Millaisia kokemuksia veneestä ,entä miten mahtaa liikkua Mercuryn 90 optimax koneella?
Kokemuksia Bella 530 Excel veneestä
11
8732
Vastaukset
- Bellallaan
Venehän on varsin kiva kesäisiin päivämatkoihin. Neljä aikuista matkustaa kivasti ja pari lasta kaupan päälle. Oma veneeni on varustettu 115 hv nelitahti Mercuryllä ja huomasin, että ehkä moottorin painosta ja veneen lyhyehköstä vesilinjasta johtuen, trimmitasot olivat välttämätön varustus, liukuun nousun helpottamiseksi. Näin varustettuna olen pitänyt veneestä erinomaisen paljon. En osaa sanoa kuinka paljon tuo tehon vähennys 115 hv:sta 90 vaikuttaa kulkuun, mutta en usko että se ihan kauhean dramaattista on. Omani kulkee huippuja 40 solmua ja 4000 kierroksella 27 solmua. Tämä onkin paljon käyttämäni matkavauhti.
- Bella 530 Classic
Hieman asian vierestä menee mutta...
- mihin kummaan kaikki hevosvoimat oikein tarvitsee?
- onko oikeasti niin kiire?
- tarvitseeko todella olla aina "viimeiset varustepaketit" ja super iso kone?
- onko ihmisillä todellakin varaa näihin luxusveneisiin - meinaan hintaa?
Voi se vaan tuntuakin siltä kun niitä viereisillä venepaikoilla katselee mutta kyllä ne aika prameilta näyttää noin retki- ja perhekäyttöön.
Mahtavatkohan nuhjaantua helposti. Joskus tuntuu että vanhassakin veneessä on liikaa kastuvia osia (lue patjoja).
No voi tässä olla vähän semmoinen "happamia sanoi kettu pihlajista" meininkikin, mutta tuntuu välillä perheellisen (2 3) venekustannukset karkaavan aika suuriksi kun polttoaineen hinnatkin senkun vaan kasvaa.
...veneillään kun tavataan - Excel 530
Millaisella kuormalla olet saavuttanut 40 solmua.Vene ois tarkotus hommata 2 henkilöä ja koiran kuskaamiseen. Kiitos kokemuksistasi.
- 40 knots ain't bad
Bella 530 Classic kirjoitti:
Hieman asian vierestä menee mutta...
- mihin kummaan kaikki hevosvoimat oikein tarvitsee?
- onko oikeasti niin kiire?
- tarvitseeko todella olla aina "viimeiset varustepaketit" ja super iso kone?
- onko ihmisillä todellakin varaa näihin luxusveneisiin - meinaan hintaa?
Voi se vaan tuntuakin siltä kun niitä viereisillä venepaikoilla katselee mutta kyllä ne aika prameilta näyttää noin retki- ja perhekäyttöön.
Mahtavatkohan nuhjaantua helposti. Joskus tuntuu että vanhassakin veneessä on liikaa kastuvia osia (lue patjoja).
No voi tässä olla vähän semmoinen "happamia sanoi kettu pihlajista" meininkikin, mutta tuntuu välillä perheellisen (2 3) venekustannukset karkaavan aika suuriksi kun polttoaineen hinnatkin senkun vaan kasvaa.
...veneillään kun tavataanTaidat olla järvipöllö, niillä kun on useasti alikonetetut veneet. Jos sulla on puoliliukuva Classic, niin eipä kannata verrata Exceliin, eivät näet ole vertailukelpoisia keskenään.
Tuo 115 hv voi olla ulkomitoiltaan superiso muttei tehoiltaan. Tehon puolesta sopiva, joskin isommankin tehon sietää hyvin. Ysikymppinen alkaa olla jo tehojen puolesta alimitoitettu, varsinkin jos veneessä enemmän kuormaa.
Käytettävyyden kannalta tehoa pitää olla riittävästi, jottei tarvitse jurnuttaa minuuttitolkulla päästääkseen liukuun. Myös se, ettei tarvitse ajaa aina kahva pohjassa jotta vene pysyy liussa, on polttoainetaloudellisesti edullisempaa, eikä ylikuormita moottoria.
Mikäli ei ole varaa riittävän tehoiseen moottoriin, on ostettava pienempi vene tai jättää veneilyt sikseen ja lopettaa sivistymätön ruikutus. - köyhä laulaja
40 knots ain't bad kirjoitti:
Taidat olla järvipöllö, niillä kun on useasti alikonetetut veneet. Jos sulla on puoliliukuva Classic, niin eipä kannata verrata Exceliin, eivät näet ole vertailukelpoisia keskenään.
Tuo 115 hv voi olla ulkomitoiltaan superiso muttei tehoiltaan. Tehon puolesta sopiva, joskin isommankin tehon sietää hyvin. Ysikymppinen alkaa olla jo tehojen puolesta alimitoitettu, varsinkin jos veneessä enemmän kuormaa.
Käytettävyyden kannalta tehoa pitää olla riittävästi, jottei tarvitse jurnuttaa minuuttitolkulla päästääkseen liukuun. Myös se, ettei tarvitse ajaa aina kahva pohjassa jotta vene pysyy liussa, on polttoainetaloudellisesti edullisempaa, eikä ylikuormita moottoria.
Mikäli ei ole varaa riittävän tehoiseen moottoriin, on ostettava pienempi vene tai jättää veneilyt sikseen ja lopettaa sivistymätön ruikutus.Sitkeässä istuu ajatus siitä, että pääsee säästämään kun konetta ei tarvitse käyttää täydellä teholla. Tosiasia on kuitenkin, että nelari toimii täydellä teholla jopa paremmalla hyötysuhteella kuin osateholla.
Kilometrikulutus toki kasvaa täysillä ajettaessa, mutta se johtuu tehosta jota tarvitaan suuren nopeuden saavuttamiseen.
Lisäksi hintaerokin on jonkinmoinen tekijä.
Summa summarum. Kohtuullisen kokoinen kone on paras. Minulla on 60hv 535 pitkässä, tosin kevytkulkuisessa, veneessä ja se vie 2 henkilöä 32 solmua. Juuri koskaan en aja matkaa kuin 21-23 solmua. Kuorman lisääminen tietenkin vaikuttaa nopeutta alentavasti, mutta 4 henkilön kuorma ei vielä oleellisesti vaikuta. En ole kokeillut, mutta arvaan, että 6 olisi varmaan liikaa.
Mutta hyvä se on, että ihmiset ostavat kalliita laitteita. Tulee paljon veroja. - Tsekkaa potkuri
.... ehkä moottorin painosta ja veneen lyhyehköstä vesilinjasta johtuen, trimmitasot olivat välttämätön varustus, liukuun nousun helpottamiseksi.....
Ton kokoinen vene ja 115 hv moottorilla ei pitäisi tarvita mitään trimmitasoja liukuun nousuun. Veneen pohja on joko susi tai sulla on surkea potkuri alla... no Bellat ei oo noissa testeissä koskaan loistanutkaan.
Pääsin kesällä testaamaan Yamarinin 56 HT venettä ja siinä oli vain Yamaha 60 hv nelari perässä. Meitä oli neljä normaalikokoista aikuista ja vene ampaisi vaivatta liukuun, ei tarvittu trimmejä avittamaan, eikä kenenkään tarvinnut rynnätä keulaan tasaamaan painoa.
- Kipparinen
Oma venepaketti 530 excel 2013 90hp Mercury optimaxilla (2T) toimii erittäin hyvin. Kulutus on maltillinen ja kone ottaa hyvin kierroksia. Olemme tehneet lähinnä päiväreissuja Saimaalla 5hlö kuormalla noin 33-35 s (n.60km/h) nopeudella jossa vene käyttäytyy vakaasti.
Mukava matkanopeus on noin 25 solmua, jollon matka etenee nopeasti ja kulutus säilyy maltillisena. Olen veneeseen ja moottoriin erittäin tyytyväinen, etenkin huoltovapauteen.- Infojakautuma
Kiitos neuvoista. Tosin minulla ei ole ollut ko venemallua enää yli 10 vuoteen. Nykyään on Grandezza 31. Ehkä onnistut kommentoimaan Grandezzaa jouluna 2030 niin pysytään samassa tahdissa!😁
- Liukukynnys
Mun kokemus on että Bellat kyntää aikalailla kiihdyttäessä
- toinen.vehje
Mulla ei ole kokemusta tosta veneestä eikä kylläkään moottorista.
- LowPowerUunohommaa
on turvallisuuskysymys kun veneessä on riittävästi tehoa. Pienehköllä veneellä ei kannata lähteä myrskyyn, mutta joskus myrskyssä pitää vaan ajaa. Tuolloin alitehoinen nuhapumppu ei jaksa nostaa keulaa ylös seuraavaan isohkoon aaltoon. Tai sitten 20-25s huiput omaa vene pudottaa veneen aaltoihin johtaen ryömintänopeuteen kun taas 30 s vauhtiin yltävä sama vene menee vaivatta 1-1.5m aallolta toiselle ilman ongelmia.
Turvallisuuden lisäksi riittävä voima on mukavuuskysymys, voi ottaa kavereita kyytiin ja matka sujuu edelleen mukavasti. Tai joku voi vesihiihtää niin halutessaan.
Sitten vielä kun venettä jossain vaiheessa myydään on alitehoisen paketin myyminen paljon hankalampaa kuin paketin, jonka koneteho on yläpäästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295