kaloja pieneen altaaseen

eewi

minulla on melko, ellei jopa erittäin pieni akvaario kooltaan 63l. se on tällä hetkellä tyhjillään, ja on vielä melko epäselvää millaisia kaloja sinne hankitaan. tähän menessä suunnitelmiin kuuluu kaksi kaarimonnista ja kymmenisen lasitetraa(en ole löytänyt mistään kirjoista tietoa noista, lienevät uusi laji, mutta kaupassa sanottiin että ovat aika vaatimattomia kaloja, eivät ole vaateliaita veden suhteen etc) jotka ovat pieniä läpinäkyviä tetroja joiden pyrstö on punainen tai keltabarbeja pieni parvi tms.
äippä joka nämä kustantaa haluaisi soppaan myös jotain vähän suurempia, komeita kaloja. minulla on parin vuoden kokemus akvaariopuuhista, joten kalat saavat olla myös hieman vaateliaampia.

mitään kovin tavanomaista, esimerkiksi neontetroja en halua, ja hammaskarppeja minulla on toinen akvaario pullollaan joten niitä en niin kovasti himoitse

20

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muikku

Partamonni kasvaa melkein 15 cm pitkäksi ja se on aika välttämätön kala seura-akvaarioihin, koska se syö levät pois.
      Sitä on myös hauska seurata, kun se "nöpöttää" lasissa ja se on myöskin hauskan näköinen.

• upe

äippäsi voisi ihastua? - ei vaadi tilaa, ja on helppohoitoinen, sekä sopii myös tetrojesi kanssa...

• eewi

tarvitsisiko taistelukalakoiras naaraan kaveriksi vai ahdistelisiko se sen kuoliaaksi?

• fish
        eewi kirjoitti:

tarvitsisiko taistelukalakoiras naaraan kaveriksi vai ahdistelisiko se sen kuoliaaksi?

kävisi helposti niin kuin epäilitkin. jos uros-taistolle hankkii naarasseuraa, niitä pitää olla useampi, ja tuohon akvaarioosi ei varmaan mahdu?! Kääpiö- tai hunajarihmatkin ovat hienoja, mutta nekin tarvitsevat 2, mielellään ainakin 3 naarasta yhtä urosta kohti. Saattaisi toisaalta taistotkin sopia, koska noiden rihmojen olen ainakin kuullut sopivan tuon kokoiseen.. kertokoon ken tietää :) !

• monni man
        fish kirjoitti:

kävisi helposti niin kuin epäilitkin. jos uros-taistolle hankkii naarasseuraa, niitä pitää olla useampi, ja tuohon akvaarioosi ei varmaan mahdu?! Kääpiö- tai hunajarihmatkin ovat hienoja, mutta nekin tarvitsevat 2, mielellään ainakin 3 naarasta yhtä urosta kohti. Saattaisi toisaalta taistotkin sopia, koska noiden rihmojen olen ainakin kuullut sopivan tuon kokoiseen.. kertokoon ken tietää :) !

jos haluat väriä akvaarioosi niin hanki perhoskirjoahvenpari. Se tosin on hieman vaikeampi kuin taistelukala, mutta kun sinulla on parin vuoden kokemus niin uskoisin että pärjäät.

• lotta
        monni man kirjoitti:

jos haluat väriä akvaarioosi niin hanki perhoskirjoahvenpari. Se tosin on hieman vaikeampi kuin taistelukala, mutta kun sinulla on parin vuoden kokemus niin uskoisin että pärjäät.

kaarimonnisia tulisi olla enemmän kuin kaksi, esim. 6 kpl on jo hyvä. Niiden sijaan kävisi myös piikkisilmät, esim 4kpl. Monnisista pienempiä versioita olisi Corydoras hastatus ja c. habrosus, joita myös voisi olla kuutisen kpl ja mahtuisivat paremmin, mutta olet jo ilmeisesti hankkinut kaarimonniset?

