lattialämmitys ja sähkön kulutus?

raidallinen76

mulla valmistui juuri paritalo, jonka toista puolta asustan, käytössä on 8cm laatan alla kaapelilla sähkölämmitys. lattian (parketin ja kiven) pinta on n. 23-24 asteista ja huoneilman noin 21, sähköä tuntuu menevän jo tähän aikaan mielestäni ihan liikaa...? paritalon puolikkaalla kokoa on n.97 neliötä, koneellinen ilmanvaihto on lämmöntalteenotolla ja varaava takka jota nyt testi mielessä en ole viikkoon käyttänyt; sähköä menee esim. vuorokautta kohden 50kwh, se tuntuu kovalta? vai? millaisia kokemuksia ja neuvoja voisitte tässä asiassa noviisille heittää???

15

5667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsdfsdfsdf

Taitaapi talo kuivaa ainakin ensimmäisen vuoden ja jostainhan tuo kuivatukseen tarvittava teho täytyy ottaa.

• raidallinen76

pientä lisäselvitystä jos sais noihin lukuihin esim tai ihan mitä vaan=)

• yläkantissa...

Et tosin maininut missäpäin Suomea ollaan. Kyllä se pienenee, mikäli ei ole hirveitä rotankoloja eristeissä ja vaipan ilmatiiveys on kunnossa. Systeemien optimaalisen käytön opetteluun menee luultavasti noin vuosi.

Meillä kului sähköä ensimmäisinä kuukausina muuton jälkeen (muutettiin vuodenvaihteessa 2005/06) n. 1/4-osaa enemmän kuin vuotta myöhemmin. Tietysti ulko-lt oli vertailuajankohtina erilainen, mutta koko ero ei selity sillä. Näillä keleillä (vrk:n keskiulko-lt 0...-4C) kuluu 80-95 kWh/d ja talossa asuinneliöitä 181 m2. Sijainti 30 km stadista ylöspäin.

• niinhän se on

lattialämmitys on suosittu mutta myös todella huono. lämmitätkö pelkällä yösähköllä vai joudutko päivälläki lämmittään. varaava lattialämmitys on todella huono jos tarkoitus on polttaa puita. takkaan kun pistät isot tulet niin lattia on silti kuuma se kun ei hetkessä jäähdy niinkuin sähköpatterit ja hukkaan meni sen lattian lämmitys. termostaatti ei ole niin viisas että se päästäisi lattian ihan kylmäksi jos takka on tosi kuuma. sähköpatterit puolestaan voi napsuttaa pois käytöstä kokonaan niinkuin mulla on. sama vaikka visaisin mettää kaikki patterit ja silti talossa 23-24 astetta talvella kun uunissa poltan puita. ja asun lapissa silti sähköä ei mene vuodessa paljoa mitään.

• kokemusta löytyy

Lämmitettävää 190m2, lto, varaava takka, osittain varaava laatta yösähköllä, kosteat tilat jatkuvassa lämmityksessä. Lämpötilat jatkuvasti - 1 astetta.
        Kaikki sähkö 12.000 kWh/a, josta 60% yösähköä.

Kai ymmärrät että lattiaa voi ohjata monenlaisin (myös älykkäin vrt. Devireg 550) termostaatein ja termostaattianturein (lattia, huone, yhdistelmä). Ymmärrät varmaan myös että tulisijan ja muun lämmitysjärjestelmän yhteiskäytön voi optimoida hyvinkin tehokkaasti. Senkin varmasti ymmärrät, että takan lämmöstä osa varautuu myös laattaan ja kun laatta on varustettu anturilla se ei näin ollen kytkeydy edes päälle.

Oikein toteutettuna lattialämmitys on ylivoimainen niin mukavuudeltaan kuin käyttökustannuksiltaan verrattuna vanhanaikaiseen patterilämmitykseen.

• raidallinen76
        kokemusta löytyy kirjoitti:

Lämmitettävää 190m2, lto, varaava takka, osittain varaava laatta yösähköllä, kosteat tilat jatkuvassa lämmityksessä. Lämpötilat jatkuvasti - 1 astetta.
        Kaikki sähkö 12.000 kWh/a, josta 60% yösähköä.

