Haluan tehdä vielä yhden aloitusken asian tiimoilta. AMK-koullutetun sairaanhotajan keskmääräinen kokonaisansio on 2487€/kk. Alle 2000€/kk ansaitsee vain 6% hoitajista. Joka kolmas hoitaja ansaitsee yli 2600€/kk.
On puhuttu 500€:sta ja 24%:sta. Eli keskiansio nousisi joko 2987€: tai 3083€ kuukaudessa.
Paljonko sinä olisit valmis maksamaan hoitajalle? Onko oikea vertailukohde hoitajan palkka Norjassa tai Britanniassa? Ja jos, niin miksi juuri siellä?
Paljonko hoitsuille palkkaa?
162
5035
Vastaukset
- -eräsmies-
alan vertaamaan palkkaani Sveitsiläisen insinöörin palkkaa, kun otan sairaanhoitajien logiikan käyttööni.
Siinä ei 24 %:n palkankorotukset riitä mihinkään, jos suomalaisen insinöörin palkka pitäis saada sveitsiläisen kolleegan tasolle. - hoitaja
Minä olen valmistunut v-99 sairaanhoitajaksi amk, bruttopalkka 1980e, verojen jälkeen jää reilut 1400e/kk
että sillee. En tunne ketään joka tienaisi luettelemiasi lukuja, tuossa omassa palkkateidoissa on jo yksi kokemsulisäkin
kiitos vääristelystä :(Muut puhuvat bruttopalkoista, hoitsut mieluusti nettopalkoista tilastoharhan aikaansaamiseksi. Mutta kun veroihin vaikuttaa mm. asuntolainat, joten ne eivät ole vertailukelpoisia.
Sinä siis todistat kuuluvasi pienituloisimpaan 6% sairaanhoitajista eikä sinulla ole mitään lisiä. Siinä olet oikeassa, että tehtäväkohtainen palkka voi olla vain 1889€/kk.- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Muut puhuvat bruttopalkoista, hoitsut mieluusti nettopalkoista tilastoharhan aikaansaamiseksi. Mutta kun veroihin vaikuttaa mm. asuntolainat, joten ne eivät ole vertailukelpoisia.
Sinä siis todistat kuuluvasi pienituloisimpaan 6% sairaanhoitajista eikä sinulla ole mitään lisiä. Siinä olet oikeassa, että tehtäväkohtainen palkka voi olla vain 1889€/kk....palkkaani ei kuulu lisiä, niitä ei ole, koska en tee vuorotyötä. olen silti töissä päivystyspolilla, satun vaan tekemään päivätyötä.
hoitaja kirjoitti:
...palkkaani ei kuulu lisiä, niitä ei ole, koska en tee vuorotyötä. olen silti töissä päivystyspolilla, satun vaan tekemään päivätyötä.
Paljonko luulet muiden AMK-koulutettujen saavan kunnalla tai valtiolla peruspalkkaa normaalissa päivätöissä ilman ylitöitä tai vuorolisiä? Esimerkiksi käy vaikkapa miesvaltaiset poliisit, sotilaat tai palotarkastajat. Tai naisvaltaiset lastentarhanopettajat tai sosionomit?
Miksi juuri hoitajat ansaitsisivat erityiskohtelun?- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Paljonko luulet muiden AMK-koulutettujen saavan kunnalla tai valtiolla peruspalkkaa normaalissa päivätöissä ilman ylitöitä tai vuorolisiä? Esimerkiksi käy vaikkapa miesvaltaiset poliisit, sotilaat tai palotarkastajat. Tai naisvaltaiset lastentarhanopettajat tai sosionomit?
Miksi juuri hoitajat ansaitsisivat erityiskohtelun?Ystäväni, joka siis oli sairaanhoitaja, vaihtoi alaa ja on nykyisin poliisi.Palkoista puhuimme nyt lakkoasian myötä, ja hän sanoi että tienaa enemmän, muuta sisäpiirin tietoa mulla ei ole. Summia en kyllä kehdannut kysyä!
Tilastot yms on aina keski-arvoja, niitä vaikeata soveltaa käytäntöön eikö? hoitaja kirjoitti:
Ystäväni, joka siis oli sairaanhoitaja, vaihtoi alaa ja on nykyisin poliisi.Palkoista puhuimme nyt lakkoasian myötä, ja hän sanoi että tienaa enemmän, muuta sisäpiirin tietoa mulla ei ole. Summia en kyllä kehdannut kysyä!
Tilastot yms on aina keski-arvoja, niitä vaikeata soveltaa käytäntöön eikö?Mutta koska nyt puhutaan kaikista hoitajista ja heidän palkoistaan, eikö olisi oikeudenmukaista puhua keskipalkoista? Pitääkö kaikkien palkkoja nostaa, jos yksilö on palkkakuopassa?
- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Mutta koska nyt puhutaan kaikista hoitajista ja heidän palkoistaan, eikö olisi oikeudenmukaista puhua keskipalkoista? Pitääkö kaikkien palkkoja nostaa, jos yksilö on palkkakuopassa?
mä olen kaupungilla hommissa, joten kaikilla on sama palkka. Joten meitä palkkakuoppalaisia on siis paljon!
hoitaja kirjoitti:
mä olen kaupungilla hommissa, joten kaikilla on sama palkka. Joten meitä palkkakuoppalaisia on siis paljon!
Tilastokeskus väittää, että teitä on 6%. Tosin 40000?? hoitajasta sekin on 2400 hoitajaa. Se ei kuitenkaan ole koko totuus, vai mitä?
hoitaja kirjoitti:
:D mimmoset lie olot sitten yksityisellä puolella. Nythän ois mahdollisuus vaihtaa sille puolelle... Ja haistattaa pitkät kunta-alalle.
Onks niistä sit kova kilpailu vai miten se menee.- hoitaja
Frederico kirjoitti:
:D mimmoset lie olot sitten yksityisellä puolella. Nythän ois mahdollisuus vaihtaa sille puolelle... Ja haistattaa pitkät kunta-alalle.
Onks niistä sit kova kilpailu vai miten se menee.olin duunissa vuoden, vuonna 2005.Palkka siellä 2140e/kk, ja kaksivuorotyö, viikonloppuja myös. Iltalisät ihan surkeet, lisät tais olla jotai 25e/kk. Sielläkin noudatetaan usein palkkataulukkoa joten neuvoteluvaraa ei ole.
Sitä me ollaan ihan oikeesti töissä ihmetelty että mistä noita lukuja revitään tilastoihin kun ei me tunnetata KETÄÄN joka tienaisi tollasia summia!!!! hoitaja kirjoitti:
olin duunissa vuoden, vuonna 2005.Palkka siellä 2140e/kk, ja kaksivuorotyö, viikonloppuja myös. Iltalisät ihan surkeet, lisät tais olla jotai 25e/kk. Sielläkin noudatetaan usein palkkataulukkoa joten neuvoteluvaraa ei ole.
Sitä me ollaan ihan oikeesti töissä ihmetelty että mistä noita lukuja revitään tilastoihin kun ei me tunnetata KETÄÄN joka tienaisi tollasia summia!!!!:0
vissiin osastonhoitajien volvot ei ookkaa niitten ukkojen maksamia :)
Kyllä kai yksityisellä on varaa jo neuvotella, Onks sinnekki niin kova tunku sisään. Sairaanhoitajistahan on jo oikeastaan pulaa.
Onneks itte ei tartte vielä murehtii muuta kun päättötyötä :D- hoitaja
Frederico kirjoitti:
:0
vissiin osastonhoitajien volvot ei ookkaa niitten ukkojen maksamia :)
Kyllä kai yksityisellä on varaa jo neuvotella, Onks sinnekki niin kova tunku sisään. Sairaanhoitajistahan on jo oikeastaan pulaa.
Onneks itte ei tartte vielä murehtii muuta kun päättötyötä :Dtiedän että nostivat palkkojaan nyt, hyväksyivät sopimuksen. Muistaakseni ne palkat nousi 12%. Täytyy vissiin taas polttaa lomat ja vaihtaa paikka!
hoitaja kirjoitti:
tiedän että nostivat palkkojaan nyt, hyväksyivät sopimuksen. Muistaakseni ne palkat nousi 12%. Täytyy vissiin taas polttaa lomat ja vaihtaa paikka!
Toki suosittelen työpaikanvaihtoa palkan parantamiseksi. Mitä muuten olet mieltä palkkojen vaikutuksesta hoitajapulaan? Onko todellinen syy palkkojen pienuus vai pätkätyöt, työolot ja henkilöstön alimitoituksesta johtuva kiire? Olenko aivan hakoteillä, kun olen näistä asioista enemmän huolissani kuin pelkästä palkasta?
hoitaja kirjoitti:
tiedän että nostivat palkkojaan nyt, hyväksyivät sopimuksen. Muistaakseni ne palkat nousi 12%. Täytyy vissiin taas polttaa lomat ja vaihtaa paikka!
Eihän lomat pala, kun vaihta työpaikkaa. Lopputilin yhteydessä maksetaan lomarahat, joiden turvin voi pitää "palkattoman" loman työpaikkojen välissä. Harva vain raaskii ja valittaa sitten "palaneita" lomia.
- -eräsmies-
hoitaja kirjoitti:
Tuo teissä sairaanhoitajissa ja muissakin naisvaltaisille aloille hakeutuvissa on vikana. Ette osaa vaatia, vaan tyydytte siihen mitä teille annetaan.
Jos jollakin yksityisellä miesvaltaisella alalla olis pulaa tuonkin verran tekijöistä kuin teillä nyt on ollut jo jonkin aikaa, niin palkat olis pikkuhiljaa vuosien saatossa vaadittu kohdalleen. Ei tarvis sitten kerralla olla vaatimassa mahdottomia. -eräsmies- kirjoitti:
Tuo teissä sairaanhoitajissa ja muissakin naisvaltaisille aloille hakeutuvissa on vikana. Ette osaa vaatia, vaan tyydytte siihen mitä teille annetaan.
Jos jollakin yksityisellä miesvaltaisella alalla olis pulaa tuonkin verran tekijöistä kuin teillä nyt on ollut jo jonkin aikaa, niin palkat olis pikkuhiljaa vuosien saatossa vaadittu kohdalleen. Ei tarvis sitten kerralla olla vaatimassa mahdottomia.näin. Kukaan ei koskaan tuu sulle tarjoamaan lisää liksaa jos et sitä itse pyydä, se on katkerasta saatu todeta tässä työuran aikana. Ja jos pelkkä vaatiminen ei auta niin sit on heitettävä ilmoille uhka uuden työpaikan etsimisestä, viimeistään se on se asia joka saa keskivertopomon ajattelemaan asioita: kumpi on fiksumpaa, antaa tuolle se 150 egee lisää kuussa vai ettii jostain uus tyyppi jolla kestää puolivuotta oppii hommat ja josta ei koskaan tiiä minkälainen tuurijuoppo tai sekopää se on. Hyväntahtoisuudella ja ahkeruudella et vittu pääse puusta pitkälle tässä maailmassa, pikemminkin päin vastoin, eihän tota voi laittaa parempiin hommiin ja paremmille liksoille ko se on korvaamaton meillä täällä.
- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Eihän lomat pala, kun vaihta työpaikkaa. Lopputilin yhteydessä maksetaan lomarahat, joiden turvin voi pitää "palkattoman" loman työpaikkojen välissä. Harva vain raaskii ja valittaa sitten "palaneita" lomia.
joo, ne lomarahat tulee kyllä usein käytettyä ihan muuhun kuin palkattoman ottamiseen :)Mutta siis oikeassa olet, juuri niin voisi tehdä.
Mutta sitten nämä työolot... tuolla alempana jo vähän kerroin esim.väkivallasta jota joudumme kohtaamaan, ja ne tilanteet usein johtuvat juuri siitä että henkilökuntaa on liian vähän. Ja työn määrä on tottakai suurempi jos vuorosta puuttuu ihmisiä! Jokuhan ne hommat joutuu tekemään.
Siis, jos mulle voitaisiin jotenkin taata että lisää ihmisiä tulisi töihin sen palkankorotuksen sijasta, voisin suostua. Mutta mistä niitä revitään? Opiskelijoita ei ole tarpeeksi tulossa alalle, ja monet lopettaa kesken kun näkee mitä työ on. hoitaja kirjoitti:
joo, ne lomarahat tulee kyllä usein käytettyä ihan muuhun kuin palkattoman ottamiseen :)Mutta siis oikeassa olet, juuri niin voisi tehdä.
Mutta sitten nämä työolot... tuolla alempana jo vähän kerroin esim.väkivallasta jota joudumme kohtaamaan, ja ne tilanteet usein johtuvat juuri siitä että henkilökuntaa on liian vähän. Ja työn määrä on tottakai suurempi jos vuorosta puuttuu ihmisiä! Jokuhan ne hommat joutuu tekemään.
Siis, jos mulle voitaisiin jotenkin taata että lisää ihmisiä tulisi töihin sen palkankorotuksen sijasta, voisin suostua. Mutta mistä niitä revitään? Opiskelijoita ei ole tarpeeksi tulossa alalle, ja monet lopettaa kesken kun näkee mitä työ on.Minusta se jo luvattu 12% ei olisi laisinkaan huonosti, jos lopuilla rahoilla palkattaisiin lisää (nimenomaan vakituisia) hoitajia. En ole alan asiantuntija, mutta olen lukenut ja kuullut, että vaituisiin työsuhteisiin löytyy edelleen hakijoita aika hyvin. Kokeneita ja koulutettuja sijaisia ei sen sijaan ole tarjolla. Miksei palkata kiertäviä, vakituisia sijaisia pätkätyöläisten sijaan? Se kun ei vaatisi edes rahaa.
- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Minusta se jo luvattu 12% ei olisi laisinkaan huonosti, jos lopuilla rahoilla palkattaisiin lisää (nimenomaan vakituisia) hoitajia. En ole alan asiantuntija, mutta olen lukenut ja kuullut, että vaituisiin työsuhteisiin löytyy edelleen hakijoita aika hyvin. Kokeneita ja koulutettuja sijaisia ei sen sijaan ole tarjolla. Miksei palkata kiertäviä, vakituisia sijaisia pätkätyöläisten sijaan? Se kun ei vaatisi edes rahaa.
joo,joku kompromissi olisi ihan ok. Tai että vaikka 18% lisää fyffee 3v sisällä... tai jotai sellaista.
ai joo, noi kiertävät sijaiset ei ole mitään hirmu suosittuja pestejä, niitä olis tarjolla nyt jo! hoitaja kirjoitti:
joo,joku kompromissi olisi ihan ok. Tai että vaikka 18% lisää fyffee 3v sisällä... tai jotai sellaista.
ai joo, noi kiertävät sijaiset ei ole mitään hirmu suosittuja pestejä, niitä olis tarjolla nyt jo!Parempi kai kiertävä, vakituinen sijaisuus kuin pätkätyö? Ja jos niistä aloittaisi, niin kokemuksen karttuessa varmaan saisi pysyvänkin paikan.
Luulen muuten, että lopullinen sopimus tulee olemaan mainitsemaasi 18% ja 3 vuoden luokkaa. Siinä vain piilee miina, joka kannattaa huomioida. Kun muut saavat 12% kahdessa vuodessa, he saavat seuraavalla kierroksella jälleen 6% vuodessa, eikä hoitohenkilökunnan palkkojen taso suhteessa muihin nousekaan. Että kannattaa olla tarkkana, ettei vedätetä.- hoitaja
Ratikkakuski kirjoitti:
Parempi kai kiertävä, vakituinen sijaisuus kuin pätkätyö? Ja jos niistä aloittaisi, niin kokemuksen karttuessa varmaan saisi pysyvänkin paikan.
Luulen muuten, että lopullinen sopimus tulee olemaan mainitsemaasi 18% ja 3 vuoden luokkaa. Siinä vain piilee miina, joka kannattaa huomioida. Kun muut saavat 12% kahdessa vuodessa, he saavat seuraavalla kierroksella jälleen 6% vuodessa, eikä hoitohenkilökunnan palkkojen taso suhteessa muihin nousekaan. Että kannattaa olla tarkkana, ettei vedätetä.joo, tämä 18% ja 3v on epävirallinen tilastojohtaja vedonlyöntitilastoissa ;)
No, nuo mainitsemasi asiat ovat hyviä pointteja. Onneksi siellä neuvotteluissa on minua viisaammatta ihmiset toivottavasti huolehtimassa asioista. Katsotaan nyt kuinka käy, jännitys tiivistyy! mukavaa viikonloppua! hoitaja kirjoitti:
joo, tämä 18% ja 3v on epävirallinen tilastojohtaja vedonlyöntitilastoissa ;)
No, nuo mainitsemasi asiat ovat hyviä pointteja. Onneksi siellä neuvotteluissa on minua viisaammatta ihmiset toivottavasti huolehtimassa asioista. Katsotaan nyt kuinka käy, jännitys tiivistyy! mukavaa viikonloppua!Ja onnea ja menestystä neuvotteluissanne.
- nuo
mistä olet saanut nuo palkkatiedot?
- kyllä
Ratikkakuski kirjoitti:
A-osan sivulta 5. Aiemmin myös muista lehdistä.
... ja sä uskoit???
kyllä kirjoitti:
... ja sä uskoit???
Olisitko hyvä ja todistaisit väitteeni vääräksi, jottei mentäisi henkiökohtaisuuksiin?
- -eräsmies-
Ratikkakuski kirjoitti:
A-osan sivulta 5. Aiemmin myös muista lehdistä.
keskimääräisiä kokonaisansioita, eli ei mitään peruspalkkoja. Onhan selvää, että joka ammatissa erinäköisiä lisiä kuuluu saada, jos tekee ilta-, viikonloppu-, pyhä- tai vuorotöitä. Näitä lisiä taitaa kertyä sairaanhoitajien keskimääräisiin kokonaiskuukausiansioihin huomattavasti enemmän kuin monen muun alan ammattilaisille.
Peruspalkaksi lasken ainoastaan tehtäväkohtaisen palkan henkilön suoriutumiseen liittyvine hekolisineen työstä jota tehdään viisi päivää viikossa 7 tuntia 15 minuuttia päivässä klo 7 - 17 välisenä aikana, eikä arkipyhisin lainkaan. Tuollaisen sairaanhoitajan palkan kun ilmottaisivat, joka vastaa kunnan/valtion virastotyöntekijän peruspalkkaa, niin pystyis sanomaan jotain summistakin. - Asiasta.huvittunut
kyllä kirjoitti:
... ja sä uskoit???
Tilastokeskuksen tieto ilmeisesti, ihan äkkiseltään en luotettavampaa lähdettä keksi.
Ainakin TK:n tietokanta antaa sairaanhoitajan keskipalkaksi 2486. Tosin alaviitteessä lukee, että tieto on liian epävarma esitettäväksi. Linkki tietokantaan:
http://pxweb2.stat.fi/Database/StatFin/Pal/ksp/ksp_fi.asp - todistaa
Ratikkakuski kirjoitti:
Olisitko hyvä ja todistaisit väitteeni vääräksi, jottei mentäisi henkiökohtaisuuksiin?
pitäsi lähettää sulle tilinauhani, ja samoiten työkavereiden tilinauhat. Ihan totta, vaikka tekísi kaikki kuukauden sunnuntait ja joka ikisen yövuoron niin paras palkka joka ikinä mulle bruttona maksettu on n.2300e. Ja se oli joulupyhien palkka viimevuonna. Työkokemuta itselläni 10v.
- Asiasta.huvittunut
-eräsmies- kirjoitti:
keskimääräisiä kokonaisansioita, eli ei mitään peruspalkkoja. Onhan selvää, että joka ammatissa erinäköisiä lisiä kuuluu saada, jos tekee ilta-, viikonloppu-, pyhä- tai vuorotöitä. Näitä lisiä taitaa kertyä sairaanhoitajien keskimääräisiin kokonaiskuukausiansioihin huomattavasti enemmän kuin monen muun alan ammattilaisille.
Peruspalkaksi lasken ainoastaan tehtäväkohtaisen palkan henkilön suoriutumiseen liittyvine hekolisineen työstä jota tehdään viisi päivää viikossa 7 tuntia 15 minuuttia päivässä klo 7 - 17 välisenä aikana, eikä arkipyhisin lainkaan. Tuollaisen sairaanhoitajan palkan kun ilmottaisivat, joka vastaa kunnan/valtion virastotyöntekijän peruspalkkaa, niin pystyis sanomaan jotain summistakin.Peruspalkkoja ei ole mitään järkeä vertailla, sillä tietyissä ammateissa saa merkittävän osan ansioista lisinä. Esim. sairaanhoitaja on juuri tällainen ammatti.
- -eräsmies-
Asiasta.huvittunut kirjoitti:
Peruspalkkoja ei ole mitään järkeä vertailla, sillä tietyissä ammateissa saa merkittävän osan ansioista lisinä. Esim. sairaanhoitaja on juuri tällainen ammatti.
Lisät ovat aina lisäkorvauksia normaalityön yli tehdystä LISÄtyöstä. Normaali duunarin perustyöhön kuuluu juuri ja vain se minkä edellisessä viestissä kirjoitin. Ja siitä saa peruspalkan. Kaikki muu on lisävaivaa ja siitä kuuluu saada lisäkorvaus.
Se jäi mainitsematta, että peruspalkka maksetaan perustyöstä noina kellonaikoina, silloin kun se ei aiheuta tavallista suurempia terveyshaittoja. Epäterveellisissä olosuhteissa noiden kellonaikojen sisälläkin tehdystä työstä kuuluu saada vaarallisentyönlisää tai muuta vastaavaa.
Mulle kävis hyvin, että sairaalat olisivat auki vain arkipäivisin klo 8.00 - 16.15 ja hoitajat saisivat siitä palkkaa 2400/kk brutto. Jos tämä ei käy sinulle, niin sitten olet varmaan valmis maksamaan veroissasi sen, mitä ne lisät vaatii, jotta sairaalat voivat pyöriä 24/7 läpi vuoden. - Asiasta.huvittunut
-eräsmies- kirjoitti:
Lisät ovat aina lisäkorvauksia normaalityön yli tehdystä LISÄtyöstä. Normaali duunarin perustyöhön kuuluu juuri ja vain se minkä edellisessä viestissä kirjoitin. Ja siitä saa peruspalkan. Kaikki muu on lisävaivaa ja siitä kuuluu saada lisäkorvaus.
Se jäi mainitsematta, että peruspalkka maksetaan perustyöstä noina kellonaikoina, silloin kun se ei aiheuta tavallista suurempia terveyshaittoja. Epäterveellisissä olosuhteissa noiden kellonaikojen sisälläkin tehdystä työstä kuuluu saada vaarallisentyönlisää tai muuta vastaavaa.
Mulle kävis hyvin, että sairaalat olisivat auki vain arkipäivisin klo 8.00 - 16.15 ja hoitajat saisivat siitä palkkaa 2400/kk brutto. Jos tämä ei käy sinulle, niin sitten olet varmaan valmis maksamaan veroissasi sen, mitä ne lisät vaatii, jotta sairaalat voivat pyöriä 24/7 läpi vuoden.Vertailusi vääristyy pahasti, kun keskityt lähinnä laskemaan minuutteja, etkä ota muita tekijöitä huomioon.
Reilu vertailu on silloin, kun verrataan kokonaispalkkaa ennen veroja ja suhteutetaan se työn neljään V:hen (vaatimustaso, vastuu, vaiva, vaarallisuus).
Esimerkiksi sairaanhoitajan työssä vastuu ja vaarallisuus ovat 0, ammatti ei ole myöskään erityisen vaativa. Tällöin ei voida olettaa, että siitä myöskään kovin paljoa maksettaisiin, vaikka ylimääräistä vaivaa esimerkiksi epäsäännöllisten työaikojen muodossa on. - hoitaja
Vertailusi vääristyy pahasti, kun keskityt lähinnä laskemaan minuutteja, etkä ota muita tekijöitä huomioon.
Reilu vertailu on silloin, kun verrataan kokonaispalkkaa ennen veroja ja suhteutetaan se työn neljään V:hen (vaatimustaso, vastuu, vaiva, vaarallisuus).
Esimerkiksi sairaanhoitajan työssä vastuu ja vaarallisuus ovat 0, ammatti ei ole myöskään erityisen vaativa. Tällöin ei voida olettaa, että siitä myöskään kovin paljoa maksettaisiin, vaikka ylimääräistä vaivaa esimerkiksi epäsäännöllisten työaikojen muodossa on.viime vuonna huonoa kamaa vetänyt mies potilas ehti lyömään nyrkillä kasvoihini, kaatoi maahan, ja potki 2 kylkiluuta poikki ennenkuin vartijat ehtivät hätiin. Vartija siis on tässä se joka ansaitsee sen palkan korotuksen!
- Asiasta.huvittunut
hoitaja kirjoitti:
viime vuonna huonoa kamaa vetänyt mies potilas ehti lyömään nyrkillä kasvoihini, kaatoi maahan, ja potki 2 kylkiluuta poikki ennenkuin vartijat ehtivät hätiin. Vartija siis on tässä se joka ansaitsee sen palkan korotuksen!
Sairaanhoitajan työssä loukkaantumisriski on olematon. Sairaanhoitaja ei myöskään ole jatkuvassa hengenvaarassa, kuten esimerkiksi palomies.
- hoitaja
Sairaanhoitajan työssä loukkaantumisriski on olematon. Sairaanhoitaja ei myöskään ole jatkuvassa hengenvaarassa, kuten esimerkiksi palomies.
ei ole yksittäistapaus. Miksi meillä muuten olisi vartijat siellä?
- -eräsmies-
Vertailusi vääristyy pahasti, kun keskityt lähinnä laskemaan minuutteja, etkä ota muita tekijöitä huomioon.
Esimerkiksi sairaanhoitajan työssä vastuu ja vaarallisuus ovat 0, ammatti ei ole myöskään erityisen vaativa. Tällöin ei voida olettaa, että siitä myöskään kovin paljoa maksettaisiin, vaikka ylimääräistä vaivaa esimerkiksi epäsäännöllisten työaikojen muodossa on.Noilla sinun kriteereillä minun ei kuuluisi saada palkkaa ollenkaan.
Minä näen palkan ensisijaisesti korvauksena menetetystä vapaa-ajasta ja aiheutuneesta vaivasta. Sen jälkeen voidaan vasta puhua vaativuudesta ja vaarallisuudesta.
Sairaanhoitajan työn vaativuus ja vastuullisuus ovat mielestäni sitä luokkaa, että siitä perusvaivasta ja -vapaa-ajanmenetyksestä, joka tapahtuu arkipäivisin muiden ihmisten työaikaan, kuuluu saada se 2400 kuukaudessa. Kaikki työ minkä he tuon lisäksi joutuvat tekemään, on erikseen korvattavaa ja nimenomaan siitä syystä, että vittumaiset työajat ja -vuorot ovat helvetin moinen vaiva terveelle ihmiselle. Ei terve ihminen työtä tarvitse. - Asiasta.huvittunut
hoitaja kirjoitti:
ei ole yksittäistapaus. Miksi meillä muuten olisi vartijat siellä?
Tiedätkö yhtään julkista tilaa, jota ei vartioitaisi?
Esimerkiksi sairaanhoitajan työssä vastuu ja vaarallisuus ovat 0, ammatti ei ole myöskään erityisen vaativa. Tällöin ei voida olettaa, että siitä myöskään kovin paljoa maksettaisiin, vaikka ylimääräistä vaivaa esimerkiksi epäsäännöllisten työaikojen muodossa on.jos työ ei oo vaativaa eikä vastuullista. Sinne pakotetaan lailla ihmisiä töihin.
JA tosta vaarallisuudesta... EA poli perjantai- ja lauantai- yönä ei oo oikeen miellyttävä kokemus.- Asiasta.huvittunut
-eräsmies- kirjoitti:
Noilla sinun kriteereillä minun ei kuuluisi saada palkkaa ollenkaan.
Minä näen palkan ensisijaisesti korvauksena menetetystä vapaa-ajasta ja aiheutuneesta vaivasta. Sen jälkeen voidaan vasta puhua vaativuudesta ja vaarallisuudesta.
Sairaanhoitajan työn vaativuus ja vastuullisuus ovat mielestäni sitä luokkaa, että siitä perusvaivasta ja -vapaa-ajanmenetyksestä, joka tapahtuu arkipäivisin muiden ihmisten työaikaan, kuuluu saada se 2400 kuukaudessa. Kaikki työ minkä he tuon lisäksi joutuvat tekemään, on erikseen korvattavaa ja nimenomaan siitä syystä, että vittumaiset työajat ja -vuorot ovat helvetin moinen vaiva terveelle ihmiselle. Ei terve ihminen työtä tarvitse.> Minä näen palkan ensisijaisesti korvauksena
> menetetystä vapaa-ajasta ja aiheutuneesta
> vaivasta.
Näin asia onkin tehtävissä, joita pystyy tekemään kuka tahansa. Juuri vastuu ja vaativuus ovatkin niitä asioita, joista kuuluu maksaa.
Kuten olemme jo todenneet, sairaanhoitajilla ei ole mitään vastuuta, vaan lääkärit kantavat kaiken hoitovastuun potilaista. - hoitaja
Tiedätkö yhtään julkista tilaa, jota ei vartioitaisi?
onhan alkossakin vartijat, ja nekin on lakossa nyt! ;)
Joo, pointtini oli se että valitettavasti väkivalta on asia joka tulee vastaan tässä työssä aina silloin tällöin, ja on yleistymässä. Ennen oli pari tapausta vuodessa, nyt joka kuukausi tapahtuu jotain. Osa syy se ettei henkilökuntaa ole, jolloin olet yksin huoneessa jossa voi olla montakin sekavaa potilasta. Arvaa onko kiva tunne kun on pienikokoinen nainen ja hakataan? :( - la.ra
Ei millään pahalla, mutta ei se ihan noinkaan ole.
Sä olet varmaan pakkolakia vastaan, kun et kerran hoitajia tarvitse, vai? - Male44
-eräsmies- kirjoitti:
Mulle kävis hyvin, että sairaalat olisivat auki vain arkipäivisin klo 8.00 - 16.15 ja hoitajat saisivat siitä palkkaa 2400/kk brutto. Jos tämä ei käy sinulle, niin sitten olet varmaan valmis maksamaan veroissasi sen, mitä ne lisät vaatii, jotta sairaalat voivat pyöriä 24/7 läpi vuoden.Olisi kiva saada sairaskohtaus virka-ajan ulkopuolella tuolla sinun logiikallasi.
En ota kantaa sairaanhoitajien palkkan suuruuteen, mutta muutaman kommentin heittäisin.
Vuorotyö ja viikonlopputyöt eivät ole ylityöhön verrattavaa lisätyötä, vaan itseasiassa vuorotyötä tekevien kuukausituntimäärät ovat pienempiä ,kuin päivätyötä tekevien. Joillakin aloilla, (kuten sairaanhoito, pelastuslaitos, poliisi, tietyt teollisuuden alat yms.), on vuorotyö pakollinen edellytys. Tällaisilla aloilla peruspalkat ovat pieniä ja vuorotyö, viikonloppu yms. lisillä palkkataso nousee sairaanhoitajilla aivan vertailukelpoiseksi Suomen keskipalkkoihin nähden.
Näin on järkevää toimia, sillä eihän kukaan samalla palkalla tekisi vuorotyötä. Näillä aloilla vuorotyö kuuluu työnkuvaan. Tämä on tietysti huono asia vain päivätyötä tekevien hoitajien kohdalla ja heidän palkkaan pitäisi keksiä jokin ratkaisu. Normaalia päivätyötä toimistossa tekevän ei ole edes mahdollista saada lisiä vuoro- tai viikonlopputyöstä. Ainoastaan ylitöistä voi saada lisäansioita ja senkin maksimi määrä on lailla säädelty. Tosin todellinen ongelma ei ole sairaanhoitajien palkat, vaan sairaaloiden byrokratia ja käsittämätön keskiaikainen hierarkia. Lääkärit toimivat sairaaloiden esimiehinä ilman mnkäänlaista hallinnollista koulutusta. Turha byrokratia pois ja ammattijohtajat sairaaloille. Lääkärit tekemään lääkäreiden hommia ja yksityislääkärit pois kunnan hommista. Millään muulla alalla muuten ei saa harrastaa kilpailevaa toimintaa työnantajan kanssa. Siitä saa kenkää ja joutuu vielä maksamaan vahingonkorvauksia. Lääkäreille moinen toiminta on aivan hyväksyttyä. - Asiasta.huvittunut
Frederico kirjoitti:
jos työ ei oo vaativaa eikä vastuullista. Sinne pakotetaan lailla ihmisiä töihin.
JA tosta vaarallisuudesta... EA poli perjantai- ja lauantai- yönä ei oo oikeen miellyttävä kokemus.Koska sairaanhoitajat ovat tarpeellisia.
Ei töihin olla pakottamassa kuin sellaisiin tehtäviin, jotka ovat välttämättömiä. Se syntyvä toukka kun ei välttämättä tajua olla syntymättä, kun ei ole päivän politiikkaa seurannut.
Samalla tavalla laki velvoittaa sinut pelastamaan hukkuvan ihmisen tai ainakin yrittämään pelastamista. - Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ei se ihan noinkaan ole.
Sä olet varmaan pakkolakia vastaan, kun et kerran hoitajia tarvitse, vai?En ole sanonut etten tarvitse sairaanhoitajia.
- la.ra
En ole sanonut etten tarvitse sairaanhoitajia.
sun henkesi on nollan arvoinen? Tai terveytesi?
- Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
sun henkesi on nollan arvoinen? Tai terveytesi?
Mikä kohtaa lauseessa "lääkärit kantavat kaiken hoitovastuun potilaista" on hankala ymmärtää?
- -eräsmies-
Male44 kirjoitti:
Olisi kiva saada sairaskohtaus virka-ajan ulkopuolella tuolla sinun logiikallasi.
En ota kantaa sairaanhoitajien palkkan suuruuteen, mutta muutaman kommentin heittäisin.
Vuorotyö ja viikonlopputyöt eivät ole ylityöhön verrattavaa lisätyötä, vaan itseasiassa vuorotyötä tekevien kuukausituntimäärät ovat pienempiä ,kuin päivätyötä tekevien. Joillakin aloilla, (kuten sairaanhoito, pelastuslaitos, poliisi, tietyt teollisuuden alat yms.), on vuorotyö pakollinen edellytys. Tällaisilla aloilla peruspalkat ovat pieniä ja vuorotyö, viikonloppu yms. lisillä palkkataso nousee sairaanhoitajilla aivan vertailukelpoiseksi Suomen keskipalkkoihin nähden.
Näin on järkevää toimia, sillä eihän kukaan samalla palkalla tekisi vuorotyötä. Näillä aloilla vuorotyö kuuluu työnkuvaan. Tämä on tietysti huono asia vain päivätyötä tekevien hoitajien kohdalla ja heidän palkkaan pitäisi keksiä jokin ratkaisu. Normaalia päivätyötä toimistossa tekevän ei ole edes mahdollista saada lisiä vuoro- tai viikonlopputyöstä. Ainoastaan ylitöistä voi saada lisäansioita ja senkin maksimi määrä on lailla säädelty. Tosin todellinen ongelma ei ole sairaanhoitajien palkat, vaan sairaaloiden byrokratia ja käsittämätön keskiaikainen hierarkia. Lääkärit toimivat sairaaloiden esimiehinä ilman mnkäänlaista hallinnollista koulutusta. Turha byrokratia pois ja ammattijohtajat sairaaloille. Lääkärit tekemään lääkäreiden hommia ja yksityislääkärit pois kunnan hommista. Millään muulla alalla muuten ei saa harrastaa kilpailevaa toimintaa työnantajan kanssa. Siitä saa kenkää ja joutuu vielä maksamaan vahingonkorvauksia. Lääkäreille moinen toiminta on aivan hyväksyttyä.Itse olen normaalissa toimistotyössä vailla mahdollisuuksia mihinkään lisiin.
Siitä huolimatta olen valmis maksamaan veroja niin paljon, että sairaanhoitajille voidaan maksaa se 2400-2500 pelkästä virka-aikana tehdystä perustyöstä. Tämän lisäksi olen valmis maksamaan veroja niin paljon, että niille sairaanhoitajille, jotka joutuvat tekemään tuntinsa vaivalloisiin aikoihin, pystytään maksamaan kaikki tarvittavat lisät tuohon peruspalkan päälle, jotta he työnsä tekevät ja minä voin sen infarktin sitten saada vaikka ens joulupäivänä. Enkä jää vaille hoitoa. - la.ra
Mikä kohtaa lauseessa "lääkärit kantavat kaiken hoitovastuun potilaista" on hankala ymmärtää?
Ymmärrän kyllä, mutta voitko oikeasti väittää, että hoitajan vastuu kaikista tekemisistään on aina ja sataprosenttisesti nolla?
Miksi ihmeessä hoitajia on sitten epäilty ja vangittukin "virheistä" ja mm. liiallisista insuliiniannoksista, jos vastuu on nolla? Asiasta.huvittunut kirjoitti:
Koska sairaanhoitajat ovat tarpeellisia.
Ei töihin olla pakottamassa kuin sellaisiin tehtäviin, jotka ovat välttämättömiä. Se syntyvä toukka kun ei välttämättä tajua olla syntymättä, kun ei ole päivän politiikkaa seurannut.
Samalla tavalla laki velvoittaa sinut pelastamaan hukkuvan ihmisen tai ainakin yrittämään pelastamista.Eihän vastuu ollu hoitajalla, vaan lääkärillä. Silti työssä kieltäytyminen aiheuttaa henkilökohtaset syytteet. Työstä jossa ei oo vastuuta?
Juu vaatii yrittämään pelastamista, jos oon paikalla mut ei mua voida syyttää siitä että en oo siellä puron varressa vartoomassa sitä joka putoo sinne koskeen.- -eräsmies-
> Minä näen palkan ensisijaisesti korvauksena
> menetetystä vapaa-ajasta ja aiheutuneesta
> vaivasta.
Näin asia onkin tehtävissä, joita pystyy tekemään kuka tahansa. Juuri vastuu ja vaativuus ovatkin niitä asioita, joista kuuluu maksaa.
Kuten olemme jo todenneet, sairaanhoitajilla ei ole mitään vastuuta, vaan lääkärit kantavat kaiken hoitovastuun potilaista.sellaista työtä ei olekaan, johon sinä soveltuisit olemaan se kuka tahansa. Kaikki hommat on liian vaativia sulle, joten sinun ei tarvitse olla huolissaan edes omasta palkastasi.
- Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, mutta voitko oikeasti väittää, että hoitajan vastuu kaikista tekemisistään on aina ja sataprosenttisesti nolla?
Miksi ihmeessä hoitajia on sitten epäilty ja vangittukin "virheistä" ja mm. liiallisista insuliiniannoksista, jos vastuu on nolla?On se hassua, että juuri sairaanhoitajat ovat kuuluttaneet vuosia, että heillä ei ole mitään vastuuta. Nyt kun keskustellaan palkkauksesta, se tuntuu unohtuneen.
> Miksi ihmeessä hoitajia on sitten epäilty ja
> vangittukin "virheistä" ja mm. liiallisista
> insuliiniannoksista, jos vastuu on nolla?
Mistä minä voisin tietää yksittäitapauksista? Kyse on ilmeisesti tapauksista, joissa hoitaja on tahallisesti toiminut vastoin lääkärin ohjeita tai muuten toiminut huolimattomasti? Totta kai sellaisesta pitää rangaista.
Missä tahansa ammatissa edellytetään, että työntekijä toimii huolellisesti. Se on perusoletus, ei mikään ylimääräinen vastuu. Esim. päissään firman auton romuttava autonkuljettaja on vastuussa aiheuttamastaan vahingosta. Jos taas autonkuljettaja on toiminut huolellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti (ollut mm. selvin päin), vastaa työnantaja vahingoista. Samalla tavoin jos sairaanhoitaja toimii huolellisesti ja lääkärin ohjeistuksen mukaan, on kaikki vastuu lääkärillä. - Asiasta.huvittunut
Frederico kirjoitti:
Eihän vastuu ollu hoitajalla, vaan lääkärillä. Silti työssä kieltäytyminen aiheuttaa henkilökohtaset syytteet. Työstä jossa ei oo vastuuta?
Juu vaatii yrittämään pelastamista, jos oon paikalla mut ei mua voida syyttää siitä että en oo siellä puron varressa vartoomassa sitä joka putoo sinne koskeen.Vuosina 1939-44 ei otettu vastaan upseerien eroanomuksia.
Samalla tavalla toimitaan nyt: kun sairaanhoitaja ilmoittaa, että hän ei tule synnytykseen tällöin ja tällöin, sanotaan: "Kylläpä tulet."
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Välttämättömät hommat on hoidettava. Mutinat pois. - Male44
-eräsmies- kirjoitti:
Itse olen normaalissa toimistotyössä vailla mahdollisuuksia mihinkään lisiin.
Siitä huolimatta olen valmis maksamaan veroja niin paljon, että sairaanhoitajille voidaan maksaa se 2400-2500 pelkästä virka-aikana tehdystä perustyöstä. Tämän lisäksi olen valmis maksamaan veroja niin paljon, että niille sairaanhoitajille, jotka joutuvat tekemään tuntinsa vaivalloisiin aikoihin, pystytään maksamaan kaikki tarvittavat lisät tuohon peruspalkan päälle, jotta he työnsä tekevät ja minä voin sen infarktin sitten saada vaikka ens joulupäivänä. Enkä jää vaille hoitoa.Kuten alussa sanoin, en ottanut kantaa palkan riittävyyteen, vaan kerroin vain faktoja. Itse olisin myös valmis jopa pieneen veronkorotukseen sairaanhoitajien palkan hyväksi, mutta sairaaloiden byrokratia on kyllä ensin korjattava. Jopa Suomessa osataan asiat hoitaa paljon paremmin joissain kunnissa. Miten esim. Raisiossa pystytään kaikki potilaat hoitamaan jonottamatta ja yli kaksi kertaa halvemmalla, kuin muualla? Ruotsissakin kulut/potilas ovat paljon pienempiä, kuin Suomessa.
Tiesitkö muuten, että Suomessa on väkilukuun nähden paljon enemmän verorahoista palkkansa saavia ihmisiä, kuin sosiaalihuollon esimerkkimaassa Ruotsissa. Jossain siis mättää ja pahasti. - Asiasta.huvittunut
-eräsmies- kirjoitti:
sellaista työtä ei olekaan, johon sinä soveltuisit olemaan se kuka tahansa. Kaikki hommat on liian vaativia sulle, joten sinun ei tarvitse olla huolissaan edes omasta palkastasi.
Mun CV on täynnä ns. paskaduuneja, joten en viitsi kiinnittää henkilökohtaiseen solvaukseesi tämän enempää huomiota.
Vuosina 1939-44 ei otettu vastaan upseerien eroanomuksia.
Samalla tavalla toimitaan nyt: kun sairaanhoitaja ilmoittaa, että hän ei tule synnytykseen tällöin ja tällöin, sanotaan: "Kylläpä tulet."
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Välttämättömät hommat on hoidettava. Mutinat pois.eiks sairaanhoitajien lakko voi sit jatkuu loputtomiin.
Mielenkiintosta verrata näitä tapahtumia keskenään. Sillonhan vietiin väkisin miltei kuka vaan rintamalle. Eli siis susta voitas pakottaa kaikki sairaanhoitajat töihin "välttämättömyyteen " nojaten.
Sairaalat on nyt pullollaan lääkäreitä joilla ei oo juuri mitään tekemistä ku istua ja pyöritellä peukaloita. Varmaan ne tekis mielellään hoitajienki hommat.- Asiasta.huvittunut
Frederico kirjoitti:
eiks sairaanhoitajien lakko voi sit jatkuu loputtomiin.
Mielenkiintosta verrata näitä tapahtumia keskenään. Sillonhan vietiin väkisin miltei kuka vaan rintamalle. Eli siis susta voitas pakottaa kaikki sairaanhoitajat töihin "välttämättömyyteen " nojaten.
Sairaalat on nyt pullollaan lääkäreitä joilla ei oo juuri mitään tekemistä ku istua ja pyöritellä peukaloita. Varmaan ne tekis mielellään hoitajienki hommat.Hoitajia ollaan pakottamassa töihin ainoastaan silloin, kun se on välttämätöntä. Kyse on ihmishengistä. Aivan samalla tavalla on tärkeää, että upseerit ja sotilaat ovat töissä sota-aikana. Kyse on silloinkin ihmishengistä.
Mummot saavat tulla voivottelemaan vaivojaan sitten, kun työtaistelu on ohi. Eikä kyseessä ole lakko, vaan joukkoirtisanoutuminen. Asiasta.huvittunut kirjoitti:
Hoitajia ollaan pakottamassa töihin ainoastaan silloin, kun se on välttämätöntä. Kyse on ihmishengistä. Aivan samalla tavalla on tärkeää, että upseerit ja sotilaat ovat töissä sota-aikana. Kyse on silloinkin ihmishengistä.
Mummot saavat tulla voivottelemaan vaivojaan sitten, kun työtaistelu on ohi. Eikä kyseessä ole lakko, vaan joukkoirtisanoutuminen.työ taistelun päätyttyä työläisiä ei enää riitäkään. Onks sillonki oikeus pakottaa sairaanhoitajat töihin.
Ei tää nyt niin paha synti oo ku siitä maksetaan kumminki 1.3 kertanen palkka, mut ajetaanko tällaiset lait vaikka aluks poliisille ja rajavartioille, jonka jälkeen laajennetaan lakia suojelutyöhön. Lopulta tää meininki voi laajeta yleisesti lakkoilua vastaan.- Asiasta.huvittunut
Frederico kirjoitti:
työ taistelun päätyttyä työläisiä ei enää riitäkään. Onks sillonki oikeus pakottaa sairaanhoitajat töihin.
Ei tää nyt niin paha synti oo ku siitä maksetaan kumminki 1.3 kertanen palkka, mut ajetaanko tällaiset lait vaikka aluks poliisille ja rajavartioille, jonka jälkeen laajennetaan lakia suojelutyöhön. Lopulta tää meininki voi laajeta yleisesti lakkoilua vastaan.Tulijoita riittää ja joka vuosi valmistuu lisää. Käsittääkseni työnantajapuoli on jo aloittanut uusien työntekijöiden rekrytoinnin irtisanoutuneiden tilalle. Ainakin Laitinen-Pesola tässä viikolla arvosteli jotain sen suuntaista toimintaa.
Puhdasta bluffia tuo uhkailu sillä, että moni saattaa työtaistelun aikana siirtyä muihin hommiin. Jos on pelkästään sairaanhoitajan koulutus, tarkoittaisi siirtyminen muihin hommiin tällaiselle henkilölle roimaa palkanalennusta. Ei mistään hommasta saa yli 2500 e/kk, jos ei ole alalle soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta. Tästä voimme siis päätellä, että erittäin harva sairaanhoitaja on halukas siirtymään muihin hommiin.
Rajavartijat on vastaavassa tapauksessa komennettu hommiin, luultavasti se laki on vieläkin voimassa. - ihmishengistä
Hoitajia ollaan pakottamassa töihin ainoastaan silloin, kun se on välttämätöntä. Kyse on ihmishengistä. Aivan samalla tavalla on tärkeää, että upseerit ja sotilaat ovat töissä sota-aikana. Kyse on silloinkin ihmishengistä.
Mummot saavat tulla voivottelemaan vaivojaan sitten, kun työtaistelu on ohi. Eikä kyseessä ole lakko, vaan joukkoirtisanoutuminen.eihän hoitajat olleet ihmishengistä mitenkään vastuussa..ja nyt sitten taas ovat..
- Asiasta.huvittunut
ihmishengistä kirjoitti:
eihän hoitajat olleet ihmishengistä mitenkään vastuussa..ja nyt sitten taas ovat..
Lääkärit ovat hoitovastuussa potilaista - aina.
Kunnat puolestaan ovat velvollisia järjestämään terveyspalveluja - aina. Kunnat eivät voi täyttää velvollisuuttaan ilman sairaanhoitajia. Siksi kunnille on nyt pakkolain avulla annettu keino täyttää velvollisuutensa. Asiasta.huvittunut kirjoitti:
Tulijoita riittää ja joka vuosi valmistuu lisää. Käsittääkseni työnantajapuoli on jo aloittanut uusien työntekijöiden rekrytoinnin irtisanoutuneiden tilalle. Ainakin Laitinen-Pesola tässä viikolla arvosteli jotain sen suuntaista toimintaa.
Puhdasta bluffia tuo uhkailu sillä, että moni saattaa työtaistelun aikana siirtyä muihin hommiin. Jos on pelkästään sairaanhoitajan koulutus, tarkoittaisi siirtyminen muihin hommiin tällaiselle henkilölle roimaa palkanalennusta. Ei mistään hommasta saa yli 2500 e/kk, jos ei ole alalle soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta. Tästä voimme siis päätellä, että erittäin harva sairaanhoitaja on halukas siirtymään muihin hommiin.
Rajavartijat on vastaavassa tapauksessa komennettu hommiin, luultavasti se laki on vieläkin voimassa.suuremmanki kriisin aikaan.
Sihteerit joilla on sairaanhoitajan koulutus voi teoriassa joutua nyt pakkotyöhön. Sama juttu on jos tahtos jäädä työttömyys eläkkeelle tai vuorotteluvapaalle. Mitenkähän nää asiat hoidetaan kuhan OIKEE kriisi iskee.
Se siirtyminen muihin hommiin tarkottaa siirtymistä ulkomaille. Serkkutyttö lähti jo syyskuun alussa espanjaan. Ja yksityissektori työllistää, Tällä hetkellä käsittääkseni hoitajista on suuripula, vaikka niitä nyt valmistuukin, mut ei tarpeeks.- ...................
