressorissa on myös 2,0 kone, vain matalampi viritteisenä kuin 200 Kompressorissa).
Kompressorin kestävyys on joidenkin mielestä jonkinlainen epäilyksen kohde, mutta en itse henk. koht. tiedä yhtään kompressoria hajonneen, ja onhan noita nyt myynnissä n. 400 tkm ajettuina bensa-kompressori-mersuja mm. C ja E sarjalaisia ja hyvin näyttävät kestäneen. Kompressori on kuitenkin melko lailla yksinkertainen laite eikä siellä tapahdu mitään palamisprosessia tai muuta, edes sen öljyjä ei tarvitse vaihtaa, laite on täysin huoltovapaa. Kyllä ne öljyt kai vaihdatettuakin saisi, mutta käytännössä se on tarpeetonta eikä se kuulu Mercedeksen huolto-ohjelmaan, eikä Eaton itse ole esittänyt että tarvitsisi mitään huoltoa tuo ahdin, vaan se on huoltovapaaksi tehty ja suunniteltu. Toki se varmaan jossain 600-800 tkm jälkeen voi olla kulunut, onhan siellä laakereita yms. mutta samalla lailla se auto varmaan ylipäätään tuollaisilla kilometreillä on kulunut jo. Sitäpaitsi noita kompressoreita saa uusia siinä missä vaikka uuden vaihteiston tai vaikka uuden ohjaustehostimen yms. tavaraa. Ohjaustehostinkin on huoltovapaa noissa, ei sillekään mitään öljynvaihtoja tai muuta tarvitse tehdä. Eaton M62 esim. ebaysta kustantaa n. 500 dollaria vähän käytettynä, autopurkaamoilta voi samaten saada, varmaan Veholta kustantanee sitten joku 2000 euroa. Kuitenkin siis ihan yleismallinen ahdin kyseessä on eikä mikään Mersun oma valmistama. En sitten tiedä sopiiko kaikki Eaton M62 tai M45 ahtimet kaikkiin Mersuihin noin vain, vai voisiko olla jotain eroja kiinnikkeissä tai ulkoisissa muodoissa, osissa, eli meneekö ihan heittämällä paikalleen aina, mutta siis on noita myynnissäkin ja ei sen kestävyys ainakaan tietääkseni ole koskaan ollut mikään käytännön ongelma kenelläkään, teoreettista spekulointia toki näkee, että "vapaasti hengittävä on luotettavampi ja kestävämpi kuin ahdettu", no voihan se niin olla, eli toki turbo tai kompressori on aina eräs osa tai laite joka voi mennä epäkuntoon, mutta niinhän se on vaikka ohjaustehostimenkin kanssa. 200K E-sarjalaisessa varmaan liikuttaa autoa "ihan riittävästi", ei se varmasti mikään tykki ole, mutta ei sillä varmasti jalkoihin jää, kuitenkin vääntää ihan kivasti ja 163hv, varmaan jotain 9,0s 0-100km/h voisi luulla? Käytännössä riittää varmasti E-sarjan koppaa liikuttamaan ripeästikin jos haluaa, mutta ei se toki mikään urheiluauto ole ahtimesta huolimatta varmastikaan. - yyde 63
Mercedesisti I kirjoitti:
M111 -sarjan 230 moottori on 2,3 litrainen ja varustettu Eatonin M62 ahtimella, ahdin on remmiahdin eli mekaaninen ahdin ja siihen on liitetty välijäähdytin (intercooler). Ahdin alkaa ahtamaan n. 2000 kierroksesta ylöspäin, noiden kierrosten alapuolella se ei ahda, ahdin kytkeytyy ahtamaan automaattisesti kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa. Suurin etu ahtimesta on (tehon lisäyksen lisäksi) että se lisää huomattavasti vääntöä ja tekee siten moottorin luonteesta joustavamman ja mukavamman "päivittäiseen käyttöön" kun vääntöä on jo melko matalillakin kierroksilla (2000-3000) hyvin käytössä, moottori (2,3l iskutilavuus siis) tuntuu huomattavasti suuremmalle kuin onkaan, n. 3-litraisella vapaasti hengittävällä saadaan sama käytännön suorituskyky ja vääntö. 