Kai ymmärrät että lattiaa voi ohjata monenlaisin (myös älykkäin vrt. Devireg 550) termostaatein ja termostaattianturein (lattia, huone, yhdistelmä). Ymmärrät varmaan myös että tulisijan ja muun lämmitysjärjestelmän yhteiskäytön voi optimoida hyvinkin tehokkaasti. Senkin varmasti ymmärrät, että takan lämmöstä osa varautuu myös laattaan ja kun laatta on varustettu anturilla se ei näin ollen kytkeydy edes päälle.

Oikein toteutettuna lattialämmitys on ylivoimainen niin mukavuudeltaan kuin käyttökustannuksiltaan verrattuna vanhanaikaiseen patterilämmitykseen.

tai ehdottaa miten minun kannattaisi toimia, minulla huonekohtaiset termostaatit ja anturi lattiassa. tuntuu etten saa millään tasapainoon, aina joku on liian kovalla, nyt kun laserilla mittailin niin lämmetessään lattian pinta parketista ja kivestä riippuen on n.23-25, liikaa? huoneessa 20 noin... laatta on joku 10cm ja ajattelin kokeilla seuraavaa että vain öisin päällä ja sitten takalla kevittää kuormaa, mutta jäähtyykö sitten kovilla pakkasilla... eilenkin meni yli 60kw täällä porin suunnalla.

• eiraidallinen 72

Eka vuonna talo kuivaa, joten kulutus on hieman kovempi. Sinulla kulutus siis 1500kw/kk (marraskuu), joten kokovuoden kulutus voisi olla 13-16000kw/v (koska kesällä et lämmitä).

Muutamia vinkkejä (mulla samankokoinen pt) ja kulutus n. 10000kw/v: Lämmitä mahd. paljon takalla, tiputa huoneiden lämpöä esim. 1 asteella, tarkkaile/säädä ilmanvaihdon tehoa tarpeen mukaisesti. Tarkasta myös laserilla onko talossa lämpövuotoja. Jos vielä menee liikaa sähköä, niin laita ilmalämpöpumppu.

• raidallinen76

lämpöasetusten tila kun tuo rouhii sähköä aika paljon kun mulla se lattian pinta lämpimillään on n.23-24 jopa 25, mutta alempi ei taida sitten lämmittää huoneilmaa tarpeeksi.

• raidallinen76
        raidallinen76 kirjoitti:

lämpöasetusten tila kun tuo rouhii sähköä aika paljon kun mulla se lattian pinta lämpimillään on n.23-24 jopa 25, mutta alempi ei taida sitten lämmittää huoneilmaa tarpeeksi.

sitten vielä ongelmana tuntuu olevan se, että huoneiden lattiat lämpiävät kovasti eri tasoisiksi, lienee rakenteellinen juttu, mutta vaikeaa saada tasaiseksi, esim. keittiön ja eteiskäytävän erona joku 2 astetta pinnassa ja vaikka kuinka säätää niin toinen on aina toisen edellä ja "liikaa päällä", yli 60kw kulutus tulossa nytkin vrk, vaikkei ole mitään koneita ym. varaajia käytössä testatessa....=(

• lämmin lattia
        raidallinen76 kirjoitti:

sitten vielä ongelmana tuntuu olevan se, että huoneiden lattiat lämpiävät kovasti eri tasoisiksi, lienee rakenteellinen juttu, mutta vaikeaa saada tasaiseksi, esim. keittiön ja eteiskäytävän erona joku 2 astetta pinnassa ja vaikka kuinka säätää niin toinen on aina toisen edellä ja "liikaa päällä", yli 60kw kulutus tulossa nytkin vrk, vaikkei ole mitään koneita ym. varaajia käytössä testatessa....=(

Noin pari kolme astetta tavoiteltuja huoneenlämpöjä enemmän pitäisi olla lattian lämpö, jos pelkästään lattioilla lämmittää. Riippuen tietysti eristyksestä, korvausilman lämpötilasta ja ilmaislämmön määrästä.

