Kokemuksia laskimoverisuonitukoksesta/veritulpasta raskausaikana?

äiti-83, p05,LA 06/08

Eli olen nyt rv 9 2 ja tänään todettiin vasemmassa käsivarressa kyynärpäästä kainalon yläpuolelle asti laskimoverisuonitukos. Aiemmin lääkärissä sanottiin olevan jännetupintulehdusta, mutta käsivarsi ja kainalo kipeytyi niin paljon, että oli pakko lähteä päivystykseen viime yönä. Sain aiemmin siis virheellisen diagnoosin ja käsivarsi on oireillut nyt 2vkoa. Särkee, puutuu, käsi turvoksissa ja rinnan kohdalle pakottaa myös, sillä tukos ulettuu ylös rintakehän kohdalle.

Sain lääkekuuriksi liuotushoitoa ja lääkkeeksi Klexane 100ml/g, jota pitää nyt ensimmäisen kuukauden pistää kahdesti päivässä vatsanahkaan.

Lääkäri sanoi, ettei tästä pitäisi olla haittaa raskaudelle, mutta kun kuitenkin on vielä keskenmenoriskikin näillä viikoilla pelottaa kamalasti. Ristiriitaista ottaa lääkkeitä kun ei haluaisi satuttaa kasvavaa pientä vauvaa.

Käsitin, että olisi nyt useammin kontrolliultria, sillä joudun pistämään koko raskauden loppuun asti estolääkettä kahdesti vuorokaudessa ja vaikka lääkkeen on sanottu olevan turvallista silti epäilyttää ja pelottaa.

Jos jollain kokemusta laskimoverisuonitukoksesta/veritulpasta ja mahdollisesti samasta lääkityksestä? Onko lapsesi terve? Miten raskaus eteni? Seurattiinko paljon?

Olen kiitollinen mahdollisista vastauksista.

6

8359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkemmin,

mutta minulla on synnynnäisiä ongelmia tuon veritulppa riskin kanssa ja on sanottu, että jos raskaudun niin minulla aloitetaan välittömästi vastaavanlainen hoito, kun sinulla on nyt aloitettu. Lisäksi on sanottu, että kontrolleja tulee yliopisto sairaalaan ja synnytys tapahtuisi myös yliopistollisessa, tuon lääkityksen ja veritulppariskin vuoksi... mutta koska en ole raskaana, niin en voi auttaa sinua enempää..

• ehkäisyyn

Itse pistin Klexanea puolikkaan annoksen (40mg) laskimoveritukoksen ehkäisyyn rv 22-42. Jatkoin pistoksia vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Klexane ei läpäise istukkaa joten siitä ei ole haittaa raskaudelle.

Meille syntyi rv:lla 42 aivan terve vauva joka on nyt 7kk vanha :) On kehittynyt aivan normaalisti :)

• äitiliini82

heips,
      Mul todettiin kesällä heinäkuussa tukos vasemmassa pohkeessa, olin raskausvkol 9 tai 10..olin matkannut pitkän matkan mökille kesäkuumalla ja oireilin viikon verran ennenkuin päätin lopulta mennä lekuriin.
      No jouduin sitten olemaan Rovaniemellä sairaalassa kaksi vuorokautta seurannassa ja pistin n. 1-2kk 80mgx2/pvä ja sen jälkeen lääkeannosta laskettiin 60mgx2/pvä. Nyt olen käynyt verikokeissa tietyin väliajoin, josta näkee että arvot pysyvät hyvinä ja olen käynyt kaksi kertaa äippäpolilla, kolmas kerta on tammikussa, juuri kk ennen laskettua aikaa. Enimmäkseen siellä vaan katsotaan verikokeitten tulokset ja kysellään vointia ja viimeisellä kerralla kerrotaan synnytyksestä, koska puudutuslääkitystähän ei voi ottaa jos pistämisestä on alle 6h, mutta siitä kuulen sitten lisää.
      Lääkkeellä ei ole minkäänlaista vaikutusta sikiöön tai vauvaan, se ei ole yhteydessä siihen. Ja ainakin minun kohdallani vauveli on kasvanut ihan kiitettävästi ja voinut oikein hyvin masussa...et ei kannata ressata..vaikeintahan on tottuminen pistämiseen ja niihin ihaniin mustelmiin, mitä mul on ainakin vatsassa :)

• Kolmas raskaus

oli jalassa tulppa, johon aloitettiin fragmin- piikit hoidoksi, ja synnytyksen jälkeen vaihdettiin 3 kk ajaksi marevaniin. Nyt on menossa kolmas raskaus, ja näissä seuraavissa olen aloittanut piikit aina noin puolivälissä raskautta. Hyvin on mennyt, ja ilman muuta on piikitettävä, ettet saa keuhko- tai aivoveritulppaa, jolloin on hengen lähtö hyvin mahdollinen. Turvallisia lääkkeitä ovat. Kontrollikäynneillä olen käynyt jokusia kertoja enemmän, kuin normaalisti äippäpolilla, seurataan vauvan kasvua ja istukan toimintaa. Lapsiin ei ole vaikuttanut millään lailla hoito.

• äiti-83 ja poika -05, LA 06/08

Kiitos teille vastauksista!
        Ehkä tämä tästä alkaa helpottamaan. Ei ole vaan tosiaankaan sellainen olo, että tästä alkuraskaudesta kamalasti nauttisi ja olen aika itkuherkkä. Pistäminen alkaa olla nyt ihan ok kun tietää, että on vaan omaksi parhaaksi. Soitin myös Meilahden sairaalan (HYKS) lääkärilleni, joka lääkkeet määräsi ja hän vakuutteli, ettei pitäisi olla vauvalle haitallista. Nyt odottelen kutsua np-ultraan. Vein esikoisen päiväkotiin muutamaksi tunniksi, että saan levätä.

Kiitos teille kannustavista vastauksista!

• ...

Oli ennen raskautta pohkeessa syvä laskimotukos. Nyt raskauden aikana siis piti aloittaa klexane, joka päivä, vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeenkin. Lääkärini selvitti, että pistos ihon alle ei kulje istukan kautta, ja siten ei haittaa sikiötä, kun taas kaikki tabletit kulkeutuisivat. Itselläni viikkoja nyt 33 ja kaikki mennyt ok. Veri tietysti ohuempaa yms, joten hieman tykyttää sydän yms. Lääkärinkäyntejä on ollut n.8 viikon välein. Ne tapahtuu ultran yhteydessä, eli kun muilla kätilö tutkii, minulla lääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe