Olen päättänyt hankkia westien kotiini mahdollisimman pian. Kaikki mahdollinen tieto koiruuden hankkimisesta ja käytännön toimista olisi tervetullutta.
Koiran hankinta on ollut mielessä jo kauan aikaa nyt haluaisinkin saada uuden perheenjäsenen luokseni niin pian kuin mahdollista. Kaikki apu tervetullutta :)
Westie hakusessa
14
8913
Vastaukset
- terrikkä
Sitten vaan kattelemaan pentuvälitystä ja kasvattajien sivuja ja kyseleen pentua:) Käsittääkseni westien kohalla, suosittu rotu kun on, voi kestää että pennun löytää ja saa, mutta hyväähän kannattaa odottaa:)
- wuhwuhwestie
www.westiekerho.fi löydät lisätietoa
ja westieaiheista keskustelua löytyy westiefoorumista, osoitteesta: http://s6.invisionfree.com/Westiefoorumi/ - tarkistamassa
koirien olot ennen kuin edes varaat pentua! Kuten olet varmasti lehdistä lukenut, ns. "hyvissäkin kasvattajissa" on tehtailijoita. Mikäli kasvattaja ei päästä sinua katsomaan emoa/ koiriaan, jotain on pahasti pielessä. Älä osta suuresta kennelistä, missä koirat pidetään erillisessä kennelrakennuksessa, vaan pienestä kotikennelistä missä pennut saavat varttua kotioloissa ja sosiaalistuvat näin paremmin. Ota tarkkaan selvää pennun vanhempien terveydestä ja luonteesta. Älä ota pentua jolla on vihainen tai arka emo. Älä ota myöskään pentua joka on pentueensa ainut. Olethan tietoinen että westie on trimmattava rotu? Eli karva pitää nyppiä vähintään pari kertaa vuodessa ja ylensä se teetetään ammattilaisella. Westieissä on myös todella paljon allegisia yksilöitä. Kannattaa varata pentu hyvissä ajoin. Itse olen ottanut aina kevät/kesäpennun sillä lämpimään vuoden aikaan on paljon helpompi sosiaalistaa pentu ja opettaa se sisäsiistiksi.
- maipa
Westien turkki on helppohoitoinen, mutta käy kukkaron päälle jollei itse osaa nyppiä. Westie on nypittävä 2-3 kk:n välein jotta turkki pysyy hyväkuntoisena. Westeillä on paljon allergioita ja niistä johtuvia iho-ongelmia. Omani joutuu syömään säännöllisesti kortisoonia sekä hypoallergenic-ruokaa. Niillä kyllä tulee toimeen mainiosti.
Westie on mainio rotu. Energinen, lystikäs, hellyyden kipeä, äänekäs, itsepäinen, kiltti, leikkisä, leimautuu omaan perheeseen voimakkaasti, voimakasta vahtiviettiä löytyy. Näitä siis ainakin omassa westiessäni.
- Ungarro
Westie piireissä eräät tahot ovat tehtailleet rodun pilalle, kunnon kasvattajat tietävät keitä tarkoitan.
-Älä osta westietä keneltäkään muulta kuin sellaiselta mitä virallinen westiekerho suosittelee.
-Paperiton westie on todellinen aikapommi allergioineen ym. sairauksineen. Voit tarkistaa asian vaikka kysymällä westie ihmisiltä mitä Ungarro on levittänyt ympäri Suomen paperillisiin ja paperittomiin=(
-Westie piireissä on todistetusti liikkunut myös parvo kauppiaita ja sairaita pentuja pakastimessa tappavia=(
Eli kaiken kaikkiaan olet melko haastavan tehtävän edessä jos haluat löytää terveen yksilön. Paskan pennun saat nopeesti mutta hyvää yksilöä voit joutua odottamaan kauan.- pojanpoika
Ungarro, kerroppas lisää.. koirani isänisä on ungarro..
- Vierestä seurannut
pojanpoika kirjoitti:
Ungarro ei valitettavasti itse ole ehtinyt vielä vastata: käsittääkseni kyseisen uroksen jälkeläiset saattavat kantaa piilevänä tappavaa sairautta, jonka nimen Ungarro ehkä muistaa paremmin. Eli pentuja ei kannata teettää, jos tietää koiransa polveutuvan ko. uroksesta (ja pentueitahan sillä valitettavasti riittää!)
Ylipäänsä westien hankintaa kannattaa vakavasti miettiä, vaikka löytäisikin luotettavan kasvattajan. Itselläni on pahasti allerginen westie hyvältä kasvattajalta eli mikään ei lopultakakaan takaa tervettä koiraa. Jos kaikesta huolimatta haluaa riskin ottaa, kannattaa ensin seurata esim. westiefoorumin keskusteluja ja etsiä kasvattaja Westiekerhon kasvattajalistalta. - Ungarro
pojanpoika kirjoitti:
Kertoiko koiran myyjä sinulle tästä taudista? Ostitko koirasi Urjalasta, Orimattilasta, Katalta vai mistä? Jos myyjä ei kertonut niin vaadi korvausta vähintään puolet siitä mitä olet maksanut. ÄLÄ missään nimessä käytä koiraasi jalostukseen koska tämä tauti on ihan oikeesti periytyvä sekä joillekkin tappava ja joudut itsekkin kuseen jos koirasi jälkeläisillä ilmenee GCL. Jos et usko mua niin kysy eläinlääkäriltä.
Globoid Cell Leukodystrophy pähkinänkuoressa:
* Tunnetaan myös nimillä: GCL, Krabben tauti (Krabbe's Disease), leukodystrofia. Suomennettuna taudin nimi on Gloiboidisolu leukodystrofia.
* Valkoisen aineen tuhoutuminen suurissa aivoissa. Etenevä keskushermoston rappeuma.
* Koira voi olla joko taudin kantaja (näennäisesti terve) tai sairas.
* Ei parannuskeinoa. Sairaalle koiralle tauti on kuollettava miltei aina ennen 1 vuotta. Kantaja elää elämänsä täysin normaalisti.
* Periytyy autosomaalisesti resessiivisesti, mikä tarkoittaa että tauti periytyy väistyvästi, eikä periytyminen ole sukupuoleen sidottu.
* Geenitesti mahdollinen DNA-näytteellä, jossa voidaan todeta onko koira sairas, kantaja vai terve.
* GCL tunnetaan myös ihmisellä. - pojanpoika
Ungarro kirjoitti:
Kertoiko koiran myyjä sinulle tästä taudista? Ostitko koirasi Urjalasta, Orimattilasta, Katalta vai mistä? Jos myyjä ei kertonut niin vaadi korvausta vähintään puolet siitä mitä olet maksanut. ÄLÄ missään nimessä käytä koiraasi jalostukseen koska tämä tauti on ihan oikeesti periytyvä sekä joillekkin tappava ja joudut itsekkin kuseen jos koirasi jälkeläisillä ilmenee GCL. Jos et usko mua niin kysy eläinlääkäriltä.
Globoid Cell Leukodystrophy pähkinänkuoressa:
* Tunnetaan myös nimillä: GCL, Krabben tauti (Krabbe's Disease), leukodystrofia. Suomennettuna taudin nimi on Gloiboidisolu leukodystrofia.
* Valkoisen aineen tuhoutuminen suurissa aivoissa. Etenevä keskushermoston rappeuma.
* Koira voi olla joko taudin kantaja (näennäisesti terve) tai sairas.
* Ei parannuskeinoa. Sairaalle koiralle tauti on kuollettava miltei aina ennen 1 vuotta. Kantaja elää elämänsä täysin normaalisti.
* Periytyy autosomaalisesti resessiivisesti, mikä tarkoittaa että tauti periytyy väistyvästi, eikä periytyminen ole sukupuoleen sidottu.
* Geenitesti mahdollinen DNA-näytteellä, jossa voidaan todeta onko koira sairas, kantaja vai terve.
* GCL tunnetaan myös ihmisellä.Ungarro: Olen tuon pähkinänkuoren itse kirjoittanut (hyvin olet tuon kopioinut) ja myös olin toinen niistä henkilöistä jotka toi GCL:n esille.. Sekä kasvattajalta en voi pyytää rahaa takaisin koska koirani on vain kantaja, joten kennelliiton mukaan terve josta rahaa ei voi pyytää takaisin.
Joten peritytyvyydestä vielä sen verran ettei Ungarron kantajuutta ole todistettu. Ungarrolla on 50% mahdollisuus olla kantajana sairaudelle. Muita pentuja ei ole kuollut sairauteen Suomessa kuin koirani sisaret.
Joten mitä muuta on Ungarrosta todettu? Yksi kaihi jälkeläinen on tullut. - pojanpoika
pojanpoika kirjoitti:
Ungarro: Olen tuon pähkinänkuoren itse kirjoittanut (hyvin olet tuon kopioinut) ja myös olin toinen niistä henkilöistä jotka toi GCL:n esille.. Sekä kasvattajalta en voi pyytää rahaa takaisin koska koirani on vain kantaja, joten kennelliiton mukaan terve josta rahaa ei voi pyytää takaisin.
Joten peritytyvyydestä vielä sen verran ettei Ungarron kantajuutta ole todistettu. Ungarrolla on 50% mahdollisuus olla kantajana sairaudelle. Muita pentuja ei ole kuollut sairauteen Suomessa kuin koirani sisaret.
Joten mitä muuta on Ungarrosta todettu? Yksi kaihi jälkeläinen on tullut.lisäystä vielä edelliseen, kun ei pysty muokkaan..
"ja myös olin toinen niistä henkilöistä jotka toi GCL:n esille.." tarkoitan siis että tauti kyllä tunnettiin mutta sairaita tai kantajia ei suomessa tunnettu.
"Muita pentuja ei ole kuollut sairauteen Suomessa kuin koirani sisaret." Siis en ole kuullut että muita pentuja olisi kuollut sairauteen Suomessa (niin että sairaus olisi todettu DNA testillä) kuin koirani sisaret, enkä myöskään kantaja tapauksia ole kuullut kuin mitä itse tiedän.. Tietenkin sinulla voi olla tieto mistä en tiedä.. :) - Ungarro
pojanpoika kirjoitti:
Ungarro: Olen tuon pähkinänkuoren itse kirjoittanut (hyvin olet tuon kopioinut) ja myös olin toinen niistä henkilöistä jotka toi GCL:n esille.. Sekä kasvattajalta en voi pyytää rahaa takaisin koska koirani on vain kantaja, joten kennelliiton mukaan terve josta rahaa ei voi pyytää takaisin.
Joten mitä muuta on Ungarrosta todettu? Yksi kaihi jälkeläinen on tullut.Sorry että kopsasin tekstisi ilman lupaa mutta olet tehnyt hyvää työtä.
Niin Ungarolla on paljon enemmän jälkeläisiä kuin kukaan edes tietää kiitos kiertolaiselämän ja hämärä hemmo omistajien. Mieti, jos on tehnyt Valkealaan yhden rekatun pentueen niin montako rekkaamatonta?
- uus
Tiedätkö hyviä westie kenneliä??
- Höhmi
www.westiekasvattajat.fi
- mmerilla
meille tulossa kohta westie, ja huolestuin tästä ungarro taudista?Näkyykö lääkärin todistukessa tuollainen tauti?Mistä sen saa sitten selville jos tuollainen on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670