Ei minullakaan kaikki lämmityspiirit ole saman lämpöisiä, eikä pidä ollakkaan. Joissain tiloissa, kuten erkkereissä, lämmöntarve on suurempi ja siksi laattakin on lämpimämpi. On vain hyvä jos lämmityspiirejä on riittävästi. Se helpottaa säätämistä suuresti.

Takan kanssa laatta-anturi toimii omien kokemuksien mukaan hyvin. Laatta-anturilla lämmöt eivät pääset koskaan nousemaan ylisuuriksi.
        Takasta saa parhaan hyödyn lämmittämällä sitä säännöllisesti ja tasaisesti. Silloin se toimii yhtenä tasaisena lämmönlähteenä ja viihtyvyys on hyvä.

Itse aloitan lämmityskauden pelkällä takalla. LTO pyörii ilman jälkilämmitystä pikku pakkasille asti. Tuloilma on noin 15 astetta. Pakkasten tultua säädän laatat ns. pintaan lämpimän takan kanssa. Eli säädän termarit takan suht. laajalla vaikutusaluella niin että ne ovat juuri pois päältä kun huonelämpö on sopiva takan ollessa lämmin. Kun pakkaset kiristyy ja pelkkä takka ei riitä lämmittämään, napsuu termarit päälle.

JOkaisessa talossa on omat juttunsa jotka vaikuttavat asiaan. Lämmitysjärjestelmä on kuitenkin kokonaisuus jossa tilat, eristykset, ilmanvaihto ym. vaihtelevat suuresti, mutta kyllä ne parhaat säädöt sieltä löytyvät.

• raidallinen76
        lämmin lattia kirjoitti:

Noin pari kolme astetta tavoiteltuja huoneenlämpöjä enemmän pitäisi olla lattian lämpö, jos pelkästään lattioilla lämmittää. Riippuen tietysti eristyksestä, korvausilman lämpötilasta ja ilmaislämmön määrästä.

Ei minullakaan kaikki lämmityspiirit ole saman lämpöisiä, eikä pidä ollakkaan. Joissain tiloissa, kuten erkkereissä, lämmöntarve on suurempi ja siksi laattakin on lämpimämpi. On vain hyvä jos lämmityspiirejä on riittävästi. Se helpottaa säätämistä suuresti.

Takan kanssa laatta-anturi toimii omien kokemuksien mukaan hyvin. Laatta-anturilla lämmöt eivät pääset koskaan nousemaan ylisuuriksi.
        Takasta saa parhaan hyödyn lämmittämällä sitä säännöllisesti ja tasaisesti. Silloin se toimii yhtenä tasaisena lämmönlähteenä ja viihtyvyys on hyvä.

Itse aloitan lämmityskauden pelkällä takalla. LTO pyörii ilman jälkilämmitystä pikku pakkasille asti. Tuloilma on noin 15 astetta. Pakkasten tultua säädän laatat ns. pintaan lämpimän takan kanssa. Eli säädän termarit takan suht. laajalla vaikutusaluella niin että ne ovat juuri pois päältä kun huonelämpö on sopiva takan ollessa lämmin. Kun pakkaset kiristyy ja pelkkä takka ei riitä lämmittämään, napsuu termarit päälle.

JOkaisessa talossa on omat juttunsa jotka vaikuttavat asiaan. Lämmitysjärjestelmä on kuitenkin kokonaisuus jossa tilat, eristykset, ilmanvaihto ym. vaihtelevat suuresti, mutta kyllä ne parhaat säädöt sieltä löytyvät.

anturit laatassa vai huoneessa, mulla ne on laatassa? mulla tuo lto:n termostaatin/jäkilämmityksen asento on nyt n. 18 ja sisään tulee n. 15.7 asteista ilmaa, mulla on hormissa mittari. nytkin parketin pinta on jotain 21,5-23 ja sähköä menee paljon tuohonkin tilaan saadakseen, tosi alas se termostaatti laatassa lämmön päästää ennen kuin napsahtaa päälle. takkaa en ole NYT käyttänyt kun olen testannut tuota sähkön kulutusta ilman sitä. jotenkin olen suunnitellut että laittaisin sen osittain varaavan lämmityksen eli vain yöllä lämpeää kaikki muut paitsi pesuhuone ym. ja sitten takalla tukisin esim. aamulla... en sitten tiedä riittääkö 10 cm laatan varaus koko päiväksi ja mitenkähän tuo takan lämmittämä lattia hämää termostaattia ja laidoilta kylmenee iso tupakeittiö olohuone yhdistelmä. tuntuu että jotkin alueet esim eteisessä ja makuuhuoneessa kuumenevat pinnastaan tosi paljon, esim. pienellä alueella 25-26... liekö siinä joku risteys kohta kaapeleissa tai jotain ja vähän matkan päässä pinat enää 21...? päiväsähkön vrk kulutus oli nyt 41kw ja yön osuus 17kw. mielestäni tuo on liikaa 97 neliöisen talon kulutukseksi varsinkin kun mitään ylimääräistä ei tehty, esim. sauna hella ym.

• raidallinen76
        lämmin lattia kirjoitti:

miten haet siis sen takan kanssa yksiin koko jutun, eli sullakin anturit laatassa? mulla takka olohuoneessa keskellä taloa jha avarassa tilassa n. 44 neliöö.

• lämmin lattia
        raidallinen76 kirjoitti:

miten haet siis sen takan kanssa yksiin koko jutun, eli sullakin anturit laatassa? mulla takka olohuoneessa keskellä taloa jha avarassa tilassa n. 44 neliöö.

Eli kun takan lämpö vielä riittää pitämään ympäröivät tilat siinä tavoitellussa 21 asteessa, säädän takan ollessa lämmin lattia-antureiden termostaatit "pintaan", eli siten että ne ovat juuri siinä on/off rajalla. Kun pakkasta tulee lisää ja takka ei enää yksistään riitä, tulevat lattiat mukaan. Tämä toimii minulla, mutta ei välttämättä jossain muualla. Sulla on kuitenkin myös mukavasti takan ympärillä tilaa, joten uskon että saat homman säädettyä fiksusti.

• nerokasta
        lämmin lattia kirjoitti:

Eli kun takan lämpö vielä riittää pitämään ympäröivät tilat siinä tavoitellussa 21 asteessa, säädän takan ollessa lämmin lattia-antureiden termostaatit "pintaan", eli siten että ne ovat juuri siinä on/off rajalla. Kun pakkasta tulee lisää ja takka ei enää yksistään riitä, tulevat lattiat mukaan. Tämä toimii minulla, mutta ei välttämättä jossain muualla. Sulla on kuitenkin myös mukavasti takan ympärillä tilaa, joten uskon että saat homman säädettyä fiksusti.

itse olen pistänyt patterit kokonaan off asentoon koska lämmitän leivinuunilla. miksi se lattiakin pitäisi pitää lämpimänä jos on takka. kokeile pistää kiinni kokonaan ja polta puita joka päivä. näet ainakin miten vaikuttaa takka.

• lämmin lattia
        nerokasta kirjoitti:

itse olen pistänyt patterit kokonaan off asentoon koska lämmitän leivinuunilla. miksi se lattiakin pitäisi pitää lämpimänä jos on takka. kokeile pistää kiinni kokonaan ja polta puita joka päivä. näet ainakin miten vaikuttaa takka.

Poltan uunin salliman maksimimäärän puita joka vuorokausi. Vuositasolla se tekee noin 8 pinokuutiota puuta. Ylimääräiset menisivät huonolla hyötysuhteella taivaan tuulin, joten enempää ei kannata polttaa. Pelkkä uuni ei riitä pitämään koko taloa lämpimänä pakkaspäivinä. Niin ja pitäähän sen lattian tuntua mukavalta jalallekin. Sähkönkulutus lämmitykseen on kuitenkin niin vähäistä että vaivan, viihtyvyyden ja taloudellisen hyödyn välinen suhde on tällä hetkellä erittäin kohdallaan, joten olen hyvin tyytyväinen tilanteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1030
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      63
      789
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      690
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe