Sain juuri kävelyni tueksi kyynäsauvat ja huomasin niistä puuttuvat piikit.
Muutenkin totesin niiden olevan kömpelöt
ja aina tiellä joten kotiin ne jää,
kun lähden asioille.
Toisaalta kävelyä ne auttaisi sillä tuo välilevytyrä painaa hermoon ja sitä
myöten on oikea jalkani todella kipeä ja vauhtini kuin etanalla.
Syön särkyyni Tramalia ja Buranaa ja
annoksia koko ajan suurennetaan sillä
kivut tulevat lääkkeistä huolimatta läpi.
Haen täältä vertaistukea ja etenkin teiltä
jotka olette olleet leikkauksessa niin
kertokaa kokemuksianne.
Tulevaisuus pelottaa ja vain te tiedätte
mitä on olla pelkojen ja näiden
tunteiden kanssa.
Yksinäinen itkijä.
Kyynärsauvat ja käyttö
13
6609
Vastaukset
- omiin sauvoihinsa tyytyväinen
Itselläni muu vaiva kuin sinulla, mutta vastaan kuitenkin.
Mitä jos kävisit vaihtamassa sopivampiin kyynärsauvoihin ja pyytäisit niihin jääpiikit? Luulisi olevan toipumisenkin kannalta etu kun apuvälineet olisivat sopivat.
Kai niitä on vielä kivikaudenaikaisiakin sauvoja apuvälinevarastossa, joita sitten tyrkytetään ihmisille.
Sait sauvat ilmeisesti "summamutikassa", eli niiden soveltuvuutta juuri sinulle ei tarkistettu? Kyynärsauvojen(kin) on tarkoitus helpottaa käyttäjänsä elämää ei suinkaan tehdä siitä entistä hankalampaa.
ps.mitä jos keskustelisit sinua hoitavan lääkärin kanssa kipulääkkeiden tehosta/vaihdosta sinulle toimiviin/sopivampiin lääkkeisiin?- vierailija
sauvat vain otettiin ja ne oli ne
lähimpänä olevat. Lääkitys just
isonnettiin ja todella olen pettynyt
ettei tehoa kipuihini ja tunnen kuinka hermoratoja pitkin kipu menee
varpaisiin saakka.
Reilun viikon päästä on kontrolli
käynti ja ehkä jaksan sinne asti.
Päivisin on nukuttava sillä niin
väsyttävä on tuo tramal.
- Säde*
Mulla on hermovaurio ristiselässä ja seisomiseen ja pitkään (tai aika lyhyeenkin) kävelyyn tarvitsen sauvat. Joskus jopa pyörätuolilla liikun.
Myös muuta kroonistunutta kovaa kipua löytyy.
Sun lääkitys vaikuttaa hyvin vähäiseltä, siis buranaa, ei jumal...Tramalin on hyvä sitä mullakin on, mutta lisänä Panacod, isoilla annoksilla.
Mä sain sauvat ilman "koekäyttöä", toivat kotiin.
Kyllähän ne hieman opettelemista vaatii, mutta tärkein asia on, että onko ne oikein säädetty pituutesi mukaan.
Mulla oli kans ihan kömpelöä alkuun kun sauvat oli 10 pitemmälle ihmiselle säädetty.
No hoksasin mä jossain vaiheessa, että niitä voi ja pitää ihan itse säätää. Jopa ihan korkojen korkeuksien mukaan.
Mulla paras asento on olla aivan tikkusuorana, muuten tuun kipeemmäks.
Mutta toi on vissiin jokaisen itse kokeiltava.
Jääpiikit on pakolliset tässä maassa, se pitäis olla selviö, joten ei muuta kun soittamaan sinne mistä kepukat sait ja uudet sauvat.
Ootko muuten varma, että sulla on nimenomaan KYYNERsauvat? Siis, että tuet on kyynerpään ala-SEKÄ-yläpuolella.