• lotta
        lotta kirjoitti:

kaarimonnisia tulisi olla enemmän kuin kaksi, esim. 6 kpl on jo hyvä. Niiden sijaan kävisi myös piikkisilmät, esim 4kpl. Monnisista pienempiä versioita olisi Corydoras hastatus ja c. habrosus, joita myös voisi olla kuutisen kpl ja mahtuisivat paremmin, mutta olet jo ilmeisesti hankkinut kaarimonniset?

nuolimonnit olisivat myös hyödyllisiä ja pienehköjä, mutta vaativia ainakin kotiutumisvaiheessa. On myös hyvin pieni tetra, Hyphessobrycon amandae, joka tulee vain 3,5 cm-4cm kokoiseksi.

• nasu
        lotta kirjoitti:

Kuten Lottakin jo sanoi, ei missään nimessä vain kahta monnista! Corydorakset ovat todellisia parvikaloja, joten noin pieneen altaaseen kannattaa valita pieniä lajeja, jotta saat kunnon parven. Kolmas pieneksi jäävä monninen on kääpiö (C. pygmaeus), joka on todella vilkas ja hurmaava kala ja ui parvena myös välivedessä.

• Janni
        monni man kirjoitti:

Eiks perhoset (Papiliochromis ramirezi) vaadi vähän isomman ?

siite viel, kokemuksesta, ne on kauheen herkkiä nitriitille (ainakin omani)

• monni man
        Janni kirjoitti:

Eiks perhoset (Papiliochromis ramirezi) vaadi vähän isomman ?

siite viel, kokemuksesta, ne on kauheen herkkiä nitriitille (ainakin omani)

kyllä tuonne perhokirjoahvenpari menee juuri ja juuri ja perhosen uusi nimi on muuten Microgeophagus ramirezi vanha nimi on tuo Papiliochromis ramirezi

• Labyrinttikala

Taisto (=taistelukala) pärjää kyllä yksinäänkin, eli ei tarvi naaraita. Mutta jos ottaa naaraan, tai itse asiassa NAARAITA niitä täytyy ottaa vähintään kaksi, jotta taiston (koiraan) "härnäys" jakaantuisi tasaisesti, eikä "kiduttaisi" yksinäistä naarasta hengiltä. Mutta älä kumminkaan ota kahta koirasta (sen varmaan tiesitkin). Minkä kokoisia ne lasitetrat aikuisina on? Siitä riippuu, että mitä muita kaloja akvaarioon mahtuu.

• Wau

lämpimästi nuoli-imumonneja! ostin juuri omaan 50-litraiseeni ja olen aivan myyty! ehkä otan siihen vielä taiston tai jotakin, mutta nämä pikkuvintiötkin riittävät vallan, niin ihania ja eloisia ja syövät kaiken levän! ei juuri lainkaan tarvitse ruokkiakaan. Oi oi että oon ihastunu *syrämmiä, *syrämmien perään..

• Anna

keltabarbit nyppivät taistelukalaa ja se voi jopa kuolla siihen! Ota Corydoraksia!

• lotta
        Anna kirjoitti:

keltabarbit nyppivät taistelukalaa ja se voi jopa kuolla siihen! Ota Corydoraksia!

tulevat ihan liian isoiksikin tuon kokoiseen altaaseen. Sanoisin että korkeintaan 6cm pituisia kaloja voisit ottaa.

• Jessiina

Suosittelisin ton kokoseen akvaarioon korkeintaan 8 sentin pitusia kaloja. Unoha isommat (ehkä jotain partiksia voi ottaa yhen, mutta en usko että ne ovat 'äippäsi' toiveita !)

• Sari sardiini

Ainot tollanen näyttävämpi kala tollaseen purnukkaan

• eewi

taistikset ei mua pahemmin viehätä, ne on mun mielestä liian ylijalostettuja ja ne näyttävät tosi "nuhrusilta" niitten valtavien ryppysten eviensä kanssa...
        mut hunajarihmakaloja olin aiemminki kelaillu, samoin perhoskirjoahvenia. markku varjon isommassa akvaariokirjassa(nimeä en muista, sori) sanottiin että perhoset voi laittaa vähintään 50cm pitkään akvaarioon. ja toi meidän on 60cm...lasitetrat on korkeintaan 5-senttisiä aikuisina, ja vaatimukset on vähän samat kun neontetroilla. parta-imumonni meillä on toisessa akvaariossa, ja tähän toiseen haluisin jotain muuta.
        mitäs rakkaat ihmiset sanotte yhdistelmästä 10 lasitetraa, 3 hunajarihmakalaa/perhospari ja muutama nuoli-imuttelija? taitaa pitää aika tiukkaa...? lasitetroille ois vaihtoehtona kans niitä keltabarbeja, eikö ne ole aika pieniä, nelisenttisiä? repisikö ne rihmakalojen rihmoja?