Frederico kirjoitti:
Eihän vastuu ollu hoitajalla, vaan lääkärillä. Silti työssä kieltäytyminen aiheuttaa henkilökohtaset syytteet. Työstä jossa ei oo vastuuta?
Juu vaatii yrittämään pelastamista, jos oon paikalla mut ei mua voida syyttää siitä että en oo siellä puron varressa vartoomassa sitä joka putoo sinne koskeen.Työssä kieltäytyminen johtaa henkilökohtaisiin syytteisiin missä tahansa. Eikö tämä nyt ole ihan maalaisjärjellä ajateltavissa oleva asia? Oli vastuu kenen tahansa. Vastuu työn tuloksesta on lääkärillä JOS lääkärin ohjeistusta on noudatettu. Tämäkin maalaisjärjellä ajateltavissa oleva asia. Jos ohjeistusta ei noudateta, johtaa asia henkilökohtaisiin syytteisiin. Tämäkin...noh, u get the picture?
- Asiasta.huvittunut
Opettajan keskipalkka on 2617 e/kk. Vaikkakin opettajat ovat Suomessa syvässä palkkakuopassa, pitäisi sairaanhoitajille maksaa selvästi vähemmän kuin opettajille.
Perustelut:
- opettajan ammatti vaatii korkeakoulutuksen, sairaanhoitajan ammatti opistotason koulutuksen
- opettajan työ on erittäin vastuullista (koko ajan vastuu 10-40 nuoresta ja näiden oppimisesta), sairaanhoitajalla ei ole minkäänlaista vastuuta (vastuu potilaista on aina lääkärillä)
- opettajan työ on vaativampaa ja haastavampaa kuin sairaanhoitajan työ (tipan tökkäämistä suoneen ei vaativuudeltaan voida missään tapauksessa verrata siihen, että pitäisi opettaa samat asiat eri tavalla monelle eri yksilölle)
Lonkalta heitettynä sopiva palkka opettajille olisi 3000 eepeliä kuussa, sairaanhoitajille 2600.- hu vit tunut
- opettajilla on niin lyhyet lomat
- vuoden aikana joutuu 3-4 lauantaina töihin - Danskuu
perehtymään henkilökohtaisesti sairaanhoitajien vastuuseen, ennenkuin rupeat tilittää, ettei minkäänlaista vastuuta ja vastuu aina lääkärillä.
Ihan sama kui vertais opettajilla ei vastuuta, vastuu aina rehtorilla.
Mut ei se mitää opejen palkkoi vaa ylöspäin, ei meitsii haittaa ;DD - Asiasta.huvittunut
Danskuu kirjoitti:
perehtymään henkilökohtaisesti sairaanhoitajien vastuuseen, ennenkuin rupeat tilittää, ettei minkäänlaista vastuuta ja vastuu aina lääkärillä.
Ihan sama kui vertais opettajilla ei vastuuta, vastuu aina rehtorilla.
Mut ei se mitää opejen palkkoi vaa ylöspäin, ei meitsii haittaa ;DDSe riittää minulle. Sairaanhoitajat itse ovat kovaan ääneen kuulluttaneet, ettei heillä ole minkäänlaista vastuuta, kun on käsitelty hoitovirhetapauksia.
Jos ala-asteelainen juoksee auton alle kun luokka on siirtymässä uimahalliin, vastuu on opettajan. Jos potilas kuolee sänkyyn, vastuu on lääkärin. - sairaanhoitajat
Se riittää minulle. Sairaanhoitajat itse ovat kovaan ääneen kuulluttaneet, ettei heillä ole minkäänlaista vastuuta, kun on käsitelty hoitovirhetapauksia.
Jos ala-asteelainen juoksee auton alle kun luokka on siirtymässä uimahalliin, vastuu on opettajan. Jos potilas kuolee sänkyyn, vastuu on lääkärin.joutuvat kuultaviksi hoitovirhesyytöksiä käsiteltäessä, jos vastuu on aina lääkärin?
Vastuukysymys: Pitäisikö opettaja asettaa syytteeseen opetusvirheestä, jos Pikku-Pekka ei opi matematiikkaa ja jää luokalleen? - Asiasta.huvittunut
sairaanhoitajat kirjoitti:
joutuvat kuultaviksi hoitovirhesyytöksiä käsiteltäessä, jos vastuu on aina lääkärin?
Vastuukysymys: Pitäisikö opettaja asettaa syytteeseen opetusvirheestä, jos Pikku-Pekka ei opi matematiikkaa ja jää luokalleen?Tuollaisissa asioissa kuullaan aina asian kaikkia osapuolia.
Ja myös sairaanhoitajilla on velvoite hoitaa tehtävänsä huolellisesti, aivan kuten kellä tahansa työntekijällä. On tarpeen selvittää, onko työntekijä laiminlyönyt tämän velvollisuuden. Toisinaan lääkärit yrittävät vierittää vastuunsa sairaanhoitajien harteille väittämällä, että sairaanhoitaja ei ole noudattanut heidän ohjeitaan.
> Pitäisikö opettaja asettaa syytteeseen
> opetusvirheestä, jos Pikku-Pekka ei opi
> matematiikkaa ja jää luokalleen?
Jos pelkästään Pikku-Pekalla tuntuu olevan oppimisvaikeuksia, vika lienee Pikku-Pekassa eikä opettajassa. Voidaan tietenkin tutkia opettajan toiminta, jos Pekan vanhemmat niin vaativat: onko järjestänyt tukiopetusta Pekalle? Onko laiminlyönyt Pekkaa opetuksessa? jne. Myös luokallejättämiseen vanhemmat voivat hakea muutosta.
Jos sen sijaan yksikään luokasta ei hallitse kahden kertotaulua, vaikka opetussuunnitelmassa lukee että pitäisi hallita, vika on opettajassa. - LiimanHaistaja
sairaanhoitajat kirjoitti:
joutuvat kuultaviksi hoitovirhesyytöksiä käsiteltäessä, jos vastuu on aina lääkärin?
Vastuukysymys: Pitäisikö opettaja asettaa syytteeseen opetusvirheestä, jos Pikku-Pekka ei opi matematiikkaa ja jää luokalleen?"Miksi sairaanhoitajat joutuvat kuultaviksi hoitovirhesyytöksiä käsiteltäessä, jos vastuu on aina lääkärin?"
Miksi asiassa ei kuultaisi henkilöä jolla on jotain tietoa hoidosta? Kuullaanhan todistajia esim. ryöstöön liittyenkin ilman että todistajat olisivat ryöstöstä vastuussa. - tähän
-sh- koulutus on AMK-koulutusta, joka on 3-asteen koulutusta kuten yliopisto ja muu korkeakoulukoulutus. opistoasteen koulutus on 2-asteen koulutusta, kuten lukio ja ammattikoulu. lähihoitajat kuuluvat siis tähän opistotasoon, sh: t ylemmäs, joka on verrannollinen korkeakoulutasoon.
- sh vastaa aina tekemiensä toimenpiteiden oikeellisuudesta, esim.sh;n tekemissä lääkevirhetapauksissa vastuu aina sh:n kuten muissakin ammattialaansa kuuluvissa toimenpiteissä--> jos teet virheen vastaat siitä itse. tästä oikeustapauksia suomessa.
sh vastaa ihmishengistä akuuteissa ja vähemmän akuuteissa tilanteissa, tähän ei voi ottaa vertailukohteeksi opettajan ammattikuntaa.
molempien palkkoja olisi nostettava-siinä olen samaa mieltä. - Asiasta.huvittunut
tähän kirjoitti:
-sh- koulutus on AMK-koulutusta, joka on 3-asteen koulutusta kuten yliopisto ja muu korkeakoulukoulutus. opistoasteen koulutus on 2-asteen koulutusta, kuten lukio ja ammattikoulu. lähihoitajat kuuluvat siis tähän opistotasoon, sh: t ylemmäs, joka on verrannollinen korkeakoulutasoon.
- sh vastaa aina tekemiensä toimenpiteiden oikeellisuudesta, esim.sh;n tekemissä lääkevirhetapauksissa vastuu aina sh:n kuten muissakin ammattialaansa kuuluvissa toimenpiteissä--> jos teet virheen vastaat siitä itse. tästä oikeustapauksia suomessa.
sh vastaa ihmishengistä akuuteissa ja vähemmän akuuteissa tilanteissa, tähän ei voi ottaa vertailukohteeksi opettajan ammattikuntaa.
molempien palkkoja olisi nostettava-siinä olen samaa mieltä.AMK:t ovat entisiä opistoja ja koska duaalimalli on kohtalaisen pieni-ikäinen uudistus, suurin osa sairaanhoitajista on suorittanut tutkintonsa opistossa. Opistotasolla ei ole milloinkaan ollut mitään tekemistä toisen asteen (kouluasteen) kanssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Opistotaso
Sairaanhoitajan (AMK) tutkinto on nykyslangilla alempi korkeakoulututkinto ja on sekä laajuudeltaan (210 op) että vaatimustasoltaan kevyempi kuin opettajilta (virkaan) vaadittava ylemmpi korkeakoulututkinto, maisterin tutkinto (300 op). Niiden vertaaminen toisiinsa olisi samanlainen virhe kuin lääkärin (aina vähintään lisuri) ja maisterin vertaaminen toisiinsa.
Käytännössä tuo nimien vaihtaminen on ollut pelkkä silmänkääntötemppu, eikä mikään muu kuin tutkinnon nimi ole muuttunut. Siksi on perusteltua sanoa, että sairaanhoitajilta vaaditaan opistotason tutkinto.
Sairaanhoitajan tutkinto ilman tuota AMK-liitettä puolestaan viittaa opistossa suoritettuun tutkintoon, samaan tapaan eritellään insinöörin ja insinöörin (AMK) tutkinnot. Insinöörin tutkinto on opistossa suoritettu, insinöörin (AMK) tutkinto AMK:ssa.
Lähihoitaja taas on ammatillisen tason eli toisen asteen tutkinto, ei opistotasoa kuten insinöörit jne.
Ymmärrän, että koulutusuudistusten myötä tutkinnot ovat saattaneet hämärtyä. Niin on käynyt monelle.
> sh vastaa aina tekemiensä
> toimenpiteiden oikeellisuudesta
Ei vastaa, vaan lääkäri. Jos tehdään väärä toimenpide, lääkärin pää on giljotiinissa. Sairaanhoitaja on velvollinen ainoastaan tekemään työnsä huolellisesti, mikä on tyystin toinen asia.
- Vähemmän hoitajia
ja inflaatio ja äyrin nosto syövät korotukset, mutta periksi ei saa koskaan antaa kun kerta on luvattu tai ainakin niin kovasti uskovat...
- la.ra
Noh, mä tunnen muutamia hoitajia, ja parhaiten tienaava saa bruttona 2200 kaikkine lisineen.
Mutta jos saa fantasioida, niin niin tärkeästä työstä pitäisi saada kunnon korvaus (saavathan lääkäritkin). Vertaan tietenkin siis omaani, jolla ei ole kuin häviävän pieni kansantaloudellinen merkitys, ja näin ollen hoitajille sellainen kolme ja puoli tonnia keskimäärin olisi kohtuullinen korvaus.
Valtion korvaukset yksityiselle puolelle pitää lopettaa ja nostaa kaltaisteni veroprosenttia 2 prosenttiyksiköllä (enemmän tienaavien enemmän ja vähemmän tienaavien vähemmän) niin eiköhän sitä rahaa ala löytyä.
Ja joo, tietenkään tuo mun fantasiani ei ole realistinen, mutta se oli se, mikä mielestäni olisi vielä varsin kohtuullinen liksa.Tiesitkö, että yli 80% suomalaisista ansaitsee alle toivomasi 3500€/kk? Miksi AMK-koulutetun, veroeuroista palkkansa saavan hoitajan pitäisi kuulua parhaiten ansaitsevaan viidennekseen?
Tiesitkö, että Akavan tilastojen mukaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden maistereiden keskiansio on mainitsemasi 3500€/kk? Ja luvussa on mukana myös yksityissektorilla työskentelevät akateemiset.
Ps. Tuntemasi hoitajat lienevät omaa ikäluokkaasi (uransa alussa) tai sitten heidän kannattaisi vaihtaa työpaikkaa. Niin pari minunkin tuntemaani hoitajaa on tehnyt. Ja niinhän minäkin kesällä tein ansaitakseni vanhan vuorolisillä höystetyn palkkani päivätöissä.- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Tiesitkö, että yli 80% suomalaisista ansaitsee alle toivomasi 3500€/kk? Miksi AMK-koulutetun, veroeuroista palkkansa saavan hoitajan pitäisi kuulua parhaiten ansaitsevaan viidennekseen?
Tiesitkö, että Akavan tilastojen mukaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden maistereiden keskiansio on mainitsemasi 3500€/kk? Ja luvussa on mukana myös yksityissektorilla työskentelevät akateemiset.
Ps. Tuntemasi hoitajat lienevät omaa ikäluokkaasi (uransa alussa) tai sitten heidän kannattaisi vaihtaa työpaikkaa. Niin pari minunkin tuntemaani hoitajaa on tehnyt. Ja niinhän minäkin kesällä tein ansaitakseni vanhan vuorolisillä höystetyn palkkani päivätöissä.mutta sä kysyit henkilökohtaisesta mielipiteestä koskien vain ja ainoastaan hoitajien liksoja.
Mutta tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastaisin, että näyttää siltä (tämä pakkolaki siis), että hoitajia pidetään todella tärkeinä, tärkeämpinä kuin mitään muuta ammattiryhmää tähän mennessä...
Tuntemani hoitajat ovat haarukassa 27-48 vuotta, ja se parhaiten tienaava on se nuorin (kahdesta pienestä muksusta ja tulevasta vauvasta huolimatta tekee mahdollisimman paljon yö- ja viikonlopputyötä). Nyt on tosin äitiyslomalla, kun laskettu aika on ihan hetikohta. Vanhemmilla tuntemillani hoitoalan ammattilaisilla ei ole tarvetta tehdä vuoroja, koska mies tienaa riittävästi ja lainojakin on jo maksettu.
Omasta tilanteestani huolimatta en pidä akateemista tutkintoa automaattisesti oikeuttavana paremmille ansioille (eikä sitä olekaan). Mulla on itse asiassa se tilanne, että jos valmistuisin ja menisin oman alani hommiin, niin tuloni putoaisivat n. puoleen nykyisestä. Josten jos me humanistit pudotetaan sitä keskiarvoa, niin loppujen akateemisten täytyy muuten tienata ihan hemmetin hyvin! - -eräsmies-
la.ra kirjoitti:
mutta sä kysyit henkilökohtaisesta mielipiteestä koskien vain ja ainoastaan hoitajien liksoja.
Mutta tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastaisin, että näyttää siltä (tämä pakkolaki siis), että hoitajia pidetään todella tärkeinä, tärkeämpinä kuin mitään muuta ammattiryhmää tähän mennessä...
Tuntemani hoitajat ovat haarukassa 27-48 vuotta, ja se parhaiten tienaava on se nuorin (kahdesta pienestä muksusta ja tulevasta vauvasta huolimatta tekee mahdollisimman paljon yö- ja viikonlopputyötä). Nyt on tosin äitiyslomalla, kun laskettu aika on ihan hetikohta. Vanhemmilla tuntemillani hoitoalan ammattilaisilla ei ole tarvetta tehdä vuoroja, koska mies tienaa riittävästi ja lainojakin on jo maksettu.
Omasta tilanteestani huolimatta en pidä akateemista tutkintoa automaattisesti oikeuttavana paremmille ansioille (eikä sitä olekaan). Mulla on itse asiassa se tilanne, että jos valmistuisin ja menisin oman alani hommiin, niin tuloni putoaisivat n. puoleen nykyisestä. Josten jos me humanistit pudotetaan sitä keskiarvoa, niin loppujen akateemisten täytyy muuten tienata ihan hemmetin hyvin!oli kyllä töppäys.
Nythän ne vaan tunnustivat, että sairaanhoitaja on yhteiskunnallisesti se tärkein ammatti tähän mennessä.
Koskahan poliisit tai sotilaat päättävät joukkoirtisanoutua? Mitähän lakeja nuo hourupäät päättävät silloin säätää? No voi olla, että sotilaiden kannattaa odottaa levottomampia aikoja ennen tempaustaan, mutta poliisit? Ottaisivat nyt mallia sairaanhoitajista. la.ra kirjoitti:
mutta sä kysyit henkilökohtaisesta mielipiteestä koskien vain ja ainoastaan hoitajien liksoja.
Omasta tilanteestani huolimatta en pidä akateemista tutkintoa automaattisesti oikeuttavana paremmille ansioille (eikä sitä olekaan). Mulla on itse asiassa se tilanne, että jos valmistuisin ja menisin oman alani hommiin, niin tuloni putoaisivat n. puoleen nykyisestä. Josten jos me humanistit pudotetaan sitä keskiarvoa, niin loppujen akateemisten täytyy muuten tienata ihan hemmetin hyvin!Eikö mielestäsi pitkästä koulutuksesta pitäsi palkita paremmalla palkalla? Lääkärin koulutus on keskimäärin kaksi kertaa pidempi kuin hoitajien. Onko siis kohtuullista verrata hoitajien palkkoja lääkäreihin? Siksi toisekseen on vissi ero, onko palkanmaksaja veronmaksaja vai yksityinen firma ja sitä kautta omistaja (joko yksin tai osakkeenomistajana.)
Ja väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, etten minä ole akateeminen, joten minulla ei ole omaa lehmää ojassa.
Ps. Aloituksessanihan jo totesin, että rajavartijat ovat demareiden mielestä vielä hoitajiakin tärkeämpiä, koska he hallituksessa ollessaan hyväksyivät edellisen pakkolain.- -eräsmies-
Ratikkakuski kirjoitti:
Eikö mielestäsi pitkästä koulutuksesta pitäsi palkita paremmalla palkalla? Lääkärin koulutus on keskimäärin kaksi kertaa pidempi kuin hoitajien. Onko siis kohtuullista verrata hoitajien palkkoja lääkäreihin? Siksi toisekseen on vissi ero, onko palkanmaksaja veronmaksaja vai yksityinen firma ja sitä kautta omistaja (joko yksin tai osakkeenomistajana.)
Ja väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, etten minä ole akateeminen, joten minulla ei ole omaa lehmää ojassa.
Ps. Aloituksessanihan jo totesin, että rajavartijat ovat demareiden mielestä vielä hoitajiakin tärkeämpiä, koska he hallituksessa ollessaan hyväksyivät edellisen pakkolain.ei voi eikä pidä arvostaa.
Ainoastaan ammatillista pätevyyttä ja ammatin vaativuutta.
Tiedän ekonomin, joka on "pankkineitinä" paskapalkalla. Siinä ei koulutusta (6-7 vuotta) arvosteta, eikä kuulukaan arvostaa, jollei kykyä ole tuon kummempaan. -eräsmies- kirjoitti:
ei voi eikä pidä arvostaa.
Ainoastaan ammatillista pätevyyttä ja ammatin vaativuutta.
Tiedän ekonomin, joka on "pankkineitinä" paskapalkalla. Siinä ei koulutusta (6-7 vuotta) arvosteta, eikä kuulukaan arvostaa, jollei kykyä ole tuon kummempaan.Jos on kykyä päästä yliopistoon, niin luulisi olevan kykyä päästä myös koulutusta vastaavaan työhön ja saada koulutusta vastaavaa palkkaa. Tietenkin, jos kykyjä tai yritystä ei ole, niin eihän siitä kukaan silloin palkitse.
Voisinhan minäkin mennä autokuskiksi, varastoon tai raksalle apumieheksi ja ihmetellä, kun en saa koulutustani vastaavaa palkkaa. Eli olen kanssasi yhtä mieltä, pelkkää koulutusta ei, eikä pidäkään arvostaa.- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos on kykyä päästä yliopistoon, niin luulisi olevan kykyä päästä myös koulutusta vastaavaan työhön ja saada koulutusta vastaavaa palkkaa. Tietenkin, jos kykyjä tai yritystä ei ole, niin eihän siitä kukaan silloin palkitse.
Voisinhan minäkin mennä autokuskiksi, varastoon tai raksalle apumieheksi ja ihmetellä, kun en saa koulutustani vastaavaa palkkaa. Eli olen kanssasi yhtä mieltä, pelkkää koulutusta ei, eikä pidäkään arvostaa.aina.
Mun alani liksat ovat järjestään alta kahdentonnin, vaikka puhutaan akateemisesta koulutuksesta.
Eipä silti, oma vikahan se on, että on tälle alalle hakeutunut, mutta "koulutusta vastaava" palkka on meillä alle kaksi donaa. - la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Eikö mielestäsi pitkästä koulutuksesta pitäsi palkita paremmalla palkalla? Lääkärin koulutus on keskimäärin kaksi kertaa pidempi kuin hoitajien. Onko siis kohtuullista verrata hoitajien palkkoja lääkäreihin? Siksi toisekseen on vissi ero, onko palkanmaksaja veronmaksaja vai yksityinen firma ja sitä kautta omistaja (joko yksin tai osakkeenomistajana.)
Ps. Aloituksessanihan jo totesin, että rajavartijat ovat demareiden mielestä vielä hoitajiakin tärkeämpiä, koska he hallituksessa ollessaan hyväksyivät edellisen pakkolain.mutta ei palkita.
Ja toisekseen, mielestäni pitäisi palkita myös työn tärkeydestä, mutta sitäkään ei tapahdu.
Pitäisi palkita ahkeruudesta, mutta sekään ei toimi.
Siinä mielessä on kohtuullista verrata hoitajien palkkoja lääkäreihin, että ovat samalla alalla ja toimivat symbioosissa, eli hoitajien työ ON tärkeää, jotta lääkärit voisivat tehdä omaansa. Ja lääkärit saivat varsin muhkeat korotukset tällä(kin) kertaa, enkä ymmärrä miksi hoitajien ja lääkärien varsin suurta palkkaeroa tulisi entisestään kasvattaa.
Demareita ei voi entisten hölmöilyjensä perusteella syyttää nykyisen hallituksen virheistä. Jos hallitus ei ole oppinut mitään, niin se on sitten edeltäjiäänkin tyhmempi.
Mä olen oikeasti huolissani työvoiman riittävyydestä hoitoalalla, ja tämä laki ei ainakaan tee työstä yhtään houkuttavampaa.
P.S. jos koulutuksen pituus on se, minkä mukaan palkat pitää maksaa, niin sittenhän mä pääsisin aika hyville tienesteille... 10. vuosi yliopistolla menossa. ;D la.ra kirjoitti:
aina.
Mun alani liksat ovat järjestään alta kahdentonnin, vaikka puhutaan akateemisesta koulutuksesta.
Eipä silti, oma vikahan se on, että on tälle alalle hakeutunut, mutta "koulutusta vastaava" palkka on meillä alle kaksi donaa.En nyt tarkoita ainoastaan sinua vaan puhun yleisellä tasolla. Fiksu ihminen ymmärtänee johonkin koulutukseen hakeutuessaan tulevan työtilanteen ja palkkatason.
Minäkin halusin ja haluaisin vieläkin olla koristepuuseppä, mutta kun töitä ei olisi tarjolla kuin yrittäjänä eikä työtulolla maksettaisi asuntolainoja. Niinpä tein kompromissin ja opiskelin jotain, jossa toteutui kohtuullinen mielenkiintoisuus, työmarkkinatilanne ja palkka. Kaikki eivät ilmeisesti ajattel kuin minä?- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
En nyt tarkoita ainoastaan sinua vaan puhun yleisellä tasolla. Fiksu ihminen ymmärtänee johonkin koulutukseen hakeutuessaan tulevan työtilanteen ja palkkatason.
Minäkin halusin ja haluaisin vieläkin olla koristepuuseppä, mutta kun töitä ei olisi tarjolla kuin yrittäjänä eikä työtulolla maksettaisi asuntolainoja. Niinpä tein kompromissin ja opiskelin jotain, jossa toteutui kohtuullinen mielenkiintoisuus, työmarkkinatilanne ja palkka. Kaikki eivät ilmeisesti ajattel kuin minä?kun hakeuduin hommiin, joissa olen edennyt konsultoimaan ihan kohtuullisella palkalla. Siinä sivussa yritän toteuttaa unelmaani eli opiskella veronmaksajien rahoilla :)
Mun mielestäni fiksu ihminen kyllä hakeutuu niihin hommiin, joissa on hyvä, ja joissa tuntee, että voi antaa kaikkensa (yhteiskunnan hyväksi tietenkin, hehee). Tai ainakin toivoisin näin olevan varsinkin hoitoalan ammateissa. Mikään ei ole ikävämpää kuin esim. lääkäri, joka tekee sitä vain ja ainoastaan rahan takia. la.ra kirjoitti:
mutta ei palkita.
Ja toisekseen, mielestäni pitäisi palkita myös työn tärkeydestä, mutta sitäkään ei tapahdu.
Pitäisi palkita ahkeruudesta, mutta sekään ei toimi.
Siinä mielessä on kohtuullista verrata hoitajien palkkoja lääkäreihin, että ovat samalla alalla ja toimivat symbioosissa, eli hoitajien työ ON tärkeää, jotta lääkärit voisivat tehdä omaansa. Ja lääkärit saivat varsin muhkeat korotukset tällä(kin) kertaa, enkä ymmärrä miksi hoitajien ja lääkärien varsin suurta palkkaeroa tulisi entisestään kasvattaa.
Demareita ei voi entisten hölmöilyjensä perusteella syyttää nykyisen hallituksen virheistä. Jos hallitus ei ole oppinut mitään, niin se on sitten edeltäjiäänkin tyhmempi.
Mä olen oikeasti huolissani työvoiman riittävyydestä hoitoalalla, ja tämä laki ei ainakaan tee työstä yhtään houkuttavampaa.
P.S. jos koulutuksen pituus on se, minkä mukaan palkat pitää maksaa, niin sittenhän mä pääsisin aika hyville tienesteille... 10. vuosi yliopistolla menossa. ;DLennonjohtajat aikoinaan vaativat lentäjien palkkoja samoilla verukkeilla. Jos johtaja toimii symbioosissa assarinsa kanssa, pitäisikö heillä olla sama palkka?
Opisekeltavasta alasta tuli vielä mieleeni. Esimerkiksi media-ala on tällä hetkellä todella suosittua. Moni opiskelee sitä, mistä ajattelee pitävänsä ja uskoo olevansa hyvä. Valitettavasti alle puolelle valmistuneista löytyy työpaikka ja ylitarjonta on painanut palkat todella alas. Ei siinä ahkeruus auta, jos työlle ei ole kysyntää eikä maksajaa. Pitäisikö?
Ps. Kuten jo totesin, hoitajapula ei ratkea palkalla vaan vakituisilla työpaikoilla ja kohtuuhintaisilla vuokra-asunnoilla.- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Lennonjohtajat aikoinaan vaativat lentäjien palkkoja samoilla verukkeilla. Jos johtaja toimii symbioosissa assarinsa kanssa, pitäisikö heillä olla sama palkka?
Opisekeltavasta alasta tuli vielä mieleeni. Esimerkiksi media-ala on tällä hetkellä todella suosittua. Moni opiskelee sitä, mistä ajattelee pitävänsä ja uskoo olevansa hyvä. Valitettavasti alle puolelle valmistuneista löytyy työpaikka ja ylitarjonta on painanut palkat todella alas. Ei siinä ahkeruus auta, jos työlle ei ole kysyntää eikä maksajaa. Pitäisikö?
Ps. Kuten jo totesin, hoitajapula ei ratkea palkalla vaan vakituisilla työpaikoilla ja kohtuuhintaisilla vuokra-asunnoilla.Taisin vissiin ilmaista itseäni huonosti, mutta en ole hoitajille vaatinut samaa palkkaa kuin mitä lääkärit saavat.
Hoitajapula ei ainakaan parane pakkolailla, se oli pointtini. Ja mikä kommunismiin tulee, niin mä olenkin kaappikommari, ainakin vaalikoneiden mukaan :) la.ra kirjoitti:
Taisin vissiin ilmaista itseäni huonosti, mutta en ole hoitajille vaatinut samaa palkkaa kuin mitä lääkärit saavat.
Hoitajapula ei ainakaan parane pakkolailla, se oli pointtini. Ja mikä kommunismiin tulee, niin mä olenkin kaappikommari, ainakin vaalikoneiden mukaan :)Jos pääsette valtaan, niin voinko sitten ryhtyä koristepuusepäksi ja silti säilyttää merinäköalani? ;-D
- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos pääsette valtaan, niin voinko sitten ryhtyä koristepuusepäksi ja silti säilyttää merinäköalani? ;-D
mä voisin sitten myös kääntää poliittisia pamfletteja ja marginaalirunoutta sekä hoitaa kulttuurivaihtoa etelänaapuriin.
Sitä odotellessa täytynee tyytyä tähän kaupallisen huoran hommaan...
Mä en edes halua merinäköalaa, vaan kunhan saan pitää tän pienen kaksioni radanvarressa, niin olen tyytyväinen. la.ra kirjoitti:
mä voisin sitten myös kääntää poliittisia pamfletteja ja marginaalirunoutta sekä hoitaa kulttuurivaihtoa etelänaapuriin.
Sitä odotellessa täytynee tyytyä tähän kaupallisen huoran hommaan...
Mä en edes halua merinäköalaa, vaan kunhan saan pitää tän pienen kaksioni radanvarressa, niin olen tyytyväinen.En ollut tästä laisinkaan niin tohkeissani kuin 19-vuotiaana armeijasta päästyäni, kun saimme vuokrattua silloisen tyttöystäväni kanssa 17 neliön kellarikomeron vanhasta omakotitalosta 20 kilometrin päässä keskustasta. Voi sitä onnea, oma koti ja oma vapaus! Kaikkeen turtuu ja nälkä kasvaa syödessä.
- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
En ollut tästä laisinkaan niin tohkeissani kuin 19-vuotiaana armeijasta päästyäni, kun saimme vuokrattua silloisen tyttöystäväni kanssa 17 neliön kellarikomeron vanhasta omakotitalosta 20 kilometrin päässä keskustasta. Voi sitä onnea, oma koti ja oma vapaus! Kaikkeen turtuu ja nälkä kasvaa syödessä.
no, mulla ei ole sitä ongelmaa kuitenkaan. ...mun poikaystävä sen sijaan tasoittaa tilit :D (mä tykkään siitä silti).
Mutta ahneudesta ei silti voida tässä tapauksessa puhua, eikä siitä ole kyse. Ei sillä etteikö sairaanhoitajat ansaitsisi merinäköalaa jokainen, jos niin haluaisivat. Itse pysyttelen mahdollisimman kaukana merituulista ja tyydyn tähän järvinäköalaan :D - tähän väliin
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos on kykyä päästä yliopistoon, niin luulisi olevan kykyä päästä myös koulutusta vastaavaan työhön ja saada koulutusta vastaavaa palkkaa. Tietenkin, jos kykyjä tai yritystä ei ole, niin eihän siitä kukaan silloin palkitse.
Voisinhan minäkin mennä autokuskiksi, varastoon tai raksalle apumieheksi ja ihmetellä, kun en saa koulutustani vastaavaa palkkaa. Eli olen kanssasi yhtä mieltä, pelkkää koulutusta ei, eikä pidäkään arvostaa.Suomessa ei paljon tarvita jotta pääsee yliopistoon opiskelemaan.
- tuota :
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos pääsette valtaan, niin voinko sitten ryhtyä koristepuusepäksi ja silti säilyttää merinäköalani? ;-D
ja vastasi että perintöpotkukelkkanne saatte pitää kjäh kjäh :)
Laskettu kaikki lisät ja muut mukaan... niinku sanoit peruspalkka oli jotian 1900 luokkaa keskiarvona.
Sitä keskiarvoa varmaan korottaa yksityisektorilla työskentelevien hoitajien palkat? Joille sit maksetaan henkilökohtaset lisät jne. Kunnan pikkiin neuvoteltavissa soppareissa kun ne henk. koht lisät on melkosen olemattomat.
Kyllä joku 2300 lähtöpalkkana päivätyöstä ois aika kohtuullinen. Siihen sit asiaankuuluvat lisät päälle.karvan alta 3 tonnia, perus päivässä se n. 2500 tonnia. Se on musta vittu ihan riittävästi alkupalkaksi, ei tässä maassa kukaan muukaan amkin käyny enempää tienaa heti, harva edes tuota. Jos miettii sitä että hyvin suuri osa joka on viittiny ees vähän nähdä vaivaa ja vaihtaa duunia täs viimevuosien aikana saa varmasti jo nyt aikapaljon enemmän ko tehyn luvut antaa ymmärtää, siihen vielä päälle se 25% pinnaa niin hoh-hoijaa, alkaa se liksa oleen kohillaan tv-chatin vahtaamisesta.
Jos aletaan hakeen vertailupohjaa Norjasta tai Britanniasta niin haetaan sit samalla muillekkin aloille, perus Suomi-inssihän se vasta palkkakuopassa onkin. Ei se sattuman kauppaa oo et Suomi on tuotekehityksen luvattu maa.- .................
T: suomalainen perusinssi
P.S. Onneksi tajusin vaihtaa duunia paikkaan, jossa peruspalkka ei ole kehuttava, mutta jossa reissuhommien ansiosta tienaan yli tuplasti, n. 5000 €/kk. Suomessa olen ehkä pari kk vuodessa. Vuoden aikana asun 2-5 valtiossa. Monikohan hoitsu suostuisi samaan olosuhteidensa parantamiseksi...
