Milloin satoa Zilgasta?

Amatööri.

Ostimme taimikaupasta viiniköynnöksen (Zilgan) viime keväänä ja oikein mukavasti se lähti kasvamaankin. Nyt mietimme saisimmeko jo ensi kesänä satoa Zilgasta vai kuinka kauan yleensä kasvilla menee ennen kuin se rupeaa antamaan satoa? Muitakin vinkkeja köynnösten hoitoon otetaan mielellään vastaan.

7

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jappe-jantunen

      Jos ensimmäisen kesän kasvu on ollut todella reipasta, voi ensikesänä tulla ensimmäiset marjat.
      Usein kestää pari-kolme vuotta ensisatoon.
      Peittele se talveksi kunnolla.
      Gooleamalla löytyy paljon keksusteluja ja hoitovinkkejä.

      • viininkeittäjäksi

        Olen aloitellut tätä puuhaa jo kolme vuotta, nyt on 8 köynnöstä maassa, useampaa lajiketta, myös Zilgaa. Taimia olen tuonut Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Kokemukset ovat olleet huonoja, yleensä vanha varsi ei ala kasvaa keväällä, vaan alkaa taas nollasta, siitä alimmasta silmusta. Nyt köynnöksiä on kahdessa paikassa: etelä-Hämeessä ja Uudellamaalla. Kävin Latviassa katsomassa miten siellä talvehditaan ja nyt luotan seuraavaan: Istutus seinustalle niin että saa sadetta ja lämpöä kesällä. Syksyllä varsi taivutetaan maahan ja peitellään kuivilla lehdillä, lisäksi katetaan niin etteivät syyssateet liota maata litimäräksi, jolloin se jäätyy pahasti. Lopuksi pitäisi kuulemma peittää puuterilumella, mutta sitä nyt ei ole kun ei ole lumitykkikään.
        Eiköhän ne ensi keväänä ponkaise vauhdilla kasvuun, pitää vain rakennella rungoille tukiristikkoa ja leikata tarpeeksi.


      • Harrastajapuutarhuri..,
        viininkeittäjäksi kirjoitti:

        Olen aloitellut tätä puuhaa jo kolme vuotta, nyt on 8 köynnöstä maassa, useampaa lajiketta, myös Zilgaa. Taimia olen tuonut Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Kokemukset ovat olleet huonoja, yleensä vanha varsi ei ala kasvaa keväällä, vaan alkaa taas nollasta, siitä alimmasta silmusta. Nyt köynnöksiä on kahdessa paikassa: etelä-Hämeessä ja Uudellamaalla. Kävin Latviassa katsomassa miten siellä talvehditaan ja nyt luotan seuraavaan: Istutus seinustalle niin että saa sadetta ja lämpöä kesällä. Syksyllä varsi taivutetaan maahan ja peitellään kuivilla lehdillä, lisäksi katetaan niin etteivät syyssateet liota maata litimäräksi, jolloin se jäätyy pahasti. Lopuksi pitäisi kuulemma peittää puuterilumella, mutta sitä nyt ei ole kun ei ole lumitykkikään.
        Eiköhän ne ensi keväänä ponkaise vauhdilla kasvuun, pitää vain rakennella rungoille tukiristikkoa ja leikata tarpeeksi.

        Minulla on useita lajikkeita,myös Zilkaa.En ole peitellyt mutta silti keväällä lähtevät kasvuun koko vasien alueelta.Yli 40 viinirypäleterttua on paras tulos yhdestä.En ole mitannut paljonko olisi kiloissa mutta tyytyväinen olen määrään.Paikka on Joensuun lähistöllä.


      • vika...
        Harrastajapuutarhuri.., kirjoitti:

        Minulla on useita lajikkeita,myös Zilkaa.En ole peitellyt mutta silti keväällä lähtevät kasvuun koko vasien alueelta.Yli 40 viinirypäleterttua on paras tulos yhdestä.En ole mitannut paljonko olisi kiloissa mutta tyytyväinen olen määrään.Paikka on Joensuun lähistöllä.

        täällä, meillä (Uudellamaalla)ollut tummia rypäleitä jo lähes kymmenen vuotta, eikä olla peitelty vaan kasvaa "villinä" seinustalla. Noin viisi vuotta meni ennenkuin alkoi kunnolla tehdä rypäleitä. Rypälepuskat ovat seinällä kesät ja talvet hoitamatta, pakkanen palelluttaa välillä viimeisen kesän versot, mutta ei haittaa, silloin versoo hyvin ja rypäleet tulee aina uuteen kasvuun. Pituutta varsilla on noin kolme metriä ja varsien paksuus juuressa noin tuuman luokkaa, joten ei niitä mihinkään voisi varmaan taivutella peitettäväksi.


    • Zafrani

      Hei!

      En osaa kyllä vastata kysymykseesi, vaikka muistan kyllä jossakin vanhemmassa Kotipuutarha-lehdessä viiniköynnöksistä kerrotun.

      Minua kiinnostaa, mistä olet hankkinut viiniköynnöksen ja missä ja miten sitä kasvatat?

      • Viininkeittäjä

        Joskus olen nähnyt viiniköynnöksen taimia pääkaupunkiseudun taimimyymälöissä.


      • Amatööri.

        Itse ostimme viiniköynnöksen mökin lähellä olevasta taimitarhasta. Ostaessa (juhannuksen aikoihin) taimi oli ~20cm korkea. Kesän aikana se kasvoi ~kaksi metriseksi. Nytten sydäntalvellakin se näyttää suht elävältä. Itse pidämme köynnöstä etelä rinteessä olevan kivimuurin vieressä. Eli olosuhteet pitäisi olla ihan hyvät. Tuhannet kiitokset kaikille vastanneille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe