Käynnistys

ihan pihalla

Jouduin asentamaan XP SP2:n uusiksi ja nyt ei sitten Mandriva 2007 käynnisty. Olen asentanut sen uudelleen,mutta ei auta. Kun asennuksen yhteydessä avaan käynnistyslaataaja-valikon se näyttää kyllä että siellä on LILO,jossa Linux ja Windows. Mutta kun käynnistän koneen se menee aina Windowsiin. Sama juttu GRUBin kanssa. LILO siinä on ennen ollut.

Miten se pitää laittaa?? Jos laitan siihen korpun se ei tee sellaista,kun laitan sen vaihtoehdoksi.

Ei tämä minulle tuttua ole,eli täysin pihalla;joten pakko kysyä neuvoa. Kiitos vastauksista!

5

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Linux asennuslevy

      asemaan ja käynnistä siltä.
      Käynnistyksessä valitse käynnistä kovalevylle asennettu versio ja laita grug sitten kuntoon.

      • ihan pihalla

        Yritetty useaankin kertaan. Ei käynnisty muu kuin Windows. Sehän tässä kummastuttaakin.Kyllä siihen käynnistyslataajaan pääsee asennuksen yhteydessä, mutta kun se ei ole auttanut. Linus ja Windows näkyvät asennusvalikossa.

        Mutta bootin jälkeen en pääse Linuxiin. Kyllä aiemmin LILO antoi käynnistyksessä valintamahdollisuuden kumpi käynnistetään.Oletuksena Windows.

        On aivan sama teenkö käynnistyksen Mandrivan levy sisällä vai en.

        Ei mahda mitään. Ei se nyt niin paljon kiintolevytilaa ole vienyt. Koska asensin juuri XP:n uusiksi ja se päivitysrumba päälle,niin enpä viitsi tämän takia laittaa hommaa uusiksi,ja samalla formatoisin koko levyn ja osioisin uudelleen. SP3 tullee kai ensi syksyyn mennessä,joten odotellaan siihen. Ellei sitten uudelleen asentamiseen (XP) ilmene muuta syytä.

        Edellinen kestikin kolmisen vuotta. Ja koneessa on ollut Mandrake 10 Official,Mandriva 2006 & 2007. Kokeilin Ubuntuakin,mutta en pitänyt. No,eipä tastä enempää. Kiitos kuitenkin. Öitä!


    • eilen..

      XP:n uusiksi, sen jälkeen MDV-asennusdvd koneeseen, ja valikosta korjaus vaihtoehto (olikohan rescue), ja sen jälkeen käynnistyslataajan uudelleen asennus (re-install bootloader (muistaakseni)), lopuksi reboot. Koko homma vei pari-kolme minuuttia.

      • ihan pihalla

        Kokeiltu on. Lilo tulee bootissa ekaksi,mutta siinä on vain Windows. Mitä sinne pitäisi pistää,että myös Linux on valinnaisena? Luulisi sen itsensä näyttävän! Vaan kun ei. Niin että miten?


    • ihan pihalla

      Anteeksi nyt kamalasti! Mandriva on 10 gigan osiolla. Olin vaihtanut rootin ja homen paikkaa keskenään,joten rootti oli jäänyt liian pieneksi. Asia on nyt kunnossa.Sorry! Hyvää loppuvuotta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe