Mitkä on ne ns. vanhoilliset velvollisuudet bestmanille? Velipoika menee ohjekirjaan mukaan naimisiin (voi ruoja) ja olisi kiva tietää mitä minun sitten pitää tehdä. Polttareita en järjestä! Niin, ja elkäähän moittiko tästä, ilmotin kyllä haluttomuuteni koko virkaan, mutta kun nyt mennään kuulemma perinteiden mukaan....
Kuulin, että b.man vetää juhlallisuuksia häävastaanotolla ja tietenkin ojentaa sormukset. Onko muuta tiedettävää? Olisipa jo ohi koko riena!
Mitä tekee Bestman?
6
2586
Vastaukset
- eräs vaan
Bestsmanin tärkein tehtävä on tukea sulhasta juhlapäivänä ja huolehtia, että hermoileva sulho oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Hän huolehtii myös, että vaatteet on oikein päällä (ei juopon nappeja, ei aukinaisia sepaluksia, ei repsottavia kauluksia).
Muina tehtävinä on sormuksista huolehminen ja niiden ojentaminen, polttareiden järjestäminen ja yleensä myös puheen pitäminen hääparille. Yleensä bestman ja kaaso pitää myös silmällä, että hääjuhla sujuu suunnitellusti ja vieraat viihtyy, jotta hääpari voi keskittyä kokonaan juhlimiseen.
Bestman voi toimia myös häiden seremoniamestarina, jolloin hän pitää huolta ohjelman kulusta (suunnitelman mukaista kussakin välissä ja ohjelman muutokset tarvittaessa lennosta, jos aikataulu on väärin laskettu tai myöshästyy esim. pitopalvelun ongelmien vuoksi). Seremoniamestari huolehtii myös juontamisesta (joko yksin tai esim. puoliksi kaason kanssa.- ole tehtävänä
Ei missään perinteissä bestmanin tehtävä ole järjestää polttareita. Ei täälläkään niitä velvollisuutena mainittu:
http://www.naimakaupat.com/haaopas/kaaso_bestman/bestman.php
Polttarit järjestää käsittääkseni sulhasen ystävät. Tosin monesti myös bestman on tässä mukana, mutta hänen velvollisuuksiinsa se ei kuulu. Jos bestmanin täytyy jo uhrata yksi päivä häissä päivystämiseen, miksi hänen pitäisi muka olla velvollinen järjestämään vielä polttaritkin?
- ei kuulu
suomalaisiin perinteisiin, vaan se on ulkomailta ja elokuvista kopioitu Suomeen.
- MieIhanItte
Mitkä on ne ns. vanhoilliset velvollisuudet bestmanille?
Perinteiden mukaan avustat sulhasta, kun Hän käy ryöstämässä morsiamen itselleen.- näin se on
Juuri sitähän kysyjä tiedustelee?
Eli perinteet kertovat bestmanin tehtävän olevan sormusten kanto ja toimiminen juhlallisuuksien vetäjänä tai puhemiehenä. Olla tukena tulevalle aviomiehelle tänä kohtalokkaana päivänä.
Näin minä sen ymmärsin.
- Bestmanninen
Bestman avustaa sulhasta hääyönä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905137
- 534046
- 252149
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271807Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151424
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹271207Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201026T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21970