230K:ssa on käytössä maksimivääntö (280Nm) huomattavan laajalla kierroslukualueella, n. 2500-5000 muistaakseni, huipputeho 193hv n. 5700 rpm muistaakseni. Siis kiertää kuin bensakone, eli ei "ryydy" kierrosten noustessa kuten diesel, mutta vääntää silti kuin turbodiesel laajalta alueelta ja jo matalalta. Itse tehon lisäys on n. 45hv tuon ahtimen ansiosta, ei se sen enempää taida olla (M111 230 kone ilman ahdinta n. 148hv, ahtimella 193hv) mutta ahtaminen tekee moottorin luonteesta miellyttävämmän ja vääntöä se lisää hyvin, ja tehoa saadaan hyvin jo matalammillakin kierroksilla kuin vain siellä 6000 rpm tuntumassa se vajaa 150hv kuten vapaasti hengittävässä moottorissa olisi.
Tehon lisäys siis = 193hv/148hv = 1,30405 -kertainen eli tehoa on enemmän 1,30-1,00 = 0,30 = 30%.tiedätkö mistä voisi saada suomenkilisen käyttöoppaan minulla on clk 230 rättikatolla vm 1999
- w210 kompura
Mercedesisti I kirjoitti:
M111 -sarjan 230 moottori on 2,3 litrainen ja varustettu Eatonin M62 ahtimella, ahdin on remmiahdin eli mekaaninen ahdin ja siihen on liitetty välijäähdytin (intercooler). Ahdin alkaa ahtamaan n. 2000 kierroksesta ylöspäin, noiden kierrosten alapuolella se ei ahda, ahdin kytkeytyy ahtamaan automaattisesti kaasua painettaessa ja kierrosten noustessa. Suurin etu ahtimesta on (tehon lisäyksen lisäksi) että se lisää huomattavasti vääntöä ja tekee siten moottorin luonteesta joustavamman ja mukavamman "päivittäiseen käyttöön" kun vääntöä on jo melko matalillakin kierroksilla (2000-3000) hyvin käytössä, moottori (2,3l iskutilavuus siis) tuntuu huomattavasti suuremmalle kuin onkaan, n. 3-litraisella vapaasti hengittävällä saadaan sama käytännön suorituskyky ja vääntö. 230K:ssa on käytössä maksimivääntö (280Nm) huomattavan laajalla kierroslukualueella, n. 2500-5000 muistaakseni, huipputeho 193hv n. 5700 rpm muistaakseni. Siis kiertää kuin bensakone, eli ei "ryydy" kierrosten noustessa kuten diesel, mutta vääntää silti kuin turbodiesel laajalta alueelta ja jo matalalta. Itse tehon lisäys on n. 45hv tuon ahtimen ansiosta, ei se sen enempää taida olla (M111 230 kone ilman ahdinta n. 148hv, ahtimella 193hv) mutta ahtaminen tekee moottorin luonteesta miellyttävämmän ja vääntöä se lisää hyvin, ja tehoa saadaan hyvin jo matalammillakin kierroksilla kuin vain siellä 6000 rpm tuntumassa se vajaa 150hv kuten vapaasti hengittävässä moottorissa olisi.
Tehon lisäys siis = 193hv/148hv = 1,30405 -kertainen eli tehoa on enemmän 1,30-1,00 = 0,30 = 30%.Kerrohan juntille:) Kun kerran tiedät ahdetuista mersuista! Itsellä w210 E200 kompura T ja autossa sellanen vika että puuttuu nuo kompuran tumat 50-60hepoa.
Auto pätki yläkierroksilla ja vein vika koodit luettavaksi ja tulos oli: Parissa sylinterissä sähkökatkoja ja ahdin paineissa jotain häiriötä. Vaihdettu tulpat ja muf ei auttanut mitään! Auto toimii hyvin ja kulkee kuin normi 200E 136hv. Onko syynä
vika jossain ahtimen anturissa vai magneettikytkimessä? Minun mielestä ahdin ei
ole mukana ollenkaan. - SLK 230k
Mercedesisti I kirjoitti:
200 Kompressor (120 kW) on varsin kestävä moottori, kone koeteltua ja varmaa perustekniikkaa, kompressori tuossa pienempitehoisessa mallissa taitaa olla Eaton M45, eli vähän pienempi ahdin kuin M62 joka 230 Kompressorissa on ollut käytössä ja siis koneenkin iskutilavuus on 2,0 litraa tuossa (muuten off topicina C180 Kompressorissa on myös 2,0 kone, vain matalampi viritteisenä kuin 200 Kompressorissa).
Kompressorin kestävyys on joidenkin mielestä jonkinlainen epäilyksen kohde, mutta en itse henk. koht. tiedä yhtään kompressoria hajonneen, ja onhan noita nyt myynnissä n. 400 tkm ajettuina bensa-kompressori-mersuja mm. C ja E sarjalaisia ja hyvin näyttävät kestäneen. Kompressori on kuitenkin melko lailla yksinkertainen laite eikä siellä tapahdu mitään palamisprosessia tai muuta, edes sen öljyjä ei tarvitse vaihtaa, laite on täysin huoltovapaa. Kyllä ne öljyt kai vaihdatettuakin saisi, mutta käytännössä se on tarpeetonta eikä se kuulu Mercedeksen huolto-ohjelmaan, eikä Eaton itse ole esittänyt että tarvitsisi mitään huoltoa tuo ahdin, vaan se on huoltovapaaksi tehty ja suunniteltu. Toki se varmaan jossain 600-800 tkm jälkeen voi olla kulunut, onhan siellä laakereita yms. mutta samalla lailla se auto varmaan ylipäätään tuollaisilla kilometreillä on kulunut jo. Sitäpaitsi noita kompressoreita saa uusia siinä missä vaikka uuden vaihteiston tai vaikka uuden ohjaustehostimen yms. tavaraa. Ohjaustehostinkin on huoltovapaa noissa, ei sillekään mitään öljynvaihtoja tai muuta tarvitse tehdä. Eaton M62 esim. ebaysta kustantaa n. 500 dollaria vähän käytettynä, autopurkaamoilta voi samaten saada, varmaan Veholta kustantanee sitten joku 2000 euroa. Kuitenkin siis ihan yleismallinen ahdin kyseessä on eikä mikään Mersun oma valmistama. En sitten tiedä sopiiko kaikki Eaton M62 tai M45 ahtimet kaikkiin Mersuihin noin vain, vai voisiko olla jotain eroja kiinnikkeissä tai ulkoisissa muodoissa, osissa, eli meneekö ihan heittämällä paikalleen aina, mutta siis on noita myynnissäkin ja ei sen kestävyys ainakaan tietääkseni ole koskaan ollut mikään käytännön ongelma kenelläkään, teoreettista spekulointia toki näkee, että "vapaasti hengittävä on luotettavampi ja kestävämpi kuin ahdettu", no voihan se niin olla, eli toki turbo tai kompressori on aina eräs osa tai laite joka voi mennä epäkuntoon, mutta niinhän se on vaikka ohjaustehostimenkin kanssa. 200K E-sarjalaisessa varmaan liikuttaa autoa "ihan riittävästi", ei se varmasti mikään tykki ole, mutta ei sillä varmasti jalkoihin jää, kuitenkin vääntää ihan kivasti ja 163hv, varmaan jotain 9,0s 0-100km/h voisi luulla? Käytännössä riittää varmasti E-sarjan koppaa liikuttamaan ripeästikin jos haluaa, mutta ei se toki mikään urheiluauto ole ahtimesta huolimatta varmastikaan.Ei nää urpot näemmä mitään tiedä. Näiden jorinoihin ei kannata luottaa!
