Mistähän mahdetaan säätää 127 fiatin 903 kuutioisen koneen sytysennakko?Entä olenko ymmärtänyt oikein että sytysennakko säädetään ajoituslampulla kohdalleen? Entä miten saan virranjakajan oikeaan asentoon?Entä kuuluuisiko virranjakajasta lähtä jokin alipaineletku jonnekkin?
sytytysennakko
12
11864
Vastaukset
- kyllä
Sytytysennakko säädetään virranjakajaa kääntelemällä,löysää pultti/mutteri/tms. virranjakajan juuresta.Juu ja kyllä kyllä ihan oikein olet käsittänyt,ennakko säädetään ajoituslampulla joka kytketään mallista riippuen joko akkuun ja sytytysjohtimeen numero 1.Lampulla tähdätään sitten kampiakselin päähän josta on ensiksi puhdistettu kaikki lika ja sieltä esiin etsitty asteluvut/merkkiviivat.Auto käynnissä tarkistus ja säätö suoritetaan.Alipainesäätimestä virranjakajan kyljestä kuuluu kulkea ehjä letku kaasuttajaan.Jos sinun autosi on mallia ei käynnisty ja virranjakajan perusasento on pois tolaltaan eli se on ollut irti tms. on ehkä kysyttävä suunnasta fiat sen alkuasento.
- T.K
miten osaan laittaa virranjakajan akselin oikealle hampaalle?Entä kun näyttäisi hiukan siltä että tuo alipainesääätäjän lähtö on tukittu.Mikähän idea siinä on? Onko tuo letku välttämätön.Entä voinko näin aluksi kun ei ole tuota ajoituslamppua säätää sytytysennakkon suurinpiirtein kohdalleen jollakin konstin?
- V.A.G
Asenna virranjakaja paikalleen."Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri. Kierrä moottoria käsin, kunnes kampiakselin päässä oleva sytytyksen asetusmerkki on kohdallaan. Kierrä jakajaa, kunnes pyörijä osoittaa 1-sylinterin sytytysjohdon kohdalle. "Hienosäädä" sytytys kiertämällä varovasti jakajaa, kunnes kärjet aukeaa(sytytyskohta). Starttaa, säädä sytkät ajoituslampulla kohdalleen. Letku on aikalailla välttämätön; sytkä säätyy kuormitustilanteen mukaan. Tarkasta alipainerasian kalvo imaisemalla letkusta. En ole varma kuuluuko seiskaasi alipainesäädintä. "Isoveljessä"(128) sitä ei ole.
- lisäyksenä
V.A.G kirjoitti:
Asenna virranjakaja paikalleen."Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri. Kierrä moottoria käsin, kunnes kampiakselin päässä oleva sytytyksen asetusmerkki on kohdallaan. Kierrä jakajaa, kunnes pyörijä osoittaa 1-sylinterin sytytysjohdon kohdalle. "Hienosäädä" sytytys kiertämällä varovasti jakajaa, kunnes kärjet aukeaa(sytytyskohta). Starttaa, säädä sytkät ajoituslampulla kohdalleen. Letku on aikalailla välttämätön; sytkä säätyy kuormitustilanteen mukaan. Tarkasta alipainerasian kalvo imaisemalla letkusta. En ole varma kuuluuko seiskaasi alipainesäädintä. "Isoveljessä"(128) sitä ei ole.
Laita kampiakselin ajoitusmerkki lohdalleen ja VARMISTA että ykkössylinteri on puristustahdissa, eikä nelonen! Sitten vaan pyörijä osoittamaan ykkösen johtolähtöön ja piuhat oikeaan järjestykseen. Korvakuulollakin saat sen lähelle, mutta tahtoo useimmiten jäädä liian myöhäiselle.