Mulle annettiin kerran sairaalassa sauvat missä oli vaan yksi tuki ranteen kohdalla, niin turhaa keksintöä saa hakea.
Kyllä meillä huonosti kävelevillä pitää olla kunnon apuvehkeet, muuten sairastetaan vaan lisää tai jäädään kotiin, molemmat oon kokenut.
Eli pyydä uudet sauvat kotiin ja säädätä ne heti, niin näet miten se käy (helppoa) ja ei kun harjoittelemaan.
Täällä kans itketään yksin.
Ja nauretaan...tää on niin tätä.- vierailija
Ihanaa löytää kohtalotoveri ja
tietysti toivon että sinut kuntoon
saadaan pikaisesti.
Huomenna soitan jotta saan vaihdettua
nuo sauvat ja on ne kyynärsauvat
sen tiedän.
En osaa opettaa itseäni niiden käyttäjäksi,
kun ne on tiellä koko ajan.
Vielä kykenen kävelemään joten kuten
molemmilla jaloillani, mutta oikea
jalkani ei jaksa yhtään kuten ennen
ja auta armias kun tulee ylämäki
niin siinä vasta etana olenkin.
Mun myös pitäisi syödä vielä kolamnneksi Panadolia 1mg, mutta sitten alkaa
polttamaan ylävatsasta ja nytkin
polttaa välillä joten siksi en
enempää syö muita lääkkeitä.
Ei tämä lääkitys toimi sillä joka
päivä tunnen kuinka hermoratoja
pitkin kulkee kivut aina varpaisiin
asti.
Mulla taitaa olla krooninen kipukynnys
en valita koko ajan joten siinähän särkee.
Mitä muita apuvälineitä voisi kotiin saada ?
Kirjoitahan lisää Säde =) - Säde*
vierailija kirjoitti:
Ihanaa löytää kohtalotoveri ja
tietysti toivon että sinut kuntoon
saadaan pikaisesti.
Huomenna soitan jotta saan vaihdettua
nuo sauvat ja on ne kyynärsauvat
sen tiedän.
En osaa opettaa itseäni niiden käyttäjäksi,
kun ne on tiellä koko ajan.
Vielä kykenen kävelemään joten kuten
molemmilla jaloillani, mutta oikea
jalkani ei jaksa yhtään kuten ennen
ja auta armias kun tulee ylämäki
niin siinä vasta etana olenkin.
Mun myös pitäisi syödä vielä kolamnneksi Panadolia 1mg, mutta sitten alkaa
polttamaan ylävatsasta ja nytkin
polttaa välillä joten siksi en
enempää syö muita lääkkeitä.
Ei tämä lääkitys toimi sillä joka
päivä tunnen kuinka hermoratoja
pitkin kulkee kivut aina varpaisiin
asti.
Mulla taitaa olla krooninen kipukynnys
en valita koko ajan joten siinähän särkee.
Mitä muita apuvälineitä voisi kotiin saada ?
Kirjoitahan lisää Säde =)...uudet sauvat? Ootkos harjotellut, niitä kyllä kannattaa käyttää niin kauan kun tarvis. Ei kannata rasittaa liian aikaisin.
Mullahan ei ole välilevykorjausta tehty niin kun sulla, että siihen mä en osaa sanoa mitään.
Noista apuvälineistä kannattaa kysyä sieltä mistä sauvatkin sait.
Mä en voi siinäkään auttaa kun mulla on sauvojen lisäksi pyörätuoli, mutta en tiedä mitä apua sinä tarttisit.
Luulisin, että sulla on leikkauksenjälkeisiä kipuja vielä ja asiat asettuu ajan kanssa.
Mulla on krooninen tila, eli en mä tästä ikinä parane, selkä vammautunut jne. Nää kivut vaan yritän lääkityksellä, venytyksillä ym. saada vähän hellittämään.
En oikein tiedä mitä halusit vielä tietää, mutta kysy vaan jos jotain on.
Luulisi, että aina joku tietää jotain, mä tiedän vaan tästä omasta vaivastani lähinnä.
Toivotan sulle pikaista paranemista, tuo Tramal ainakin vaikuttaa myös neurologisesti, joten pitäis hermovaurioon pian auttaa. Niin mulla ainakin kävi. Mulla Tramalia menee 300mg/ vrk.
Kirjotteleppas kuulumisia :) - Säde*
Säde* kirjoitti:
...uudet sauvat? Ootkos harjotellut, niitä kyllä kannattaa käyttää niin kauan kun tarvis. Ei kannata rasittaa liian aikaisin.
Mullahan ei ole välilevykorjausta tehty niin kun sulla, että siihen mä en osaa sanoa mitään.
Noista apuvälineistä kannattaa kysyä sieltä mistä sauvatkin sait.
Mä en voi siinäkään auttaa kun mulla on sauvojen lisäksi pyörätuoli, mutta en tiedä mitä apua sinä tarttisit.
Luulisin, että sulla on leikkauksenjälkeisiä kipuja vielä ja asiat asettuu ajan kanssa.
Mulla on krooninen tila, eli en mä tästä ikinä parane, selkä vammautunut jne. Nää kivut vaan yritän lääkityksellä, venytyksillä ym. saada vähän hellittämään.
En oikein tiedä mitä halusit vielä tietää, mutta kysy vaan jos jotain on.
Luulisi, että aina joku tietää jotain, mä tiedän vaan tästä omasta vaivastani lähinnä.
Toivotan sulle pikaista paranemista, tuo Tramal ainakin vaikuttaa myös neurologisesti, joten pitäis hermovaurioon pian auttaa. Niin mulla ainakin kävi. Mulla Tramalia menee 300mg/ vrk.
Kirjotteleppas kuulumisia :)..minä vaan puhuin leikkauskivuista, eihän sulle mitään operaatioo ole kait tehty. Vai käsitinkö väärin??
Mutta oli tai ei, hermoratakivut on aina samat, johtui mistä syystä sitten tahansa.
Olikos sulla jo se jälkitarkastus. - vierailija
Säde* kirjoitti:
..minä vaan puhuin leikkauskivuista, eihän sulle mitään operaatioo ole kait tehty. Vai käsitinkö väärin??
Mutta oli tai ei, hermoratakivut on aina samat, johtui mistä syystä sitten tahansa.
Olikos sulla jo se jälkitarkastus.selkä varmaan piakkoin, joten ei
haittaa pienet väärin ymmmärrykset.
Syön saman verran Tramalia kuin
sinä ja lisänä on tuo Burana
800mg x 2.
Nyt on alkanut aamuisin pyöryttää
ja päivisinkin tulee tosi heikko
olo ja mietinkin johtuisko siitä,
kun vasta molempia lääkkeitä suurennettiin.
Ensin nostin Tramalin ja sen jälkeen
Buranan, täytyy varmaan lääkärille
soittaa ja ilmoittaa,
mutta kun ei varat anna myöten enään
uusia lääkkeitä hankkia.
Tänään olen joutunut olemaan enemmän
seisaalleen ja nyt oon ihan kipeä
jalasta ja selästä.
Tämä mun kroppa tykkäisi vaan levosta
ja kuitenkin liikkuakin pitäisi.
Ensi viikolla menen jälkitarkastukseen ja mietin, että voisinko siellä enään vaatia leikkaukseen pääsyä ? - vierailija
Jäsenkorjaajaa ?
Itse olin tänään sellaisen miehen
hoivissa ja kyllä se hienosti selitti
mitä teki ja yli tunnin avasi mun
hermoratoja rennommaksi ym...
Selästä löytyi vaikka mitä ja heti
teki niille hoitoa.
Tämä maksoi vain 20e ja jatkossa
hinta on vain 40e.
Edullista kun heti auttaa ja jalasta
lähti kivut ja nyt täytyy olla viikon
tauko ja muutaman päivän ottaa rennosti.
Joskus olen näitä miettinyt ja nyt
voin kaikille lämpimästi suositella =)
Käyn lääkärillä niin maksan pkl-maksut 22e ? kalliit lääkkeet ja silti kärsin kivuista =(
Harmi, että tämä mies lähtee Mikkeliin ja
nyt täytyy löytää vastaava mies edullisesi tilalle.
- pro lapsi
Pelkäsin leikkausta paljon, mutta kaikki meni ok. Leikattiin yksityisellä ja palvelu yms. sen mukaiset 10 arvoiset.
Leikkaukseen johtavat oireet olivat 4kk kestäneet ja moninaiset. Liikunta johon kykenin oli kävely. Ehkä hieman vatsalihaksia sain/uskalsin tehdä. Kauan ei voinut istua ei seisoa. Tunnottomuus levisi välillä lähes koko alavartaloon. Molemmissa jaloissa tunnottomutta. Särkyjä enemmän oikeassa jalassa.
Nyt vasen jalka täysin oireeton, selkä ok, ainoastaan oikea jalka oireilee inhasti. Kuitenkin pärjään jo hyvin ja tunto on palautunut. Oikean jalan hermosärkyä on vielä ajoittain, mutta oletan sen poistuvan ajan kanssa.
Kyllä täälläkin välillä tulevaisuus pelottaa. Itken yksin vieläkin päivittäin ja pelkään, että en palaudukaan kunnolla liikuntakykyiseksi. Toisaalta minulla oli pelottavammat oireet ennen leikkausta, joten oli tehtävä päätös.
Nyt odotan kuntoilulupaa ja muuta liikunnallista.
Elän terveellisesti, olen nuori ja hoikka. Yritän uskoa liikunnan parantavaan voimaan sitkeästi. Tsemppiä sinulle ja toivon, että osaat tehdä oikean ratkaisun! :)- vierailija
leikkauksen johdosta !
Varmasti nuo jälkeiset kivut ovat niitä
haamukipuja ja poistuvat ajan kanssa.
Mä joudun turvautumaan julkiseen puoleen
ja siksi olen vetkuttanut tuota leikkausta,
kun vielä on tuntoa ja voimaa tuossa oikeassa
jalassa ja vasen jalkahan on kokonaan kunnossa.
Voimaa on jalasta lähtenyt ja jotain
heijasteita ym...
Olen kuitenkin ymmärtänyt leikkausken olevan edessä sillä tätä on kestänyt jo yli 2kk ja
ajallisesti olisi jo lähtenyt paranemaan.
Hermoihin kun mennään niin se eniten peloittaa
ja ajattelen, että mun kohdalla ne tietysti mokaa.
Helpompaa olisi kun se olisi jo ohi.
Mä uskon kyllä jos leikkaus onnistuu niin
kyllä se kuntoutus myös onnistuu joten siltä osin voit lopettaa itkemisen ja hymyillä turvallisin mielin tulevaisuudelle =) - pro lapsi
vierailija kirjoitti:
leikkauksen johdosta !
Varmasti nuo jälkeiset kivut ovat niitä
haamukipuja ja poistuvat ajan kanssa.
Mä joudun turvautumaan julkiseen puoleen
ja siksi olen vetkuttanut tuota leikkausta,
kun vielä on tuntoa ja voimaa tuossa oikeassa
jalassa ja vasen jalkahan on kokonaan kunnossa.
Voimaa on jalasta lähtenyt ja jotain
heijasteita ym...
Olen kuitenkin ymmärtänyt leikkausken olevan edessä sillä tätä on kestänyt jo yli 2kk ja
ajallisesti olisi jo lähtenyt paranemaan.
Hermoihin kun mennään niin se eniten peloittaa
ja ajattelen, että mun kohdalla ne tietysti mokaa.
Helpompaa olisi kun se olisi jo ohi.
Mä uskon kyllä jos leikkaus onnistuu niin
kyllä se kuntoutus myös onnistuu joten siltä osin voit lopettaa itkemisen ja hymyillä turvallisin mielin tulevaisuudelle =)lohduttavista sanoista. Tämä hyppii laidasta toiseen on huonoja ja hyviä päiviä. Eli itkuisia tai nauruisia.. Pahin on kuitenkin oletettavasti tällä erää takana päin ja odotan kuntoutumista, fysioterapiaa ja kuntosaleilua, kuin lapsi joulupukkia. =) Toivotan onnea, jos päädyt leikkaukseen! Kyllä ne niitä paljon tekee ja sillä mikroskoopilla näkee hermoja hyvin väistellä (kuulemma). Älä pidä hirveitä kipuja, sillä ne voivat 3kk jälkeen kroonistua ja siihen ei leikkauskaan enää auta. Jaksamisia sinulle ja muille selkävaivaisille! =)
- Lonkka- ja selkävaiv
Heippa
Kärsin spinaalistenoosista, eli selkäydinkanavan ahtaumasta ja olen käyttänyt (molempia) kyynärsauvoja jo yli 4 vuotta.
Lisäksi minulle leikattiin molempiin lonkkiin proteesit tänä vuonna, tammikuussa ja toukokuussa, joten erittäin tutuiksi ovat tulleet Tramalit sun muut voimakkaat kipulääkkeet.
Kyynärsauvoihin totutteleminen vie aikansa, mutta kyllä niiden käyttöön tottuu kun muuttaa ajattelunsa siten, että helpompaa ja TURVALLISEMPAA kävely on sopivien apuvälineiden kanssa kuin ilman, aivan varmasti ja ihan ehdottomasti.
Sitten niistä piikeistä sananen. Itse käytän suomalaisia Bekvilin kyynärsauvoja, joissa on piikki aina mukana. Se on "kätketty" runkoputken sisään ja tulee ulos pienestä vivusta ja piikki työntyy päätynupin keskiöstä ulos. Ja samalla tavalla siis takaisin.
Vilkaisepa vaikka tätä linkkiä: http://www.apuneuvos.fi/ Hupelimella pirauttamalla saat apua.
Terveisin- Nuori nainen
Minulla myös välilevytyrä,jalka meni alta 6kk sitten,odoteltiin,että vetäytyy takasin. No,eipä ole. Leikkaavalle lääkärille odottelen aikaa,tämän vuoden puolella pitäisi päästä kuulemma puukon alle.
Itse syön 3x75mg lyricaa,3x800mg buranaa ja 2x1mg para-tabsia. Tramali ei sopinut ollenkaan. Mutta,hermokipu on nykyään niin pahaa,että vie totaalisesti sängyn pohjalle :( Enemmän tänä päivänä huonoja päiviä,kun hyviä.
Seisominen,vaikkakin oikean jalan varassa,niin se on muutama sekunti,kun alkaa repimään sekä puutuu. Istuminen huonoa(autolla ajo tuskaa) ja alkaa olemaan sängyssä oleminenkin yhtä tyhjän kanssa. Yöt onneksi nukun yleensä kuin tukki,klo: 6 asti. Lie päivä vie totaalisesti voimat?
Keppejä en voi käyttää,koska vasen ranne ei sitä kestä,sekin on leikkausjonossa,johon tulikin kutsu jo,mutta eivät muistaneet,että selkä pitää leikata ekaksi.
Pakko on nousta joka aamu ylös ja tehdä pakolliset hommat vaikka tuntuu,että taju lähtee,oksettaa ja pyörryttää.
Näillä eväillä on mentävä,mitkä on annettu. Suomalaisella sisulla eteenpäin,kunnes ei jalat kanna :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462362Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011049- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648