Aloittelijan kasvit?

kisu

Olen ajatellut taas akvaarion hankkimista. Kiinnostusta löytyy, mutta taitoa ei ihan vielä tarpeeksi.
Joskus aikoinani minulla oli 90 l akvaario, mutta ongelma oli etteivät kasvit menestyneet. Ensin ne kituivat, mätänivät, ja kultakala pisti poskeensa loput.
Nyt olen ajatellut 400-600 l seura-akvaariota, mutta ongelmana on edelleen kasvit. Mitkä kasvit ovat helppoja?
Itse pidän vedensuosikista, rasvalehdestä ja melalehdestä. Kuinka vaativia nämä ovat? Onko jotain erityisvaatimuksia esim, valon värin suhteen?

5

576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintsu

Lampun vanhentuminen on yksi ei-näkyvä syy, jotkut vaihtaa uuden puolen vuoden välein. Lamppumalli on suositeltavaa ostaa akvaarioon tarkoitettu, siis akvaarioliikkeestä. Tosin seuraavaksi meikä aikoo ostaa aivan tavallisen loisteputken ja kattoo miten käy. Hintaero on merkittävä. Eri kasvien vaatimustaso valon suhteen on erilainen, yleensä sitä on aina liian vähän. Eli ei kannata ottaa paljon valoa vaativaa jos ei ole valmis vaihtamaan lamppua esim.puolen vuoden välein.
      Jotkut (joku sanois kaikki) kasvit vaatii lannoitusta rehoittaakseen. Mulla jaavansaniainen ja tavallinen vallisneria rehoittaa vanhalla lampulla ja ilman lannoitusta. Anubias nana eli keiholehti on kuulemma myös helppo.
      Säännölliset vedenvaihdot ja pohjan (ja suodattimen) putsaukset on myös edellytyksiä. Jos pohjassa on liikaa likaa = tukossa niin juuret ei elä. Kasvi- ja kalamäärän olis hyvä olla suht tasapainossa. Jos kaloja on paljon ja muutama hassu kasvi niin kasvien kasvu ei ehkä "lähde käyntiin".
      Nämä huomioiden kasvien pitäisi kasvaa. Jos joku kasvilaji kuolee niin vaihda lajia.
      Nuo kolme ei ole mulla menestyneet.
      Kelaa keskustelua taaksepäin, siellä on pari helppo kasvi-juttua.

• Riitta

Minun purkissani menestyvät vähän liiankin kanssa vallisneria (jota on täällä kaikilla tutuillakin ja karsinnan yhteydessä saa aina uusia yksilöitä...)ja vehreäksi ja suureksi kasvanut miekkalehti. Tästä kasvista on tullut hieno ja vihreä ja se vaan kasvaa kasvamistaan. Se oli ensimmäinen rehu, joka purkkiini aikoinaan istutettiin. Vedensuosikki kasvoi liikaa, sai lähes joka päivä katkoa latvoja pinnalta. Luovuin suurimmasta osasta, kun se oli melkomoinen roskankerääjä, johtuen varmaan "havumaisista" lehdistään. Mutta kokeile vallisneriaa ainakin, tekee kivoja sivuversoja ja kasvattaa lehtensä toista metriä pitkiksi - nämä saa mukavasti kierrettyä pinnalle antamaan suojaa ja varjoa kaloille. Niin, lannoituksena alussa juurille laitettavat tabletit ja nyt olen jatkanut nestemäisellä Tetran Floral Pridella; vedenvaihdon yhteydessä muutama milli ohjeen mukaan. Riittoisaa ja mielestäni oikein toimivaa. Hauskaa viherpeukalointia!

• lotta

Kannattaa olla vähintään 2 akvaarion pituista loisteputkea, sillä tulevat useimmat kasvit toimeen. Kasveista on tietoa mm. www.tropica.dk josta näet mm. valovaatimukset. Miekkakasveille ja melalehdille tabletteja juuristoon ja nestemäistä lannoitetta veteen kaikille kasveille. Käytän itse Tropican Mastergrowta joka on minun ja monen muun mielestä paras. Mutta älä lannoita heti akvaarion perustamisen aikaan muuten voivat levät innostua. Hanki ekoiksi kaloiksi levänsyöjiä, kuten leväbarbeja tai partamonneja. Suosittelen lukemaan myös esim. www.thekrib.com löytyvät aloittelijan osuudet sama löytyy suomeksi os. www.liaani.fi (muistaakseni osoite oli näin).

• fisu
        lotta kirjoitti:

Kannattaa olla vähintään 2 akvaarion pituista loisteputkea, sillä tulevat useimmat kasvit toimeen. Kasveista on tietoa mm. www.tropica.dk josta näet mm. valovaatimukset. Miekkakasveille ja melalehdille tabletteja juuristoon ja nestemäistä lannoitetta veteen kaikille kasveille. Käytän itse Tropican Mastergrowta joka on minun ja monen muun mielestä paras. Mutta älä lannoita heti akvaarion perustamisen aikaan muuten voivat levät innostua. Hanki ekoiksi kaloiksi levänsyöjiä, kuten leväbarbeja tai partamonneja. Suosittelen lukemaan myös esim. www.thekrib.com löytyvät aloittelijan osuudet sama löytyy suomeksi os. www.liaani.fi (muistaakseni osoite oli näin).

ovat mm. jaavansammal, ei kriittinen veden suhteen, voi tukkia suodattimen, ei sen eteen

pistiaa pinnalle lämpö 22-28, voi tulla ongelmaksi pinnan peitettyään

Intianvesitähdikki, l 18-28, hapahko vesi, muuten ei kriittinen veden suhteenkasvavat hämärässä pieniä lehtiä tehden

Lue Varjon 100 akvaariokasvia ja hae "aloittelijalle" sopivat ja akvaarioosi sopivat.

• kisu

Kiitoksia vastanneille. Kaikki ehdotukset listaan ylös ja kunhan päätän kaloista, niin sitten kasveistakin.
        Mukavaa kevään odotusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      110
      7080
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4591
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      55
      4465
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      50
      3713
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3688
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      201
      3605
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      25
      3124
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      50
      2673
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      31
      2221
    10. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2058
    Aihe