- frank..drebin
Keskipalkka on harhaanjohtava, koska siinä on yö- ja pyhälisät mukana. Päivätyössä ei juuri kahta tonnia korkeammalle pääse.
Tälle sopimuskaudelle 15% (2,5 vuotta) ja seuraavalle vielä 7-10% korotus, niin aletaan päästä oikeudenmukaiseen palkkaukseen työn vastuullisuuteen ja yhteiskunnalliseen merkittävyyteen nähden. Tähän kun päästäisiin, saataisiin työtaistelu loppumaan ja osapuolet kasvojaan menettämättä mukaan sopimukseen. On korkea aika myös selvässä rahassa tunnustaa vaikkapa sairaanhoitajien työn merkitys, vaikka sitä ei voikaan mitata suoraan taloudellisena tuloksena.
Nyt ei pidä antaa insinöörienkään sössiä tätä historiallista oikeudenmukaisuuskorotusta :) - posketonta
Tärkeää työtähän hoitajat tekevät mutta tuntuu että nykypäivänä Suomessa ei oikein käsitetä rahan arvoa. Joka perusjampalle EI VOI maksaa sitä 3k€ / kk. Ei onnistu. Jos minä itse saan vaativista asiantuntijatehtävistä hieman vajaa 3k niin ei saatana, jos hoitajat saavat sen 3000 niin se olisi sitten minullakin palkkaneuvottelujen paikka. Tai ehkä olisi jo ollut.
- frank..drebin
Mitä niin paljon erinomaisempaa teet kuin sairaanhoitaja, että olisi loukkaus jos sh saisi yhtä paljon palkkaa kuin sinä? Mikä perusjamppa se sairaanhoitaja on? Ei sitä leikkaussaliin tai teholle ihan kuka tahansa voi mennä, töihin siis. Lääkäritkin ovat lehdessä kertoneet kuinka he eivät osaa sairaanhoitajien töitä.
Tämä on yleinen kysymys töiden arvostuksesta ja arvosta. - olis
ihmisarvon mitta tämän mielestä. Sen alle ei kenenkään pitäisi joutua vaivaamaan itseään työllä.
Eikä mitenkään posketonta. Muistan kuinka 80-luvun puolivälissä isäni tienasi n. 11000 markkaa kuukaudessa kaivosduunarin hommista (brutto). Olis euroissa n. 1850 euroa. Ja siitä on aikaa jo kaksikymmentä vuotta!!! Kyllä inflaatio on siinä ajassa jo melkeisesti käyny, ettei kaivosmiehelle alle neljän tonnin kenenkään pitäis tulla ehdottelemaankaan töihin alkamista. - .....
frank..drebin kirjoitti:
Mitä niin paljon erinomaisempaa teet kuin sairaanhoitaja, että olisi loukkaus jos sh saisi yhtä paljon palkkaa kuin sinä? Mikä perusjamppa se sairaanhoitaja on? Ei sitä leikkaussaliin tai teholle ihan kuka tahansa voi mennä, töihin siis. Lääkäritkin ovat lehdessä kertoneet kuinka he eivät osaa sairaanhoitajien töitä.
Tämä on yleinen kysymys töiden arvostuksesta ja arvosta.Kuten sanottu sairaanhoitajat tekevät tärkeää ja vaativaa työtä. Mutta sillä erotuksella että periaatteessa siihen ammattiin voi kouluttautua ja ajautua vahingossa. On myös olemassa työtehtäviä joihin ei voi varsinaisesti hankkia muodollista pätevyyttä eikä myöskään keskimäärin ihmisten lahjat riitä. Ei-suorittava työ, jonka merkitys kuitenkin on suuri, yllättävän suuri.
Miksi minulle pitäisi lähtökohtaisesti maksaa enemmän kuin perusjampoille? Siksi koska olen harvinaisuus. Siksi koska näitä hommia eivät perusjampat pysty tekemään vaikka kävisivät kouluja 30 vuotta. olis kirjoitti:
ihmisarvon mitta tämän mielestä. Sen alle ei kenenkään pitäisi joutua vaivaamaan itseään työllä.
Eikä mitenkään posketonta. Muistan kuinka 80-luvun puolivälissä isäni tienasi n. 11000 markkaa kuukaudessa kaivosduunarin hommista (brutto). Olis euroissa n. 1850 euroa. Ja siitä on aikaa jo kaksikymmentä vuotta!!! Kyllä inflaatio on siinä ajassa jo melkeisesti käyny, ettei kaivosmiehelle alle neljän tonnin kenenkään pitäis tulla ehdottelemaankaan töihin alkamista.Jos tienasi 80-luvun puolivälissä 11000 markkaa, samaan elintasoon pitäsi nykyhinnoilla tienata 3150€. Mutta koska kaikkien keskimääräinen elintaso on noussut runsaassa kahdessa vuosikymmenessä, niin siihen päästäkseen pitäisi ansaita jo 4800€. Luulen, että kaivosmiesten arvostus on laskenut niistä ajoista.
- kaiken
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos tienasi 80-luvun puolivälissä 11000 markkaa, samaan elintasoon pitäsi nykyhinnoilla tienata 3150€. Mutta koska kaikkien keskimääräinen elintaso on noussut runsaassa kahdessa vuosikymmenessä, niin siihen päästäkseen pitäisi ansaita jo 4800€. Luulen, että kaivosmiesten arvostus on laskenut niistä ajoista.
työn arvostus on laskenut.
Optio-ohjelmat ja osakekeinottelijat on vaan arvossaan.
Näkeehän sen siitäkin, että tuloerot on kasvaneet viimeiset viisitoista vuotta sellaista tahtia, ettei koskaan aiemmin tässä maassa.
Kiihtyvää vauhtia kohti helvettiä mennään.
Kiitos laskelmastasi. Sen se ainakin osoittaa, että isäni tienasi kaivosmiehenä suhteellisesti enemmän kuin minä vähän koulujakäyneenäkin. - että..
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos tienasi 80-luvun puolivälissä 11000 markkaa, samaan elintasoon pitäsi nykyhinnoilla tienata 3150€. Mutta koska kaikkien keskimääräinen elintaso on noussut runsaassa kahdessa vuosikymmenessä, niin siihen päästäkseen pitäisi ansaita jo 4800€. Luulen, että kaivosmiesten arvostus on laskenut niistä ajoista.
olen parempiosaisesta perheestä ja niinhän se näyttää olleenkin. Äidillä oli varaa olla kotiäitinä, kun isä toi maan alta kunnon liksan kotiin.
että.. kirjoitti:
olen parempiosaisesta perheestä ja niinhän se näyttää olleenkin. Äidillä oli varaa olla kotiäitinä, kun isä toi maan alta kunnon liksan kotiin.
Harvalla on nykyisin varaa moiseen. Tosin ammattimies on edelleen palkkansa ansainnut. Sekatyömiehillä ei ole ruusuisia aikoja luvassa jatkossakaan. Pitäisi vaan valita ala ja työpaikka, jota ei globalisaatio heilauttele. Ja niinhän jo näyttää olenkin. Paperitehtaan voi siirtää Etelä-Amerikkaan, mutta putkimiestä ei. Vai aletaanko me ranskalaisten tapaan pelkäämään puolalaista putkimiestä?
- ei palkkaa
Ratikkakuski kirjoitti:
Harvalla on nykyisin varaa moiseen. Tosin ammattimies on edelleen palkkansa ansainnut. Sekatyömiehillä ei ole ruusuisia aikoja luvassa jatkossakaan. Pitäisi vaan valita ala ja työpaikka, jota ei globalisaatio heilauttele. Ja niinhän jo näyttää olenkin. Paperitehtaan voi siirtää Etelä-Amerikkaan, mutta putkimiestä ei. Vai aletaanko me ranskalaisten tapaan pelkäämään puolalaista putkimiestä?
koulussa istumisesta makseta, vaan ammattitaidosta.
Putkimiehistä en tiedä, mutta kyllä kaivoksilla vielä palkoille pääsee, ku hommat osaa. On vähän siistiytyny nuokin hommat kahdenkymmenen vuoden takaa. Kavereita on kaivoksilla hommissa pohjoisessa. Aatellu itekkin, että jospa sitä vielä kiven alle vaihtais, kun koulutusalan hommiakin kaivoksilla tehdään. Likaisen- ja vaarallisentyönlisäähän niihin kaivospalkkoihin sisältyy.
Eikös tuota sairaanhoitoa ole aika vaikea viedä Kiinaan? Ala niihin hommiin :)
- la.ra
vielä yksi näkemys: http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2007/11/16/Professori: Hallitus petti sairaanhoitajat/200729078/382?rss=2i
Kävin toissaviikolla kunnallisessa hammaslääkärissä ja koin todella iloisen yllätyksen.
Ennen kävin ensin tarkastuksessa. Sitten sain ajan hampaan paikkausta varten. Viimeksi sain ajan suuhygienistille hammaskivenpoistoa varten. Kolme käyntikertaa ja kesti pari kuukautta.
Nyt sama lekuri teki tarkastuksen, löi puudutuspiikin, poisti odotellessa hammaskiven ja paikkasi reiän. Koko lysti kesti puoli tuntia. Tällaisesta toiminnasta maksaisin ilomielin enemmänkin!- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Kävin toissaviikolla kunnallisessa hammaslääkärissä ja koin todella iloisen yllätyksen.
Ennen kävin ensin tarkastuksessa. Sitten sain ajan hampaan paikkausta varten. Viimeksi sain ajan suuhygienistille hammaskivenpoistoa varten. Kolme käyntikertaa ja kesti pari kuukautta.
Nyt sama lekuri teki tarkastuksen, löi puudutuspiikin, poisti odotellessa hammaskiven ja paikkasi reiän. Koko lysti kesti puoli tuntia. Tällaisesta toiminnasta maksaisin ilomielin enemmänkin!mä rakastan hammaslääkäreitä. Se on vähän kuin kampaajalla... Mutta meillä on niin, että tarkastukseen pääsee kahden vuoden jonottamisen jälkeen. Mä voisin mennä YTHS:lle, mutta sieltä on niin vaikea löytää parkkipaikkaa... Kolme hammasta on vasta lohjennut, sitten kun alkaa särkeä niin menen kiirepäivystykseen.
Mä maksaisin ilomielin kaikesta enemmän! Mullakin on YTHS, työterveyshuolto sekä vakuutus, joka maksaa kaikki yksityislääkärikäynnit. Silti käyn kunnallisessa, koska mulla on maailman paras omalääkäri. Ja todella ihanat, ammattitaitoiset hoitajat.
- Mietitään
Palkka pitäisi maksaa työn, kokemuksen ja taitojen mukaan, eikä pelkän tutkinnon. Suomessa on melkoinen määrä porukkaa joka on suorittanut muun kuin keskiasteen tutkinnon. Kaikille ei voi maksaa keskimääristä palkkaa työskenteli sitten yksityisellä tai julkisella sektorilla.
Jos jotain lukuja pitäisi sanoa, sen enempää hoitajien työstä tietämättä, niin olisin valmis maksamaan juuri valmistuneelle hoitajalle n. 1900 euroa lähtöpalkkaa. Työvuosien tuomaa lisää vaikka 100 euroa kahden vuoden jälkeen, 100 euro kuudenvuoden jälkeen, 150 euroa kolmentoista vuoden jälkeen ja 150 euroa 20 vuoden jälkeen. Eli 1900 (0 - 2v), 2000 (2 - 6v), 2100 (6 - 13v), 2250 (13 - 20v), 2400 (>20v) euroa. Tuossa voisi olla harkinnanvaraista pärstä ja taito lisää alapäässä /-100 euroa ja yläpäässä -/ 200 euroa. - T-fox
hoitsujen korotuksiin, ihmettelen lukemiani lehtijuttuja jossa jonkinverran päälle parin tonnin tienaavat hoitajat itkevät että raha ei riitä elämiseen...
Miten mä sitten koen eläväni ihan kohtalaisesti alle 1200 nettopalkallani, oon reissannut ulkomaillakin ja ostellut mitä mieli on tehnyt. Olen maksellut jopa opintolainoja pois tästä palkasta. Ja peruspäivärahallakin pysyin hengissä, nälkää en nähnyt ja sossun luukulla en ole käynyt.
Kummallista?Sinä puhut jostain syystä nettopalkastasi, vaikka työnantaja maksaa bruttopalkkaa, jonka suuruudesta nyt kiivaillaan.
- Asiasta.huvittunut
Mä ihmettelen opiskelijoita, jotka väittävät että opintotuella ei pärjää.
Mun kirjanpito kertoo, että käytän keskimäärin 700 euroa kuukaudessa. Siinä on mukana kaikki muu paitsi auto.
Enkä mä erityisemmin kitsastele, tämä on normaalia säästäväisyyttä ja järkevää rahankäyttöä. Syön paljon ja hyvin, ostan uusia vaatteita, ryyppään jne. Jos tosissani joutuisin pihistelemään, uskoisin pärjääväni helposti alle 500 eurolla kuussa. - T-fox
Ratikkakuski kirjoitti:
Sinä puhut jostain syystä nettopalkastasi, vaikka työnantaja maksaa bruttopalkkaa, jonka suuruudesta nyt kiivaillaan.
hieman joka kuukausi. No, kaivoin mieliksesi bruttona: 1384,59 e/ suurin palkka tänä vuonna.
- .....
T-fox kirjoitti:
hieman joka kuukausi. No, kaivoin mieliksesi bruttona: 1384,59 e/ suurin palkka tänä vuonna.
Saatko asumistukea?
- la.ra
Mun kirjanpito kertoo, että käytän keskimäärin 700 euroa kuukaudessa. Siinä on mukana kaikki muu paitsi auto.
Enkä mä erityisemmin kitsastele, tämä on normaalia säästäväisyyttä ja järkevää rahankäyttöä. Syön paljon ja hyvin, ostan uusia vaatteita, ryyppään jne. Jos tosissani joutuisin pihistelemään, uskoisin pärjääväni helposti alle 500 eurolla kuussa.mä en ikinä selvinnyt pelkillä opintorahoilla. Ekana vuonna en saanut asuntoa, koska asuin pääkaupunkiseudulla, mutta koska en asunut ytv-alueella, niin opintotuki meni kokonaisuudessaan pelkästään matkoihin. Vuokra maksettiin ekan vuoden aikana säästövakuutusrahoilla, jotka eivät sitten pitempään riittäneet ja oli pakko mennnä töihin.
Tämän jälkeen olin virallisesti asunnottomana (jonoissa kyllä, mutta en ollut kiireellinen), ja edelleen opintotuki meni matkoihin, kun asuin milloin isällä, milloin tutuilla.
Halvimmillaan vuokrani (yksityisellä tietenkin) on ollut 400 euroa, ja kun kämppä oli myyty alta kolmesti, päätin ostaa oman. Lainanlyhennykset pakottavat priorisoimaan työn, ja siinähän sitä ollaan.
10 vuotta enkä vieläkään ole saanut yhtään yhteydenottoa HOASilta. - Danskuu
Vertailun vuoksi raotan perheeni budjettia:minä,3 teiniä, vauva ja iso lauma eläimiä. (hoitsun töistä opiskelin parempi palkkaiselle alalle, kun raha ei riitä :))
Näin asumiskuluja kuussa n.900euroa sisältää sähkön...ym.
Perusruoka/hygieniatuotteet (vaipat) kuukauslasku pyörii samoissa asumiskustannuksien kanssa, jos syödään paremmin ym.kuukaussaldo kasvaa.
Mun kuntosalin jäsenmaksut kuussa:54euroa. Per`teini harrastuksiin kuussa:20euroa/puolen vuoden kaudet 89/89/114
Kuukausrahat/dösäsetteihinkaudet/yn.muut pakolliset. Siihen mukaan vaatteet yn.muut kamppeet.
Mä en pystyis koskaan elämään itsenäisesti alle 1200 palkalla, enkä myöskään alta 2000... - .....
Danskuu kirjoitti:
Vertailun vuoksi raotan perheeni budjettia:minä,3 teiniä, vauva ja iso lauma eläimiä. (hoitsun töistä opiskelin parempi palkkaiselle alalle, kun raha ei riitä :))
Perusruoka/hygieniatuotteet (vaipat) kuukauslasku pyörii samoissa asumiskustannuksien kanssa, jos syödään paremmin ym.kuukaussaldo kasvaa.
Mun kuntosalin jäsenmaksut kuussa:54euroa. Per`teini harrastuksiin kuussa:20euroa/puolen vuoden kaudet 89/89/114
Kuukausrahat/dösäsetteihinkaudet/yn.muut pakolliset. Siihen mukaan vaatteet yn.muut kamppeet.
Mä en pystyis koskaan elämään itsenäisesti alle 1200 palkalla, enkä myöskään alta 2000...Puhutaanko nyt brutosta vai netosta? Jos netosta niin ei muka 2000 riittäisi?
- T-fox
..... kirjoitti:
Saatko asumistukea?
saanu. Vuokra on tosin suht halpa kaupungin keskustakämpäksi, alle 400 e.
- Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
mä en ikinä selvinnyt pelkillä opintorahoilla. Ekana vuonna en saanut asuntoa, koska asuin pääkaupunkiseudulla, mutta koska en asunut ytv-alueella, niin opintotuki meni kokonaisuudessaan pelkästään matkoihin. Vuokra maksettiin ekan vuoden aikana säästövakuutusrahoilla, jotka eivät sitten pitempään riittäneet ja oli pakko mennnä töihin.
Tämän jälkeen olin virallisesti asunnottomana (jonoissa kyllä, mutta en ollut kiireellinen), ja edelleen opintotuki meni matkoihin, kun asuin milloin isällä, milloin tutuilla.
Halvimmillaan vuokrani (yksityisellä tietenkin) on ollut 400 euroa, ja kun kämppä oli myyty alta kolmesti, päätin ostaa oman. Lainanlyhennykset pakottavat priorisoimaan työn, ja siinähän sitä ollaan.
10 vuotta enkä vieläkään ole saanut yhtään yhteydenottoa HOASilta.Miten voi asua pääkaupunkiseudulla siten, ettei asu ytv-alueella? Kaikki pk-seudun kunnat kuuluvat ytv-alueeseen!
Kolmen vyöhykkeen seutulippu on tällä hetkellä 157,20 kuukaudessa. Lisäksi ainakin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla opiskelijat saavat alennusta (helsinkiläiset ja espoolaiset 50 %, vantaalaiset 25 %), muista kunnista en tiedä.
Johtopäätös: opintotuki kokonaisuudessaan ei voi mennä pelkästään matkoihin. - T-fox
Danskuu kirjoitti:
Mä en pystyis koskaan elämään itsenäisesti alle 1200 palkalla, enkä myöskään alta 2000...rahaa perheen kanssa uppoaa, vertasin itseäni lukemieni lehtijuttujen hoitsuihin joilla ei lapsia ollut. Toisella taisi olla koira.
- eikä....
Asuntovelkaa tms.
Muilla on ihan muut realiteetit. - Danskuu
T-fox kirjoitti:
rahaa perheen kanssa uppoaa, vertasin itseäni lukemieni lehtijuttujen hoitsuihin joilla ei lapsia ollut. Toisella taisi olla koira.
Mut mä luulen et yksinään mulla kuluis enempi rahaa mitä lasten/eläinten kanssa kuluu.
Tosin raha on siitä kumma juttu, että mitä enempi sitä saa sitä enempi sitä kuluu. Luulisin jos sä saisit isompaa liksaa, nii olis sunkin menot isommat :)) - Asiasta.huvittunut
eikä.... kirjoitti:
Asuntovelkaa tms.
Muilla on ihan muut realiteetit.Pitäisikö tässä hoitsujen ylimitoitettuja asuntolainojakin alkaa maksaa? Pitäisiköhän katsoa ihan peiliin, jos on tullut ostettua sellainen luukku, johon ei todellisuudessa ole varaa?
Myykööt kuplakämppänsä pois! Sillä siitä velastakin pääsee, jos pääsee. - T-fox
Danskuu kirjoitti:
Mut mä luulen et yksinään mulla kuluis enempi rahaa mitä lasten/eläinten kanssa kuluu.
Tosin raha on siitä kumma juttu, että mitä enempi sitä saa sitä enempi sitä kuluu. Luulisin jos sä saisit isompaa liksaa, nii olis sunkin menot isommat :))Ehkäpä joskus senkin ihmeen nään...:)
- la.ra
Miten voi asua pääkaupunkiseudulla siten, ettei asu ytv-alueella? Kaikki pk-seudun kunnat kuuluvat ytv-alueeseen!
Kolmen vyöhykkeen seutulippu on tällä hetkellä 157,20 kuukaudessa. Lisäksi ainakin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla opiskelijat saavat alennusta (helsinkiläiset ja espoolaiset 50 %, vantaalaiset 25 %), muista kunnista en tiedä.
Johtopäätös: opintotuki kokonaisuudessaan ei voi mennä pelkästään matkoihin.Järvenpää on pääkaupunkiseutua.
Tällä hetkellä vissiin 101 euroa kk-lippu (josta ei saa opiskelija-alea) tai kymmenen matkan kortti hintaan 24 euroa. Plus normaalihintaiset hkl:n hinnat (joista tulee kiva lasku, kun joka toinen luento on Kaisiksessa ja joka toinen Kalliossa). - T-fox
eikä.... kirjoitti:
Asuntovelkaa tms.
Muilla on ihan muut realiteetit.vertasin itteeni joidenkin lehtijuttujen nuoriin hoitsuihin, ei niilläkään lapsia ollut.
Ja eikös se ole oma valinta miten asuu? Ei kai sitä palkassa huomioida?
Eikö silloin pidä myydä kämppä pois, jos ei ole varaa asua siinä? - la.ra
la.ra kirjoitti:
Järvenpää on pääkaupunkiseutua.
Tällä hetkellä vissiin 101 euroa kk-lippu (josta ei saa opiskelija-alea) tai kymmenen matkan kortti hintaan 24 euroa. Plus normaalihintaiset hkl:n hinnat (joista tulee kiva lasku, kun joka toinen luento on Kaisiksessa ja joka toinen Kalliossa).se on 103 euroa nykyjään se 30 päivän lippu.
- ...........
T-fox kirjoitti:
No niinpäniin. Kaikilla asiat eivät ole noin hyvin ja voisit sen muistaa kun ihmettelet että miten muut eivät tule toimeen pienellä palkalla niinkuin sinä.
- la.ra
T-fox kirjoitti:
halpa, sanoisin.
- Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
Järvenpää on pääkaupunkiseutua.
Tällä hetkellä vissiin 101 euroa kk-lippu (josta ei saa opiskelija-alea) tai kymmenen matkan kortti hintaan 24 euroa. Plus normaalihintaiset hkl:n hinnat (joista tulee kiva lasku, kun joka toinen luento on Kaisiksessa ja joka toinen Kalliossa).Siis tuolla 101 epen lipulla pääsee Järvenpäästä Stadiin?
No ei tuostakaan tule kuin 101 67,40 (Hgin sisäinen yleiskausilippu 30 pv) = 168,40.
Pysyn johtopäätöksessäni. - T-fox
la.ra kirjoitti:
halpa, sanoisin.
Kai se on valinta sekin millaisen lukaalin ympärilleen tarvitsee?
- T-fox
T-fox kirjoitti:
Kai se on valinta sekin millaisen lukaalin ympärilleen tarvitsee?
teillä päin "koirankopit" maksaa?
- la.ra
Siis tuolla 101 epen lipulla pääsee Järvenpäästä Stadiin?
No ei tuostakaan tule kuin 101 67,40 (Hgin sisäinen yleiskausilippu 30 pv) = 168,40.
Pysyn johtopäätöksessäni.ei saanut ostaa hkl:n kk-lippua, vaan oli pelattava kymmenen kerran lipuilla. Mutta joka tapauksessa, laske tuo ja kahden ja puolen tuhannen vuokra ja mieti sitten pärjäsikö vai ei.
- ..............
Pitäisikö tässä hoitsujen ylimitoitettuja asuntolainojakin alkaa maksaa? Pitäisiköhän katsoa ihan peiliin, jos on tullut ostettua sellainen luukku, johon ei todellisuudessa ole varaa?
Myykööt kuplakämppänsä pois! Sillä siitä velastakin pääsee, jos pääsee.Helpompaa onkin että hoitsu myy asuntonsa velkojen maksamiseksi, muuttaa kaupungin vuokrakämppään ja jättäytyy yhteiskunnan hoidettavaksi toimeentulotuen varaan. Ei tarvi sen jälkeen tehdä yhtään mitään, sairaat jäävät hoitamatta ja sinä muiden veronmaksajien kanssa elätät tätä työtöntä sairaanhoitajaa. Ainoat jotka hyötyvät, ovat hoitsun lapset, jotka saavat äitinsä kotiin heitä hoitamaan. Olisko kuitenkin parempi ratkaisu nostaa niitä hoitajien palkkoja?
- la.ra
T-fox kirjoitti:
teillä päin "koirankopit" maksaa?
maksoin 425 euroa. Siitä on kolme vuotta.
Mä maksan nyt lainanlyhennyksiä ja vastiketta sellaiset 800 euroa kuussa, mutta ainakaan kukaan ei enää häädä mua hankeen. - sairaanhoitajatkin
la.ra kirjoitti:
Mä maksan nyt lainanlyhennyksiä ja vastiketta sellaiset 800 euroa kuussa, mutta ainakaan kukaan ei enää häädä mua hankeen.vinkua.
Omistusasumisen kalleutta.
Onhan se eri maksaa 420 vuokraa kuussa kuin 850 lainanlyhennyksiä ja korkoja siihen päälle vielä yhtiövastike 100, niin avot, ei riitä rahat syömiseen.
Tähän minä sanon vaan, ettei oikeasti pienituloiset ole koskaan omistusasuntoon pystyneet itselleen säästämään. - T-fox
la.ra kirjoitti:
Mä maksan nyt lainanlyhennyksiä ja vastiketta sellaiset 800 euroa kuussa, mutta ainakaan kukaan ei enää häädä mua hankeen.290e, et kyllä niitä halvempiakin kämppiä on. Tuurilla sellaisenkin voi löytää. Mut jos nyt vaikka lisäisi tohon mun vuokraan 50-100 euroo niin väitän että siltikään en joutuisi tinkimään mistään olennaisesta.
Ja tavallaanhan mä maksan asumisesta paljon enemmän kuin omistuskämppäläiset, koska ne rahat vaan menee enkä mitään omista. Paitsi tän tuulenhuuhtoman peräpään... :) - Asiasta.huvittunut
.............. kirjoitti:
Helpompaa onkin että hoitsu myy asuntonsa velkojen maksamiseksi, muuttaa kaupungin vuokrakämppään ja jättäytyy yhteiskunnan hoidettavaksi toimeentulotuen varaan. Ei tarvi sen jälkeen tehdä yhtään mitään, sairaat jäävät hoitamatta ja sinä muiden veronmaksajien kanssa elätät tätä työtöntä sairaanhoitajaa. Ainoat jotka hyötyvät, ovat hoitsun lapset, jotka saavat äitinsä kotiin heitä hoitamaan. Olisko kuitenkin parempi ratkaisu nostaa niitä hoitajien palkkoja?
Tehylle tarjottiin jo sitä samaa runsaskätistä korotusta, minkä Super hyväksyi. Ei kelvannut. Kun tämän ottaa huomioon, mua ei yhtään haittaisi, vaikka pakotettaisiin jokaikinen hommiin ase ohimolla.
Kaikkein helpoin ratkaisu olisi, että nielisivät ylpeytensä ja hyväksyisivät tuon jo tarjotun sopimuksen. Ei tarvitsisi Tehyn tyhjentää lakkokassaansa, hoitajat saisivat roimat korotukset ja ihmiset hoitoa. Kaikki voittaisivat.
Jopa Laitinen-Pesola on jo kohottanut profiiliaan sen verran, että valinta Arkadianmäelle 2011 on saletti. Se kai se tädin tavoite lakkokenraalin haukkumanimen ohella on. Asiasta.huvittunut kirjoitti:
Tehylle tarjottiin jo sitä samaa runsaskätistä korotusta, minkä Super hyväksyi. Ei kelvannut. Kun tämän ottaa huomioon, mua ei yhtään haittaisi, vaikka pakotettaisiin jokaikinen hommiin ase ohimolla.
Kaikkein helpoin ratkaisu olisi, että nielisivät ylpeytensä ja hyväksyisivät tuon jo tarjotun sopimuksen. Ei tarvitsisi Tehyn tyhjentää lakkokassaansa, hoitajat saisivat roimat korotukset ja ihmiset hoitoa. Kaikki voittaisivat.
Jopa Laitinen-Pesola on jo kohottanut profiiliaan sen verran, että valinta Arkadianmäelle 2011 on saletti. Se kai se tädin tavoite lakkokenraalin haukkumanimen ohella on.siinä on johtaessa kun armeija on tollainen saatanan naisvaltainen kanalauma vailla omaa järkeä tai tahtoa. Ne hyppäis varmaan kaivoon jos Laitinen-Pesola niin käskis. Hyvin on joukkohysteria ja suggestio tehonnut kun kattelee noita 'kenttäväen ' haastatteluja, tuntuu et raivo-vaahto valuu jo toisesta suupielestä samoilla tyypeillä jotka vielä pari kuukautta sitten mittaili niitä mummeleiden pulsseja hymyissäsuin ja tyytyväisinä työhönsä / liksoihinsa.
- Asiasta.huvittunut
la.ra kirjoitti:
ei saanut ostaa hkl:n kk-lippua, vaan oli pelattava kymmenen kerran lipuilla. Mutta joka tapauksessa, laske tuo ja kahden ja puolen tuhannen vuokra ja mieti sitten pärjäsikö vai ei.
Mutta vuodella 1997 on paha mennä perustelemaan sitä, ettei tänä päivänä pärjäisi.
Helsingissä saattaa tehdä oikeasti tiukkaa, jos on huono tuuri asunnon kanssa, mutta jos nostaa kaikki lainat niin kyllä silti pitäisi pihistelemällä onnistua. Ja Helsingin kalleus kaupunkina on ollut tiedossa jo opiskelupaikkaa haettaessa. Kyllä sen jokainen tietää, ettei tyhjätaskun kannata siellä opiskella. Hyvin harvassa ovat ne alat, joita voi opiskella vain Helsingissä. - Asia on jo
Jopa Laitinen-Pesola on jo kohottanut profiiliaan sen verran, että valinta Arkadianmäelle 2011 on saletti. Se kai se tädin tavoite lakkokenraalin haukkumanimen ohella on.unohtunut 2011 vaaleihin mennessä.
- Asia on
Jopa Laitinen-Pesola on jo kohottanut profiiliaan sen verran, että valinta Arkadianmäelle 2011 on saletti. Se kai se tädin tavoite lakkokenraalin haukkumanimen ohella on.jo unohtunut 2011 vaaleihin mennessä.
- ......
T-fox kirjoitti:
290e, et kyllä niitä halvempiakin kämppiä on. Tuurilla sellaisenkin voi löytää. Mut jos nyt vaikka lisäisi tohon mun vuokraan 50-100 euroo niin väitän että siltikään en joutuisi tinkimään mistään olennaisesta.
Ja tavallaanhan mä maksan asumisesta paljon enemmän kuin omistuskämppäläiset, koska ne rahat vaan menee enkä mitään omista. Paitsi tän tuulenhuuhtoman peräpään... :)Hyvällä tuurilla voi löytää vaikka mitä, mutta suurin osa ihmisistä joutuu maksamaan kalliita vuokria. Kun vielä tienaa silleen sopivasti ettei ole oikeutettu asumistukeen niin aika vaikeaa se eläminen on. Ei mikään ihme että jotkut valitsevat työttömyyden jos siitä saa saman verran taloudellista hyötyä kuin pienipalkkaisen paskaduunin tekemisestä.
- la.ra
Mutta vuodella 1997 on paha mennä perustelemaan sitä, ettei tänä päivänä pärjäisi.
Helsingissä saattaa tehdä oikeasti tiukkaa, jos on huono tuuri asunnon kanssa, mutta jos nostaa kaikki lainat niin kyllä silti pitäisi pihistelemällä onnistua. Ja Helsingin kalleus kaupunkina on ollut tiedossa jo opiskelupaikkaa haettaessa. Kyllä sen jokainen tietää, ettei tyhjätaskun kannata siellä opiskella. Hyvin harvassa ovat ne alat, joita voi opiskella vain Helsingissä.pärjäisi paremmin kuin 10 vuotta sitten, mutta ihan sama.
tyhjätasku olin ja jopa niin tyhmä, että alaani voi opiskella vain helsingissä.
Mutta konsultiksi päädyin ja saan harrastaa opiskelua hamaan tulevaan, joten ihan hyvä näin.
opintorahalla ei silti pärjää, jos Järvenpäästä asti joutuu kulkemaan ja kaikille ei niitä asuntoja riitä, MOT. Lainaa ei pitäisi pakottaa ottamaan, mulla menee reilu 800 lainoihin, joista satanen opintolainoihin, vaikka en niitä ole ottanut kuin äärimmäisessä hädässä. Ja opintotuetkin olen yhtä lukuunottamatta maksanut takaisin jokaikisen.
Mutta niin, mä en olekaan saanut vanhemmiltani rahaa sitten sen kun täytin 16, joten varmaan puhutaan eri asioista. - Asiasta.huvittunut
yrmio kirjoitti:
siinä on johtaessa kun armeija on tollainen saatanan naisvaltainen kanalauma vailla omaa järkeä tai tahtoa. Ne hyppäis varmaan kaivoon jos Laitinen-Pesola niin käskis. Hyvin on joukkohysteria ja suggestio tehonnut kun kattelee noita 'kenttäväen ' haastatteluja, tuntuu et raivo-vaahto valuu jo toisesta suupielestä samoilla tyypeillä jotka vielä pari kuukautta sitten mittaili niitä mummeleiden pulsseja hymyissäsuin ja tyytyväisinä työhönsä / liksoihinsa.
Tosin sorretuiksi tuntuvat olevan kovinkin hyvällä tuulella, ainakin jos tätä kuvaa on uskominen:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1455614
Kaikkein paras kuva on kuitenkin tämä, jossa eukko allekirjoittaa irtisanoutumislistan veikeä virne kasvoillaan:
http://aycu22.webshots.com/image/32141/2005426389792713210_rs.jpg
Mulla on tollanen smile vain jos promilleja on yli 0,5. - ........
la.ra kirjoitti:
pärjäisi paremmin kuin 10 vuotta sitten, mutta ihan sama.
Mutta konsultiksi päädyin ja saan harrastaa opiskelua hamaan tulevaan, joten ihan hyvä näin.
opintorahalla ei silti pärjää, jos Järvenpäästä asti joutuu kulkemaan ja kaikille ei niitä asuntoja riitä, MOT. Lainaa ei pitäisi pakottaa ottamaan, mulla menee reilu 800 lainoihin, joista satanen opintolainoihin, vaikka en niitä ole ottanut kuin äärimmäisessä hädässä. Ja opintotuetkin olen yhtä lukuunottamatta maksanut takaisin jokaikisen.
Mutta niin, mä en olekaan saanut vanhemmiltani rahaa sitten sen kun täytin 16, joten varmaan puhutaan eri asioista.Eihän opintotukia makseta takaisin.
- Asiasta.huvittunut
........ kirjoitti:
Eihän opintotukia makseta takaisin.
Opintolainakin on opintotukea. Opintorahankin voi joutua maksamaan takaisin, jos on niin porvari että menee töihin.
- T-fox
...... kirjoitti:
Hyvällä tuurilla voi löytää vaikka mitä, mutta suurin osa ihmisistä joutuu maksamaan kalliita vuokria. Kun vielä tienaa silleen sopivasti ettei ole oikeutettu asumistukeen niin aika vaikeaa se eläminen on. Ei mikään ihme että jotkut valitsevat työttömyyden jos siitä saa saman verran taloudellista hyötyä kuin pienipalkkaisen paskaduunin tekemisestä.
en mäkään asumistukea saa. Ja tuloihin suhteutettuna tuokin vuokra on paljon. Eipä mullekaan paljo enempää käteen jää kun jos oisin työtön kaikilla tuilla.
Mutta kyllä sitä kuluttamisellaankin itsekukin voi tilanteeseen vaikuttaa. Esim. mä en polta, enkä juo. Harrastan ilmaista liikuntaa ja kirjaston kirjoja. Vaatteet pääasiassa kirpparilta.
En valita. Tällaset kortit on nyt tällä kohtaa kädessä. - etuudet
la.ra kirjoitti:
pärjäisi paremmin kuin 10 vuotta sitten, mutta ihan sama.
Mutta niin, mä en olekaan saanut vanhemmiltani rahaa sitten sen kun täytin 16, joten varmaan puhutaan eri asioista.ovat kyllä jääneet yleisestä hintakehityksestä jälkeen viimeisen 15-20 vuoden aikana, vaikka joku korjaus niihin tais tulla jokin aika sitten.
Itse opiskelin 90-luvun puolivälissä ja kyllä silloin pärjäsi opintotuilla paremmin kuin tänä päivänä.
Ja opintolainaa pitää nimenomaan ottaa. Opinnot ovat ennen kaikkea sijoitus yksilön tulevaisuuteen, joten yksilön ne kuuluu rahoittaakin. Valtio hyötyy välillisesti, joten se takaa halpakorkoista lainaa opiskelijoille. Ihan hyvä systeemi. - järkevältä
T-fox kirjoitti:
en mäkään asumistukea saa. Ja tuloihin suhteutettuna tuokin vuokra on paljon. Eipä mullekaan paljo enempää käteen jää kun jos oisin työtön kaikilla tuilla.
Mutta kyllä sitä kuluttamisellaankin itsekukin voi tilanteeseen vaikuttaa. Esim. mä en polta, enkä juo. Harrastan ilmaista liikuntaa ja kirjaston kirjoja. Vaatteet pääasiassa kirpparilta.
En valita. Tällaset kortit on nyt tällä kohtaa kädessä.ja selkärankaiselta tyypiltä. Toivon, että elämä hymyilee sinulle vielä leveästi.
- T-fox
järkevältä kirjoitti:
ja selkärankaiselta tyypiltä. Toivon, että elämä hymyilee sinulle vielä leveästi.
Mainitsemaasi tietenkin toivon olemani.
Nooo, vaikkei elämä aina hymyile niin mä yritän kuitenkin hymyillä. :) Kaikkea hyvää myös sinulle. - la.ra
etuudet kirjoitti:
ovat kyllä jääneet yleisestä hintakehityksestä jälkeen viimeisen 15-20 vuoden aikana, vaikka joku korjaus niihin tais tulla jokin aika sitten.
Itse opiskelin 90-luvun puolivälissä ja kyllä silloin pärjäsi opintotuilla paremmin kuin tänä päivänä.
Ja opintolainaa pitää nimenomaan ottaa. Opinnot ovat ennen kaikkea sijoitus yksilön tulevaisuuteen, joten yksilön ne kuuluu rahoittaakin. Valtio hyötyy välillisesti, joten se takaa halpakorkoista lainaa opiskelijoille. Ihan hyvä systeemi.Sen, että käy työssä lainan ottamisen sijaan, pitäisi olla yhtä hyväksyttävä vaihtoehto.
Työelämä vain on opiskelijalle karu. Työnantajan on vaikea ymmärtää tulorajoja ja monesti sitä on loppuvuodesta tilanteessa, jossa tekee tai itkee ja tekee tai saa fudut.
Mulla on nykyisin 110 tuhatta asuntolainaa, ja lyhennän opintolainaakin. Kyllä se ison loven tekee, mutta yritän saada opintolainan mahdollisimman pian pois, se kun on kalleinta lainaani.
Opintolainassa on myös se ikävä puoli, että sitä ei saa pelkästään, eli pitää nostaa myös opintotukea, jos meinaa lainaa saada. Ja nimeomaan opintoraha pitää maksaa takaisin, jos tulorajat paukkuvat yli. Mä olisin voinutkin ottaa enemmän lainaa, jos olisin sitä saanut nostamatta opintorahaa. Näin olisin voinut käydä töissä vailla ainaista murhetta tulorajoista, mutta silti käydä vain sen verran, että opiskelulle olisi jäänyt aikaa.
Tällä nykyisellä systeemilläni (kokopäivätyö ja opiskelua milloin kerkiää) en odota valmistuvani kovinkaan pian, vaikka gradun aihe onkin selvillä ja aineistokin melkein kasassa. Mutta toisaalta, eipä ole kiirekään. - la.ra
T-fox kirjoitti:
290e, et kyllä niitä halvempiakin kämppiä on. Tuurilla sellaisenkin voi löytää. Mut jos nyt vaikka lisäisi tohon mun vuokraan 50-100 euroo niin väitän että siltikään en joutuisi tinkimään mistään olennaisesta.
Ja tavallaanhan mä maksan asumisesta paljon enemmän kuin omistuskämppäläiset, koska ne rahat vaan menee enkä mitään omista. Paitsi tän tuulenhuuhtoman peräpään... :)asuu myös Kalliossa isossa kaksiossa eikä maksa mitään, koska on vanhempiensa omistama kämppä. Toisilla sitä käy munkki ja toisilla ei.
Mulle omistusasunnon hankkiminen ei ollut mikään perisuomalaisaisen unelman tavoittelu, vaan mä halusin vaan asunnon, joka pysyy ja jossa saan kiinnittää tauluja ja hyllyjä seinille. Kuten sanoin, niin olin oikeasti jonkin aikaa asunnottomana ja sen jälkeen kun sain vuokra-asuntoja niin ne myytiin yksi toisensa jälkeen alta pois. - näi o.. :)
T-fox kirjoitti:
vertasin itteeni joidenkin lehtijuttujen nuoriin hoitsuihin, ei niilläkään lapsia ollut.
Ja eikös se ole oma valinta miten asuu? Ei kai sitä palkassa huomioida?
Eikö silloin pidä myydä kämppä pois, jos ei ole varaa asua siinä?jos ei elintaso riitä niin silloin myydään kämppä, näin siis toimitaan normaalisti kustannustehokkaissa läntisissä markkinatalousmaissa
- tiesin
la.ra kirjoitti:
Sen, että käy työssä lainan ottamisen sijaan, pitäisi olla yhtä hyväksyttävä vaihtoehto.
Työelämä vain on opiskelijalle karu. Työnantajan on vaikea ymmärtää tulorajoja ja monesti sitä on loppuvuodesta tilanteessa, jossa tekee tai itkee ja tekee tai saa fudut.
Mulla on nykyisin 110 tuhatta asuntolainaa, ja lyhennän opintolainaakin. Kyllä se ison loven tekee, mutta yritän saada opintolainan mahdollisimman pian pois, se kun on kalleinta lainaani.
Opintolainassa on myös se ikävä puoli, että sitä ei saa pelkästään, eli pitää nostaa myös opintotukea, jos meinaa lainaa saada. Ja nimeomaan opintoraha pitää maksaa takaisin, jos tulorajat paukkuvat yli. Mä olisin voinutkin ottaa enemmän lainaa, jos olisin sitä saanut nostamatta opintorahaa. Näin olisin voinut käydä töissä vailla ainaista murhetta tulorajoista, mutta silti käydä vain sen verran, että opiskelulle olisi jäänyt aikaa.
Tällä nykyisellä systeemilläni (kokopäivätyö ja opiskelua milloin kerkiää) en odota valmistuvani kovinkaan pian, vaikka gradun aihe onkin selvillä ja aineistokin melkein kasassa. Mutta toisaalta, eipä ole kiirekään.kyllä muutoinkin persoonallisiksi tapauksiksi, mutta sinun ajatuksenjuoksuasi en edes yritä ymmärtää.
- tekemättä,
näi o.. :) kirjoitti:
jos ei elintaso riitä niin silloin myydään kämppä, näin siis toimitaan normaalisti kustannustehokkaissa läntisissä markkinatalousmaissa
jos ei ole varaa maksaa niistä aiheutuvat kustannukset.
- selittää kaiken
Enkä mä erityisemmin kitsastele, tämä on normaalia säästäväisyyttä ja järkevää rahankäyttöä. Syön paljon ja hyvin, ostan uusia vaatteita, ryyppään jne. Jos tosissani joutuisin pihistelemään, uskoisin pärjääväni helposti alle 500 eurolla kuussa."Siinä on mukana kaikki muu paitsi auto."
Itse muuten pärjäsin 400 egen opintotuella (netto) neljä vuotta tekemättä töitä ja nostamatta lainaa. mutta vuokra oli 100 euroa ja en omistanut autoa. Söin aika paskasti ja mihinkään muuhun ei sitten rahaa ollutkaan. - näi o... :)
tekemättä, kirjoitti:
jos ei ole varaa maksaa niistä aiheutuvat kustannukset.
kersat pitää myydä isännille huutolaisiksi kylän torilla huutokaupassa
- Asiasta.huvittunut
selittää kaiken kirjoitti:
"Siinä on mukana kaikki muu paitsi auto."
Itse muuten pärjäsin 400 egen opintotuella (netto) neljä vuotta tekemättä töitä ja nostamatta lainaa. mutta vuokra oli 100 euroa ja en omistanut autoa. Söin aika paskasti ja mihinkään muuhun ei sitten rahaa ollutkaan.Koska mä jaottelen kirjanpidossani kulut, olen selvillä henkilökohtaisesta kulurakenteestani ja voin helposti arvioida, kuinka vähällä tulisin tarvittaessa toimeen. Kirjanpito selittää kaiken.
Arvioni mukaan välttämättömät kulut veisivät alle 500 euroa kuussa. Tähän olen laskenut sen, että korvaisin auton julkisilla. Tämän takia en oikein ymmärrä jos joku valittaa, ettei pärjää opintotuella, joka siis lainoineen päivineen on 760 euroa kuukaudessa.
Ruokaan mulla menee keskimäärin 150 eepiä kuussa ja syön erittäin hyvin. Määrällisesti varmasti tuplasti sen mitä 50-kiloinen tyttö, eikä laadussakaan ole valittamista. Lihaa ja tuoreita vihanneksia löytyy kaapista.
Muistisi taitaa tehdä tepposet. Jos vuokrasi on ollut vain 100 epeliä, et ole voinut saada opintotukea 400 euroa. Tuolla vuokralla opintotuki määräytyisi seuraavasti:
opintoraha 259 asumislisä 100 * 0.8 = 339 euroa.
Plus tietysti lainat, mutta niitä et sanojesi mukaan ottanut. - .................
Koska mä jaottelen kirjanpidossani kulut, olen selvillä henkilökohtaisesta kulurakenteestani ja voin helposti arvioida, kuinka vähällä tulisin tarvittaessa toimeen. Kirjanpito selittää kaiken.
Arvioni mukaan välttämättömät kulut veisivät alle 500 euroa kuussa. Tähän olen laskenut sen, että korvaisin auton julkisilla. Tämän takia en oikein ymmärrä jos joku valittaa, ettei pärjää opintotuella, joka siis lainoineen päivineen on 760 euroa kuukaudessa.
Ruokaan mulla menee keskimäärin 150 eepiä kuussa ja syön erittäin hyvin. Määrällisesti varmasti tuplasti sen mitä 50-kiloinen tyttö, eikä laadussakaan ole valittamista. Lihaa ja tuoreita vihanneksia löytyy kaapista.
Muistisi taitaa tehdä tepposet. Jos vuokrasi on ollut vain 100 epeliä, et ole voinut saada opintotukea 400 euroa. Tuolla vuokralla opintotuki määräytyisi seuraavasti:
opintoraha 259 asumislisä 100 * 0.8 = 339 euroa.
Plus tietysti lainat, mutta niitä et sanojesi mukaan ottanut.Ei tee muisti tepposia. Valtiovallan byrokratiaa voi kiertää, tosin tuo porsaanreikä on taidettu poistaa jo laista, tai näin olen ainakin kuullut. Oli kimppakämppä. Tuo 100 € ei kuitenkaan ollut kokonaiskustannus asumisesta. Siihen tuli vielä sähkö ja vesi päälle. Yhteensä siis n. 140 taisi olla. Nyt oli siis kädessä 260, jolla piti ostaa ruoka, opintomateriaalit, kuljetukset, satunnainen olut, satunnainen vaate kirpparilta yms. Ei hääviä ollut ja pakkolainaa en halunnut ottaa. Valtion takauskin taisi tulla vasta myöhemmin ja pienemmät korot. Ja myös silloin oli epävarmuus työllistymisestä valmistumisen jälkeen. Ei siitä nyt niin pitkä aika ole. Nöyryyttä kyllä opetti kun elää neljä vuotta köyhemmin kuin mikään muu kansanryhmä ja samaan aikaan satsaa täysipäiväiseen opiskeluun. Täysipäiväinen tarkoittaa n. 8-12 tunnin päiviä opiskelijalla, joka ei käy töissä ja haluaa menestyä koulussa. Tämä onneksi kannatti, tulot nyt hiukan vajaa 10 kertaiset tuohon opintotukeen verrattuna. :D
Annetaan niille se 25 prossaa ja otetaan käyttöön 10 prossan modulaatio ja jos sattuu ett on jääny rahaa jonnekin niin voidaan lisätä pari prosenttia ja siihen liittyy vaikka kuumeen mittaus joka on raportoitava joka päivältä ja on säilytettävä raportit viiden vuoden ajan ja jos ei löydy joltain päivältä lämpöä voidaan takautuvasti periä takaisin 10% palkasta eikös ois käytännöllistä ei ilmaseks tarvis tehä?
- ...................
Tämän viestiketjun luettuani tiedän ratkaisun aivan kaikkeen tässä asiassa. Se kuuluu: hoitsut ansaitsevat palkankorotuksen, kuten on luvattu. Pikku präntti: tehtäväkohtaiset korotukset!! Jokainen ei ansaitse samaa palkkaa, koska myös hoitsujen työt ovat hyvin erilaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628