- Mahti mese
Mercedesisti I kirjoitti:
200 Kompressor (120 kW) on varsin kestävä moottori, kone koeteltua ja varmaa perustekniikkaa, kompressori tuossa pienempitehoisessa mallissa taitaa olla Eaton M45, eli vähän pienempi ahdin kuin M62 joka 230 Kompressorissa on ollut käytössä ja siis koneenkin iskutilavuus on 2,0 litraa tuossa (muuten off topicina C180 Kompressorissa on myös 2,0 kone, vain matalampi viritteisenä kuin 200 Kompressorissa).
Kompressorin kestävyys on joidenkin mielestä jonkinlainen epäilyksen kohde, mutta en itse henk. koht. tiedä yhtään kompressoria hajonneen, ja onhan noita nyt myynnissä n. 400 tkm ajettuina bensa-kompressori-mersuja mm. C ja E sarjalaisia ja hyvin näyttävät kestäneen. Kompressori on kuitenkin melko lailla yksinkertainen laite eikä siellä tapahdu mitään palamisprosessia tai muuta, edes sen öljyjä ei tarvitse vaihtaa, laite on täysin huoltovapaa. Kyllä ne öljyt kai vaihdatettuakin saisi, mutta käytännössä se on tarpeetonta eikä se kuulu Mercedeksen huolto-ohjelmaan, eikä Eaton itse ole esittänyt että tarvitsisi mitään huoltoa tuo ahdin, vaan se on huoltovapaaksi tehty ja suunniteltu. Toki se varmaan jossain 600-800 tkm jälkeen voi olla kulunut, onhan siellä laakereita yms. mutta samalla lailla se auto varmaan ylipäätään tuollaisilla kilometreillä on kulunut jo. Sitäpaitsi noita kompressoreita saa uusia siinä missä vaikka uuden vaihteiston tai vaikka uuden ohjaustehostimen yms. tavaraa. Ohjaustehostinkin on huoltovapaa noissa, ei sillekään mitään öljynvaihtoja tai muuta tarvitse tehdä. Eaton M62 esim. ebaysta kustantaa n. 500 dollaria vähän käytettynä, autopurkaamoilta voi samaten saada, varmaan Veholta kustantanee sitten joku 2000 euroa. Kuitenkin siis ihan yleismallinen ahdin kyseessä on eikä mikään Mersun oma valmistama. En sitten tiedä sopiiko kaikki Eaton M62 tai M45 ahtimet kaikkiin Mersuihin noin vain, vai voisiko olla jotain eroja kiinnikkeissä tai ulkoisissa muodoissa, osissa, eli meneekö ihan heittämällä paikalleen aina, mutta siis on noita myynnissäkin ja ei sen kestävyys ainakaan tietääkseni ole koskaan ollut mikään käytännön ongelma kenelläkään, teoreettista spekulointia toki näkee, että "vapaasti hengittävä on luotettavampi ja kestävämpi kuin ahdettu", no voihan se niin olla, eli toki turbo tai kompressori on aina eräs osa tai laite joka voi mennä epäkuntoon, mutta niinhän se on vaikka ohjaustehostimenkin kanssa. 200K E-sarjalaisessa varmaan liikuttaa autoa "ihan riittävästi", ei se varmasti mikään tykki ole, mutta ei sillä varmasti jalkoihin jää, kuitenkin vääntää ihan kivasti ja 163hv, varmaan jotain 9,0s 0-100km/h voisi luulla? Käytännössä riittää varmasti E-sarjan koppaa liikuttamaan ripeästikin jos haluaa, mutta ei se toki mikään urheiluauto ole ahtimesta huolimatta varmastikaan.Tää hemmo puhuu täyttä paskaa!
Jos haluatte tietää faktaa menkää mersufoorumille! - SLK 230 Kompressor
w210 kompura kirjoitti:
Kerrohan juntille:) Kun kerran tiedät ahdetuista mersuista! Itsellä w210 E200 kompura T ja autossa sellanen vika että puuttuu nuo kompuran tumat 50-60hepoa.
Auto pätki yläkierroksilla ja vein vika koodit luettavaksi ja tulos oli: Parissa sylinterissä sähkökatkoja ja ahdin paineissa jotain häiriötä. Vaihdettu tulpat ja muf ei auttanut mitään! Auto toimii hyvin ja kulkee kuin normi 200E 136hv. Onko syynä
vika jossain ahtimen anturissa vai magneettikytkimessä? Minun mielestä ahdin ei
ole mukana ollenkaan.Minulla oli SLK 230 K:ssa saman tyyppinen vika kompura ei aina mennyt päälle. Vein Bosch-korjaamoon vika oli kompuran releyksikössä (relay unit).
Jos haluat lisätietoja laita sähköpostiosoite. - nenimein
SLK 230 Kompressor kirjoitti:
Minulla oli SLK 230 K:ssa saman tyyppinen vika kompura ei aina mennyt päälle. Vein Bosch-korjaamoon vika oli kompuran releyksikössä (relay unit).
Jos haluat lisätietoja laita sähköpostiosoite.samanlaista vikaa tahtoo pätkiä 3500k,ierroksen paikkeilla .oliko mikä boschin korjaamo,voitko laittaa lisätietoa kiitos. [email protected]
- Anonyymi
SLK 230 Kompressor kirjoitti:
Minulla oli SLK 230 K:ssa saman tyyppinen vika kompura ei aina mennyt päälle. Vein Bosch-korjaamoon vika oli kompuran releyksikössä (relay unit).
Jos haluat lisätietoja laita sähköpostiosoite.Panetko minulle infoa asiasta - sama oire.
Sposti [email protected]
- ....siis
ostaa 160tkm ajettua mb clk 230 kompressoria?
- Kannattavuuteen
Vaikuttaa enemmän auton muu kunto,suhteessa hintaan.
Itselläni on 230 moottori E mallin korissa ei kuluta öljyä,bensaa menee maantieajossa 7,5 litraa ja kestää 3-400tuhatta km, ilman isompia remppoja,kun käyttää kunnon öljyjä. - on kyllä
Kannattavuuteen kirjoitti:
Vaikuttaa enemmän auton muu kunto,suhteessa hintaan.
Itselläni on 230 moottori E mallin korissa ei kuluta öljyä,bensaa menee maantieajossa 7,5 litraa ja kestää 3-400tuhatta km, ilman isompia remppoja,kun käyttää kunnon öljyjä.losto kuntonen alustaa myöten sekä hyvin huollettu... korissa vain muutamia ruoste kohtia, mutta lupasivat liikkeellä maalauttaa ne pois. hinta 17000.
- MASA
HEII MERSUMIEHET TUUSULASSA HUIPPUHYVÄ MESE KORJAAMO HINNAT 1 KOLMASOSA VEHON HINNOISTA .KAVERIT OLLEET MERSUN TEHTAILLA TÖISSÄ,OSAAVAT HOMMAT HOITAA.HORT AUTO O/Y.SUOSITTELEN.MARTTI NIEMINEN
- mersseeee
Ostin tuossa pari vuotta sitten vm -02 , w203, c200K:n jolla nyt ajettu jo reilusti yli 200tkm. Ei ikinä tarvinnut muuta kuin öljyjä ja kuluvia osia autoon vaihtaa. Moottori kukkuu ja käy. Tosi luotettavaa tekniikkaa. öljyn vaihto ollut uudesta asti 10tkm välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34285921 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692318- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91361- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181781305RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207