- T,K
V.A.G kirjoitti:
Asenna virranjakaja paikalleen."Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri. Kierrä moottoria käsin, kunnes kampiakselin päässä oleva sytytyksen asetusmerkki on kohdallaan. Kierrä jakajaa, kunnes pyörijä osoittaa 1-sylinterin sytytysjohdon kohdalle. "Hienosäädä" sytytys kiertämällä varovasti jakajaa, kunnes kärjet aukeaa(sytytyskohta). Starttaa, säädä sytkät ajoituslampulla kohdalleen. Letku on aikalailla välttämätön; sytkä säätyy kuormitustilanteen mukaan. Tarkasta alipainerasian kalvo imaisemalla letkusta. En ole varma kuuluuko seiskaasi alipainesäädintä. "Isoveljessä"(128) sitä ei ole.
en tiedä sitten onko tuo jakaja alkuperäinen mutta pikkasen näyttästäs siltä että siitä on tukittu jotain reikää.
No jos oikein älysin tuon :""Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri." niin sitä ei voi ainakaan mistä sytysennkakko säädetään niin pyöräyttää ympäri.
Mutta voiko kone lähtä läyntiin ilman tuota letkua vai onko se aivan välttämätön koneen käynnille?vai haluaisiko joku hieman kertoa enemmmän minulle tuosta alipainesäätimestä miten se toimii ja mikä tarkoitus sillä on? - V.A.G
T,K kirjoitti:
en tiedä sitten onko tuo jakaja alkuperäinen mutta pikkasen näyttästäs siltä että siitä on tukittu jotain reikää.
No jos oikein älysin tuon :""Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri." niin sitä ei voi ainakaan mistä sytysennkakko säädetään niin pyöräyttää ympäri.
Mutta voiko kone lähtä läyntiin ilman tuota letkua vai onko se aivan välttämätön koneen käynnille?vai haluaisiko joku hieman kertoa enemmmän minulle tuosta alipainesäätimestä miten se toimii ja mikä tarkoitus sillä on?Olet ehkä käsittänyt väärin sytytysennakon säädön. Ennakko säädetään pyörittämällä jakajaa. Tarkasta tosiaan, että 1-sylinteri on puristustahdin "lopussa". Alipainesäädin siirtää sytytystä koneen kuormitustilanteen mukaan(imusarjan alipaine muuttuu). Selventää tilannetta, jos otat jakajan kannen auki ja imaiset letkusta. Jakajan "pohjan" pitäisi kiertyä. Jos ei,niin alipainerasian kalvo on rikki. Letkun toinen pää kuuluu imusarjaan(kaasarin juureen?). Kone käynnistyy ilman letkuakin.
Tuossa jotain fiudesta
http://www.trsqr.net/fiat127/tiedot.shtml - T.K
V.A.G kirjoitti:
Olet ehkä käsittänyt väärin sytytysennakon säädön. Ennakko säädetään pyörittämällä jakajaa. Tarkasta tosiaan, että 1-sylinteri on puristustahdin "lopussa". Alipainesäädin siirtää sytytystä koneen kuormitustilanteen mukaan(imusarjan alipaine muuttuu). Selventää tilannetta, jos otat jakajan kannen auki ja imaiset letkusta. Jakajan "pohjan" pitäisi kiertyä. Jos ei,niin alipainerasian kalvo on rikki. Letkun toinen pää kuuluu imusarjaan(kaasarin juureen?). Kone käynnistyy ilman letkuakin.
Tuossa jotain fiudesta
http://www.trsqr.net/fiat127/tiedot.shtmlnyt mä vasta honasin ton säätämisen, tai ainakin luulen niin.Kiitoksia paljo että jaksoitte vastata kysymyksiinni.
- T.K
V.A.G kirjoitti:
Asenna virranjakaja paikalleen."Oikeaa" hammasta ei olekaan, jos jakaja mahtuu pyörimään ympäri. Kierrä moottoria käsin, kunnes kampiakselin päässä oleva sytytyksen asetusmerkki on kohdallaan. Kierrä jakajaa, kunnes pyörijä osoittaa 1-sylinterin sytytysjohdon kohdalle. "Hienosäädä" sytytys kiertämällä varovasti jakajaa, kunnes kärjet aukeaa(sytytyskohta). Starttaa, säädä sytkät ajoituslampulla kohdalleen. Letku on aikalailla välttämätön; sytkä säätyy kuormitustilanteen mukaan. Tarkasta alipainerasian kalvo imaisemalla letkusta. En ole varma kuuluuko seiskaasi alipainesäädintä. "Isoveljessä"(128) sitä ei ole.
niin että miten osaan laittaa ton ykkös sylinterin sytysvuoroon ehkä hiukakan tyhmäkysymys.Joo ei siin viisiin kuulukkaan olla sitä alipainesäädintä.
- V.A.G
T.K kirjoitti:
niin että miten osaan laittaa ton ykkös sylinterin sytysvuoroon ehkä hiukakan tyhmäkysymys.Joo ei siin viisiin kuulukkaan olla sitä alipainesäädintä.
...jos lainaat kirjastosta tai ostat korjauskäsikirjan. Rempan teko on sen kanssa huomattavsti helpompaa. Ykköpytyn tarkastamisen kertominen on hankalaa, kun en tunne 7:n koneen rakennetta.
- -99
T.K kirjoitti:
niin että miten osaan laittaa ton ykkös sylinterin sytysvuoroon ehkä hiukakan tyhmäkysymys.Joo ei siin viisiin kuulukkaan olla sitä alipainesäädintä.
Helppo tapa on ottaa sytytystulpat pois. Sormi ykköstulpan reikään, pyörität konetta esim. nelosvaihde päällä. Sitten kun sormessa tuntuu sylinterin puristustahti, seuraat hihnapyörässä olevaa sytytysmerkkiä. Laita se kohdalleen ja a' vot, sitten virranjakajan lähetys-saarnaaja osoittamaan ykkösen piikkiä kohti. Loppu esim. lampulla. Vaikeampi tapa on ottaa venttiilikoppa pois, pyörität konetta, seuraat venttiilien liikettä. Kun nelosessa venttiilit vaihtaa (siis imu menee kiinni ja pako alkaa aueta) ykkönen on yläkuolokohdassa. Ja siis sytytys vuorossa. Virranjakajan kääntö siten että saarnaaja osoittaa taas ykkösen piikkiin, ja lampulla sytytys kohdalleen. Tähän hommaan riittää virtakynä ruuvimeisseli kombinaatio. Saat sytytyksen tarpeeksi lähelle näinkin. Strobolla loput kun kone käy.
- hyvät ohjeet
-99 kirjoitti:
Helppo tapa on ottaa sytytystulpat pois. Sormi ykköstulpan reikään, pyörität konetta esim. nelosvaihde päällä. Sitten kun sormessa tuntuu sylinterin puristustahti, seuraat hihnapyörässä olevaa sytytysmerkkiä. Laita se kohdalleen ja a' vot, sitten virranjakajan lähetys-saarnaaja osoittamaan ykkösen piikkiä kohti. Loppu esim. lampulla. Vaikeampi tapa on ottaa venttiilikoppa pois, pyörität konetta, seuraat venttiilien liikettä. Kun nelosessa venttiilit vaihtaa (siis imu menee kiinni ja pako alkaa aueta) ykkönen on yläkuolokohdassa. Ja siis sytytys vuorossa. Virranjakajan kääntö siten että saarnaaja osoittaa taas ykkösen piikkiin, ja lampulla sytytys kohdalleen. Tähän hommaan riittää virtakynä ruuvimeisseli kombinaatio. Saat sytytyksen tarpeeksi lähelle näinkin. Strobolla loput kun kone käy.
mutta pikku asiavirhe. Siis PAKO menee kiinni ja IMU alkaa aueta, muuten pyörität konetta väärään suuntaan!
- -99
hyvät ohjeet kirjoitti:
mutta pikku asiavirhe. Siis PAKO menee kiinni ja IMU alkaa aueta, muuten pyörität konetta väärään suuntaan!
Sori, ajatusvirhe, Juhannus pakkaa päälle... Noin tarkoitin, mutta....Hyvä kun korjasit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791