Mulla n. 40-litranen akvaario ja siellä pari miekkapyrstöö, taistonaaras ja 2 platya. Akvaario ihan pursuaa levästä. Oon koittanut vaikka mitä, vähentänyt akvaarion valoa, ostanut lasipyyhkimen... Ne ei vaan auta! Oisko mitään hyvää vinkkii? Sitten mulla on ongelmana platyt. Mulla on kaikki muut kalat pärjänny hyvin paitsi platynaaraat. Tarttisko mun ostaa urokselle kaksi naarasta? Meinaan jos uros ahdistelee naarasta...? Please, HELP!
Vastaukset 8
- eewi
platyja täytyisi aina olla väh. 2 naarasta per uros, muuten uros kiduttaa naaraat henkihieveriin. hanki akvaarioosi vaikkapa pari nuoli-imumonnia, ne pärjäävät pienessäkin tilassa ja syövät levät. jos sinusta tuntuu, että ruokit kalojasi liikaa, voisit vähentää myös liikaruokintaa sillä se rehevöittää vettä
- fish
partis on myös hyvä levänsyöjä. Onhan sulla kasveja? Jos ei oo kasveja, niin kaikki vedessä olevat ravinteet menee levien kasvuun! Noin pienessä akvaariossa muutenkin kasvaa levä helposti..
- Ada
Kuinka lähellä ikkunaa akvaariosi on? Paistaako auringonvalo sinne suoraan? Vedenvaihtoväli? Minkälaista levä on ? Valtaan päästyään sinilevä ainakin (tummanvihreää kelmumaista) täyttää akvaarion hyvin nopsaan.
- fish
ei partis kyllä taidakkaan tonne sopia.. No kerro kuitenkin olosuhteet mitä tässä nyt ollaan kyselty!
- Tiitu
Omassa 100-litraisessani täpläpartamonni, muutamat leopartimonnit, viikoittainen 1/5 vedenvaihto ja pohjan imurointi, sekä AquaSafen (vedenparannusaine) käyttö ovat pitäneet lasit puhtaina täysin ilman pyyhkimistä jo kuukausia!
- salla
..on kysymys? Ensimmäisenä tuli mieleen sinilevä, jonka kanssa olen itsekin tapellut.Jos levä on sinilevää, joka ei oikeastaan ole levää vaan siniBAKTEERIA, älä ihmeessä hanki altaaseen lisää kaloja vettä kuormittamaan. Sinilevä on merkki veden kuormituksesta, eikä mikään fisu sitä syö.
Sinilevään pitäisi tehota vain vedenvaihtojen lisääminen, yleensä. 240-litraisestani onnistuin sen siivoamisella hävittämään, mutta pienessä 60-litraisessa se pysyi kuin tauti.(Kyllästin lopulta koko pikkualtaan pitoon sen hankaluuden vuoksi).Sinilevä on helposti irtoavaa tummanvihertävää ja nopeasti kasvavaa massaa tai mönjää, melko helppo erottaa muista levistä, kun sen kerran on tunnistanut.
Koska sinilevä ei ole oikea levä,vaan bakteeri, siihen tuskin auttaa valojen pimennys, vai?(odotan tähän vastausta, jos joku biologisti sattuisi tietämään) - eewi
...kuin vain 3-4 viikon välein! vedenvaihto sitte viikottain---
- Katla
Ensinnäkin: miekkapyrstöt tarvis vähän isomman altaan. Toiseksi ei kannattaisi pitää platyja ja miekkoja samassa altaassa, koska ne risteytyy keskenään ja jälkeläiset ei aina oo ihan elinkelpoisia.
Kolmanneksi: sulla ei oo yhtään levänsyöjäkalaa, kannattaisi hankkia, olettaen, että kalasi eivät elä murtovedessä. Partamonni kasvaa liian isoksi ja joku taisi ehdottaakin Otocinclus-suvun nuolimonneja, jotka ovat sopivia kokonsa puolesta, mutta tarvitsevat erittäin puhtaan veden ja ovat tosi herkkiä muutenkin. Ihan kivoja kavereita kyllä muuten, paitsi jonkin verran hintaa on vielä(kin) liikaa... Hiukan "arvokkaampi" vaihtoehto on myös viherimunuoliainen,TODELLA tehokas levänsyöjä! Tykkää kyllä myös puhtaasta vedestä...
Jotain muitakin pohjakaloja kannattaa harkita, jotta pohjalle valuvat ruoantähteet tulevat syödyiksi eivätkä jää pilaamaan vettä ja näin antamaan "kasvuravinnetta" leville!
Neljänneksi: Minkälainen valo sulla on valaisimessa? (Ei kai vaan hehkulamppu, se nimittäin lisää levien kasvua...)Omasta kokemuksestani voin suositella Sylvania Aquastar-putkia, eivät ainakaan lisää levänkasvua.
Viidenneksi: Kannattaa aina tällaisissa ongelmissa kertoa kaikki: millaista levä on ( rihmamaista, kelmumaista, tupsuina kasvavaa...)hoitorutiinit, akvaarion sijaintipaikka yms. mitä mieleen tulee, niin kuin Akvaariomaailman ongelmapalstalla aina tähdennetään, että tietoa ei ole koskaan liikaa..
Jos nyt jostain syystä et ole vielä tietoinen perushoitorutiineista, tässä pieni kertaus:
1.VEDENVAIHTO 1/4 vesitilavuudesta viikottain, muistathan vedenparannausaineen!
2.RUOKINTA mielummin kaksi-kolme kertaa/päivä ja VÄHÄN kerrallaan,kuin kerran päivässä ja paljon! Kalojen pitää syödä parissa minuutissa KAIKKI ruoka!!!
Nyt siis huolehdit SÄÄNNÖLLISISTÄ VEDENVAIHDOISTA ja tarkkailet, ettet ruoki liikaa (muutaman päivän, jopa viikonkin paasto ei tee pahaa aikuisille kaloille) ja poistat käsityönä niin paljon levää kuin mahdollista ja muutaman viikon sisään pitäisi tulla tuloksia.
Terveisin Katla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1341662
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta2071059Johanna Tukiainen oli seonut ja hyökännyt ystävänsä kimppuun.
Ollut suora lähetys ja repinyt hiuksista ystäväänsä.163741Olen Aito Narsisti
Kysykää mitä haluatte liittyen tähän aiheeseen. Joitain kokemuksiani asiaan liittyen voin harkintani mukaan jakaa.255583- 31530
- 187509
Outo liikkuja
Tämä tyyppi josta kirjoitettiin Ähtärin Ilmoitustaululla. Joka yritti varastaa auton meijeritieltä. Hän liikkui koulut11494- 189483
- 41446
Iso käsi pormestarille hyvin hoidetusta työstä
Puolangan kunta on siistinyt Paljakan rinteitä kesän aikana – yksi keskeneräinen lakiasia hidastaa vielä rinnekeskuksen18423