• lotta
        eewi kirjoitti:

taistikset ei mua pahemmin viehätä, ne on mun mielestä liian ylijalostettuja ja ne näyttävät tosi "nuhrusilta" niitten valtavien ryppysten eviensä kanssa...
        mut hunajarihmakaloja olin aiemminki kelaillu, samoin perhoskirjoahvenia. markku varjon isommassa akvaariokirjassa(nimeä en muista, sori) sanottiin että perhoset voi laittaa vähintään 50cm pitkään akvaarioon. ja toi meidän on 60cm...lasitetrat on korkeintaan 5-senttisiä aikuisina, ja vaatimukset on vähän samat kun neontetroilla. parta-imumonni meillä on toisessa akvaariossa, ja tähän toiseen haluisin jotain muuta.
        mitäs rakkaat ihmiset sanotte yhdistelmästä 10 lasitetraa, 3 hunajarihmakalaa/perhospari ja muutama nuoli-imuttelija? taitaa pitää aika tiukkaa...? lasitetroille ois vaihtoehtona kans niitä keltabarbeja, eikö ne ole aika pieniä, nelisenttisiä? repisikö ne rihmakalojen rihmoja?

6 cm pitkäksi ja on aika massiivinen joten suosittelisin jotain tetraa. Tai kiilalkylkihän on kotoisin samalta alueelta kuin rihmakalat ja on pienikokoinen...

• Cory
        eewi kirjoitti:

Lasitetra (Prionobrama filigera) tulee kuusisenttiseksi, pyrstö mukaan laskettuna. Makeanveden kala, pH: 6.0 - 7.8; dH: 30.0, lämpötila: trooppinen, 23 - 27°C (Lähde: FishBase)

Jos taistisurosten isot pyrstöt eivät miellytä, niin miten olisi tyttötaistis?? Pystö ja evät ovat niillä vielä ihan normaalin kokoiset, joten ne myös jaksavat uiskennella ympäriinsä aktiivisemmin.

Itselläni on yksi taistisnaaras ja meistä on tullut hyviä kamuja. Kytätään toisiamme lasin läpi :-) Taistisnaaras on kuitenkin jo sen verran näppärä uimari, että ihan pienimpiä fisuja en enää laittaisi sen kanssa samaan purkkiin - se kun yrittää pistää ne poskeensa. Esim. nuo 2,5 senttiset nuolimoniset (corydoras hastatus) meinasivat joutua lounaaksi, kun erehdyin laittamaan ne samaan altaaseen. Kolmesettiset fisut ovat jo saaneet olla rauhassa.

• Katla

Joo, älä ainakaan keltabarbeja ota!
      Perhoskirjot on ihan nättejä, mutta herkkiä... Mutta etköhän pärjäisi. Levänsyöjäksi suosittelen esim. viherimunuoliaisia, kasvaa n.5 cm pitkäksi ja on niin törkeän ruma imukuppeineen, että on jo kaunis!
      Ja syö PALIJO levää!
      Otocinclukset (nuolimonnit) on kans söpöjä ja tehokkaita!
      En toista väliveden parvea suosittele, taitavat lasitetrat olla riittävästi...
      Ilman muuta vähintää viis monnista, itse sain ostettua kaupasta viimeiset nokimonniset ja oon ihan rakastunut...
      Voin suositella lämpimästi myös kääpiömonnisia, aivan ihania vekkuleita! ja aktiivisia ja uivat välillä kuin tetrat!
      Itselläni on vajaa 100-litraisessa kääpiörihmoja (enää naaraat 2kpl, kun uros heitti henkensä...) ja aika kyytiä sai naaras senkin jälkeen, kun hankin toisen naaraan "turvaksi"...
      Tässä jotain vinkkejä, kiertele kauppoja ja lue kirjoja ja nettiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5085
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4949
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3540
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2981
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2741
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2267
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1814
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      34
      1661
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe