vaalea pohja

eewi

sain kaveriltani erittäin edullisesti 128l akvaarion, mutta nyt(liian myöhään[?]) oon tullu ajatelleeks yhtä asiaa.
tossa kalojen oikeudet-jutussa sanottiin että ei saa olla vaaleeta pohjaa. tossa akvaariossa jonka kaverilta sain, oli ennestään vaaleesta sorasta tehty pohja. se ei ole kokonaan valkoinen, siinä on vähän myös sellasta tummaa soraa seassa, mutta vaikutelma on erittäin vaalea. voiko siitä olla haittaa kun akvaariossa on partaimumonni, leväbarbeja, platyja ja mustamolleja? vaikka ei noiden kalojen kyllä mun mielestäni vaaleesta pohjasta pitäis häiriintyä. vai?

10

841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fluval-man

... ennenkin.

Itse olen sillä kannalla, että se on melkein sama. Itselläni on vaalea pohja(kellertävä). Siis jokisoraa.

• *Juulia*

Jotkut on kylläkin sitä mieltä että vaalee pohjaväri stressaa kaloja, mutta en sitten oo ihan varma...

• baku

Mielestäni ei ole mitään syytä sille, että altaassa ei voisi olla vaalea pohjasora. Onhan monissa luonnonhabitaateissakin vaalea pohja! Miksei siis akvaariossa? Tumma pohja on mielestäni kuitenkin näyttävämpi, se luo syvyyttä akvaarioon ja kalojen väritys korostuu.

• Anna

Voikai sitä vaaleeta pohjasoraa käyttää ihan hyvin, jos ei se sinusta näytä kaloihin vaikuttavan ja tietenkin jos pidät akvaarion ulkonäöstä! mulla oli jonkin aikaa (ennekuin sain siirrettyä isompaan) 60l akvaariossa leopardimonnisia ja ihan valkonen pohja, ja pistin merkille että olivat jotenkin kauhuissaan ja ujoja. Ajattelin että sopeutuvat vielä, mutta homma jatkui sitä rataa. Sitten siirsin se 130l jossa oli tummaa-punertavaa hiekkaa, innostuivat ja värit tummuivat, viihtyivät selvästi paremmin. Akvaarion toisessa päässä on valkoinen "raita" ja eivät monniseni sen kohdalla oleskele, en tiedä sitten... Mutta siinä mun kokemus!

• Mikael
        Anna kirjoitti:

Voikai sitä vaaleeta pohjasoraa käyttää ihan hyvin, jos ei se sinusta näytä kaloihin vaikuttavan ja tietenkin jos pidät akvaarion ulkonäöstä! mulla oli jonkin aikaa (ennekuin sain siirrettyä isompaan) 60l akvaariossa leopardimonnisia ja ihan valkonen pohja, ja pistin merkille että olivat jotenkin kauhuissaan ja ujoja. Ajattelin että sopeutuvat vielä, mutta homma jatkui sitä rataa. Sitten siirsin se 130l jossa oli tummaa-punertavaa hiekkaa, innostuivat ja värit tummuivat, viihtyivät selvästi paremmin. Akvaarion toisessa päässä on valkoinen "raita" ja eivät monniseni sen kohdalla oleskele, en tiedä sitten... Mutta siinä mun kokemus!

Aivan valkoinen tai vaalea pohja saa jotkut kalat säikyiksi. Samaten pohjan vaaleus vaikuttaa kalojen väritykseen. Ns hiekkarannanvaalea ja sen luonnolliset sävyt pehmentävät jo vaikutelmaa. On kuitenkin aikalailla lajikohtaista ja iästäkin kysymys kuinka voimakkaasti kalat tähän reagoivat ja kuinka kauan tottumiseen menee.

On väitetty, että kala kokee horisontin kääntyneen - vähemmästäkin sitä menee epävarmaksi.

• Titu
        Mikael kirjoitti:

Aivan valkoinen tai vaalea pohja saa jotkut kalat säikyiksi. Samaten pohjan vaaleus vaikuttaa kalojen väritykseen. Ns hiekkarannanvaalea ja sen luonnolliset sävyt pehmentävät jo vaikutelmaa. On kuitenkin aikalailla lajikohtaista ja iästäkin kysymys kuinka voimakkaasti kalat tähän reagoivat ja kuinka kauan tottumiseen menee.

On väitetty, että kala kokee horisontin kääntyneen - vähemmästäkin sitä menee epävarmaksi.

Kyllä tästä asiasta on kymmenien vuosien kokemusta lueteltu kirjallisuudessa. Vaikka aloitteleva harrastelija muuta toivoisikin, on tumma pohja ja tausta kalojen luonnon mukaista. Ehkä voisi vilkaista, miltä kotojärven pohjalla näyttää, ellei verkosta löydä kuvia sieltä mistä omat akvaariokalat on Suomeen tuotu. Valkoinen hanki ja melko tumma yö-taivas ei minusta vaikuta kovin pelottavalta, mutta (elämän)taistelussa tummapukuinen sotamies hangella on suojaton, jolloin kyllä pelkäisin.

Monet kalat pystyvät mukautumaan melko suuressa määrin taustansa väreihin ja mitä tummempi se on, sitä syvempiä ovat myös kalojen värit.

• Tintsu

Jos näyttää kaloja vaivaavan niin osta puhallushiekkaa, ei se paljon maksa.

• Mikael

Aiemmin pohjasorani oli keskiruskeaa graniitinruskeaa nyt hiekkarannan vaaleaa - mutta rusehtavaa. Seuraus: kiekkojen pohjäväri haaleni hiukan - tosin tummuus vaihtelee tunnista toiseen edelleen joten so what.

Musta pleco laitetaan styroxlaatikkoon kuljetettavaksi. Seuraus: rohkea pelkäämätön pleco ei ole paniikissa mutta väri käy harmaaksi.

Tuore lehtikalaparvi koettaa sopeutua uuteen akvaarioonsa. Säikky parvi hakeutuu tummaa taustaa vasten, tumma alusta allaan ja kasvit yllään. Vaalea hiekka ja avoin maasto pelottaa viikkokausia.

Punapäätetra vaihdetaan valkohiekkaisesta akvaariosta tummahiekkaiseen. Seuraus: Pää on punaisempi ja uusi piilopaikka luo rohkeutta kalaan. Aiemmin valkohiekkaisessa viihtynyt punapäätetra jää nyt yksin ja muuttuu puolestaan kalpeaksi.

• eewi

kertokaapa siitä. ite en oo koskaan kuullukkaan sellasesta...

• Jessiina

mullakin on ehkä turhan vaalee pohja, muttei se kyllä ole juuri monnisiakaan haitannu...onneks...muuten olisin joutunu vaihtamaan 75 kiloa hiekkaa uuteen, ja pahinta pesemään sen !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      146
      5297
    2. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
      Hybridi- ja sähköautot
      18
      4391
    3. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      174
      3235
    4. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3121
    5. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
      Maailman menoa
      197
      2717
    6. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      87
      2571
    7. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      14
      2137
    8. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      184
      1766
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      46
      1709
    10. Bussipysäkki katos!

Mitäpä mieltä uudesta katoksesta?
      Suomussalmi
      73
      1595
    Aihe